20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Alan Shearer lagets svakhet?  (Lest 7103 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Alan Shearer lagets svakhet?
« på: 14. Juli 2005, 12:50 »
Graeme Souness har som kjent Chelseas formasjon og taktikk som forbilde, og for første gang i nyere historie kommer vi til å få se et Newcastle-lag som ikke spiller i tradisjonell 4-4-2 kommende sesong:

-------------- Shearer -------------
Boa Morte -------------------- Dyer
----- Emre -- Parker -- Jenas -----
Baba -- Boum -- Bramble --- Carr
-------------- Given ----------------

Jeg vet det er som å banne i kirka, men personlig anser jeg Alan Shearer for å være svakheten i laget. Alderen tynget ham for alvor avslutningsvis forrige sesong, og som "ensom" spiss neste sesong kan det bli tøft både for ham og for laget. Selvsagt vil det, som alltid, bli lagt opp til at medspillerne skal jobbe for Shearer. Boa Morte/Dyer skal ta seg av løp og innlegg, og i boksen er Shearer fremdeles en dødelig avslutter.

Likevel er jeg kritisk. En ensom spiss bør til en viss grad ha fart og teknikk. Kort sagt bør han være i stand til å gjøre ting på egenhånd. Det er dessverre ikke en beskrivelse på Alan shearer anno 2005. Sett følgende scenario: Bramble bryter motstanderens angrep. Motstanderen er på fullstendig halvdistanse, og Bramble sender avgårde en 40-meters pasning til Shearer som er alene med to mann. Midtbane-femmeren kommer halsende etter langt bak. Slike situasjoner kommer vi til å få se kommende sesong, og da kommer det til å bli irriterende å ha Alan Shearer på topp som oppspillspunk, for han kan lite annet gjøre enn å vente på medspillere fremfor å utfordre selv og score mål. Vi så flere eksempler allerede forrige sesong.

Hvem kunne blitt bra i en slik rolle? Robbie Keane mener jeg personlig ville vært glimrende! Kjøp! :)

Hansen

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
Re: Alan Shearer lagets svakhet?
« Svar #1 på: 14. Juli 2005, 13:36 »
Helt enig i at Shearer på papiret, i hvert fall i denne formasjonen, utgjør lagets svakeste ledd. Robbie Keane er selvfølgelig et alternativ, til tross for at jeg aldri har vært særlig begeistret for ham. Som enslig spiss hadde jeg gjerne sett en spiller med en enda større eksplosivitet og av den årsak kunne jeg gjerne ha tenkt meg Nihat Kahveci, som for øvrig ligner litt på Bellamy i spillestil. Et slikt angrepsvåpen ville åpnet for et langt mer tempohurtig spill.

Shearer som enslig angrepsvåpen vil bli altfor forutsigbart for et middels godt Premier League-forsvar og jeg frykter mye lange baller, gjerne på en feilvendt Alan Shearer. Med en slik spiller på topp vil man stort sett utelukkende klare å utspille forsvaret for å komme til sjanser og ikke prioritere det hurtige overgangsspillet Newcastle har vært kjent for i tidligere sesonger.

At Shearer som spiller fortsetter ser jeg bare på som positivt, da det trolig betyr at Souness må gå tidligere. Jeg vil tippe tidlig i september. Nihat som makker til Shearer i god gammel Bellamy-Shearer-stil ville nok også fungert bra. Men Souness ville vel trolig prioritert Ameobi/Shearer.

Torjus

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #2 på: 14. Juli 2005, 13:52 »
Vi burde ha en spiss som kan utfordre og er rask og god og drible, samtidig som han er sterk i lufta. Det er en slik spiss som passer supert inn hvis dette blir taktikken. Slik som Drogba, Baros(han er ikke så verst på hodet,og han utfordrer ikke lite akkurat), vet ikke helt hvordan Keane er men Jarle foreslår ham, Nihat(vet han er en god spiller men har ikke sett han spille så mye. er han enda i Real Sociedad?), Cavenaghi hadde passet perfekt i rollen. Spiller i Cska Moskva, men er en ung argentiner så sikkert vanskelig å få hit.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
« Svar #3 på: 14. Juli 2005, 14:06 »
Nihat har dessverre gått på billigsalg til UEFA-Cup-vinnerene CSKA Moskva. Han er verdt langt mer enn £5 mill.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

djmattis

• Gjest
« Svar #4 på: 14. Juli 2005, 16:18 »
jeg mener shearer ikke holder for dagens mål... men samtidig så må man tenke at han putter de måla han skal men det er andre ting som ikke fungert
*host kremt* forsvar/midtbane *host kremt*

