20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2012  (Lest 152174 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #855 på: 05. Nov. 2012, 15:27 »
Det er ikke positiv korrelasjon mellom antall penger brukt og prestasjoner i eliteserien i Norge.

Bare finner du på, eller kan du vise til tall for det der? For det nekter jeg faktisk å tro stemmer.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #856 på: 05. Nov. 2012, 15:34 »
 1991: Viking
 1992: Rosenborg
 1993: Rosenborg
 1994: Rosenborg
 1995: Rosenborg
 1996: Rosenborg
 1997: Rosenborg
 1998: Rosenborg
 1999: Rosenborg
 2000: Rosenborg
 2001: Rosenborg
 2002: Rosenborg
 2003: Rosenborg
 2004: Rosenborg
 2005: Vålerenga
 2006: Rosenborg
 2007: Brann
 2008: Stabæk
 2009: Rosenborg
 2010: Rosenborg
 2011: Molde

Er ikke så mange ressurssvake lag på denne lista synes jeg (hvertfall det året de forskjellige vant).
« Siste redigering: 05. Nov. 2012, 15:36 av Andy »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #857 på: 05. Nov. 2012, 16:02 »
Det er da noe som har vært oppe i media år etter år. Trenger ikke være captain obivous for å trekke en slik slutning. Molde har 5. største budsjettet i Norge, under halvparten av RBK - og mindre enn både Enga, Brann og VIF. Disse tre laga bør strengt tatt ha vært stabilt oppe i toppen sammen med RBK, men har ikke gjort det. Kan jo spørre seg hvorfor? Kan det ha noe med det fotballfaglige som Eggen påpeker? Ressurser gir grunnlag for at en skal hevde seg - men det er jo historisk sett bevist at det ikke garanterer det overhodet.
TIL har stort sett hvert år hatt budsjett i midtsjiktet - men har vært stabilt med i toppen hele veien de siste årene. FKH og Godset har fillebudsjett sammenlignet med storlaga, men har ingen problemer med å konkurrere med disse sportslig.

http://www.tv2.no/sport/fotball/tippeligaen/tippeligaklubbenes-budsjetter-2012-vi-har-ressurser-som-ikke-kan-maales-i-kroner-3730443.html
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #858 på: 05. Nov. 2012, 16:21 »
De 5 laga på topp der med høyest budsjett har vunnet 20 av de siste 21 mesterskapene.
Aner ikke hvordan Stabæk sitt budsjett så ut da de vant.
Er egentlig ikke så voldsomt engasjert i denne saken, så tror jeg bare sier at vi er enige om å være uenige :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #859 på: 05. Nov. 2012, 16:29 »
Det har de - men kun et av de har prestert stabilt - de andre burde dersom ressurser var alt vært ever staying i toppen i norsk fotball. Det har de ikke vært. Jeg tror egentlig ikke vi er så ekstremt uenige heller - men Nils Arne Eggens kommentarer dersom du leser det helhetlig er fortsatt korrekt, om noe satt på spissen. Forøvrig kan det påpekes at MFK hadde TLs 8. høyeste budsjett i 2011 da de vant TL første gang - og burde således aldri vært i nærheten av ligagull :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #860 på: 05. Nov. 2012, 16:38 »
Nei det er jo ganske enkelt å få ned kostnadene når du får andre til å betale for deg :) Lønna til Solskjær, Aker Arena osv...

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #861 på: 05. Nov. 2012, 16:50 »
Det er da noe som har vært oppe i media år etter år. Trenger ikke være captain obivous for å trekke en slik slutning. Molde har 5. største budsjettet i Norge, under halvparten av RBK - og mindre enn både Enga, Brann og VIF. Disse tre laga bør strengt tatt ha vært stabilt oppe i toppen sammen med RBK, men har ikke gjort det. Kan jo spørre seg hvorfor? Kan det ha noe med det fotballfaglige som Eggen påpeker? Ressurser gir grunnlag for at en skal hevde seg - men det er jo historisk sett bevist at det ikke garanterer det overhodet.
TIL har stort sett hvert år hatt budsjett i midtsjiktet - men har vært stabilt med i toppen hele veien de siste årene. FKH og Godset har fillebudsjett sammenlignet med storlaga, men har ingen problemer med å konkurrere med disse sportslig.

http://www.tv2.no/sport/fotball/tippeligaen/tippeligaklubbenes-budsjetter-2012-vi-har-ressurser-som-ikke-kan-maales-i-kroner-3730443.html

Så du har ikke tall på det, altså. Jeg er rimelig sikker på at det er en veldig signifikant korrelasjon mellom budsjettstørrelse og suksess i Norge som i alle andre land. Klubber med små økonomier kan gjerne kjempe i toppen med gode årganger, men faller som regel alltid ned igjen i nedrykksstriden fordi de ikke har råd til å opprettholde kvaliteten når stjerneskuddene forsvinner. Klubber som Brann, RBK, VIF og Viking rykker "aldri" ned lengre, blant annet fordi de stort sett alltid har et visst økonomisk spillerom i sommerpausene etter katastrofale vårsesonger. Og teller man antall topp tre-plasseringer på 90- og 2000-tallet er det vel stort sett klubbene med størst budsjett som kommer best ut.

