Chickenman's <<anmeldelse>> av Blackburn-Newcastle
En halvtimes tegn til storhetEn muligens overdrevet måte å si det på? Men i lys av den foferdelig dårlige sessongstarten så mistenker jeg sterkt at mange med et bankende Newcastle hjerte (som meg selv) vil være enige.
Og hvordan skjer egentlig dettt? Så samtlige 90 minutter og litt til (fuglte ikke med på klokka på slutten, grunn: jubelrus)... Må helt klart være enig med kommentator Thor Rune Haugen som hevdet å ha sett bedre danseband på danskebåten spille bedre enn det lagene gjorde før pause på Ewood. Men nok om det.
Så hva kan vi egentlig forvente oss neste helg etter en usedvanlig merkelig fotballkamp i ettermiddag?
Jeg for min del håper at dette var det som skulle til for å få igang Newcastle. Spesielt gledelig var det at Shearer endelig scoret igjen, og ikke mindre gledelig var det at Owen kom igang. Og for noen scoringer det var!
Men vi må for all del ikke glemme Charles N'Zogbia! Forarbeidet til det andre målet var praktfullt og det tredje satte han selv, og han gjorde det elegant! En verdifull spiller for fremtiden som man må gjøre alt for å beholde på St.James. For meg til å ta Luque's lagtidsskade med knusende ro.
Det slette spillet i første omgang kan vel i stor grad skyldes en veldig reserve preget midtbane og jeg håper dette retter seg når Emre, Dyer, Solano & Parker er tilbake neste helg. Men... hvordan vil midtbanen egentlig se ut da? Ikke engang Souness kan vel ta ut N'Zogbia nå etter to vel gjennomførte kamper (han var jo god mot Fullham også)!
Håper at dette var den positive tingen som skulle til for at Newcastle skal komme igang å spille god fotball å vinne kamper nå. Og det så faktisk sånn ut også. Hele laget forandret seg jo etter Shearers scoring. Klarer Newcaslte å spille like bra i kampene fremover og slipper altfor mye skader kan dette gi gode resultater. Hvem vet hvis vi kan stille tilnærmet toppet lag og spille like bra i cupene som vi gjorde siste halvtimen idag...
Et lite skår i gleden var det alikevel da Stephen Taylor mottok sitt andre gule for dagen etter unødvendig holding. Kan vel skyldes mangel på rutine da Tayler er veldig ung. Ellers var jo forsvarspillet ganske bra idag (jada, vet at jeg har en tråd om Newcastle og forsvarsspill i hvoedforumet).
En seier med en viss bismak var det også. Personlig tror jeg ikke Souness er riktig mann hvis Newcastle skal være blant de store gutta slik de gjerne vil. Med tap idag ville det sett adskillig mye styggere ut for Souness, men ønske seg tap strider også mot all fornuft. Om det hadde vært det beste hvis man tenker langsiktig kan vi bare gjette.
Nå er jeg spent på å se hvordan Newcastle ser ut hjemme på St.James mot City neste helg, og et sentralt spørsmål melder seg umiddelbart: blir kampen vist på Canal+ ?
Langt ble det, men nå er det på tide å sette punktum mens jeg går til kjøleskapet for å finne frem en kald øl å feire med, og ja: jeg har Newcastle draka på nå!