20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 824440 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #3360 på: 23. Okt. 2010, 22:52 »
Jeg er så utrolig glad for at jeg takler alle vokaltyper. Så mann er jeg faktisk.

Er dog uenig i at vokalen er det "viktigste" instrumentet i et band. Men det kan jo ha noe med at jeg liker instrumental musikk like godt som musikk med vokal. For så mandig er jeg faktisk.
Nei.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3361 på: 23. Okt. 2010, 22:53 »
hva synes folk om radiohead da? synes det blir en litt sånn psykotisk feel over musikken deres, og det digger jeg ikke helt. Men de har jo selvfølgelig noen bra sanger, og min favoritt er karma police, og det er faktisk en av mine favoritt chillesanger!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3362 på: 23. Okt. 2010, 23:18 »
hva synes folk om radiohead da? synes det blir en litt sånn psykotisk feel over musikken deres, og det digger jeg ikke helt. Men de har jo selvfølgelig noen bra sanger, og min favoritt er karma police, og det er faktisk en av mine favoritt chillesanger!

Jeg digger dem, de er litt Pink Floyd-aktige. Men hvorfor liker du Karma Police best da, det må vel være en av de mest psykotiske låtene deres, selv om den er litt mer catchy enn mange andre? :P

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3363 på: 23. Okt. 2010, 23:19 »
Synes Radiohead er kult nok. Men må innrømme at jeg slette diskografien etter en stund da det ikke helt funka. Var ikke bra nok for min egentlig bra. Bra, men langt fra btra nok. :)
Nei.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3364 på: 23. Okt. 2010, 23:30 »

Jeg digger dem, de er litt Pink Floyd-aktige. Men hvorfor liker du Karma Police best da, det må vel være en av de mest psykotiske låtene deres, selv om den er litt mer catchy enn mange andre? :P
Aner ikke hvorfor jeg digger den, likte den ikke første gang jeg hørte den, men den har vokst på meg, og nå digger jeg den. Klarer helt å skjønne hvorfor, men har nok noe med at den er ganske catchy å gjøre ja ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3365 på: 23. Okt. 2010, 23:42 »
Aner ikke hvorfor jeg digger den, likte den ikke første gang jeg hørte den, men den har vokst på meg, og nå digger jeg den. Klarer helt å skjønne hvorfor, men har nok noe med at den er ganske catchy å gjøre ja ;)

Ja, de fleste Radiohead-låter er vel sånn at de virker kjedelige i starten, og vokser på deg mye lengre enn mange andre låter. Creep er jo en annen sang som ligner veldig på Karma Police, en av de få som er ganske catchy med en gang. Og det er vel fortsatt de to største hit'ene deres tror jeg...

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3366 på: 23. Okt. 2010, 23:45 »
liker ikke creep. Synes den høres så billig ut, om du skjønner hva jeg mener?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3367 på: 23. Okt. 2010, 23:55 »
Billig? Tror aldri jeg har hørt det uttrykket i musikksammenheng, og kan ikke helt si jeg skjønner hva du mener heller, men er lov å ikke like den så klart. Når jeg hører "billig" i sammenheng med musikk tenker jeg vel mer på dårlig produksjon, overfladiske tekster og standard-effekter, som i en låt fra en hvilken som helst norsk idol-artist. Er litt nysgjerrig på hva du mener da, så kanskje du vil utdype? :P

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3368 på: 24. Okt. 2010, 00:04 »
Vanskelig å forklare nøyaktig hva jeg mener med det, men synes det høres ut som om det er en litt dårlig produksjon, og det høres ut som noe gutta nærmest har snekret sammen i kjelleren på fylla.
Det høres lett og slett litt rått ut, og teknisk minner den mer om en demo-innspilling, enn en påkostet studioinnspilling.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3369 på: 24. Okt. 2010, 00:12 »
Vanskelig å forklare nøyaktig hva jeg mener med det, men synes det høres ut som om det er en litt dårlig produksjon, og det høres ut som noe gutta nærmest har snekret sammen i kjelleren på fylla.
Det høres lett og slett litt rått ut, og teknisk minner den mer om en demo-innspilling, enn en påkostet studioinnspilling.

