20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle United - Swansea Lørdag 17.11 16.00  (Lest 30452 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Newcastle United - Swansea Lørdag 17.11 16.00
« Svar #150 på: 18. Nov. 2012, 12:40 »
Det er bare til å se på reaksjonene i denne tråden. Det var ingen/lite negative innlegg før Swansea skårte. Jeg synes det var mye fint spill langs bakken. BA hadde flere muligheter til å gi newcastle ledelsen.

Desverre driter Krul seg ut på klareringen, og da eksploderer denne tråden med negative innlegg.

Når vi har Cabaye, Cisse og Colo ute, er laget veldig veldig mye dårligere. Likevell var det bra før 60min.

Ferguson, Ameobi og Anita har vell ikke over 5 starter tilsammen i PL.
Simpson... (selv om han var ok igår :)  )
Williamson ( lol )
Floppen Marveux som nesten ikke har spilt, skal komme inn og snu ting sammen med en 18 år gammel deffansiv midtbane. Og da er allerede en vaksinert 31-åring kommet på banen.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #151 på: 18. Nov. 2012, 12:58 »
Ifølge vglive OG whoscored.com hadde vi 9 skudd på mål..

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #152 på: 18. Nov. 2012, 13:08 »
Problemet var de var lomper rett på Tremmel :(

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #153 på: 18. Nov. 2012, 13:26 »
Dødballene forøvrig - ihvertfall fra  området rundt midtsirkelen var fortsatt god, gammel rutine. Lompe opp mot Willie som skal stusse videre inn. Like tragisk utfall hver gang. Hvordan er det mulig å IKKE se etter over et år at dette ikke fungerer?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #154 på: 18. Nov. 2012, 16:39 »
2 meget skuffende resultater 2 helger på rad. Burde vært 6 poeng, istedenfor ble det null.
Viser at stallen er langt ifra så god som det mange tror. Første elleveren er meget sterk, men så fort vi mangler noen synker nivået såpass lavt at vi sliter med å slå lagene i midtsjiktet på hjemebane.

Uten Jonas, Cabaye, Obertan og Coloccini blir laget veldig svekket. 3 av de 4 er vel de som mest bidrar til å holde ballen i laget og se etter offensive løsninger. I tillegg har flere av spillerne en skikkelig formsvikt der Cisse er den som har mest å jobbe med, selv om han også var uaktuell igår. Da er plutselig halve laget ute.
Vi sliter også med skader på de beste backupene. Når Marveaux som sjelden spiller i PL kommer innpå sier det en del. De 3 siste på inbytterbenken var Tavernier, Abeid og Amalfitano. Svak benk igår. Var avhengig av at de som startet skulle gjøre jobben.

Ungguttene er veldig av og på. Sammy imponerte veldig i de siste kampene men var heller svak igår. Ferguson med 2 dårlige kamper på rad fra start, begge som ving. Bør spille back synes jeg.

Jeg er heller ikke overrasket over at det går litt trådt for NUFC. Det er typisk for lag som har en litt smal stall kvalitetmessig og som er med i E-cup. NUFC er ikke den første klubben som merker det.

Nye spillere må ihvertfall hentes inn. Savner så voldsomt hurtige spillere, både offensivt og defensivt. Laget har pr idag litt for mange spillere som sliter litt med tempoet, og når mange av de samme spillerne i tillegg sliter med det tekniske (spesielt Williamson og Simpson) blir det som oftest for mange lange baller opp mot ingenting.

Ellers stiller jeg meg bak innlegget til annern noen poster lenger opp her. Noen tror at det er så enkelt å bare bytte om på formasjonene så vinner man igjen, det funker jo på CM. Så enkelt er det nok ikke i virkeligheten. Dessuten så er det nok ikke enkelt å snu en kamp når man har benken som Pardew hadde igår.
Som sagt, NUFC har en god startellver, men sliter voldsomt så fort man får noen skader og suspensjoner.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #155 på: 18. Nov. 2012, 18:18 »
Jeg mener ikke at alt blir fryd og gammen bare ved å skifte litt på formasjonen. Men vi spiller et system som ikke passer våre spillere. Vi stiller gang etter gang med to sentrale midtbanespillere når motstanderen har tre. Ikke nok med det - når vi stiller i 442 så befinner Ben Arfa seg altfor lavt i banen til enhver tid. Det at vi kamp etter kamp taper den sentrale midtbanen gir ringvirkninger som ikke akkurat slår positivt ut for vår del. Vi blir altfor avhengige av enkeltmannsprestasjoner fra Ben Arfa eller tilfeldig nedfallsfrukt til Demba Ba. Virker ikke som vi har en plan bak valget av 442, og det er det jeg reagerer mest på.

