20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 820576 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #3000 på: 01. Juni 2010, 01:50 »
Ingen i The Sex Pistols som gidder bry seg om det uansett, kan ikke se for meg at Johnny Rotten skal gjøre det f.eks. :P
Dessuten kan det vel også gjerne sees på som en hyllest.

Det er forsåvidt helt sant, Kristoffer. THS har jo fylt tekstene sine med referanser til band som REM, Hüsker Dü, The Clash, Guns'n Roses, Led Zeppelin osv. fra før av, det kan jo sees på som en musikalsk referanse denne gangen. :P

Johnny Rotten er jo forresten i Norge for tiden og lager norsk spillefilm. :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3001 på: 01. Juni 2010, 01:57 »
Ja! Har jo eksempelvis hørt introen til London Calling fra mange ulike artister! Linkin Park har jo for eksempel også "plagiert" U2s With or Without You! I de fleste sammenhenger er det vel helst slik at det er hyllester! Så er det jo alltids slik at vi er kommet så langt at det er vanskelig å gjøre noe som ingen andre har gjort i rock, og musikk forøvrig, de som lykkes "klipper og limer" jo fra ting som allerede er blitt gjort.
Jaha, en seriøs film? :P
Johnny Rotten er i grunn ganske motbydelig da! Har langt større sansen for gutta i The Clash enn jeg har for kara i Sex Pistols! Selv om begge har vært jævla viktige!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3002 på: 01. Juni 2010, 02:13 »
En seriøs film ja. "Teori Og Praksis" heter den, om en kar oppvokst i Bærum som var litt punkete, og digget Sex Pistols.

Vet lite om folkene i Sex Pistols og The Clash, bortsett fra at Sex Pistols ble oppløst fordi en av bandmedlemmene drepte en jente og seg selv, stemmer det!? Tror de fleste av rockerne på60- og 70-tallet var rimelig på kjøret generelt. :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3003 på: 01. Juni 2010, 02:25 »
Hehe! Sid Vicious ja. Han våkna opp etter ei heftig natt med dama si, som lå med en kniv i magen eller no sånt. Var forøvrig dama selv som hadde aller verst innflytelse på Vicious. Vicious var bassist i Sex Pistols ei stund, uten at han egentlig kunne spille bass. Så ble han "frontfigur" frem til sin død.
Johnny Rotten var uansett vokalisten i Sex Pistols i utgangspunktet da, og var den gang som nå egentlig mest opptatt av å sjokkere. Tror egentlig folk flest nå ser på ham som latterlig da.
Uansett - Sex Pistols var ihvertfall de som starta punk-bølgen i Storbrittania, The Clash fulgte jo som sagt etter. Det var vel såvidt jeg veit middelklassekarer med betraktelig mer musikalsk begavelse, og samtidig politisk budskap fremfor kun nihilistiske holdninger å komme med. Men gi faen-holdninga brakte Sex Pistols med seg, og derfor kan jeg selvfølgelig takk de for stor inspirasjon til mitt yndlingsband ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3004 på: 01. Juni 2010, 02:37 »
Hehe, joda. Sex Pistols var vel bandet som hatet ALT. Var liksom ingenting de stod for. :P Men det er kanskje hele meninga med punk? Blir litt oppgitt over budskapet til Green day også noen ganger, selv om jeg digger musikken. ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3005 på: 01. Juni 2010, 03:12 »
Hehe. Sex Pistols var vel opprør mot alt og alle ja - mot alt det etablerte. Anarki for alle penga der.
Da har jeg som sagt mer til overs for The Clash da, som hadde et brennende politisk engasjement i det de gjorde. Men felles er jo at de gav seg totalt faen i datidas normer, og ikke var redde for å drite seg ut.
Og så var jo punken en motreaksjon til alskens elendig progrock også vel :P
« Siste redigering: 01. Juni 2010, 04:01 av Kristoffer »

