20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 826566 ganger)

0 medlemmer og 8 gjester leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikk tråden
« Svar #720 på: 25. Sep. 2007, 21:22 »
Jeg har, etter å ha hørt gjennom en del av de albumene jeg liker best, og som jeg ikke har hørt altfor mye på, og kåret min topp 5. Men jeg har ikke nubbesjans til å rangere dem.

Coldplay - A Rush of Blood To The Head

Et meget bra album, og Coldplays beste hittil. Mange kritiserer Coldplay for å "herme etter" U2, og sammenlignet med U2 kommer ikke Coldpay særlig langt. Men dette er et meget bra album, veldig mange sterke låter, og flere av låtene på dette albumet danner selve grunnlaget i en setliste for en Coldplay-konsert. Mine personlige favoritter: Politik, In My Place, God Put A Smile..., The Scientist, Amsterdam.

DumDum Boys - Pstereo

Jeg har ennå ikke gjort meg kjent med hele back-katalogen til DumDum Boys, men Pstereo fra 1990 er et meget sterkt album i starten av DumDum Boys' karriere. Her finner vi soleklare live-vinnere som Metallic Hvit og Krimm. Her har vi også Tusen etasjer høi, Plaster på såret og Englefjes. Ingen direkte svake låter, spør du meg, og en del ikke like kjente, men veldig spennende og morsomme låter. Kjartan Kristiansens tekster er alltid et mysterium, og kan tolkes på tusen forskjellige måter. Og dette albumet er intet unntak. Min foreløpig personlige DumDum-favoritt.

U2 - Achtung Baby

Et velkjent album, og utvilsomt ett av U2s aller, aller beste noensinne. Stilmessig er musikken på dette albumet et vesentlig brudd med de to førstnevnte, og de to som kommer senere, men det gjør det på ingen måte dårligere. Flere av låtene også på dette albumet er store live-favoritter på U2s konserter, og noen er også bankers på omtrent enhver setliste. Zoo Station, One, The Fly og Mysterious Ways er mine personlige favoritter. Men det er så mange, mange andre fantastiske låter på dette albumet.

U2 - The Joshua Tree

Også dette albumet er av flere eksperter annerkjent som U2s kanskje beste gjennom tidende, og et av rockehistoriens aller beste album også. Dette albumet starter med et pang, men fortsetter ikke helt på samme måte som Achtung. Ting roer seg mer etterhvert, og det er noen ikke like spennende låter her, som en kan finne på å sovne av. Men albumet flyter godt, og som et album er dette meget bra. Skal man kritisere for noe må det være at alle de sterkeste låtene kommer helt i starten, og at låtene blir svakere og svakere utover.

R.E.M. - Automatic For The People

REMs sannsynligvis aller beste album. Veldi ulikt det gamle REM fra 80-tallet, hvor de var et alternativt rockeband. Med dette albumet ble de folkehelter. Og selv om dette kanskje ikke er helt sånn som mange liker å høre REM, så er det så utrolig bra. Albumet preges av mange akkustiske låter. Everybody Hurts er en aldeles nydelig ballade, og ikke engang U2 kan lage noe vakrere enn dette. Ignoreland er en tøff rockelåt som skiller seg ut på dette rolige albumet, og hadde kanskje passet bedre inn på et annet album, men i mine øyne hever det albumet. Godbitene kommer på rekke og rad. Man on the Moon er en meget god poplåt før albumet avsluttes med vakre, pianobaserte Nightswimming og harmoniske Find The River. I perioden hvor dette albumet var relativt nytt ville jeg på ingen måte like REM, fordi min bror var fan. Heldigvis tok jeg til vettet senere.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #721 på: 25. Sep. 2007, 21:43 »
Dette var ikke dårlig, Joakim.

Coldplay og REM er jo bra, spesielt Coldplay! U2 er vel også bra, og DumDum Boys er sikkert helt ok for et norsk band å være.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #722 på: 25. Sep. 2007, 22:01 »
Hehe, U2 er sikkert også bra? Har du hørt noe mer enn en fattig låt fra U2?

DumDum Boys er ikke "helt ok" til et norsk band å være, DumDum er uten det minste fnugg av tvil en av de fire store i norsk rock, sammen med Jokke, Raga Rockers og DeLillos, og ingen av de fire bandene er dårlige på noen måte. Jeg anbefaler deg i aller høyeste grad å høre litt på DumDum Boys, og kanskje spesielt albumet på topp 5-listen min.

Coldplay er i høyeste grad bra, og jeg har fremdeles mange herlige minner fra de spilte i Spektrum for to år siden. Men de når ikke U2 opp til anklene engang, hvis vi skal sammenligne de to.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #723 på: 25. Sep. 2007, 22:11 »
Vel, der kommer smak og behag inn. Coldplays musikk gir meg mye mer enn det U2 sin gjør, men det er vel ingen tvil om at U2 er bedre f.eks live og at de har mer erfaring osv. Dessuten er de vel også bedre til å variere musikken sin mer enn Coldplay. X&Y-albumet til Coldplay var greit nok det, men der ble det litt for lite variasjon.

