Han gjorde sine feil i England som flere påpekker her inne. Er litt forskjell på Italia og England, men jeg trodde ikke det var SÅ stor forskjell.
Kanskje han kommer tilbake bedre og sterkere neste år.
Det er en kjempestor forskjell på ligaene og det har vært veldig mange som regelrett har vært elendige i PL men ekstremt gode i andre ligaer, deriblant Serie A.
Det beste eksempelet er kanskje Marco Materazzi. Vunnet det som vinnes kan. En gigant på det aller øverste nivået i en årrekke, både på klubb og landslag. At han ville bli så god var det nok ikke mange som trodde etter den ene sesongen han fikk i Everton. Der var han rett og slett en tragedie.
Simon Kjær er en annen som forsvant rett ut av Everton etter en sesong han omtrent ikke fikk spille. Har vært god i både Italia og Tyskland i ettertid.
Til og med Laurent Blanc slet med tempoet og fysikken i PL og var på langt nær så god som det han tidligere hadde vist om.vi kun skal dømme han utifra PL.
Men dette er ikke noe som lun gjelder midtstoppere/backer. Veron, kanskje en av verdens beste midtbanespillere i Italia, ble jo betegnet som et bomkjøp av "eksperter", også den dag i dag.
Shevchenko er en annen. Vant Ballon d'Or i 2004. 2 år senere floppet han kolossalt i PL desverre.
Flere eksempler kan gjøre denne listen veldig lang. Når det kommer til franskmenn så er det vel ikke en nasjon som har hatt flere gode spillere representert enn dem i PL, spesielt offensive spillere.
Til Mbiwa igjen, han viste ikke noe voldsomt i PL som tilsa at han burde spille hver kamp. Men jeg er enig i at han burde fått noen flere sjanser, og ihvertfall mer tid før han ble skippet ut. Når det er sagt så var hans opptreden borte mot Everton forrige sesong noe av det svakeste som har blitt prestert i NUFC trøya. Ikke helt der oppe med det Cacapa presterte mot Portsmouth for noen år siden, men jaggu ikke langt unna. Det blir uansett feil å dømme noen utifra 1 kamp.
Nå har jo også Mbiwa sagt at han slet litt med fysikken og tempoet i PL i ettertid, så det var nok kanskje et godt karrierevalg å bytte liga, uavhengig av hvem manageren er.
I Serie A er det ikke samme høye tempo hele tiden og som forsvarsspiller får du bedre tid til å plassere deg riktig og til å tenke/konsentrere seg. Jeg synes det er en mer taktisk liga med bedre managere/trenere jevnt over. Derfor tror jeg Mbiwa nå har tatt et godt valg i sin videre karriere.