Det hadde vært fint med en ny spiss, men jeg mener at det ikke er så prekært. Vi har Cisse som klart førstevalg, og som forhåpentligvis vil finne tilbake til gammel form. Deretter har vi både Ameobi og Gouffran som kan spille helt fremme, ingen av de er i verdensklasse men jeg mener de er god nok backup for Cisse. Ameobi som spiss er faktisk ikke SÅÅ ILLE, det er på vingen han er helt ubrukelig. Jeg tror vi skal klare oss fint til sommeren uten en ny spiss.
Jeg er helt enig i denne fra Kesse!
Det er som vi i IT-utviklingsmiljøet kaller for "must-have" og "nice-to-have" features.
En ny spiss, er etter min mening, kun et "nice-to-have" i dette overgangsvinduet. Det er absolutt ikke noe kritisk hvis vi ikke får inn en ren spisserstatter for Ba.
Når man tenker på den midtbanen som vi hadde tidligere (
satt litt på spissen da) med:
Obertan - Tiote - Perch - Jonasså sier det seg sjøl at disse ikke akkurat har så mange kreative fibrer fordelt mellom seg, og deretter kan skape noen sjanser for enten seg selv eller for andre foran seg (f.eks. Cisse).
Men med en midtbane bestående av:
Sissoko - Cabaye - Tiote - Marveaux
Ben Arfaså oser det av kreativitet og farligheter foran målet til motstanderne.
Da er det egentlig ikke så farlig om vi ikke har en spiss som putter 15-20 mål i sesongen, dersom målene også vil fordeles på de andre i midten.
Sissoko (av det lille jeg har sett, og gjennom det andre her inne forteller) er jo en slags Yaya Toure (
box-2-box-player) og som kan bli med opp og spille vegg med enten midtbanespillere eller spissen, og deretter får fri vei mot målet. Bare se på YouTube-klippene av ham lagt ut på disse sidene tidligere så ser dere hvor gode han kan være med sånt en-to-spill.
Så har vi en Cabaye som har blikket og pasningsfoten til å tre igjennom sine medspillere på midten både til høyre og venstre, og nok til å skape mange sjanser i løpet av en kamp.
Marveaux, og ikke minst Ben Arfa (etter min smak i en litt friere rolle rett bak spissen) kan, som vi alle vet, også skape mye alene pga. sine fart- og dribleferdigheter.
Tiote vil da bli ryddegutten bak som stenger rommet foran våre midtstoppere.
Derfor har jeg ingen som helst tvil på at vår drømmemidtbane vil både skape masse sjanser og score mange mål selv så da trenger vi strengt tatt ikke å få inn noen backup for Cisse.
De spissene som vi allerede har i klubben vår vil kunne gjøre en god nok jobb til sommeren.
Så får vi bruke sommervinduet til å få inn in toppspiss til å pushe Newcastle's nr.9 Cisse til neste sesong, og kompletter spillerstallen.