Chrisnr.9

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #5 på: 14. Juli 2005, 16:50 »
Hmm på overganger vil Shearer helt klart være et svagt punkt, men ellers er han jo fortsatt en knakanes god avslutter hvis han blir "matet" nok av vingene våre, noe han ikke ble forrige sesong. Men det er liten tvil at vi trenger en hurtig spiss som kan gjøre enkelt prestasjoner alà det Bellamy tidvis klarte......har ikke sett så mye av Robbie Keane og vet ikke hvor rask og gjennombruddshissig han er, men utifra det lille jeg har sett er jeg usikker om han er vår optimale løsning på spisskrisen

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 14. Juli 2005, 18:11 »
Jeg tror faktisk det kan fungere. Må jeg få lov å henvise til Bodø/Glimt, med Norges Alan Shearer - Stig Johansen som midtspiss i en 4-3-3-formasjon. Det som er pointet er at Dyer og Boa Morte opererer som spissvinger. Når ballen er på den ene kanten beveger den andre seg mot midten.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14. Juli 2005, 18:42 »
Uansett formasjon, så er vi, med en spiller som Alan Shearer, nødt til å bygge opp angrepene på en slik måte at Shearer blir lagets beste spiller, og ikke lagets dårligste spiller, slik han mange ganger fremsto i fjor, fordi angrepene ble bygd opp på helt feil måte. Shearer er en spiller som må gjøres god av lagkameratene. Og hvis lagkameratene gjør Shearer god, gjør Shearer også lagkameratene gode. Han er snill sånn. Shearer har aldri vært typen som kan starte et dribleraid og lage et Maradona-mål. Shearer er avhengig av et godt fungerende kollektiv for å fremstå som den goalgetteren han er. Fungerer ikke kollektivet fungerer heller ikke Shearer optimalt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #8 på: 16. Juli 2005, 17:21 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Må jeg få lov å henvise til Bodø/Glimt, med Norges Alan Shearer - Stig Johansen .

stig johansen? norges alan shearer? morsom eller?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 16. Juli 2005, 19:56 »
Sitat fra: "Lasse Rødland Mikkelsen"
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Må jeg få lov å henvise til Bodø/Glimt, med Norges Alan Shearer - Stig Johansen .

stig johansen? norges alan shearer? morsom eller?

Nei. Her prater jeg spillestil.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

UrzaiZ

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #10 på: 16. Juli 2005, 20:36 »
Ingen tvil om at det blir en stor sorg når Shearer finner ut at han ikke har noe å tilføre newcastle

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 25. Juli 2005, 09:50 »
Sitat fra: "Nordin"
Nihat har dessverre gått på billigsalg til UEFA-Cup-vinnerene CSKA Moskva. Han er verdt langt mer enn £5 mill.

De snapper faenmeg opp så mange gode spillere!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #12 på: 25. Juli 2005, 12:03 »
Etter UEFA-cupseieren for Moskva ser det ut til at de satser svært høyt. Kanskje Abromovitsj selv har investert penger i den klubben?

NUFranC

• Midtbaneanker
    • Vis profil
synd
« Svar #13 på: 10. Aug. 2005, 21:47 »
Synd at Shearer faktisk har blitt utdatert (til en hvis grad), men mener han har en positiv synergieffekt på spillere i laget og evt. nykommere. (Noe som bør skje snarest, i et overgangsmarket som ikke blir lettere å hente spillere fra!!!)
Who else...... Alan Shearer

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #14 på: 10. Aug. 2005, 21:48 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Etter UEFA-cupseieren for Moskva ser det ut til at de satser svært høyt. Kanskje Abromovitsj selv har investert penger i den klubben?

Abramovich eier CSKA Moskva  så det er vel neppe tilfeldig ;)

Bjørn - RBK gjør det bra nå
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads