20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle - Metalist Kharkiv 14. Feb kl 21.05 - CMore Live  (Lest 44375 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Metalist Kharkiv 14. Feb kl 21.05 - CMore Live
« Svar #225 på: 15. Feb. 2013, 22:53 »

Offside.

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #226 på: 15. Feb. 2013, 23:22 »
Offside det der ja!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #227 på: 16. Feb. 2013, 02:44 »
Den er faen meg marginal.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #228 på: 16. Feb. 2013, 05:06 »
Offside det der ja!

Vi snakker 20-30 millimeter (om jeg skal være snill).

Men det er greit - det er offside etter boken og linjedommeren blir i min bok fritatt.

Den i første omgang var på ingen måte offside uansett, så vi ble snytt av norske linjedommere.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #229 på: 16. Feb. 2013, 11:29 »
Den er faen meg marginal.
Minimal ja, men riktig. Veldig enkelt å se når man bruker linja i gresset.

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #230 på: 16. Feb. 2013, 12:04 »
Ingen hadde gadd å sitte med en linjal for å sjekke om det var offside eller ikke, dersom målet hadde blitt godkjent. Da hadde 99% her på forumet sittet og sagt at det var korrekt avgjørelse, pga tvil skal komme angripende lag til gode osv. På samme måte som om det hadde vært omvendt, 2-3 cm onside, så hadde 99% av forumet vært i harnisk, fordi tvilen skal komme angripende lag til gode osv. Så skjønner ikke hva som er vitsen med å lage en så big deal ut av denne situasjonen.
- Vi har helt klart grunn til å føle oss snytt når det er så marginalt, ettersom dommeren umulig kan være sikker.
- Man skal heller ikke hugge hodet av dommeren når det tross alt er riktig.
- Man skal heller ikke hugge hodet av Cisse, når han like gjerne kunne fått to "riktige" mål i denne kampen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #231 på: 16. Feb. 2013, 13:31 »
Hadde vi fått et sånt mål mot oss hadde jeg aldri klaget. Det tør jeg garantere. Det der er så forbanna likt som det er mulig å få det. Ser man på linjene i gresset, så bryter KANSKJE Cissé linja med maksimalt 2 cm. Og da er det kneet hans som er mer bøyd enn forsvarerens, som er årsaken til offsiden. Jeg har sett klarere offsider enn det der bli godkjent som mål, så det blir litt merkelig å si at linjemannen gjorde rett, når vi etter 3 dager med diskusjon endelig synes å ha nådd et slags konsensus om at joda, det var kanskje offside, men den var faen så marginal, at det er umulig for det blåtte øye å se det.

Jeg mener vi ble urettferdig fratatt to helt greie scoringer av to talentløse linjedommere. Og den fremste årsaken til at vi ikke vant var rett og slett de berømte marginene. Ikke en dårlig spiss med dårlige avslutninger, men uflaks. Uflaks at gjestenes keeper leverte karrierebeste, uflaks at målene ble underkjent. Uflaks. Vi har gode muligheter til å gå videre, hvis vi leverer noenlunde det samme som i denne kampen. Ett eneste mål holder lenge.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

hansmartin

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
    • Hans Martin pÃ¥ Twitter
« Svar #232 på: 16. Feb. 2013, 15:25 »
Hei!

Blitt veldig lenge siden jeg har postet noe skikkelig her, men merker at den påbegynende evigvarende debatten om denne offsiden får frem lysten igjen.
Noen nevnte en linjal tidligere, og siden det snakkes så mye om marginalt, og millimeter ville jeg måle litt. Illustrert på bilde som er vist ovenfor her:

Bildet kan også ses her:
https://twitter.com/hnas_nufc/status/302785186121269248/photo/1
For å forklare litt...

Linjen som følger linjen i gresset er en baseline, som spillerne kan måles etter. De to horisontale som ligger under spillernes føtter er for å vis hvor dypt i banen hver ligger. jeg kaller dette dybdeakse

Jeg har trukket to loddrette linjer fra spillernes fremste kroppsdeler (1. om en ser på målet ser en at loddrett ikke er helt i lodd, men det er så marginalt og har ingen reel effekt på resultatet, så har valgt å legge linjene helt i lodd, 2. Med kroppsdeler mener jeg deler en kan score mål med (hode, bryst, skulder, kne og fot).

Den røde linjen(offsidelinjen) ligger der gul spiller sin fremste kroppsdel (kneet) treffer spillerens egen dybdeakse. Den er lagt parallelt med baseline, siden forsviningspunktet er så lang unna og offsidelinjen ligger så tett ved. Om en måler Cisse sitt fremste kroppsdel ser en at avstanden fra cisse tilbake til offsidelinjen utgjør ca 8,7 ganger avstanden mellom linjene i gresset. disse linjene går det to av i femmetern, så de er ca 250cm brede. Cisse er derfor 250/8,7= 28,8cm i offside.