Hehe, ok, da skjønner jeg hva du mener tror jeg. Men jeg tror også det meste av musikk fra gode artister er skrevet på fylla. Jeg synes også en litt rå produksjon er bedre enn overproduserte låter. Dette er vel også hovedårsaken til at indie-band som ble lovprist i starten av karrieren får dårligere og dårligere anmeldelser etterhvert som de får råd til dyrere produksjoner, eller bytter til et større plateselskap. Det kan være tiltrekkende for mange at man høres ut som et garasjeband.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3370 på: 24. Okt. 2010, 00:13 »
Masse som kan være billig. Masse synth som låter ekstremt billig. Ser om de faktisk har brukt relativt proffe instrumenter, ender det opp med å høres ut som et casio-keyboard kjøpt på lekebutikken på hjørnet, og trommer laget av mors kasserollesett.
Og jeg er ekstremt stor fan av demo-innspillinger. Ikke at det gjelder i alle tilfeller, men majoriteten av demoene jeg har hørt har langt mere følelse og er mere ekte, da de ikke har noen som pusher de (plateselskap, fans osv.) og kan bruke all den tid de vil for å perfeksjonere det.

Atheist f.eks. Demoen er så sinnsykt bra på alle mulige måter. Så kom skivene, og whoop! Begynte å suge maks med en gang.
Sadus. Både første- og andreskiva er veldig bra, spesielt debuten er enorm. Men de klarte aldri å matche demoen sin. Var faktisk ikke i nærheten. Demoen er en maktdemonstrasjon. Ærlig, rått, stygt og brutalt! Satans fett!

Hva idoldeltakere anngår kan jeg faktisk nevne en som har levert noe bra i etterkant. Eva & the Heartmaker består av Eva Weel Skram og mannen hennes. Har hørt "Let's Keep This Up Together" og det er rett og slett ei knallskive. Utrolig god Pop. Ble spilt veldig mye i sommer. Fin sommerskive, rett  og slett.

Nå hører jeg på Kina Grannis, og koser meg. Kina Grannis vant "the Doritos Crash the Super Bowl contest" og har levert ei ordentlig knallskive i etterkant.

Spesielt In Your Arms og Valentine er ekstremt bra! Herlig pop som kommer til å bli spilt masse utover vinteren.
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3371 på: 24. Okt. 2010, 00:17 »
Garage-rock du mener? Det er fint med nedstrippet musikk dersom de som lager det gjør det riktig :)
Radiohead har jeg instendig prøvd å like - men foreløpig er det mest enkeltsanger det går i - Karma Police, Creep, 15 Step eksempelvis. Mye blir veldig sært for meg. Litt sånn med Pink Floyd, selv om jeg ikke har gitt de helhjerta sjansen kanskje. Men blir lett enkeltsanger som Comfortably Numb og How I Wish You Were Here f.eks. Progrock syns jeg i lengda blir veldig kjedelig.

Hva viktigste instrument i et band gjelder - så syns jeg det kommer veldig an på. Queen-sanger er i ganske stor grad ofte grunnet Mercury jeg digger - fordi han rett og slett hadde en såpass syk stemme. Enkelte R.E.M.-låter digger jeg pga riffene (Bad Day, What's The Freq...), andre er grunnet Stipe's stemme (Nightswimming, Country Feedback). Samme med U2 - selv om man vel kan anta at The Edge og Bono på hver sin måte er grunnen til at U2 er U2 og ikke et post-punk-band som hadde blitt igjen på 80-tallets kred-liste. Likeså kan jeg faktisk like Kvelertak og andre metalband med i utgangspunktet elendig vokal, men som har andre elementer ved seg som gjør det tøft.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Simmio

• Gjest
« Svar #3372 på: 24. Okt. 2010, 00:18 »
Noen som har hørt om Skillet?

Det er bare så heftig, spesielt Comatose! I tillegg er Linkin Park's nye album dritbra.