Og for å nevne en fattig låt fra U2 kan jeg nevne Grace fra ATYCLB. Den gav meg ikke noe som helst egentlig. Men jeg er enig, U2 er et fantastisk band, og jeg skjønner ekstremt godt at folk liker musikken deres. Det gjør jo jeg også, men band som Coldplay og Radiohead setter jeg godt foran U2. Det har med smak og behag å gjøre. Jeg våger også å kalle Radiohead for bedre musikere enn U2 for å be om bråk  :P

Jeg har dessverre hørt noen sanger av DumDum Boys ja, og jeg likte ikke det jeg hørte. Viss det var de som lagde den "jeg går i bane"-sangen, eller hva den nå enn het. Grusomt. Jeg fikk ikke sove på mange dager etter å ha hørt den.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #724 på: 25. Sep. 2007, 22:28 »
U2 har selvsagt også svake låter. Grace er på ingen måte noen stor hit nei. Det kan jeg være enig i, men gjør ikke U2 noe dårligere. Det gjør dem bare menneskelige. Jeg kan nevne mange svake U2-låter. Men så har de også et langt større utvalg av låter enn for eksempel Coldplay, som bare har gitt ut tre album hittil.

Dog spent på hva Brian Eno kan få til med Coldplay. Han har produsert flere fantastiske album for U2, så jeg er veldig spent hva som kommer ut av Coldplays fjerde album.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #725 på: 25. Sep. 2007, 22:34 »
Har også hørt at Coldplay skal sammarbeide med Timbaland på sitt fjerde album, noe som er forferdelig.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #726 på: 25. Sep. 2007, 23:07 »
Grace vokser jo mer du hører den. HERLIG!
Jeg skjemmes over at jeg ikke har nevnt verdens kanskje nest beste band - Oasis med Definetely Maybe og What's The Story? (Morning Glory). Spesielt førstnevnte.
Også Muse - Absolution og Origin Of Symetry bobler på listen. Men Definetely Maybe tar nok REMs plass på min topp 5-liste!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #727 på: 26. Sep. 2007, 13:54 »
Jaja, får prøve meg jeg og da. Dette er hvertfall det jeg har hørt mest av oppgjennom...

The Offspring - Americana. Uten tvil det beste noensinne. http://youtube.com/watch?v=OffIe3eOZpw sjekk publikum her!

Dr. Dre - Chronic. Jepp! Beste rap album som er utgitt... Driter i hva dere mener (tydeligvis anti rap 90% av dere)

Blink 182 - Enema of the state

Greenday - Dookie

Linkin Park - Meteora

« Siste redigering: 26. Sep. 2007, 16:23 av aDDis »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #728 på: 26. Sep. 2007, 16:13 »
Dookie, ikke dårlig :P
Jeg vil også nevne Green Days American Idiot og Red Hot Chilipepeppers By The Way og Californication som andre utfordrere!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #729 på: 26. Sep. 2007, 16:23 »
ja de kommer ikke langt bak i rekka de heller akkurat

Heinrich

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #730 på: 26. Sep. 2007, 17:19 »
Her er don`t eat that yellow snow sammen med en noe forkortet versjon av Nanook rubs it, og på slutten ca. 5 sekunder av introen til st. Alphonso`s PB:

Her er hele Nanook rubs it:

St.Alphonzo og Father O`Blivion:

(ikke bry dere om videoen, var den eneste jeg fant med noen av sangene i)  :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #731 på: 27. Sep. 2007, 12:28 »
Hmm, Don't Eat That Yellow Snow's basslinje kan faktisk høres ut som den fra White Stripes - Seven Nation Army.
Ellers, rar musikk da. Spesielt :P

Heinrich

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #732 på: 27. Sep. 2007, 21:42 »
Hmm, Don't Eat That Yellow Snow's basslinje kan faktisk høres ut som den fra White Stripes - Seven Nation Army.
Ellers, rar musikk da. Spesielt :P

Sant, tar litt tid å venne seg til ja, overgangen fra band som U2 blir jo stor! Men tekstene til Zappa er jo gull verdt, mest sannsynlig den eneste artisten gjennom tidene som bruker seksuelle/humoristiske tema i hver eneste en av sangene sine, og likevel blir hyllet som en av tidenes største artister... Han døde forøvrig av kreft på starten av 90-tallet... Utrolig synd at han døde så tidlig, han hverken røyket, drakk eller ruset seg, noe som muligens er en smule vanskelig å tro ut i fra tekstene hans :P

Her fant jeg en utrolig godbit, Zappa fremfører I am the slime live:

Og selve Zappa-sangen over alle:
« Siste redigering: 27. Sep. 2007, 22:03 av Heinrich »

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #733 på: 27. Sep. 2007, 22:03 »
Frank Zappa er bra ja. Holdt på å få sjokk i dag da jeg var i butikken og så en plakat der stod om en konsert med Zappa. Så etterpå at det var Zappa & Zappa, sønnene(?) som skulle ha konsert, hehe.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #734 på: 28. Sep. 2007, 01:57 »
Haha, Bobby Brown var jæævla sjef live! :D