20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2012  (Lest 151299 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #825 på: 29. Okt. 2012, 22:29 »
Vi sliter enormt med å komme oss til sjanser. Jeg synes det er helt utrolig at Pape Pate Diouf ikke blir utvist, men alt i alt er det en fortjent seier til Molde. Gratulerer med det som 90% sikkert er seriegullet. Jeg hater å si det, men det er ikke direkte ufortjent.
Er enig i at Pape nok burde fått rødt, men se på håndhevelsen av reglene for farlig spill: Tiote får direkte rødt og 3 kampers karantene for å sneie skinnleggen på en SMB, mens Torres får gult for en De Jong takling. Pape får ingenting for å pynte på krøllene til Mix...

Gir ingen mening.

Når det er sagt så føler jeg likevel seierenvar fortjent

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #826 på: 30. Okt. 2012, 09:05 »
Det der er en liten pet peeve for min del, mer enn noe annet egentlig. Jeg synes generelt håndhevelsen av reglene i disse situasjonene er altfor dårlig. Som sagt, jeg synes dere vinner overraskende fortjent. Vi har kanskje ballen ca. like mye, men dere spiller mye mer effektivt enn vi gjør. Vi har egentlig knapt en eneste stor sjanse i hele kampen og klarer aldri å bli spesielt farlige eller vise fram noe særlig godt spill.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #827 på: 30. Okt. 2012, 13:35 »
Rosenborg var forferdelig dårlige, skaper maks to brukbare målsjanser, og slipper NOK EN GANG inn mål på corner. Denne sesongen har corner imot vært nesten synonymt med mål imot. Svein Oddvar Moen gjorde skam på en allerede håpløs norsk dommerstand. Hvis det der er det beste NFF kan sette opp i en så vanvittig stor kamp, så har de alvorlige problemer på dommersiden.

Selv om seriegullet nå trolig gikk fløyten, så skal Molde fremdeles til Tromsø å ta poeng neste helg. Det er pokker ikke noe selvsagt. Nå har jo disse supporterne feiret seriegullet allerede, så det er jo lov å håpe at de kommer sterkt beruset til et iskladt, snødekt Tromsø.

Uansett utfall i Drammen, så er jeg Tromsø-supporter på min hals. Og skulle det verste skje at RBK taper i Drammen, og må svette for bronsemedaljen, så er det bare for alle gode krefter å slå seg sammen og sikre seriegull til Godset.

Hvis Rosenborg ikke skulle ta seriegull, så har jeg ingen problemer med om Godset tar gull.

Men først altså: Heia TIL!
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #828 på: 30. Okt. 2012, 23:08 »
Her er jeg NESTEN enig med deg Jokke.
Om MFK skullerote det til, så håper jeg på Godset.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #829 på: 03. Nov. 2012, 18:37 »
Mye som skjer om dagen. Plutselig er det misnøye i Brann med Skarsfjord (sjokk?) - en trener jeg mener er god. Han har fått til et ganske godt lag med primært bosmanspillere. Men skjønner jo at det er noe med lederstilen hans spillerne ikke liker. Sammen med Jönsson og Solskjær er han vel i trioen "TLs mest sympatiske trenere", så det er synd om vi må erstatte han.

Tromsø-keeperen bestukket av Molde og Jo Inge Berget bestukket av Tromsø??

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #830 på: 04. Nov. 2012, 15:15 »
Mannen må beskyttes mot seg selv.

http://www.dagbladet.no/2012/11/04/sport/fotball/tippeligaen/nils_arne_eggen/24190526/

"Men da Dagbladet spør om det er ekstra imponerende at et lag med vesentlig mindre ressurser enn RBK og Molde biter så godt fra seg i gullkampen, kommer Eggen med et hjertesukk.

- Slutt med tøvet om ressurser. Det går ikke an å kjøpe seg et godt fotballag i Norge, mener Eggen.

