20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 824406 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #2715 på: 07. Mars 2010, 21:39 »
Skal jo allikevel sies at Wannskrækk - AG3 og Æ Veit Da Faen Æ er sinnsykt bra låter :D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2716 på: 07. Mars 2010, 23:12 »
Når det kommer til "Norsk kvalitetsmusikk" så synes jeg det er so i alle andre land. Mye bra og my dårlig.

Hen har aldri klart Jokke eller DumDum Boys. Jadda, både Jokke og Kjartan Kristiansen var/er sikkert to fantastiske lyrikister(?)/lyrikere(?), men for min del er ikke det nok. Jeg er en av kjipinga som hører på musikk pga. musikken. Bra tekster er alltid et pluss, men ikke et must. Men sånn som jeg ser det: ei ræva låt blir ikke bra selv om teksten er beyond küng. Men ei låt kan være dritfet selv om teksten er beyond röv.
50 Cent's "In da Club" hadde vært like jævla kjip selv om den hadde en fet/bra/fantastisk tekst, mens Beastie Boys' "Sabotage" ville ha vært like forferdelig fet med en ræva/kjip/mongo tekst.

Om noe av det der er forstålig da. Ble jævlig rotete siden jeg er opptatt med å spise og se film, høh.
 Yeah?
« Siste redigering: 07. Mars 2010, 23:17 av boris. »
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2717 på: 07. Mars 2010, 23:22 »
Jeg har det jo også sånn - og tekstene til Kjartan er jo noe jeg har blitt oppmerksom på etterhvert - det var jo musikken som i hovedsak fenget meg! DumDum er for meg Norges desidert beste rockeband, og samleplata deres - Schlägers - er en orgie i klassikere! Mulig noen vil kalle det gammelmannsrock, men det får så være! Jeg liker tross alt band som The Beatles, Thin Lizzy and so on ;)
DumDum er vel kanskje Norges svar på AC/DC, i den grad at de vel i ganske stor grad har gjort det samme over alle disse åra. Dog vil jeg vel påstå DumDum er noen hakk mer allsidig enn AC/DC da!
Jokke er jo også ganske god gammel, klassisk rock da! Og tekstene til Jokke er så morsomme, men samtidig gravalvorlige! Gode minner fra Jokke på jukeboxen i Bardufoss med høy allsangfaktor!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2718 på: 07. Mars 2010, 23:29 »
Når det er sagt - det er jo sjarmen med musikk - og at ingen liker det samme! Ellers ville jo verden vært jævla kjedelig! Men at DumDum er kvalitetsbærere er det vel ingen tvil om - så jævla relevante og så lenge de har vært sett på som yppersteprester i norsk rock! Så er det jo midt i blinken for en fyr som liker gammelmannsrocken! ;)
Jeg syns jo eksempelvis Bad Religion i lengda er jævla kjedelig - med unntak av enkeltlåter! Stor respekt har jeg allikevel for de!

Forøvrig - andre som har hørt Prince - Guitar og syns riffet derifra er særdeles likt et annet riff (som jeg forøvrig digger)?

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2719 på: 08. Mars 2010, 00:05 »
Jeg liker selvfølgelig en del"gammelmannsrock". The Beatles er jo jævlig bra, for eksempel. Men band som AD/DC, Kiss, Deep Purple, DumDum Boys osv. synes jeg er driiiiitkjedelig. Synes det er helt forferdelig.

Og bare sånn at du vet det, Kristoffer, verden hadde vært jææævlig bra om alle var som meg. Det hadde ikke vært krig og man hadde sluppet all drittmusikken og alle kunne ha kost seg med god musikk. ;D
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2720 på: 08. Mars 2010, 00:13 »
Hehe, jeg er ikke direkte uenig med deg! Syns også Kiss, Deep Purple og til dels AC/DC i det lange løp er drittkjedelig! Men altså ikke DumDum, og heller ikke Thin Lizzy, selv om du ikke nevnte de ;D
Men ulike musikkgenrer er fint det for mangfoldet, samt til de artister som er så geniale at de mikser det sammens til ekstra genial musikk! ;D

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #2721 på: 08. Mars 2010, 10:16 »
Jokke & Valentinerne blir for meg det som rager aller høgst når det gjeld norsk musikk! Eg vil no hevde det er ein av dei beste låtskriverane Noreg har hatt, utan å overdrive!

Når det gjeld DumDum Boys så er det gjerne enkelt låte som er jævla bra, men den heile pakka blir for kjedligt for min del. Då har eg langt meir sansen for Wannskrækk som var ein verkelegt bra hardcore punkband i sin tid.

Når det gjeld norsk "gammal-manns-rock" så er det litt skuffande at ikkje band som Kjøtt, Junipher Greene, Aunt Mary, Popol Vuh(Popol Ace) og Prudence ikkje blir nemnt, da det truleg er blant det beste Noreg har å tilby! Også Raga Rockers skal ein ikkje kimse av!

