20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hva jobber/skole gjør dere?  (Lest 16464 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Hva jobber/skole gjør dere?
« Svar #15 på: 17. Juli 2005, 00:27 »
Er lærere overbetalt?! Hvorfor velger jeg da en jobb som ikke har de samme feriene, men hvor jeg må jobbe som en slave på et kontor i ferien?

Nei, jeg får ikke mye penger. Jeg er ekstremt underbetalt. Det er helt grusomt. Men jeg jobber ikke for bare pengenes skyld, selv om jeg skal bli lærer en gang og kjøpe meg en diger båt og tøffe rundt på havet hele sommeren. Som lærer har vi 8 ukers sommerferie.
Toon, Toon,
Black and white army

Mushans

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #16 på: 17. Juli 2005, 00:28 »
Lærere overbetalt? De gjør vel den viktigeste oppgaven i samfunnen.. Hvordan kan den stillingen være overbetalt?
aurent Robert: "We finished last season so badly that, towards the end, I just laughed at him. "

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #17 på: 17. Juli 2005, 00:31 »
Hehe, må vel bare innrømme at den der var mest for å se hvordan Mack reagerte. Jeg mente det selvfølgelig ikke da, men har bare hørt min gamle lærer meget ofte prate om hvor dårlig betalt lærere er, skulle liksom bare se hvordan Magnar reagert :P
Men min far derimot, han kaller lærere ekstremt overbetalt :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #18 på: 17. Juli 2005, 00:34 »
At lærere gjør en av de viktigste oppgavene i samfunnet er det liten tvil om. At de er veldig underbetalt er vel også en sannhet de fleste kan si seg enig i. Derfor forsvinner de beste lærerne til andre jobber  :wink:

Men sykepleiere har det enda verre. Det finnes veldig mange utrolig dyktige sykepleiere, og de kan snakke om å være underbetalt. Og de jobber i tillegg turnus med elendige arbeidstider.
Toon, Toon,
Black and white army

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #19 på: 17. Juli 2005, 00:40 »
Sitat fra: "Mack"
At lærere gjør en av de viktigste oppgavene i samfunnet er det liten tvil om. At de er veldig underbetalt er vel også en sannhet de fleste kan si seg enig i. Derfor forsvinner de beste lærerne til andre jobber  :wink:

Men sykepleiere har det enda verre. Det finnes veldig mange utrolig dyktige sykepleiere, og de kan snakke om å være underbetalt. Og de jobber i tillegg turnus med elendige arbeidstider.

Amen, akkurat det jeg skulle til å nevne. For min mor er sykepleier, og atpåtil hovedtillitsvalgt, så jeg vet ihvertfall litt om det.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Mushans

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #20 på: 17. Juli 2005, 00:47 »
Forskjell på å lære fra seg kunnskap til morgendagens ledere enn å skifte bleie på en gammel Senterparti-ordfører;)
aurent Robert: "We finished last season so badly that, towards the end, I just laughed at him. "

UrzaiZ

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #21 på: 17. Juli 2005, 04:08 »
Lærere er faktisk underbetalt

Noreng

• Gjest
« Svar #22 på: 17. Juli 2005, 09:41 »
Sitat fra: "Mack"

Tror jeg skal bli fotballproff når jeg blir stor.

Mobber du?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 17. Juli 2005, 20:20 »
Lærere er ekstremt overbetalt i forhold til de som jobber i barnehage, SFO o.l. Men i forhold til flyvere og ledere i store, private bedrifter, så er det klart lærerne er ekstremt underbetalt, og det er vel gjerne de Magnar sammenligner seg med. :lol:
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #24 på: 17. Juli 2005, 20:40 »
De som jobber i SFO, barnehage og lignende har da ikke på langt nær samme kompetanse eller utdanning som lærere. Og de som har utdanning får da også betalt for det, også der. Så hva er det for slags sammenligning? Det kan ikke sammenlignes overhodet. En SFO-ansatt som sitter og røyker og drikker kaffe hele dagen kan ikke sammenlignes med en lærer som har et ansvar for læring, læringsmiljø og andre didaktiske oppgaver i en klasse. Det blir som å sammenligne kassadama på KIWI med en statsminister.
Toon, Toon,
Black and white army

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 17. Juli 2005, 21:04 »
Bortsett fra den siste setningen er jeg helt enig med Magnar, faktisk.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #26 på: 17. Juli 2005, 22:45 »
Vel. SFO-ansatte sitter vel heller ikke på ræva og røyker og drikker kaffe hele tiden. Og det er faktisk ganske mange lærere som ikke engang kan å undervise, selv om de har aldri så mye utdanning og kompetanse. Det finnes faktisk lærere som sitter og røyker og drikker kaffe hele dagen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebbster

• Gjest
« Svar #27 på: 17. Juli 2005, 22:56 »
På skolen vår er det elendige lærere. Jeg sier ikke dette som en bitter fjortis som er sint på skolen og alt rundt, men lærerne er av det ytterst laveste nivået. Vi har en matte og naturfagslærer der snakkenivået er på rundt 5654 desibel i sekundet, eller hva det nå regnes i. Mannen har ikke kontroll. Vi har en klassestyrer som innkallte meg til møte midt i sommerferien noe jeg måtte gå på. Klassestyreren går rundt og drikker kaffe og tygger tyggis hele tiden, men røyker ikke. I valgfagene tysk, fransk og praktisk er det SFO-ansatte som får jobbene og da jeg spurte tysklæreren ( som ikke kan tysk ) om hvorfor hun tar den jobben der, så svarte hun at hun fikk 46,- den timen hun hadde oss akkuratt da. Hun går dampende forbi skolen vår hver dag og gidder ikke engang skjule at hun røyker. Hun fortalte en hel serie historier om hvordan hun hadde blitt tatt i å røyke på skolen som liten og hvor det er lurt å røyke og ikke bli tatt rundt skoleplassen.

Vel, gutter, trøst meg!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #28 på: 17. Juli 2005, 23:38 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Bortsett fra den siste setningen er jeg helt enig med Magnar, faktisk.

Jeg også...hehe. Overdrivelse som et språklig virkemiddel.

Det er ikke rart det finnes mange dårlige lærere. Lærerorganisasjonene har gjennom de siste 20 årene stakkarsliggjort lærerne i et dårlig forsøk på å få hevet lønna. Når lønna og statusen ved å være lærer er stusselig lav, vil de dyktige lærerne havne i andre yrker om de ikke har et brennende engasjement. Jeg kjenner veldig mange utrolig dyktige lærere som jobber andre steder enn i skolen. Det er trist. For å få høy rekruttering, som skaper høy standard, må læreryrket blir et yrke med høy status. Lærerorganisasjonene har ikke skjønt dette.

Tenk hva Norge kunne blitt med bare kjempedyktige og engasjerte lærere?
Toon, Toon,
Black and white army

Cutthroat

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #29 på: 23. Juli 2005, 14:55 »
Er korporal i ISAF VIII