20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Anzhi Makhachkala - Newcastle 7. mars kl 18:00 - CMore live  (Lest 29396 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Anzhi Makhachkala - Newcastle 7. mars kl 18:00 - CMore live
« Svar #120 på: 07. Mars 2013, 20:50 »
Om matematikk er svaret i fotball så er det merkelig at ikke flere hundre tusen vinner på oddsen hver dag. Anzhi hadde lave 1.60 på hjemmeseier. Borte mot Metalist var vi oppe i 4 i odds. Nå vet jeg at jeg har på meg supporterbriller, men jeg synst noen ganger at nufc blir undervurdert. Til og med Brugge var favoritt når vi møtte dem. Vi har hatt en møkka sesong, men likavel. Og hvordan man kan påstå at det er klar fordel til Anzhi med 0-0 på eget gress for så å dra til SJP på bortebane er for meg ikke så lett å se. Vi har hjemmebane i den avgjørende kampen. Vist ikke det er klar fordel oss vet ikke jeg..
Man kan snu dette og spørre seg hvordan bettingselskapene kan bedrive svært lukrativ forretning på noe som noen mener er nærmere svart magi og fugleoppdrett i arktis enn matematikk.

Om du synes Newcastle blir undervurdert så er det bare å sette penger på dem  ;)

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #121 på: 07. Mars 2013, 21:20 »
anzi er videre med alle andre resultat enn tap. 0-0 blir til straffe. Derfor vil en, hvis en f.eks tar ugangspunkt i at ingen lag scorer mer enn 3 mål hver, ha totalt 16 forskjellige utfall (3-1, 3-2, 1-1, 0,2 etc). Av de vil Anzi gå videre i 9,5 (0,5 er for evt straffekonk) mens newcastle er videre med 6,5. Det betyr klar fordel til anzi! ikke viktig å holde nullen på bortebane, men livsviktig å holde den hjemme. Og det gjorde Anzi.

En sånn argumentasjon om fotball er like meningsløst som å drive strutse-farm på Svalbard.
Fotball er ikke mattematikk, og det der er helt kokkos. Fotball har så enormt mange momenter at man ikke kan klare å sette opp et regnestykke som klarer å beregne alle faktorer som er i spill.

Pontare; Jeg er fullt klar over at bortemål er verdifullt.

Det er mye enklere å vinne på hjemmebane, enn det er på bortebane. Spesielt når vi snakker europeisk fotball! Vi har ballen i vår egen hage nå og alt er i våre hender! Vinner vi, så er vi videre - man kan ikke forvente noe mer enn det, og det er en soleklar fordel hjemmelag! Vil snu tvert om på det, og si det er 60-40 i vårt favør. Anzhi er ikkeno fantastisk lag, og vi slår dem greit hjemme på en bra dag.

anzi er videre med alle andre resultat enn tap. 0-0 blir til straffe. Derfor vil en, hvis en f.eks tar ugangspunkt i at ingen lag scorer mer enn 3 mål hver, ha totalt 16 forskjellige utfall (3-1, 3-2, 1-1, 0,2 etc). Av de vil Anzi gå videre i 9,5 (0,5 er for evt straffekonk) mens newcastle er videre med 6,5. Det betyr klar fordel til anzi! ikke viktig å holde nullen på bortebane, men livsviktig å holde den hjemme. Og det gjorde Anzi.
Good post!
Var omtrent noe sånn jeg mente kø1 ;)
Denne utregninga tar vel utgangspunkt i at begge lag er omtrent like gode med hjemmefordel oss medregnet, og det mener  jeg ikke er urimelig å påstå.

Hjelpe meg...
Fotball er som det meste annet mulig å bryte ned til sannsynlighetsberegning. Om du er uenig bør du øyeblikkelig ringe til betting-selskapene og si at det de  baserer forretningsdriften sin på er like håpløst som strutseoppdrett på Svalbard. De kommer sikkert til å takke deg  ;)

Så får vi heller være uenig om HVOR stor sjanse Newcastle har til å komme seg videre, min personlige oppfatning er at vi dessverre ikke er et bedre lag enn Anzhi og at regnestykket hansmartin presenterer er et ganske godt bilde på virkeligheten.

Åh ja, holdt på å glemme: Hjelpe meg  ::)

Du mener altså å beregne sannsynlighet i forhold til hvor mange utfall en kamp kan ha resultatmessig har høy validitet, når man i tillegg skrur igjen en del faktorer(ingen lag scorer mer enn 3 mål). Helt håpløst hele opplegget. Slik den utregningen settes opp blir det nøyaktig det samme som å si at det er 33% sjanse for hjemmeseier, 33% sjanse for uavgjort og 33% sjanse for borteseier i ALLE fotballkamper som spilles. Ja, i teorien så kan man muligens si at det er sånn fordi det er tre utfall - problemet er alle faktorene som spiller inn i fotball. Så enkelt er det..

