20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Mapou Yanga-Mbiwa  (Lest 48901 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

GMC

• Kaptein
  • TOON ARMY, TOON ARMY!!!!
    • Vis profil
Sv: Mapou Yanga-Mbiwa
« Svar #195 på: 01. Okt. 2014, 11:06 »
Vondt å se han i Roma drakt i Championsleague, mens vi sliter mot lag som Stoke.

Sogning

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #196 på: 01. Okt. 2014, 11:59 »
Kan seie mykje om forskjellen på Serie A og PL men når han spiller CL og ikkje gjør seg bort, da er det oss, taktikken vår og låget vårt det er noko gale med. Faen heller Pardew, innse at slaget er tapt.
NUFC kommer ingen veg så lenge Ashley sitter på toppen.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #197 på: 01. Okt. 2014, 15:53 »
Pirk: skrev ikke at materazzi var i everton i flere år. Skrev at han var i everton flere år FØR han ble virkelig god.

Flere år er vel å ta litt i. Det var da han var i Perugia at han fikk sin landslagsdebut og samtidig scoret 12 mål i en sesong som er rekord for en forsvarsspiller i Serie A den dag i dag. Så vi kan vel trygt si at det å gå fra Everton til Perugia var godt for Materazzi sin karriere. 2 sesonger der så bar det rett til Inter hvor han ble resten av karrieren og vant det som vinne kunnes.
Så han ble vel egentlig virkelig god etter overgangen til Perugia.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #198 på: 02. Okt. 2014, 11:28 »
http://www.utd111.co.uk/blog/2014/10/01/mbiwa-hysteria-not-for-me/?

Sier ikke at jeg er enig i alt her, men endelig flere enn meg som ikke dramatiserer dette noe så voldsomt.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #199 på: 02. Okt. 2014, 11:59 »
Ja dere er ikke så mange som mener det ikke var en hårreisende avgjørelse - og det er ikke rart.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #200 på: 02. Okt. 2014, 12:16 »
Ja dere er ikke så mange som mener det ikke var en hårreisende avgjørelse - og det er ikke rart.

Les det som står før du kommenterer. Du bommer så grovt på den lille enkle og lite veloverveide kommentaren der at jeg i utgangspunktet ikke burde svare.
Har ikke lest et eneste innlegg om at det å leie ut Mbiwa var galt så lenge det ikke kom inn en erstatter. I utgangspunktet trengte vi en skikkelig midtstopper før Mbiwa ble leid ut. En som kunne gå inn å gjøre en forskjell. En som var bedre enn alle vi hadde fra før. Det før Mbiwa ble lånt ut. At de da istedenfor velger å leie ut en midtstopper så vi går inn i PL sesongen med kun 3 midtstoppere er det jeg reagerer på.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #201 på: 02. Okt. 2014, 12:17 »
Morsom artikel det der...

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #202 på: 02. Okt. 2014, 12:19 »
Morsom artikel det der...

Utdype gjerne.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #203 på: 02. Okt. 2014, 12:58 »
Litt samme som jeg påpekte i Ben Arfra tråden, og som gjelder i både Ben Arfa og Mbiwa sin situasjon.

Dette hadde vært et IKKE-tema og en avgjørelse som det ikke hadde blitt spørsmålstegn ved, dersom Pardew hadde fått resultater. Jeg vil ikke legge all skyld på Pardew for at Mbiwa er i Roma nå, og ikke i Newcastle, men det er hans ansvar å skaffe resultater, og han har en god del av ansvaret for at Mbiwa ikke har fått ut potensialet sitt i denne klubben.

Skal være enig i Mbiwa muligens har blitt litt hypet opp, men den gangen han ankom klubben så var det jo med meritter som gjorde ham til en spiller som var for god til å være sant at ville komme til Newcastle, meritter du ikke "finner langs veien" eller kjøper på butikken for å si det sånn. Og det er langt ifra tilfeldig at vi fikk ha Williamson, Colo og Taylor i fred i sommer, mens det var Mbiwa det ble vist interesse for. Situasjonen hadde også stilt seg litt anerledes dersom det var Empoli eller Siena eller you-name-it som hentet ham, men Roma er faktisk på vei til å bygge seg opp som en større klubb igjen nå, noe Newcastle er langt ifra å klare. Roma ser potensialet i denne spilleren, og vil prøve å få det ut og få ham til å blomstre der. Noe Pardew og klubben vår nærmest ser ut til å ha gitt opp. Og enda verre blir det når du ser på hvor horribelt midtforsvaret vårt ser ut. Taylor er ikke akkurat noen verdensklasse-stopper han heller, men gudene må vite hva han tenker om å få så få muligheter når han ser hvordan gutta foran seg i køen presterer.

