Jeg sitter på like mye informasjon som deg Sigurd, så blir bare synsing fra min side også.
Men jeg tviler vel egentlig på at MYM er en forurensning i garderoben, et problem for trenerteamet/Pardew. Han var jo kaptein i Montpellier når de vant ligaen. Så da synes jeg det er rart om han er en slik "bråkmaker". Men skjønner at du tenker i de baner, når mulighetene har vært så begrenset som de har.
Jeg tror Pardew ikke bruker han så mye, fordi han er litt uryddig i spillet sitt. Kan plutselig befinne seg ute av posisjon, litt klønete klareringer, og har en tendens til å gjøre feil valg av og til. Pardew er ekstrem på å prøve å ha en god defensiv struktur (er ikke ute etter en diskusjon på dette her og nå), og føler kanskje at MYM er en litt for løs kanon å ha bak der da. Debuchy ble tydeligvis bedt om å holde igjen sine offensive bidrag (ref. han selv), Colo er trygg med ballen, og selv om han innimellom kan kløne det til han også, er det ikke like ofte som MYM. Willy er "sikkerheten selv". God på hodet, og med såpass selvinnsikt at han veit han er elendig teknisk. Det fører som regel til lange baller i pressede situasjoner, noe jeg antar defensivt anlagte Pardew synes er mer enn greit. Safety first der altså.
Men hvorfor de nå ser det nødvendig å kvitte seg med MYM skjønner jeg ikke. Innlegget mitt så langt har vært kritisk til han, men han er den stopperen med størst potensial av seniorspillerne våre. Colo begynner å synge på siste verset, Willy blir ikke bedre, og må bare spille på de styrkene han har, mens Tayls er kronisk skadet og en enda løsere kanon enn MYM. Mbiwa er den raskeste av stopperne våre, har potensialet til å bli en mer spillende stopper enn Colo, og er ikke ueffen på hodet han heller. Kunne blitt en klippe i laget vårt, men virker som om vi ikke har kompetansen i trenerteamet til å forandre og utvikle Mapou Yanga-Mbiwa. Hvilket som er meget, meget synd!