Har også blitt hekta på The Script den siste uka av en eller annen grunn :P Liker ikke egentlig ikke så godt sånn musikk, men The Script er nice å høre på :D
« Siste redigering: 24. Okt. 2010, 00:22 av Simmio »

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3373 på: 24. Okt. 2010, 00:20 »
Hehe, ok, da skjønner jeg hva du mener tror jeg. Men jeg tror også det meste av musikk fra gode artister er skrevet på fylla. Jeg synes også en litt rå produksjon er bedre enn overproduserte låter. Dette er vel også hovedårsaken til at indie-band som ble lovprist i starten av karrieren får dårligere og dårligere anmeldelser etterhvert som de får råd til dyrere produksjoner, eller bytter til et større plateselskap. Det kan være tiltrekkende for mange at man høres ut som et garasjeband.

Ikke ofte jeg er enig med deg ang. musikk, men her er jeg det. Jeg har ingenting i mot bra produksjon, men nå om dagen er det så fort gjort og overprodusere albumet. Det tar bort alt som føles ekte. Det fjerner mye av sjarmen og mye av det menneskelige. Og en dårlig produksjon (som i mine øyne ofte er en overproduksjon) kan rett og slett ødelegge musikk som er bra. Rett og slett. Jeg vil heller ha en litt slapp produksjon enn et overprodusert album.

Album som Death Cult Armageddon (DImmu Borgir) trenger jo en bra produksjon, pga. det massive og storslåtte i albumet. Men allikevel er det så mye som kunne ha vært bedre. Jeg digger skiva, og det er uten tvil min Dimmu-favoritt. Men den kunne lett hatt en fetere produksjon som føltes litt mer ekte.

Anorexia Nervosa og spesielt Sigh har klart det. Storslått, episk, symfonisk og alt det der. Men langt ifra overprodusert på noen som helst måte. Det høres mennesklig ut, og kanskje uvant ut. Men når man venner seg til det er det rett og slett perfeksjon, rett og slett fordi det ikke er perfekt. Det siste gir ingen mening, men for min del er ikke perfeksjon noe som er perfekt. Hahaha! Nå roter jeg meg bort. Umulig å forklare hva jeg mener. :)
« Siste redigering: 24. Okt. 2010, 00:30 av boris. »
Nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3374 på: 24. Okt. 2010, 00:30 »
Hva viktigste instrument i et band gjelder - så syns jeg det kommer veldig an på. Queen-sanger er i ganske stor grad ofte grunnet Mercury jeg digger - fordi han rett og slett hadde en såpass syk stemme. Enkelte R.E.M.-låter digger jeg pga riffene (Bad Day, What's The Freq...), andre er grunnet Stipe's stemme (Nightswimming, Country Feedback). Samme med U2 - selv om man vel kan anta at The Edge og Bono på hver sin måte er grunnen til at U2 er U2 og ikke et post-punk-band som hadde blitt igjen på 80-tallets kred-liste. Likeså kan jeg faktisk like Kvelertak og andre metalband med i utgangspunktet elendig vokal, men som har andre elementer ved seg som gjør det tøft.

Her er jeg omtrent helt på linje med deg. Spesielt når det gjelder hovedstyrken til REM-låtene du nevner. Men så er jeg også av den oppfatning at REM's vokalist (Stipe) og gitarist (Buck) er blant de to største geniene i musikkhistorien, så det bandet er nok kanskje favorittbandet mitt gjennom tidene. Når det gjelder Nighstwimming er vel også Mike Mills' piano helt utrolig bra, hør gjennom den låten en gang til, så er du sikkert enig. ;)

Men for meg er som sagt også vokalen den viktigste delen av en låt (som ikke er en instrumental), så jeg klarer rett og slett ikke å høre på band med Kvelertak-vokal eller band med vokalister som ikke appellerer til meg.

Ikke ofte jeg er enig med deg heller Boris, verken når det gjelder musikk eller andre ting på dette forumet, men bra vi kan enes om dette... Bare synd du fucket opp quotinga. :P