Finner det også interessant å bruke én kamp, og én kamp alene, som vurderingsgrunnlag. Og da selvsagt enn CL kamp mot ingen "mindere" motstander enn City.

Greitt nok at det forsåvidt ville vært feil og vurdert en spiller ut ifra kun én enkelt kamp mot en motstander, som f.eks Basel også da (høhø Scousere  :wink: )

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #204 på: 02. Okt. 2014, 15:57 »
Den artikkelen var i overkant negativ igjen. Liker at han klager på klareringene til Mbiwa i matchen, når han faktisk var den spilleren med flest klareringer på banen og alle klareringene kunne regnes som "effective clearances".

"Didn?t win a great deal in the air" - Han vant alle hodeduellene han var involvert i.

I tillegg snakkes det om fouls som om han lagde tosifret med frispark. Han lagde 4 frispark gjennom 90 minutt. Ikke lite, men heller ikke veldig mye.

Forfatteren velger å pirke på hver minste småfeil Mbiwa gjør i en CL-kamp mot City, mens Colo og Willo til stadighet spiller til toere og treere på børsen mot lag som Hull og Soton. I tillegg vurderer han, som chickenman påpeker, bare utifra denne ene kampen mot City. En kamp hvor Mbiwa presterte bedre enn det både Colo og Willo har fått til i sine 6 kamper til nå.
« Siste redigering: 02. Okt. 2014, 16:19 av Eriksen »

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #205 på: 02. Okt. 2014, 16:37 »

Les det som står før du kommenterer. Du bommer så grovt på den lille enkle og lite veloverveide kommentaren der at jeg i utgangspunktet ikke burde svare.
Har ikke lest et eneste innlegg om at det å leie ut Mbiwa var galt så lenge det ikke kom inn en erstatter. I utgangspunktet trengte vi en skikkelig midtstopper før Mbiwa ble leid ut. En som kunne gå inn å gjøre en forskjell. En som var bedre enn alle vi hadde fra før. Det før Mbiwa ble lånt ut. At de da istedenfor velger å leie ut en midtstopper så vi går inn i PL sesongen med kun 3 midtstoppere er det jeg reagerer på.

Syns han var god mot City jeg. Så kampen på den største sportsbaren i Roma og supporterne digger Mbiwa. Skal innrømme at jeg hadde et øye på PSG kampen også, men fikk med meg hvor rolig han var i forsvar - spesielt dragningene hans i åpningsminuttene og syns også at pasningene hans fremover var av god klasse. Så bare en klarering uten adresse som jeg husker, men hva er vel det mot de klassiske Colo- og Willopasningene som har 90% sjanse for å ende hos motspiller. 

Tror ikke dette er et eksempel på en spiller som gjør det bedre utelukkende siden han er i en annen liga, men en spiller som gjør det bedre når han kommer til en klubb med en litt mindre destruktiv spillestil og bedre manager. Ganske vanskelig å være forsvarspiller (da også gjerne ute av posisjon) i en klubb som er i forsvar hele kampen og ikke klarer å holde ballen i mer enn 3 trekk når de først har ballbesittelse. men i motsetning til Colo, Willo og Tayls er det ganske opplagt at Mbiwa har bøttevis med potensiale, og det vil ikke forundre meg om han blir landslagaktuell for Frankrike igjen.

Jeg forstår jo også at du ikke er dum nok til å tro at tre stoppere holder holder i en sesong i PL, men skjønner ikke om det er det eneste du reagerer på. Hadde det i dine øyne vært like ille uansett hvem av Taylor, Colo eller Mbiwa vi hadde gitt slipp på uten å hente en erstatter?

Såklart blir det hysteri når man helt unødvendig gir slipp på vår mest lovende stopper som går rett inn i et allerede bunnsolid Romalag, og vi sitter igjen med et forsvar som allerede har gjort så mange juniorfeil at det blir kjørt kavalkade på det i TV2 studio

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #206 på: 05. Okt. 2014, 08:47 »
Tror ikke dette er et eksempel på en spiller som gjør det bedre utelukkende siden han er i en annen liga, men en spiller som gjør det bedre når han kommer til en klubb med en litt mindre destruktiv spillestil og bedre manager. Ganske vanskelig å være forsvarspiller (da også gjerne ute av posisjon) i en klubb som er i forsvar hele kampen og ikke klarer å holde ballen i mer enn 3 trekk når de først har ballbesittelse.

Dette her med destruktiv spillestil oat at Pardew slår mye langt stemmer ikke om man ser på statistikkene de siste 2 sesongene. Forrige sesong var det kun Arsenal og ManCity som slo færre langpasninger enn NUFC. Til nå denne sesongen er det kun de 2 samme lagene som som har slått færre langpasninger.
Så å bruke dette som unnskyldning for at Mbiwa ikke helt fikk det til i NUFC blir riv ruskende galt.