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3006 på: 01. Juni 2010, 07:52 »
Alle band "stjeler" riff fra andre band, både band de liker og misliker. Noen ganger er det ment som en hyllest, andre ganger er det kun fordi akkurat riffet var jævlig fett. Mine favorittartister/band gjør det, og dine/deres gjør det. ;D

Og bare sånn at det er sagt: Green Day har null og niks med pønk og gjøre om dagen, og har ikke hatt noe med  pønk og gjøre på lang, lang tid. Bandet var faktisk bra som Pønk, men helvetes kjipt som Alternativ Rock/Pop Rock. Usj!
Nei.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3007 på: 01. Juni 2010, 09:38 »
Clash ble jo faktisk litt rakket ned på i punkkretser siden de kunne spille på instrumentene sine.

Mikael

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #3008 på: 01. Juni 2010, 11:17 »
Clash ble jo faktisk litt rakket ned på i punkkretser siden de kunne spille på instrumentene sine.
Stemmer. Det var vel en del av punken at man helst ikke skulle kunne spille på instrumentene sine. Nevnte Sid Vicious kunne vel ikke spille bass for fem flate øre. Har hørt at gitaristen hadde laget merker på bassen hans, og fortalte ham når han skulle skifte fra det røde merket til det blå, f.eks.

Jeg skaffet meg forresten nylig Sex Pistols' konsert fra Samfundet i Trondheim på CD. Opptaket er fra 21. juli 1977, og er en av tre konserter de har gjort i Norge.
"I have a whole country to conquer. It is a beautiful challenge."
- Hatem Ben Arfa

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3009 på: 01. Juni 2010, 13:16 »
Jeg for min del ser frem til Green Day-konsert om tre dager ;D

The Clash er kung!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3010 på: 01. Juni 2010, 14:37 »
http://miauk.com/

Sjekk forresten ut denne musikkvideoen! Passelig sterk kost!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3011 på: 01. Juni 2010, 15:59 »
Og bare sånn at det er sagt: Green Day har null og niks med pønk og gjøre om dagen, og har ikke hatt noe med  pønk og gjøre på lang, lang tid. Bandet var faktisk bra som Pønk, men helvetes kjipt som Alternativ Rock/Pop Rock. Usj!

Green Day har vel aldri gitt ut noe så bra som 21st Century Breakdown før. :)

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3012 på: 01. Juni 2010, 16:53 »
Tjah, kommer vel ann på hvem man spør. Jeg synes at både Kerplunk og Insomniac er to veldig bra album, Dookie er kult nok, 39/Smooth er tjah, Nimrod og Warning er kjipe mens American Idiot og 21st Century Breakdown er rent avfall. Har store problemer med å finne skiver gitt ut i 04 og 09 som er dårligere enn de to nevnte skivene. JEG blir flau når jeg må høre låter av de. Blir pinlig berørt, faktisk.

Green Day virka også som et jævlig fett liveband på den tiden hvor vokalisten (og sikkert de andre) var høy(e) og rusa 24/7. Nå virker de bare som et avdanka emoband med eyeliner og alt det sølet der.
Fuckin' HEIL 5!

Og det jeg egentlig skulle fremt il er at Green Day ikke har hatt noe med Pønk og gjøre på mange, mange år. De siste er bare min objektive mening. ;D
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3013 på: 01. Juni 2010, 23:37 »

Green Day har vel aldri gitt ut noe så bra som 21st Century Breakdown før. :)

Joda - American Idiot er Green Days klart beste plate! Den er episk på alle mulige måter! Deretter følger Dookie, 21st Century Breakdown og Nimrod i tilfeldig rekkefølge!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3014 på: 02. Juni 2010, 12:48 »
Den er også bra. Det samme er Dookie og Warning.

Uansett digg at Green Day på et tidspunkt droppet underground cred-jaget og gjorde punkrocken sin mer poppete. Ble nydelig musikk av slikt.