La oss snakke hip hop anno 2013, bitches. Jeg synes 2013 har vært et fenomenalt år med tanke på hip hop, og uten tvil det beste året siden tidlig/midten av 90-tallet. Noen sinnsykt gode utgivelser som har kommet i år. Hva er dine favoritter?
Her er min topp-5 til nå:
1.
Ghostface Killah - Twelve Reasons to DieEtter 75-100 gjennomhøringer synes jeg det er helt OK å konstatere at dette er et av tidenes beste hip hop-album. Topp-5 for sure. Skiva har en av tidenes beste produksjoner uansett sjanger, og dette toppes av sykt fete låter, rapping i verdensklasse av både Ghostface Killah og gjester og et konsept som ruler helt hinsides mye. Aldri har et hip hop-album hatt fetere lyrikk. Konseptet er reint gull og historiefortellingen er helt topp. 60-/tidlig 70-talls Italiensk horror-inspirerte greier.
Denne musikkvideoen støtter akkurat det:
The Brown Tape, produsert av Apollo Brown, er også helt sjef, men veldig annerledes.
2.
El-P and Killer Mike - Run the JewelsHelt brutalt fet plate fra en av nåtidenes beste produsenter, EL-P, og beistet Killer Mike. Helt forbanna sjeft! Killer Mike sier det best i "Banana Clip":
Producer gave me a beat
Said it's the beat of the year
I said El-P didn't do it
So get the fuck outta here3.
Inspectah Deck & 7L & Esoteric - CzarfaceTotalt badass 90's boom bap "revival". Høres ut som ei skive som kom i 1994. Sykt mandige greier.
4.
Kanye West - YeezusGanske kul alternativ hop hop-skive, men den lider mye av at Kanye West har aldri vært, og aldri kommer til til å bli, en veldig god rapper. I tillegg er han en meget svak lyrikker. Frank Ocean vant skiva, med Kid Cudi på en fin-fin andreplass. Men uansett det beste vi har hørt fra Kanye West til nå.
Har i tillegg er det en del greier jeg ikke har hørt enda (eller som ikke har kommet) som jeg har max trua på. DOOMSTARKS, Kid Cudis "Indicud", Killah Priests "The Psychic World of Walter Reed Chance the Rappers", "Acid Rap" og Earl Sweatshirts "Doris". Regner med to av disse dytter Kanye West ut av lista ganske enkelt. Killah Priest kommer til å bli spennende, men det er et dobbeltalbum og jeg tror skiva kommer til å lide av alt for mange fillers. Dobbeltskiver er sjeldent et smart trekk. Men vi får se. Håper å bli tatt på senga av dobbeltskiva.
Av de nevnte blir det nok DOOMSTARKS og Earl Sweatshirts som tar plass 4 og 5. Eller, DOOMSTARKS kan fort dytte ned Czarface au. Så trua har jeg på den. Prosjekt med Ghostface Killah og DOOM, for de som ikke har skjønt det enda. Låtene de har sluppet tidligere er helt enorme, så dette har jeg trua på, ass.
Også har jeg maksimalt trua på Souls of Mischiefs neste album, "There Is Only Now", produsert av Adrian Younge, mannen bak "Twelve Reasons to Die".
"It's a project that if somebody misses the sounds of 93 'til Infinity meets The Low End Theory meets De La Soul Is Dead. If somebody misses that kind of sound, they'll be happy to hear this album because it goes back to that time, you know."
Kommer til å bli sykt bra. Men usikker på om den er lanlagt i år eller neste år.
Årets tapere til nå er Jay Z og Swollen Members. Jævlig kjipe skiver.