Andre statistikker jeg kan ta med er at NUFC før gårdsdagen kun hadde Arsenal, Chelsea og Liverpool foran seg når det kom til sjanser skapt og skudd. Når det gjelder det å slippe til motstanderne til sjanser og skudd så er det kun 5 lag som er bedre enn NUFC på det området. NUFC har også til nå hatt ballen marginalt mest i snitt pr kamp med opp under 54%.

Så å bruke destruktiv spillestil og mange langpasninger som årsak til at Mbiwa ikke slo til blir jo da feil. Og bare så det er sagt, i Serie A er det kun 3 lag som har slått mer langt enn Roma denne sesongen.

En ting til, om Pardew blir beskyldt for å slå mye langt, hva da med de 2 som mest sannsynlig overtar om/når Pardew får fyken? David Moyes beviste vel at han er av den type manager som slår mest langt uansett om det er Everton eller ManU han styrer. Tony Pulis trenger jeg vel ikke å skrive noe mer enn "Stoke".

Uansett, grunnen til at jeg mener Pardew må bort er fordi han ikke klarer å organisere laget både defensivt og offensivt. Selv om laget er blant de lagene som slipper motstanderne til minst sjanser så vil jeg si at det kan midtbanen ta cred for. Den bakre fireren er under enhver kritikk og det er null samhandling og florerer av personlige feil. NUFC er på topp 3 når det kommer til mål innsluppet på grunn av personlige feil. Jeg sitter med en følelese av at hver gang motstanderne passerer midtstreken så kan det ende med scoring. Så shaky synes jeg forsvaret er.

Offensivt kommer man til meget mange skudd og sjanser skapt. Men om man snur på flisa litt og tar kun med "shots on target" er NUFC fjerde sist. De kommer til mange muligheter men avslutningene er tydeligvis ikke gode nok. Det er nok ikke bare avslutningene, men vanskelige avleveringer, dårlige valg offensivt, desperate langskudd, det er mye man må ta med her.

Klarer man å tette igjen bakover er mye av jobben gjort, og jeg tror ikke Mbiwa er løsningen på de defensive problemene klubben har hatt under Pardew over en lang periode nå. Jeg tror man må ned til manageren og trenerteamet for å få orden på laget igjen. Om det innebærer mer langpasninger og store sterke hodespillere på topp, som Moyes og Pulis er kjent for, så får det så være. Noe må gjøres.
Kan også ta med at da Alan Curbishley tok over for Pardew i West Ham i starten av desember for noen år siden klarte han å berge klubben fra nedrykk med seier borte mot ManU i siste serierunde. Så det er klart at jo lenger vi venter nå jo mer kritisk blir situasjonen.

En siste ting, om Terry El Tel Venables er interessert i å ta over så tar jeg gjerne imot han. SBR var heller ikke ung da han tok over NUFC. Av de som har blitt nevnt synes jeg Steve Bruce og El Tel er de mest interessante.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #207 på: 05. Okt. 2014, 12:20 »
Jeg bruker ikke det som en unnskyldning for at han ikke fikk det til, for relativt sett gjorde han jo det. Ser man på kamper han startet forrige sesong har han vi vel vunnet ca halvparten. Han er også langt bedre enn f. eks Colo som har vært i klasse med Sissoko/Gouffran den siste tiden.

Ville du heller sett Colo-Willo enn Mbiwa-Willo, Frode?

Jeg mener ikke det at å slå lange baller nødvendigvis er forferdelig og forstår at vi kanskje kommer greit ut statistisk sett, men ser man på 2. halvdel av forrige sesong endte jo nesten alle angrepene opp i støttepasninger helt bak til Krul som lempet ballen rett til motstander. Ble jo som angrepstrening for motstanderlagene. Har du noe statistikk på andel fullførte lange pasninger?

Både Moyes og Pulis er 1000 steg i riktig retning. Selv om de ikke er i nærheten av hvem jeg helst ser at kommer, så handler det også litt om at MA skal gå lei og selge klubben.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #208 på: 05. Okt. 2014, 12:58 »
http://www.chroniclelive.co.uk/sport/football/transfer-news/newcastle-united-hunt-new-defender-7884288
Nå skal vi altså ha ny stopper, og Mbiwa selges til Roma for £4 mill. Hva var problemet med å kjøpe dem stopperen i sommer?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #209 på: 05. Okt. 2014, 14:45 »
Tror ikke dette er et eksempel på en spiller som gjør det bedre utelukkende siden han er i en annen liga, men en spiller som gjør det bedre når han kommer til en klubb med en litt mindre destruktiv spillestil og bedre manager. Ganske vanskelig å være forsvarspiller (da også gjerne ute av posisjon) i en klubb som er i forsvar hele kampen og ikke klarer å holde ballen i mer enn 3 trekk når de først har ballbesittelse.