Når Pardew en sjelden gang prøver noe annet enn sin 442 så tar det som regel ikke mange minutter før vi er tilbake i nettopp 442. Tålmodigheten hans med andre systemer er lav. Den beste fotballen vi spilte i fjor var på våren da vi spilte 4231/433 med Ba og Ben Arfa på kant. Hvorfor et lignende system ikke er prøvd i høst over mer enn en omgang eller to er meg en gåte.

Vi må fokusere på så enkle ting som at Ben Arfa er i riktige posisjoner når han får ballen, at Cabaye søker de rette rommene med og uten ball, at vi har balanse i laget, at vi er flinke til å skape overtall/trekanter på midten for å holde i ball, og ikke minst at det er en plan hver gang Colo eller en annen stopper var ballen. Dette er mangler hos Newcastle i dag, og det er ikke spesielt vanskelige grep å foreta. Jeg mener noen av de handler om hvilken formasjon vi spiller, mens andre ting går regelrett på hvilke instruksjoner spillerne være får av Pardew.

Når det gjelder dødballene våre så begynner jeg virkelig å lure på hva slags del av hjernen Pardew bruker til å tenke med. Det er helt natta i hver bidige kamp. Vi er som regel ikke i nærheten av å skape så mye som en halvsjanse på dødballer. Ikke er det en noen god tanke bak dem, ei heller blir de utført spesielt godt. Jeg foretrekker frispark som slås knallhardt inn foran mål, de skaper ofte trøbbel. Tror ikke jeg har sett et slikt frispark utføres av en Newcastle spiller på flere år.

Regner med det ble noen skrivefeil her og der med iPhone og autokorrekt som ofte liker å leve sitt eget liv :-)
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #156 på: 18. Nov. 2012, 18:34 »
Enig i alt kø1! Godt innlegg.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #157 på: 18. Nov. 2012, 18:44 »
:gp: kø1! Synes du virkelig får frem hvorfor 4231/433 kontra 442 faktisk kan gjøre en forskjell. Det handler ikke om hvilken formasjon man liker best. Det handler om hvilken formasjon man tror er den rette for Newcastle.
« Siste redigering: 18. Nov. 2012, 18:49 av Eriksen »

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #158 på: 18. Nov. 2012, 19:01 »
Jeg tror Pardew ville byttet tilbake til 4-3-3 hvis han visste at det kom til å bli like bra som i fjor. Når det er sagt vil jeg påstå at vi spilte like mange gode kamper med 4-4-2 som 4-3-3 i fjor. Poengmessig vil det ikke være stor forskjell mellom de to formasjonene.

At spillet ver så mye mer fluid og ballbesittende i fjor er heller ikke helt sant. Alle mente Pardew hadde gjort en god jobb for å få HBA til å bidra bakover i banen. De fleste vil at han skal få ballen høyt i banen med helt friske bein. Dette tror jeg også Pardew vil, og jobber for å få til. Men det virker å ta lenger tid en det vi håper/forventer. Dette kan skyldes at Pardew er inkompetent og bør byttes ut. ikke vet jeg. Historien viser desverre at det sjelden nytter.

For 3 år siden var klubben i en helt forferdelig forfatning. Laget er fortsatt veldig ung, og kommet en lang vei på de få årene. Sålenge vi ikke starter å flørte med nedrykkslagene  kommer jeg til å støtte Pardew. Hvis styret støtter ham med en ny back og midtstopper i januar tror jeg han vil få en mye lettere jobb med å få til et mer spillende lag. Selv om dette skulle skje vil fortsatt hele benken bestå av urutinerte spillere.

Jeg er like skuffet som alle andre, og gruer med til kampene som kommer. Men en totalslakt av Pardew mens spillerne ( utenom Willie og Simpson ) stort sett går fri er litt urettferdig.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #159 på: 18. Nov. 2012, 20:46 »
Jeg mener ikke at alt blir fryd og gammen bare ved å skifte litt på formasjonen. Men vi spiller et system som ikke passer våre spillere.

Vi hadde jo de samme spillerne i fjor og da stort sett i 4-4-2 bortsett fra noen få kamper på vårparten. Poengmessig ble det vår 4. eller 5. beste sesong siden PL ble opprettet og den beste sesongen siden SBR sin beste sesong i starten av 2000 tallet. Pardew ble kåret til årets manager og alt var bare tipp topp.

Jeg synes 4-4-2 fungerte veldig bra i fjor, med omtrent akkurat de samme spillerne. Så jeg synes det er rart at systemet passet spillerne så bra forrige sesong, men ikke denne sesongen.

Jeg synes ikke det er systemet som er feil, men heller at enkelt spillere svikter mer i forhold til forrige sesong. Men sesongen er enda ung og det kan fort snu når enkelte spillere igjen kommer i form og man får luket bort en del av feilene som blir gjort.

Jeg er fornøyd med at vi endelig har fått en manager som satser på 2 spisser og den mer klassiske 4-4-2 formasjonen som både Keegan og Sir Bobby Robson brukte med stort hell. Jeg er også fornøyd med at han ikke driver å bytter om på alt i ett sett bare fordi det ikke funker for øyblikket. Man må ha trua på det man driver med og kontiunitet gjelder jo også der. Så får man heller hente spillere som passer bedre inn i den spillemåten Pardew ser for seg.

Angående Ben Arfa er jeg enig med deg i at han blir liggende altfor lavt. Derfor har jeg også ytret ønske om at han bør få prøve seg som spiss eller i en litt fri rolle rundt spissen. Basert på statistikk har han en altfor lav scoringsrate og assistrate opp igejnnom, men jeg vil uansett at han skal få prøve seg der. Ihvertfall nå som Cisse er så totalt ute av form synes jeg det ville vært en spennende løsning med Ben Arfa lenger frem i banen.

Når det gjelder kampen igår så tror ikke jeg et formasjonsbytte ville gjort så mye fra eller til. Både Ba og Ben Arfa hadde muligheter til å score, og det første målet vi får imot er etter elendig utspill av Krul. Mye marginer imot.
Dessuten så ser ikke jeg hvorfor en spiller som Ferguson skal passe bedre som ving i en 4-2-3-1/4-3-3/4-5-1 enn hva han skal gjøre i en 4-4-2 formasjon. Passer Sammy Ameobi så mye bedre i en annen formasjon? Også han var heller svak igår. Har ikke trua på at Williamson eller Simpson heller ville blitt mindre avslørt i en annen formasjon. Ville nok måket like mye langt.....

Jeg tror at dette bare er tall uansett. Det vi har sett av Pardew til nå er at han kjører på veldig strengt med soneforsvar, også på midtbanen. Det har vi sett av analyser studio i TV2 har gjort. Fireren på midtbanen vår jobber godt og kompakt og er flinke til å forsvare og tette igjen evt rom foran forsvaret vårt. Dette ville ikke blitt annerledes med et formasjonskifte. 4-2-3-1 og 4-3-3 blir jo omtrent automatisk til 4-5-1 når det er forsvar det er snakk om, ihvertfall om det blir benyttet soneforsvar. Det er jo for å få hele midtbaneleddet på linje, akkurat som det gjelder for forsvaret.
Så og tro at de 3 bak spissen i en 4-2-3-1 formasjon skal stå litt høyere og dekke rom litt høyere i banen bare fordi "tallformasjonen" sier så er jo helt feil. Da blir det jo gigantiske rom for motspillerne nærmere vårt eget forsvar på overganger, noe de vil få mange av på grunn av NUFC sine begrensninger når det kommer til å holde ballen i laget. Da vil også vårt meget temposvake forsvar blir mye mer avslørt.

Så slik jeg ser det er det et spørsmål om vi skal bruke 4 eller 5 på midtbanen, og jeg heller mot samme suksessformel som Sir Bobby Robson. Jeg synes det er mer spennende og står bedre med 2 spisser en hva tilfellet er med kun 1 enslig spiss.

Til slutt på dette lange innlegget vil jeg bare påpeke at vi forrige sesong startet særdeles sterkt, og dette fortsatte til litt utpå nyåret. De siste 14 kampene av sesongen gikk litt opp og ned. Fikk 6 strake seirer som bidro sterkt til å samle sammen 23 av 42 mulige poeng på de kampene, omtrent halvparten altså.  På de 4 siste kampene fikk vi 3 av 12 mulige poeng og en målforskjell på 3-9.

Så sesongen er enda ung og ting kan jo snu. Kanskje vi samler sammen poengene etter nyttår denne sesongen......

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #160 på: 18. Nov. 2012, 21:51 »
Jeg er i den underlige posisjon at jeg er enig med BÅDE Kø1 og Frode her, så jeg må vel være forvirret...