Ellers så har eg aldri forstått hypen rundt Delillos, der har du møkkkjedligt band!  ;D
« Siste redigering: 08. Mars 2010, 10:24 av Bad Religion »
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2722 på: 08. Mars 2010, 13:56 »
Raga er jo også sammens med De Lillos, Jokke og DumDum regna som en av "de fire store"! Felles for alle disse er at de alle er fantastiske låtskrivere da. Musikalsk sett liker jeg DumDum og Jokke best - og setter også ekstra stor pris på deres tekster. Raga og De Lillos går begge i små doser - men i lengda syns jeg disse to er kjedelig.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2723 på: 08. Mars 2010, 16:05 »
Vet ikke om det er noen her som liker denne typen musikk, men Alcest slipper ny skive i slutten av månden og endelig ligger det ute på nettet. Har sjekka mange ganger omd agen i et par uker nå, så det her var fornøyelig. Blir alltid imponert over hva Neige får til. Han viste allerede på demoen at han virkelig har sans for gode melodier, og på det albumet her, kalt Écailles de Lune, er hans valg av melodier om mulig bedre enn noensinne. Gud så utrolig bra. Nydelig!

Her er det to låter fra nye skiva:

Liker du ikke det her...daaaaaaa. Ja, da altså!

Fornøyd som faen i dag, ja! ;D
Nei.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2724 på: 08. Mars 2010, 17:04 »
Synes gammelmannsrock er et teit ord. Det er i mine øyne ikke noen stor forskjell på "moderne" rock og såkalt gammelmannsrock.
Prudence har selvfølgelig en ganske stor plass i norsk rockehistorie. Derav hersker ingen tvil. Selv har jeg hørt altfor lite Prudence i min tid, men når Åge har begynt å dra en del gamle Prudence-slagere frem fra glemselen innimellom, så har interessen for å sjekke ut Prudence kommet sterkere.

Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan kalle de fire store i norsk rock (med unntak av Raga) for kjedelig og hypa. Jeg er ikke noen blodfan av De Lillos, og de egner seg nok best i små doser, uten at jeg synes det blir kjedelig om det blir mer. Men det er liten tvil i mine ører om at De Lillos så definitivt fortjener å nevnes sammen med band som DumDum, Jokke og Raga.

Deres fremste kjennetegn er nok tekstforfattere i verdensklasse. Men også musikken er fantastisk bra. Så vanvittig mye bedre enn alt som har kommet både før og senere i norsk rock. Nærmest i mine øyne, finner du det som er signert Åge Aleksandersen, og først og fremst Prudence.

Likevel, de fire store er de fire store for en grunn, og har man hørt/sett DumDum Boys eller Jokke live, så finner man fort ut at dette ikke på noen som helst måte er kjedelig. Jokke som artist og tekstene hans egnet seg kanskje aller best live, selv om jeg synes musikken kommer best frem på plate. For DumDum er det heller ingen tvil om at de er fantastisk rå live. To timer live med DumDum Boys er bedre enn ALT av ulovlige rusmidler. Enten man er klinke edru eller godt i farta.

----
Jeg skjønte meg aldri helt på det der, boris. Fransk musikk på fransk skal liksom ikke høres ut som en fæl blanding av Mew og Satyricon. Det var noe feil med kombinasjonen melodiøs gitarrock og black metal-vræling av verste sort, i tillegg til franskspråklig vokal.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2725 på: 08. Mars 2010, 17:13 »
DumDum boys er helt klart et av dei beste norske banda, men av en eller annan grunn er dei beste songane deira oftast mindre kjende.

Jokke og Valentinerne er OK, har en del bra men tekstane deira er bedre enn melodiane.

Så har vi postgirobygget som er knallbra, langt bedre enn Delillos.

Dei beste norske banda er likevel etter mi meining Vamp, DumDum boys, Hellbillies, Vestlandsfanden og Salhus Vinskvetten, alle ganske forskjellige men geniale på kvar sin måte :P

Når vi snakkar om kjedelige norske band er egentlig Madrugada det første som slår meg...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2726 på: 08. Mars 2010, 17:18 »
For min del er Madrugada og DumDum de klart råeste norske bandene som har vært her til lands!
Kan forøvrig bekrefte at De Lillos er et bra liveband! Ellers - når gode norske band skal nevnes - så må ikke CC Cowboys glemmes! De syns jeg er like oppunder de aller beste. Postgirobygget er et herlig sommerband og drikkeband! Men det samme kan sies om endel av De Lillos sine sanger!

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2727 på: 08. Mars 2010, 19:46 »
Vet ikke om det er noen her som liker denne typen musikk, men Alcest slipper ny skive i slutten av månden og endelig ligger det ute på nettet. Har sjekka mange ganger omd agen i et par uker nå, så det her var fornøyelig. Blir alltid imponert over hva Neige får til. Han viste allerede på demoen at han virkelig har sans for gode melodier, og på det albumet her, kalt Écailles de Lune, er hans valg av melodier om mulig bedre enn noensinne. Gud så utrolig bra. Nydelig!

Her er det to låter fra nye skiva:

Liker du ikke det her...daaaaaaa. Ja, da altså!

Fornøyd som faen i dag, ja! ;D

Det der hørtes absolutt ut som noe jeg kan lære meg å like. Bare hørt litt på den første sangen, men merker meg en ganske kul gitarlyd. Fikk litt Novembre-vibber av den.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2728 på: 08. Mars 2010, 20:25 »

Aslak

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsangerâ„¢
« Svar #2729 på: 08. Mars 2010, 20:39 »
http://open.spotify.com/user/ashlum/playlist/68pTDy1HBE89BM0nMWnoCG
Her er listen som går på shuffle hos meg dag ut og dag inn. 604 sanger, ganske variert sjangermessig, men det meste kommer vel inn under kategorien rock :)
Godsanger?

Twitter: @BjerreP