20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 820587 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #3015 på: 02. Juni 2010, 14:11 »
De gjorde jo egentlig ikke det da - de ble bare enda bedre på å lage de fengende riffa og catchye sangene og slo jo dermed gjennom "for real". Mulig det ble litt mer gladpunk med Dookie da :P
Warning er forsåvidt også bra da! Jeg elsker ihvertfall American Idiot. Det er en slik plate du hører best dersom du kjører den fra start til slutt, og det er alltid et tegn på et genialt album!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3016 på: 02. Juni 2010, 14:15 »
Jeg mente egentlig ikke at Dookie er et pop-album, men at alt fra Warning og utover er det. På Warning virket det som om det var første gang de ga faen i om albumet var punkete nok, og det var en bra idé.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3017 på: 02. Juni 2010, 14:24 »
Det er sant! Mye kassagitar på Warning! Allerede på Nimrod begynte de jo å gjøre mer enn bare tregrepspunk - der finner du jo eksempelvis ska-punk og en helt sinnsykt bra Good Riddance med strykere atåt. Fra Nimrod og utover at Green Day i mine øyne produsert bare kvalitetsalbum. At de har fått et bredere nedslagsfelt ser jeg på som en kvalitet - og gjør de mindre ensformig!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3018 på: 02. Juni 2010, 16:41 »
Det er en slik plate du hører best dersom du kjører den fra start til slutt, og det er alltid et tegn på et genialt album!

Sånn er det med 98% av alt jeg hører på, noe som vil si at det meste jeg hører på er genialt! ;D

Men ja, jeg er helt enig. Majoriteten av album blir bedre om man hører på de fra start til slutt, siden helheten blir knall. Går for alt innen musikk. Er alltid like kjipt når ei plate er dritbra, men inneholder en kjip låt mitt i. Ja, det er bare og skippe den. Men når man vet at man går glipp av ei låt, blir helheten litt "kjip" uansett. Er også kjipt med album hvor låtrekkefølga er dårlig, selv om alle låtene er jævlig bra. Sånt kan også ødelegge et album.

Og angående varierte album og slik. Joda, blir alltid imponert over hvor jævlig bra Boris leverer til tross for at de er Drone den ene dagen, Stoner den neste dagen, Stygg noisy hardcore punk dagen etter, nydelig ambient(/"post"-)rock etter der og herlig progressive rock etter der igjen osv. Og det at de alltid leverer kvalitetsalbum er jo stort, spesielt med den sinnsyke variasjonen, samt at de alltid greier og holde Boris-særpreget. Samme går for Sigh som forandrer seg drastisk fra album til album. Men det som impnerer meg enda mer er band som kjører en monoton stil gjennom et helt album som er 50+ minutter lang, uten og miste lytteren et eneste sekund. DET er imponerende i mine øyne. Hadde jeg greid det hadde jeg vært i himmelen!

Blir imponert, je!
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3019 på: 02. Juni 2010, 16:58 »
Så Boris er et band? :P
Men ja - de beste platene er satt sammen slik at du hører albumet fra start til slutt, og låtene er satt sammen på en rett måte! Der er jeg helt enig med deg!

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3020 på: 02. Juni 2010, 17:03 »
Das stimt! 8)

Jupp, og noen album blir faktisk ø"delagt" fordi en låt er plassert som nummer 3 istedenfor 7. Høres sikkert mongo ut for mange, men en så liten ting kan faktisk "ødelegge" et album helt, til tross for at alle låtene er bra.
Nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3021 på: 03. Juni 2010, 00:28 »
Noen som hører på Jack Johnson her?

http://open.spotify.com/track/1X3woZdKzJVTHffyKo8NSv

Fin musikk.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3022 på: 03. Juni 2010, 00:34 »
At de har fått et bredere nedslagsfelt ser jeg på som en kvalitet - og gjør de mindre ensformig!