Rosenborgs signeringer av Tarik Elyounoussi, Mikkel Diskerud, Tore Reginiussen og Christian Gamboa midt i sesongen endrer ikke på Eggens syn. "

Det blir for vilt rett og slett.  :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #831 på: 04. Nov. 2012, 20:25 »
Han har jo historien med seg delvis. Hvor mange eksempler har vi på "storlag" i Norge som har betraktelig mer å rutte med enn mindre lag ikke presterer det døyt bedre enn mindre lag. Brann, Viking, VIF er lag som BØR ligge stabilt i toppen sammen med RBK. Det er ikke tilfelle og har ikke vært tilfelle på lenge. RBK var der de var både på grunn av ressurser, men også fordi de hadde tidenes norske fotballtrener med klare, definerte ideer om hvordan fotballen skulle spilles. Som utviklet spillere bedre enn noen andre og sendte spiller på spiller ut i utlandet. Nils Arne Eggen veit jævla godt hva han prater om - og det er få, om noen andre fotballfaglige mennesker i dette landet vi bør høre mer på enn akkurat ham. Punktum.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #832 på: 05. Nov. 2012, 00:41 »
N.A. Eggen har hatt klart gode resultater som fotballtrener en gang i tiden, men når han begynner med såpass hodeløse kommentarer som han har gjort de seneste årene, så tror jeg de aller fleste bare trekker på skuldrene og skulle ønske at riksmedia ikke lengre gadd å gi han spalteplass...

Uttalelsen: "Det går ikke an å kjøpe seg et godt fotballag i Norge" stemmer jo rett og slett ikke bare fordi RBK har prøvd og bare nesten fått det til i år. De har jo kjøpt seg et godt fotballag, men tydeligvis ikke godt nok til å vinne TL på første forsøk.

EDIT: http://www.dagbladet.no/2012/11/04/sport/fotball/tippeligaen/stromsgodset/rosenborg/24194319/

Herlige bilder! Nå får vi bare krysse fingrene for Godset!

Strømsgodset - Rosenborg

61% Ballbesittelse 39%
21 Avslutninger 9
6 Avslutninger på mål 4
0 Avslutninger i stengene 0
4 Cornere 3
468 Pasningsforsøk 284
365 Vellykkede pasninger 194
14 Frispark for 17
69% Ballbesittelse siste 5 min 31%

Budsjett 55mill. - 195mill.
« Siste redigering: 05. Nov. 2012, 01:17 av plebUTG »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #833 på: 05. Nov. 2012, 01:41 »
Det er en sannhet med modifikasjoner, men Eggen har selvfølgelig rett i essensen. Godset beviste jo bare dette i dag når de med få ressurser slo RBK og etter all sannsynlighet også trumfet dem i ligaen. RBK er forøvrig et finfint eksempel på at penger ikke betyr alt. Årene etter Eggen gav seg har mye gått galt i styringa der - hvilket har gjort at de har mistet hegemoniet de hadde i norsk fotball. Norsk fotball generelt er det grusomt mange eksempler på at ressurser ikke betyr sportslig suksess. RBK burde selvfølgelig vunnet serien hvert eneste år dersom Eggens uttalelser hadde vært så idiotiske som du påstår at de er.

Han er forøvrig antakeligvis fortsatt en av Norges beste trenere - og gjorde jobben fint da han ledet RBK sist for et par år siden. At du som Brann-supporter desperat forsøker diskreditere en slik mann sier vel mer om deg enn noe annet. At norsk media fortsatt gir en så stor og viktig fotballpersonlighet spalteplass er selvfølgelig veldig forståelig. Eggens tankegods er uvurderlig - og godeste Deila er vel en trener som fint kan sies å gå inn under Eggens fotballfilosofi.

« Siste redigering: 05. Nov. 2012, 01:44 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #834 på: 05. Nov. 2012, 02:04 »
Uttalelsen om at man ikke kan kjøpe seg til et godt fotball-lag i Norge er selvsagt hodeløs. At klubber som Brann, RBK og VIF lar smålag ende foran dem på tabellen beviser bare at de blir styrt elendig.

Utrolig deilig med Godset-seier i dag for øvrig, det gjorde nesten opp for Branns marerittuke. Jeg er overhodet ikke bekymret for at Molde eller SIF eventuelt får tak i CL-penger. De klubbene raser tilbake til middelmådigheten etterhvert uansett.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #835 på: 05. Nov. 2012, 02:12 »
- Det å skape et godt fotballag har mye mindre med penger å gjøre enn folk tror. Det mener jeg alvorlig, i hvert fall når det gjelder Norge. Her handler det om fotballfaglig dyktighet å gjøre, ikke økonomi. Der har Godset vært flinke. Og så har de jo Erik Espeseth som daglig leder, som jeg kjenner fra Rosenborg. Og Jostein Flo er der, med begge beina godt plantet på jorda, sier Eggen.