For egen del synes jeg ikke dette er marginalt, men heller ganske betydelig. Og med tanke på at dybdesynet fungerer mye bedre i virkeligheten en på tv,og at dommer er godt plassert, trekker jeg den slutning at dommer aldri var, og heller aldri burde være i tvil om denne. Faktisk en god og solid avgjørelse av dommer.

Rudi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #233 på: 16. Feb. 2013, 15:59 »
Beste post i 2013.

mortinho84

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #234 på: 16. Feb. 2013, 16:25 »
Hei!

Blitt veldig lenge siden jeg har postet noe skikkelig her, men merker at den påbegynende evigvarende debatten om denne offsiden får frem lysten igjen.
Noen nevnte en linjal tidligere, og siden det snakkes så mye om marginalt, og millimeter ville jeg måle litt. Illustrert på bilde som er vist ovenfor her:

Bildet kan også ses her:
https://twitter.com/hnas_nufc/status/302785186121269248/photo/1
For å forklare litt...

Linjen som følger linjen i gresset er en baseline, som spillerne kan måles etter. De to horisontale som ligger under spillernes føtter er for å vis hvor dypt i banen hver ligger. jeg kaller dette dybdeakse

Jeg har trukket to loddrette linjer fra spillernes fremste kroppsdeler (1. om en ser på målet ser en at loddrett ikke er helt i lodd, men det er så marginalt og har ingen reel effekt på resultatet, så har valgt å legge linjene helt i lodd, 2. Med kroppsdeler mener jeg deler en kan score mål med (hode, bryst, skulder, kne og fot).

Den røde linjen(offsidelinjen) ligger der gul spiller sin fremste kroppsdel (kneet) treffer spillerens egen dybdeakse. Den er lagt parallelt med baseline, siden forsviningspunktet er så lang unna og offsidelinjen ligger så tett ved. Om en måler Cisse sitt fremste kroppsdel ser en at avstanden fra cisse tilbake til offsidelinjen utgjør ca 8,7 ganger avstanden mellom linjene i gresset. disse linjene går det to av i femmetern, så de er ca 250cm brede. Cisse er derfor 250/8,7= 28,8cm i offside.

For egen del synes jeg ikke dette er marginalt, men heller ganske betydelig. Og med tanke på at dybdesynet fungerer mye bedre i virkeligheten en på tv,og at dommer er godt plassert, trekker jeg den slutning at dommer aldri var, og heller aldri burde være i tvil om denne. Faktisk en god og solid avgjørelse av dommer.

bra innlegg,men litt uenig med at det ikke er marginalt,for visst du sier cisse springer rundt 20km/t og forsvareren står i ro. så er det ca 5/100 fra han er onside til pasningen blir slått og han er 28cm i offside. og for min del syns eg 5/100 sekund er veldi marginalt. men cisse er offside på denne og det er ingenting å diskutere. men den første er soleklar onside.

hansmartin

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #235 på: 16. Feb. 2013, 16:56 »
Takk Durin!!!

Er enig i at med farten i spillet og alt som skjer av bevegelse er det ikke lett for linjedommer. Mye enklere med illustrator og photoshop i etterkant hvertfall. Men det er den type marginer vi ønsker at dommere skal håndtere rett, og denne (ene) gangen gjorde linjedommer det også, så ikke annet en skryt til dommer for denne. Har ingen tro på hverken flaks eller tvil som skulle komme oss til gode i denne situasjonen. Trist men dog rett.

PeterH

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #236 på: 16. Feb. 2013, 17:21 »
Ikke for A vaere pirkete Hansmartin, etter alt arbeidet du har gjordt. Men for meg ser det ut til at armen til Metalist spilleren stikker en del lengre ut enn kneskAla. :p

Det er nok uansett offside, men litt ergelig er det at vi ble snytt for I hvertfall ett mAl. Men la oss ikke bli som Liverpool supportere som samler pA stolpeskudd og dArlig dQmming for sA A pAstA at hQgere makter saboterer for dem og at alle verdens dommere har samlet seg mot dem. :P
0-0 er ett greit resultat, alt som mA til er at vi vinner eller spiller 1-1 neste kamp sA er vi videre.
« Siste redigering: 16. Feb. 2013, 17:26 av PeterH »

hansmartin

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #237 på: 16. Feb. 2013, 17:27 »
Nå kjenner jeg ikke reglene i detalj, men hvis vi kun kan måle etter kroppsdeler angriper kan røre ballen med burde vel det gjelde forsvarspillere også??

PeterH

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #238 på: 16. Feb. 2013, 17:30 »
Nå kjenner jeg ikke reglene i detalj, men hvis vi kun kan måle etter kroppsdeler angriper kan røre ballen med burde vel det gjelde forsvarspillere også??

Oki, my bad isAfall. Jeg trodde regelen gjaldt hver eneste kroppsdel. Men godt mulig du har helt rett, jeg har ikke oppdatert meg selv pA offsideregler pA lenge. :)

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #239 på: 16. Feb. 2013, 17:45 »
Armer teller ikke nei så ingen feil av hansmartin! Kun kroppsdeler en kan score med som teller.