At disse klubbene ikke klarer å være stabile topplag har mest å gjøre med at de utnytter de økonomiske fordelene så elendig. Både VIF, RBK og Brann har hatt oppblåste og ekstremt ineffektive organisasjoner. Før finanskrisen i 08/09 hadde Brann f.eks strukturert seg med et lass av key account managere, arrangementsjefer og markedsfolk samtidig som de valgte å la hele junioravdelingen ligge brakk. Problemet ligger først og fremst hos styret og direktører, ikke i de sportslige avdelingene. Fotballfaglig kompetanse koster også penger. Klubber med mye penger i omløp har større handlerom og flere muligheter til å prioritere den biten, det handler bare om dårlige prioriteringer på toppen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #862 på: 05. Nov. 2012, 17:39 »
Fotballfaglig kompetanse må selvfølgelig være tilstede på alle nivåer i en klubb.
Forøvrig sjekka jeg topp tre for TL siden dens oppstart - og der var det mye hummer og kanari - og generelt har det vært slik at ingen av storklubbene forutenom RBK har maktet holde seg regelmessig i toppen. Ellers er jeg ikke grusomt uenig med deg i at mindre klubber får det vanskeligere med å holde seg i toppen - og atpåtil kan gå på nedrykkssmeller som større lag unngår. Men fortsatt er storlaga alt for ustabile - og det er fullt mulig for en liten klubb å kjempe om medaljer og bygge et bra lag i 2012 med betraktelig mindre ressurser.

Forøvrig går dette langt utover hva Eggen mente. Historisk sett vil alltid de større klubbene være størst - men det er forbausende lett i Norge for mindre klubber å skape gode resultater med rett styring. Selvfølgelig kan det si mer om de største klubbene sin udugelighet i hvordan de styres.
« Siste redigering: 05. Nov. 2012, 17:44 av Kristoffer »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #863 på: 05. Nov. 2012, 18:14 »
Det handler etter min mening først og fremst om udugelighet hos de store klubbene, ja. Penger betyr masse i fotball. Nå tolker du i tillegg disse Eggen-uttalelsene på en veldig annen måte enn meg. Etter å ha hørt på fyren i årevis heller jeg nok mer mot at han her gjør som han (og mange fotballpersonligheter med ham) ofte gjør, lar egoet trumfe forstanden når han uttaler seg til media. Selv når man bare tar han bokstavelig uten å lese noe som helst mellom linjene er jo det han sier direkte feil.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #864 på: 05. Nov. 2012, 18:57 »

Dog er jeg selvfølgelig ikke overrasket over at det kommer der det kommer fra heller da. Enhver mulighet til å forsøke rakke ned et eller annet forbundet med RBK brukes.

Haha!! Hadde noe så vilt som det her kommet fra en fra Sørlandet, Bergen eller Oslo ville jeg nok også tatt det opp - rett og slett fordi det er feil. Og kommer fra en profilert for som "pent sagt" har vært "uheldig" med media tidligere (ref rasismebeskyldningene).

Nå må jeg også som Bertnsen (og sikkert også Andy er enig i ref innleggene her) si at du tolket NAE på en helt annen måte enn meg. Jeg mener det er ganske klart hva han mener.

"- Det å skape et godt fotballag har mye mindre med penger å gjøre enn folk tror. Det mener jeg alvorlig, i hvert fall når det gjelder Norge. Her handler det om fotballfaglig dyktighet å gjøre, ikke økonomi."

Det handler altså ikke om økonomi. Den er grei.

Sitat nummer to (som jeg har skrevet tidligere):

"- Slutt med tøvet om ressurser. Det går ikke an å kjøpe seg et godt fotballag i Norge, mener Eggen. "

Det går ikke an å kjøpe seg et godt fotballag i Norge. Den er grei.

Og at han underforstått mener at man også kan kjøpe seg et godt sportslig apparat (eller hente det gratis eller hva faen man gjør) er jo klart. Men at du klarer å prøve å være enig i økonomi- og ressursuttalelsene hans mener jeg vitner mer om et forsøk på å overbeskytte fyren. Men vi får bare være uenige, jeg gidder ikke skape dårlig stemning.

EDIT: ser også at du beskylder meg for å ikke lese hele artikkelen og dra ting ut av kontekst. Det får vel bare stå på din regning når du ser at det kanskje var en litt større enighet rundt dette enn hva som var ønsket fra din side.
« Siste redigering: 05. Nov. 2012, 19:00 av plebUTG »

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #865 på: 05. Nov. 2012, 20:55 »
Sogndal!!! For eit viktig mål, på overtid!  :toon:

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #866 på: 05. Nov. 2012, 21:32 »
Jihaaa! :toon:

Stangi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #867 på: 06. Nov. 2012, 10:27 »
;/ Kjipt for Sandnes! Må bare sørge for å havne over Fredrikstad nå
Winning isn't everything, it's the only thing!

Stangi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #868 på: 07. Nov. 2012, 19:57 »
Pisse jo på Tromsø!! Herligt! Viktige poeng(tørr å skrive dette 20 mins før slutt):p
Winning isn't everything, it's the only thing!

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #869 på: 07. Nov. 2012, 20:21 »
Viktige poeng ja vil tru dei utgjør forskjellen på nedrykk og kvallik.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]