Dette her med destruktiv spillestil oat at Pardew slår mye langt stemmer ikke om man ser på statistikkene de siste 2 sesongene. Forrige sesong var det kun Arsenal og ManCity som slo færre langpasninger enn NUFC. Til nå denne sesongen er det kun de 2 samme lagene som som har slått færre langpasninger.
Så å bruke dette som unnskyldning for at Mbiwa ikke helt fikk det til i NUFC blir riv ruskende galt.

Andre statistikker jeg kan ta med er at NUFC før gårdsdagen kun hadde Arsenal, Chelsea og Liverpool foran seg når det kom til sjanser skapt og skudd. Når det gjelder det å slippe til motstanderne til sjanser og skudd så er det kun 5 lag som er bedre enn NUFC på det området. NUFC har også til nå hatt ballen marginalt mest i snitt pr kamp med opp under 54%.

Så å bruke destruktiv spillestil og mange langpasninger som årsak til at Mbiwa ikke slo til blir jo da feil. Og bare så det er sagt, i Serie A er det kun 3 lag som har slått mer langt enn Roma denne sesongen.

En ting til, om Pardew blir beskyldt for å slå mye langt, hva da med de 2 som mest sannsynlig overtar om/når Pardew får fyken? David Moyes beviste vel at han er av den type manager som slår mest langt uansett om det er Everton eller ManU han styrer. Tony Pulis trenger jeg vel ikke å skrive noe mer enn "Stoke".

Uansett, grunnen til at jeg mener Pardew må bort er fordi han ikke klarer å organisere laget både defensivt og offensivt. Selv om laget er blant de lagene som slipper motstanderne til minst sjanser så vil jeg si at det kan midtbanen ta cred for. Den bakre fireren er under enhver kritikk og det er null samhandling og florerer av personlige feil. NUFC er på topp 3 når det kommer til mål innsluppet på grunn av personlige feil. Jeg sitter med en følelese av at hver gang motstanderne passerer midtstreken så kan det ende med scoring. Så shaky synes jeg forsvaret er.

Offensivt kommer man til meget mange skudd og sjanser skapt. Men om man snur på flisa litt og tar kun med "shots on target" er NUFC fjerde sist. De kommer til mange muligheter men avslutningene er tydeligvis ikke gode nok. Det er nok ikke bare avslutningene, men vanskelige avleveringer, dårlige valg offensivt, desperate langskudd, det er mye man må ta med her.

Klarer man å tette igjen bakover er mye av jobben gjort, og jeg tror ikke Mbiwa er løsningen på de defensive problemene klubben har hatt under Pardew over en lang periode nå. Jeg tror man må ned til manageren og trenerteamet for å få orden på laget igjen. Om det innebærer mer langpasninger og store sterke hodespillere på topp, som Moyes og Pulis er kjent for, så får det så være. Noe må gjøres.
Kan også ta med at da Alan Curbishley tok over for Pardew i West Ham i starten av desember for noen år siden klarte han å berge klubben fra nedrykk med seier borte mot ManU i siste serierunde. Så det er klart at jo lenger vi venter nå jo mer kritisk blir situasjonen.

En siste ting, om Terry El Tel Venables er interessert i å ta over så tar jeg gjerne imot han. SBR var heller ikke ung da han tok over NUFC. Av de som har blitt nevnt synes jeg Steve Bruce og El Tel er de mest interessante.

Hvor henter du disse statistikkene fra Frode? Interessant lesing...

Vedr. avsnittet om Pardew VS. Moyes eller (gud forby) Pulis:
Det er nok ikke veldig mange her, eller NUFC fans generelt, som drømmer om å se Moyes eller Pulis som manager for NUFC(?)! MEN når det er sagt, jeg vil nå heller ha tre-poengere med hvem som helst annen manager enn en random uavgjort her og der med Pardew ved roret.

Dette med om Pardew er destruktiv eller ikke i spillestilen: nå har ikke jeg sett så altfor mange kamper i det siste, men av det lille jeg ser så syns jeg det ser ut som det er et slags motsvar til mangelen på resulteter fra Pardew og bli mer og mer deffansiv. Kanksje det er snart er på tide at gutta blir instruert til å gå ut på banen der og tørre å prøve og angripe?

Som Martin påpeker: det blir fryktelig mye støttepasninger som til slutt ender hos Krul som bare må måke ballen oppover.

Hva Mbiwa debatten gjelder så nekter jeg å tro at han kunne vært spesielt mye dårligere enn Colo denne sesongen. Det er rett og slett fælt å se på duoen Colo og Williamson nå.