Nettopp. Band som klarer å holde seg spennende for meg er ofte de som har en del forskjellige stiler å spille på. De få unntakene fra dette, (Ramones f.eks) må ha noe veldig spesielt ved seg for å holde interessen oppe.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3023 på: 03. Juni 2010, 00:39 »
Noen som hører på Jack Johnson her?

http://open.spotify.com/track/1X3woZdKzJVTHffyKo8NSv

Fin musikk.

Veldig fint ja - når du trenger noe laidback!

Og neste posten din - ja, uten tvil! AC/DC er tøft i små porsjoner det, men fyfaen så kjedelig og ensformig de blir i lengda. Og Coldplay - de har blitt mange ganger bedre etter at de utvida lydbildet sitt!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3024 på: 03. Juni 2010, 02:41 »
Hehe, ja. Latterlig at Coldplay har fått så mye kjeft av musikk-journalister for å være for kommersielle, når de er et av de mest eksperimentielle banda jeg vet om. Men musikk-journalister er vel stor sett bitre, mislykka låtskribenter. :P

Sangen Stuck Between Stations holder forresten på å overta plassen fra It's The End Of The World As We Know It som yndlingslåta mi. Og det er i så fall godt gjort! Fantastisk musikk.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3025 på: 03. Juni 2010, 02:44 »
Jøss - siterte faktisk sistnevnte låt til facebookstatusen min tidligere i dag :P
Det er uansett lov å snuble når en tør eksperimentere! De gode banda kommer gjerne sterkere tilbake etterpå uansett ;)
Yndlingslåt - den er hard :P

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3026 på: 03. Juni 2010, 02:50 »
Jøss - siterte faktisk sistnevnte låt til facebookstatusen min tidligere i dag :P
Det er uansett lov å snuble når en tør eksperimentere! De gode banda kommer gjerne sterkere tilbake etterpå uansett ;)

Yes! R.E.M. som jeg nettopp nevnte en låt fra er jo et godt eksempel på det. Eksprementering helt siden albumet Green egentlig, noe har de lykkes fantastisk bra med til tider, andre album har de fått bøttevis med kjeft for. Men de er fortsatt konge.

Hva var det du siterte da? :P Og klarer du å sette opp en liste med topp 10 yndlingslåter? Får sikkert noen bra tips der!

En ting til når det gjelder Stuck Between Stations: Introen er umulig å ikke bli i godt humør av. Pleier å sette den først på spillelista, til og med når jeg har vors i egen leilighet, der det ofte går mest i hip hop. The Hold Steady setter alltid stemninga. :)

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3027 på: 03. Juni 2010, 08:35 »
Nettopp. Band som klarer å holde seg spennende for meg er ofte de som har en del forskjellige stiler å spille på. De få unntakene fra dette, (Ramones f.eks) må ha noe veldig spesielt ved seg for å holde interessen oppe.

Tjah. Da regner jeg med at Boris er favorittbandet ditt? Heheh! ;)

I perioden 2000-2006 ga de ut 15 album (pluss noen DVDer og litt slikt) hvor alle de jeg har hørt (15 stk) OSER av kvalitet, og alle skivene låter ekstremt forskjellig.
Heavy Rocks, Akuma No Uta og Pink er tre av disse og til tross for at alle tre er Stoner Rock så låter alle helt forskjellig. Helt rått!

Post-Rock, Noise or Noise Rock, Ambient, Psychedelic Rock, Raw/Noisy Hardcore Punk, Drone, Doom, Sludge Metal osv. Fuck yeah!

Så bandet live for noen år siden, Heeeeeeelt rått! Tidenes kulest og mest groovy trommis uten tvil, verdenes feteste bassist? Oh fuckin' yeah! Og Wata. Forferdelig dyktig gitarist. Er også rimelig flott å se henne spille. Hnnnngh!!!!
Nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3028 på: 03. Juni 2010, 10:46 »
Aldri hørt om Boris. Men enten du mener dette svenske dansebandet ( http://open.spotify.com/track/4nNi6VtQ2qEe7riOMl206z ) eller dette franske... hva enn faen det er for no ( http://open.spotify.com/track/0JcNVnY8njNEI0L5s5quQZ ) så klarer jeg å styre begeistringen.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #3029 på: 03. Juni 2010, 10:48 »
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