Jeg gidder ikke å diskutere bettingselskaper oppi det her, å dra inn det faller på sin egen urimelighet. Det skjønner du også. Prøv å skriv Gareth Bale på en kalkulator før en Tottenham kamp.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Rudi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #122 på: 07. Mars 2013, 21:21 »
Det der er "statistikk" til å grine av. Enten overlever jeg morgendagen, eller så gjør jeg det ikke. Med andre ord 50-50 om jeg kommer meg helskinnet gjennom til Lørdag.
« Siste redigering: 08. Mars 2013, 01:49 av DurinVIII »

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #123 på: 07. Mars 2013, 21:25 »
Det er der er "statistikk" til å grine av. Enten overlever jeg morgendagen, eller så gjør jeg det ikke. Med andre ord 50-50 om jeg kommer meg helskinnet gjennom til Lørdag.

:ler:

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #124 på: 07. Mars 2013, 23:00 »
Men kø1, du må jo innrømme at 0-0 var et bedre resultat for Anzhi enn oss?

? Scorer Anzhi, må vi score minst 2 for ikke å ryke rett ut i returen.
? Anzhi kommer videre med både seier og uavgjort. 0-0 blir straffer. Newcastle må derfor vinne dersom det blir scoret mål i kampen.

I tillegg må vi ikke undervurdere dette laget. De slo tross alt ut Pool. Jeg tipper Anzhi også er ganske fornøyde med dagens resultat. Også er det en som nevner at det er viktig å holde nullen på bortebane? Hva i alle dager? Det er ikke hjemmemål som teller dersom det blir uavgjort. 1-1 her ville vært bedre enn 0-0.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #125 på: 07. Mars 2013, 23:05 »
I tillegg må vi ikke undervurdere dette laget. De slo tross alt ut Pool.
Nah :)

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #126 på: 07. Mars 2013, 23:12 »
Zenit slo ut LFC, men kommentatorene nevte også at Anzhi slo ut LFC. Mange, mange ganger i løpet av kampen.
Nei.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #127 på: 07. Mars 2013, 23:21 »
Anzhi slo de i gruppespillet, men pool stilte vel svært redusert.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #128 på: 07. Mars 2013, 23:23 »
Men kø1, du må jo innrømme at 0-0 var et bedre resultat for Anzhi enn oss?

? Scorer Anzhi, må vi score minst 2 for ikke å ryke rett ut i returen.
? Anzhi kommer videre med både seier og uavgjort. 0-0 blir straffer. Newcastle må derfor vinne dersom det blir scoret mål i kampen.

I tillegg må vi ikke undervurdere dette laget. De slo tross alt ut Pool. Jeg tipper Anzhi også er ganske fornøyde med dagens resultat. Også er det en som nevner at det er viktig å holde nullen på bortebane? Hva i alle dager? Det er ikke hjemmemål som teller dersom det blir uavgjort. 1-1 her ville vært bedre enn 0-0.

1. Nei, selvfølgelig er det fordel oss at vi klarte uavgjort borte - det vil si at vi er videre med seier uansett! Utfrodringen når man spiller i europa er ofte at man må vinne hjemmekampen med så og så mange mål, det slipper vi! Seier neste torsdag, så er det i boks og det er et glimrende utgangspunkt for vår del.

2. 1-1 på bortebane er bedre enn 0-0, men du må jo ha røyka noe hvis du ikke mener det er viktig å holde nullen borte. Holder man nullen borte så betyr det at man uansett har et godt utgangspunkt til hjemmekampen.

Er dette så vanskelig å forstå?? Forbauser meg dette her..  Klarer man å skaffe seg et resultat borte som gjør at man går videre "bare" ved å vinne hjemmekampen, er det glimrende levert på bortebane! Riktignok er det lenge siden vi har deltatt i en europeisk turnering, men så vanskelig er det ikke..

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #129 på: 07. Mars 2013, 23:36 »
Men det blir jo rart å si at det er viktig å holde nullen borte. Det er viktig å holde nullen i absolutt alle kamper uansett cup eller liga. Det som er viktigst og teller mest er å holde nullen hjemme, og ikke borte. Nei, jeg mener ikke at 1-0 tap er bedre enn 0-0, men skjønner bare ikke pointet med utsagnet. Det blir som å si "det er viktig å score mål", eller "det er viktig å vinne kamper". Og ja, vi trenger bare seier på hjemmebane. Men vi har slitt med å i det hele tatt score mot lag som Metalist og Maritimo tidligere.