Det er noen få ting som er viktigere enn tallkombinasjonene, og det er følgende:

- Willo MÅ erstattes med en spillende midtstopper (Saylor - please ikke bli skadet før vi har forsterket)
- Simmo MÅ erstattes med en spillende høyreback (Anita inntil Debuchy eller annen kvalitetsback kommer inn)
- HBA må få en fri rolle lengre frem på banen, gjerne som hengende spiss med beskjed om å "roame" fra side til side. Han er håpløs defansivt uansett, selv om han prøver å bidra, så det er sløsing at han er på egen banehalvdel i store deler av kampen.  For å få til dette tror jeg vi må endre midtbanen vår slik at vi har krigerkapasitet sentralt. (Cabaye - Tiote - Bigirama - Jonas) alternativt (Cabaye - Tiote - Jonas - Fergie). Fergie har ikke slått igjennom ennå, men han kan faktisk slå innlegg, og det er noe vår venstreside mangler.Vi må også sørge for at våre talenter får spille noen kamper på rappen selv om de ikke presterer all verden. Hvis Squiddo kunne holde HBA ute av laget en halv sesong, da kan faen meg Fergie spille seg i form også.
- Ba må få spille på topp, men da må Willo og Simmo forbys å slå ballen over midtbaneleddet når de spiller. Det er jo ikke mulig å etablere noe angrepsspill når de pælmer ballen uten adresse.

Jeg synes dessuten at Pards må gjøre sine grep tidligere i kampen når vi sliter.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #161 på: 18. Nov. 2012, 21:57 »
Litt enig med Frode. Det er ikke sånn at alt er snudd på hodet fra forrige sesong. Vi spillte langt ifra fantastisk sist sesong. Bare for å nevne noen kamper der vi fort kunne tapt på hjemmebane eller mistet seieren..Wigan h, Fulham h,  Everton h, Aston Villa h. Av praktkamper er disse her jeg husker: Manu h, West Brom b, Stoke h og b.
De to siste kampene vi har tapt har også vert jevne kamper som mange kamper sist sesong. Tar man med at vi har slitt mye mer med skader pluss røde kort synker kvaliteten fort. Det var også flere som murret sist sesong over Pardew på grunn av dårlig spill, men vi fikk med oss poeng ofte og da stilnet kritikken litt etter litt.
For den offensive biten vil jeg trekke frem Best. Første del av sesongen passet han som hånd i hanske til Ba. Samarbeidet dem imellom var nesten perfekt selv om Best har klare begrensninger. Han scorte også et par viktige mål som sikret oss både seirer og uavgjort. Selv om Raylor også er en spiller som mangler både det ene og det andre så har han en god innleggsfot. Han hadde vel både mål og tre-fire assist. Selv om jeg ikke liker Raylor så traff han iallefall inne i boksen. Sammy igår feide jo ballen både over spillerne og ut over sidelinjen. Santon løper opp og ned siden sin hele kampen, men han finner jo ALDRI noen inne fremfor mål. Jonas var også mye bedre offensivt sist sesong. Han var ikke fantstisk men han ga oss mye mer bredde enn det han driver på med nå. Venstresiden er borte vekk. Det siste er balltempoet og ikke minst løpsinnsatsen/bevegelsen var på et helt annet nivå sist sesong. Alle jobbet knallhardt for hverandre. Stoke kampen borte var en oppvisning i lagmoral.

Laget synker i kvalitet fort når noen er ute. Benken var grusom i går. Nå skal vi selv om vi har et svekket lag ikke tape to på rappen. Det er for svakt, og Pardew gjør en del veldig merkelige grep til tider. Nå venter tre kamper mot Southampton, Stoke og Wigan hjemme. Tre veldig viktige kamper for Pardew. Taper vi mot Saints er de helt opp i ryggen på oss. Spesielt neste kamp hjemme mot Wigan blir viktig. Tap her igjen og Pardew vil få ganske mange imot seg
« Siste redigering: 18. Nov. 2012, 22:02 av Fluffy »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #162 på: 18. Nov. 2012, 22:09 »
Saints og Stoke borte er to vanskelige bortekamper. Vi har ingen spesielt god statistikk verken fra St. Marys eller fra Britannia mener jeg å huske, så det er ikke gitt at vi skal vinne disse kampene. Både på grunn av situasjonen med to strake tap og vår historikk på disse banene gjør at det blir veldig vanskelig og veldig viktig å få med seg poeng. Om ikke tre, så i det minste ett. Hjemmekampen mot Wigan MÅ vi vinne. Det har vi også slitt en del med i det siste.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #163 på: 18. Nov. 2012, 22:12 »
Nå sa jeg vel ikke at vi skulle vinne mot Stoke eller Southampton. poenget er at det er litt krise å tape mot slike lag kontra Manu og City slik situasjonen er nå.
« Siste redigering: 18. Nov. 2012, 22:14 av Fluffy »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #164 på: 18. Nov. 2012, 22:47 »
Det er vel så krise å tape mot West Ham og Swansea hjemme, men ja, når situasjonen nå er som den er, og vi faktisk har tapt mot de lagene, så forsterker det bare krisen ytterligere om vi taper mot So'ton, Stoke og Wigan. Selv om dette i mine øyne er vanskeligere kamper enn de to vi har vært gjennom.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon