20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Europamesterskapet 2012  (Lest 58174 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Europamesterskapet 2012
« Svar #285 på: 21. Juni 2012, 14:05 »
Tja, Ronaldo var faktisk helt utrolig god mot Nederland. Han var ikke god i de to første kampene, men kampen hans mot Nederland er etter min mening den beste kampen av noen spiller i EM. I tillegg til å score to mål selv la han også opp til noen utrolige sjanser for motspillerne. Hvordan Nani bommet på åpent mål fatter jeg ikke.

Det andre målet til Ronaldo er en enorm prestasjon. Det løpet han tar i forkant av målet er verdensklasse. Det er særs få spillere som får til noe slikt og enda færre som er rolige nok til å sette ballen i mål etter et slikt løp.

Der er jeg uenig.  En av utfordringene er at når enkeltspillere oppnår høy status, så er alt det de gjør verdensklasse. Om andre spillere gjør noe lignende, er det en tendens til å ta andre adjektivere i bruk som at prestasjonen var god, samtidig som at motstanderens forsvarsspill ikke er patent. Akkurat dette skjedde med målet til HBA mot Bolton. Flere påpekte Boltons svake forsvar.Om Ronaldo eller Messi hadde gjort et lignende mål (noe forøvrig Ronaldo aldri ville klart) ville media roset Ronaldo og Messi opp i skyene og tatt i bruk verdensklassesuperlativene uten å diskutere Boltons forsvarsspill i det hele tatt.

Ja kampen til Ronaldo var god, men hans arbeidsvilkår var lettere i denne kampen enn de forrige mener jeg. For å si det rett ut: Ronaldo møtte et ganske svakt forsvar.  Van der Wiel har vært ukomfortabel hele turneringen, og har vært dårigere  enn den urutinerte 18åringen på venstre back, Willems. Heitinga er ikke god nok for Everton som midtstopper, men fikk likevel spille de to første kampene for et nederlandsk landslag, med de følgende det fikk.  I tillegg har de på midten brukt Bommels som har gått ut på dato og er for treig for internasjonal fotball. Og verken Vaart eller Robben er kjent for å jobbe så mye bakover.

Man trenger med andre ord ikke å være verdensklassespiller for å dominere mot det forsvarsspillet som Nederland har disket opp med denne turneringen. 2. målet var et godt løp og en god avslutning, men å kalle det hele for et verdensklasseløp eller verdensklasseavslutning blir å ta i bruk for sterke ord. Verdensklassemål er Messis mål mot Brasil, eller Cisses beryktede mål mot Chelsea. Kall spade for en spade mener jeg.

Enig, som du stadig påpeker, det er ingen tvil om at Ben Arfa egentlig er en bedre spiller enn Ronaldo. Jeg synes ærlig talt ikke det er så utrolig å omtale en involvering av verdens nest beste fotballspiller (ja, jeg provoserer) i løpet av tre kamper i EM som verdensklasse. Ronaldo hadde to svake kamper i starten av mesterskapet, men jeg mener at kampen mot Nederland var ekstremt bra og det tror jeg ærlig talt ikke jeg er alene om. Men du skal ha for forsøket på hersketeknikk i alle fall.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #286 på: 21. Juni 2012, 14:15 »
:ler: Så du ser mitt forholdsvis saklige innlegg som hersketeknikk? Hvis du er så sensitiv foreslår jeg at du ikke poster i det hele tatt.

Jeg er uenig i at Ronaldo er verdens nest beste fotballspiller fordi han ikke utmerker seg mot de aller aller beste i CL eller for landslaget, men vi lar den diskusjonen ligge. Men jeg har aldri sagt at HBA er en bedre spiller enn Ronaldo. Det jeg derimot har sagt er at HBA er et større talent enn Ronaldo. HBA kan gjøre ting med ball veldig få spillere gjøre etter ham. F.eks målet mot Blackburn.  Veldig mange spillere ville brilliert mot det forsvaret Nederland disket opp med. Om Ronaldo derimot er like brilliant mot Tyskland er jeg enig med deg i at det heller vil være en årsak av Ronaldos klasse enn dårlig forsvarrspill. Men det er veldig enkelt å være "verdensklasse" når hele forsvarslinja til Nederland bestod av middelmådige spillere.  Min spådom er at når Ronaldo igjen møter et forsvar som er godt organisert så vil han falle tilbake til det nivået han viste i de første kampene... Men det kan jo hende jeg må bite i det sure eplet, hvem vet ;)
« Siste redigering: 21. Juni 2012, 14:19 av Thomas »

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #287 på: 21. Juni 2012, 14:29 »
Den verste herseteknikken av alle, er når folk påstår andre driver med herseteknikk ::p

Over til saken, ingen kan da mene at CR er EM's beste spiller so far. Men i og med at det spilles så få kamper i et mesterskap, så kan det godt være han kan omtales som bestemann etter kampen i kveld.
Han var dårlig i to kamper, men til gjengjeld meget god i den siste.

Ta spillere som Lahm og Bastian S. Hummels også for den sakens skyld. Nå har jeg bare sett to av kampene til Tyskland, men de har såvidt jeg har hørt vært stødige og gode i alle tre.
De to assistene Bastian hadde i kampen mot Nederland er en større prestasjon enn de to målene CR hadde mot Nederland imo.
Same old Shearer, always scoring!

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #288 på: 21. Juni 2012, 14:30 »
Haha herregud, vet ikke hvor jeg skal begynne en gang, så jeg velger å ignorere hele innlegget (Thomas).

De som har imponert meg mest er Pirlo, Schweinsteiger, Gomez. Jeg tror Ronaldo kommer nå, hvis de ikke blir slått ut.
« Siste redigering: 21. Juni 2012, 14:32 av Andy »

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #289 på: 21. Juni 2012, 14:30 »
Cristiano Ronaldo ikke engang på topp 2 over fotballspillere i verden, ja? Dette begynner jo å bli interessant  :D

Hvem anser du som bedre enn Ronaldo da, Thomas? Noen som scorte flere enn to mål i semifinalen i CL, regner jeg med (ref den hodeløse CL-kommentaren din)?

Det er på et så lavt nivå at jeg egentlig ikke bør svare deg, Thomas. Men men.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #290 på: 21. Juni 2012, 14:33 »
Det jeg omtaler som hersketeknikk er at du sier at det er lett å omtale alt en spiller gjør som verdensklasse fordi han har høy status. Ser du virkelig ikke selv at dette er å tilegne de som er uenige med deg meninger? Du går jo ut i fra at vi ikke vurderer situasjonene selv, men heller at vi bare tar til oss noe ferdigtygd i motsetning til de andre små unike snøflakene som klarer å tenke for seg selv og ser at Ronaldo egentlig ikke er så god.

Men jeg har aldri sagt at HBA er en bedre spiller enn Ronaldo. Det jeg derimot har sagt er at HBA er et større talent enn Ronaldo. HBA kan gjøre ting med ball veldig få spillere gjøre etter ham. F.eks målet mot Blackburn.  Veldig mange spillere ville brilliert mot det forsvaret Nederland disket opp med.

For å legge oss på samme nivå; det som ofte blir problemet når noen får seg yndlingsspillere er at de ofte omtaler alt de gjør som verdensklasse, de finner argumenter for at de er fantastisk gode, samtidig som de finner elementer ved spillet til andre gode spillere som ikke er så godt for å sammenligne. Dette er en helt vanlig felle å gå i og det er ingen ting å skamme seg over.

Talent er uansett en betraktning jeg finner meget vag; du kan egentlig legge akkurat hva du vil i de ordene og bevise det man vil. Om det er sånn at Ben Arfa nå har et større talent har han ALDRI, jeg gjentar ALDRI klart å forvalte det på samme måte som det Ronaldo har gjort og det er rett og slett enormt stor forskjell på de to spillerne i Ronaldos favør, selv om Ben Arfa også er en veldig god fotballspiller.

Edit: Ser det snek seg inn en del svar foran meg der ja.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #291 på: 21. Juni 2012, 14:36 »
 :worthy: :owned:

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #292 på: 21. Juni 2012, 14:43 »
Det kan jo hende at jeg forventer mer av en som blir omtalt som verdens nest beste spiller. Ronaldo skårte to mål mot Bayern. Det første var dog på en straffe, det 2. målet et flott medtak og god avslutning, men gjør det ham til verdens nest beste spiller? Han gjorde fint lite i den kampen bortsett fra målene.  Dette er min personlige definisjon, men de som ligger helt i toppskiktet bør dominere kampene, uansett hvem de møter. Ronaldo har fått kritikk for å "choke" mot de aller beste lagene, og det er i disse situasjonene jeg mener de aller, aller beste spillerne står frem. Iniesta, Messi, Xavi er spillere som eksempelvis leverer uansett motstander. De som husker Zidane  vet hva jeg snakker om. Slike spillere gjør de rundt seg gode også, mens jeg synes Ronaldo for ofte blir egoistisk. Verdens nest beste spiller vil stå frem og vise sin styrke når han møter lag som Spania og Tyskland. Det kan hende at Portugal taper, men man skal se at det faktisk er verdens nest beste spiller som er på banen. Han skal ikke forsvinne i mengden. Han skal gå foran som et eksempel. Gjør han det skal jeg glatt spise mine ord.

Når det er sagt så sier jeg ikke at Ronaldo ikke er god, men han er ikke den nest beste.  Men han er er en verdensklassespiller, det er jeg enig i. Men det er ikke alt Ronaldo gjør som er verdensklasse. 
Det er den lille distinksjonen der dere går glipp av. Bare fordi jeg kritiserer en spiller betyr ikke det at jeg ikke mener han er god. 

« Siste redigering: 21. Juni 2012, 15:02 av Thomas »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #293 på: 21. Juni 2012, 15:07 »
Ingen andre spillere makter holde det sirkuset med scoringer som Messi og Christiano Ronaldo gjør i Spania. CR har elementer med seg som gjør at jeg ikke ranker han heeeelt der oppe med tidenes beste - men at han er topp 2 blant verdens beste spillere syns jeg er ubestridt enkelt å fastslå.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #294 på: 21. Juni 2012, 15:14 »
 :gp:

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #295 på: 21. Juni 2012, 15:14 »
Drar du frem EN kamp (hvor han faktisk scoret 2 mål) som et bevis på at han ikke er "verdens nest beste spiller"?

Hvis du mener Ronaldo choker i storkamper så har du ikke sett Ronaldo. Verdens mest idiotiske og oppbrukte argument. Xavi, Iniesta og Messi leverer i hver kamp, mens den første og eneste som har scoret mot ALLE lagene i Primera i løpet av 1 sesong gjør ikke? Du kan bla litt i Messi/Ronaldo tråden hvor det er listet opp med god argumentasjon (rundt alt våset der) og bevis på at han ikke choker i storkamper.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #296 på: 21. Juni 2012, 15:30 »
Jeg har ikke sett bøttevis av primeria divison, men av de kampene jeg har sett i CL (utslagsspillet) og for landslaget så har han faktisk ikke imponert meg i den forstand at man ser tvert at han gjør ting som kun verdens beste spiller kan. Mens han bøtter inn mål mot alle andre lag i primeria division så skårer han kun hvert 300 minutt når spiller mot Barca.

Men tiden vil som sagt vise. Storspill mot Tyskland eller Spania kan gjøre at jeg må spise mine ord.

« Siste redigering: 21. Juni 2012, 15:43 av Thomas »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #297 på: 21. Juni 2012, 15:32 »
Jeg er genuint redd for at Portugal kan gå hen å vinne det hele - og det er jo hovedsaklig fordi de har en spiller som Ronaldo som kan gjøre ting på egen hånd - samtidig som de har et kynisk lag bak ham. Alt kan skje - og CR kan bli utslagsgivende. For min del vil det være kjipt siden jeg alltid har mislikt Portugal.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #298 på: 21. Juni 2012, 15:36 »
Jeg er genuint redd for at Portugal kan gå hen å vinne det hele - og det er jo hovedsaklig fordi de har en spiller som Ronaldo som kan gjøre ting på egen hånd - samtidig som de har et kynisk lag bak ham. Alt kan skje - og CR kan bli utslagsgivende. For min del vil det være kjipt siden jeg alltid har mislikt Portugal.

Portugal er godt organisert defensivt. Hadde de hatt en Gomez på topp i stedet for Postiga tror jeg de kunne tatt hele skiten.  Pepe er grunn nok til å mislike Portugal sterkt.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #299 på: 21. Juni 2012, 15:59 »
Jeg har ikke sett bøttevis av primeria divison, men av de kampene jeg har sett i CL (utslagsspillet) og for landslaget så har han faktisk ikke imponert meg i den forstand at man ser tvert at han gjør ting som kun verdens beste spiller kan. Mens han bøtter inn mål mot alle andre lag i primeria division så skårer han kun hvert 300 minutt når spiller mot Barca.

Men tiden vil som sagt vise. Storspill mot Tyskland eller Spania kan gjøre at jeg må spise mine ord.

Messi og Ronaldo har nå scoret 6 mål hver i sine 13 El Clasico etter Ronaldo kom, altså et snitt på nesten 50 % av kampene. Du kan gjerne ha meninger, men ikke finn opp ting og fremlegg det som fakta.