My bad, var visst Zenit. :) Husket bare at Anzhi hadde slått Pool, men som dere sier var det i gruppespillet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #130 på: 08. Mars 2013, 01:02 »
Anzhi slo de i gruppespillet, men pool stilte vel svært redusert.

Joda. Men vi er første laget i EL som ikke taper borte mot de, Så vi møtte uten tvil et godt lag i dag - og vi forsvarte oss særdeles imponerende. Skulle dog gjerne sett at vi tok litt fler sjanser fremover på banen - for dette var en skikkelig Rafa Benitez-kamp. Og det er jo strengt tatt ikke veldig stor underholdning i det.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

TimKnut

• Supersub
  • Elsker Newcastle United over alt!
    • Vis profil
« Svar #131 på: 08. Mars 2013, 08:19 »
Ser NRK-sporten sa at Cabaye ikkje kan spele neste kamp mot Anzhi. Cabaye fikk vel aldri eit gult kort i går? Blei vel ikkje skada heller, så eg satser på at det er ein NRK-fail  ::p

Jonny

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #132 på: 08. Mars 2013, 08:28 »
Fekk med meg 2 omg i går, og må sei laget imponerte meg. Obertan var ein som eg syntest gjorde ein veldig god kamp, og Haidara også :smitten:  Syntest pasninger/bevegelser og kvalitet /hurtighet på dette var imponerende. Og til min store overraskelse så presterte me "uten" Jonas på laget :iik:
Har Pardew sett noe nytt, eller hviler han Jonas til helgas kamp ?
Uansett så trur eg kanskje Jonas passer bedre mot Stoke enn mot Anzhi.
Ser at dette kan gå vår vei med ein hjemmekamp mot dette laget, men spiller Anzhi alle sine kamper på kunstgress ? I så fall har vel me ein stor fordel neste torsdag  :banana:

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #133 på: 08. Mars 2013, 10:07 »
Mye rart å lese her. 0-0 er selvsagt ikke noe perfekt utgangspunkt. Det er ikke noe drømmeutgangspunkt, men det er et veldig bra utgangspunkt likevel. Og jeg vil hevde det er vel så bra for oss som for Anzhi. Riktignok er Anzhi og alle Guus Hiddinks lag veldig gode på å ligge dypt og forsvare seg. De gjorde det samme i går, de nektet oss rom, de forsvarte seg godt, men de var svært tafatte offensivt, og gjorde ikke all verden for å prøve å vinne. Det er godt mulig de er fornøyd med 0-0, men jeg hadde ikke vært det. Newcastle hadde 0-0 etter hjemmekampen mot Marseille i 2004 også, og man så på det som et bra utgangspunkt. Alt Newcastle trengte å gjøre var å score i Marseille. Men vi hadde ikke Tore André Flo eller Kjetil Rekdal på laget, og gikk målløse av banen. Didier Drogba derimot fikk score to flotte mål, og sendte Marseille til den finalen jeg er sikker på vi hadde vunnet, om vi hadde fått spilt den.

Så mye for det flotte utgangspunktet.

Oppskriften er enkel for vår del. Vinner vi, så er vi videre. Hvor vanskelig skal det egentlig være. Vinner vi hjemmekampen vår, er vi videre. Det er nøyaktig det samme som om resultatet i Russland hadde blitt 2-1 til Anzhi. Vi hadde trolig sett på det også som et bra utgangspunkt. Men nå har vi holdt nullen på bortebane, vi har vist at Anzhi ikke er så skumle som vi kanskje hadde fryktet. Er vi heldige er Willian skadet en måneds tid. Traore er et beist, men ikke stort verre enn å møte Peter Crouch eller Andy Carroll. Eto'o er ikke halvparten av det han en gang var. Og har Simpson en god dag klarer han greit å holde styr på Zhirkov. Så får vi bare håpe at vi får oppegående dommere som ikke går på svalestupene hans. Tar gjerne samme dommertrio som i går jeg.

Utfordringen blir først og fremst å skape rom. Det kan nok ta tid å bryte ned forsvaret til Anzhi, men er vi konsentrerte bakover og legger forholdene godt til rette for Cisse og Sissoko fremover, så har jeg stor tro på at vi finner veien til nettmaskene.

Holder vi tett bakover, har vi 120 minutter på å score ett mål. Klarer vi ikke det, er vi dårlige. Da kan vi like godt klare oss uten EL.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #134 på: 08. Mars 2013, 10:19 »
Dette var faktisk den kjedeligste Newcastle-kampen jeg noen gang har sett. Men deilig med uavgjortresultat. Så skal jeg unngå å kaste meg inn i "hadde det vært verdt å spille mer offensivt for å skaffe bortemål"-diskusjonen. Vi har det utgangspunktet vi har, og jeg forventet absolutt at det kunne vært verre...