Om dere gidder lese hele intervjuet svarer Eggen veldig fint på dette. Og selv om han nok neglisjerer viktigheten av økonomien noe - så har han fortsatt forbanna rett hva Norge gjelder. Jeg klarer virkelig ikke å se hva problemet med disse uttalelsene er. De er selvfølgelig overdrevne, men essensen i det han sier er fortsatt veldig korrekt.
Dog er jeg selvfølgelig ikke overrasket over at det kommer der det kommer fra heller da. Enhver mulighet til å forsøke rakke ned et eller annet forbundet med RBK brukes. Jeg mener bare det blir jævla stakkarslig i lengda. Vi har fatta tegninga :)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #836 på: 05. Nov. 2012, 07:03 »
- Det å skape et godt fotballag har mye mindre med penger å gjøre enn folk tror. Det mener jeg alvorlig, i hvert fall når det gjelder Norge. Her handler det om fotballfaglig dyktighet å gjøre, ikke økonomi. Der har Godset vært flinke. Og så har de jo Erik Espeseth som daglig leder, som jeg kjenner fra Rosenborg. Og Jostein Flo er der, med begge beina godt plantet på jorda, sier Eggen.

Dette betyr jo noe helt annet! Dessuten er det bullshit at det ikke har mye med penger å gjøre. Ingen burde vite det bedre enn ham. Fotballfaglig kompetanse kan selvsagt kjøpes for penger det også.

Det du skriver er forøvrig også bullshit. Jeg har skrevet langt mer kritisk om Brann enn om RBK de siste årene. De hersketeknikkene der blir litt patetiske, spesielt når du tar feil.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #837 på: 05. Nov. 2012, 09:43 »
Handler mye om å handle riktig når man først handler, og det går på det fotballfaglige i bånn. Forskjellige trenere trenger forskjellige typer. Deila har en ganske klar spillestil, og da er det enkelt å vite hvilke typer man vil ha, at han har funnet så bra spillere for lite midler er en stor prestasjon.

Enig med Eggen at man ikke kan kjøpe gode fotball-lag, de som har jobbet litt som trener veit at det ikke hjelper å ha de beste spillerne hvis man ikke har en spillestil som passer disse i bånn.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #838 på: 05. Nov. 2012, 10:29 »
Berntsen, var ikke deg jeg siktet til der.

Penger er bare en liten del av det, men Eggen veit jo mer enn noen andre at det ikke er at. Mannen har vunnet serien med Moss, og bygde opp RBK til det de er i dag. Og ting gikk jo etterhvert nedover med RBK etter hans exit på tross av overlegne ressurser.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #839 på: 05. Nov. 2012, 10:37 »
N.A. Eggen har hatt klart gode resultater som fotballtrener en gang i tiden, men når han begynner med såpass hodeløse kommentarer som han har gjort de seneste årene, så tror jeg de aller fleste bare trekker på skuldrene og skulle ønske at riksmedia ikke lengre gadd å gi han spalteplass...

Uttalelsen: "Det går ikke an å kjøpe seg et godt fotballag i Norge" stemmer jo rett og slett ikke bare fordi RBK har prøvd og bare nesten fått det til i år. De har jo kjøpt seg et godt fotballag, men tydeligvis ikke godt nok til å vinne TL på første forsøk.

EDIT: http://www.dagbladet.no/2012/11/04/sport/fotball/tippeligaen/stromsgodset/rosenborg/24194319/

Herlige bilder! Nå får vi bare krysse fingrene for Godset!

Strømsgodset - Rosenborg

61% Ballbesittelse 39%
21 Avslutninger 9
6 Avslutninger på mål 4
0 Avslutninger i stengene 0
4 Cornere 3
468 Pasningsforsøk 284
365 Vellykkede pasninger 194
14 Frispark for 17
69% Ballbesittelse siste 5 min 31%

Budsjett 55mill. - 195mill.

Den statistikken du viser til her bygger jo opp om det faktum at det ikke er ressurser som er the be all and end all i norsk fotball. Strømsgodset har jo knapt brukt penger, men om du følger med med et halvt øye på kampen i går er det lett å se hvem som er best. Ressurser er selvfølgelig et kjempepluss, men det er likevel de fotballfaglige idéene i bunn som har vært det viktigste i norsk fotball.

Nils Arne Eggen hadde ikke den suksessen han hadde med Rosenborg fordi han hadde mest penger, han hadde mest penger fordi han hadde mest suksess.