20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2012  (Lest 151361 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #870 på: 07. Nov. 2012, 20:23 »
Liten tvil om at Glimt tar Sandnes Ulf i kvalliken uansett - men jeg hyller et slikt resultat uansett  :toon:
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Stangi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #871 på: 07. Nov. 2012, 20:41 »
Blir en spennende kamp det!! :) fortsatt troen på å.ta igjen Sogndal,men blir tøft!
Winning isn't everything, it's the only thing!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #872 på: 07. Nov. 2012, 21:22 »
Var selvfølgelig kødd da, Glimt skal du ikke være redd for ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #873 på: 07. Nov. 2012, 22:40 »
Vet ikke helt hva jeg skal håpe på i nedrykksstriden. Det beste er jo om publikumslaget FFK klarer seg, men det virker usannsynlig nå. Det nest beste er om Sandnes Ulf klarer å ta igjen Sogndal. Bedre at plastikk-klubbene rykker ned enn gress-klubbene. Dessuten betyr det større sannsynlighet for at talentene i fylket vil ende opp i Bergen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #874 på: 08. Nov. 2012, 15:14 »
Jeg vet at jeg sikkert burde være den siste til å uttale meg i den diskusjonen for noen dager siden, med RBK og ressursbruk.

Jeg kan gå med på at RBK har kjøpt seg til to seriegull. 2009 og 2010.

Så kan jeg også gå med på at Rosenborg på 2000-tallet levde godt på god økonomi, men det er likevel nokså oppsiktsvekkende med de anklagene mot å "kjøpe seg til seriegull" at Rosenborg ikke har tatt mer enn fire seriegull etter at Eggen ga seg. Da regner jeg ikke med 2010, hvor Eggen ledet RBK i høstsesongen. Selv om Hamrén la et veldig godt fundament, er jeg ikke overbevist om at Trond Henriksen hadde ledet RBK til seriegull den høsten. Det er også svært oppsiktsvekkende, hvis man alltid kan kjøpe et serigeull at ikke RBK vinner seriegull etter å ha kjøpt så mye som de har gjort denne sesongen. Gode spillere gjør ikke nødvendigvis et godt fotballag!

Freidig som jeg er tør jeg nær garantere at RBK hadde vunnet seriegull i fjor, hadde Nils Arne Eggen ledet laget (ikke at det nødvendigvis er noe jeg ønsker). Selv om vi på langt nær hadde et godt nok lag på vårparten i fjor.  Å dra frem listen over serievinnere i Norge siden 1991 er tåpelig. På starten av 90-tallet eide RBK omtrent bare nåla i veggen. Kommunen eide banen vår, det samme med klubbhuset. Grunnen til at RBK kvalifsierte seg til CL var ikke fordi vi var rike og mektige. Det var fordi vi hadde Nordens suverent beste fotballtrener, med en klokkeklar fotballfilosofi, som han innprentet hver eneste dag på treningsfeltet.

I Strømsgodset ser vi nå et lag fullstendig uten økonomiske ressurser, som med en klar fotballfilosofi baner seg vei oppover i norsk fotball, og kjemper nå om seriegull (forhåpentligvis vinner de).

Har andre lag kjøpt seg til seriegull? Tja. Brann gjorde vel delvis det i 2007. Stabæk gjorde delvis det i 2008 og Molde gjorde nok i stor grad det i fjor. Likevel - ingen av disse lagene vant fordi de var VELDIG mye bedre enn de andre. De vant mest fordi de andre lagene var enda mer ustabile. Hadde Rosenborg hatt en bedre trener i fjor høst tror jeg vi hadde vunnet seriegullet, enkelt og greit fordi Molde på lanfgt nær var utilnærmelige, og rotet minst like mye som de har gjort denne sesongen. Rosenborg hadde mange, mange matchballer i fjor høst, som de rotet bort gang på gang. Det samme har vi hatt denne sesongen, vi kunne hatt en solid luke på Molde og Strømsgodset, om vi bare hadde benyttet oss av alle matchballene. Hadde vi for eksempel hatt en noenlunde normal keeper i Bergen, og ikke minst hatt en spiss som scorer mål, så hadde ikke det vært noe problem.

Likevel, penger har mindre betydning i norsk fotball enn mange andre steder. Det vil jeg hevde. Du kan komme langt med penger, men til syvende og sist må du ha en fotballfilosofi du tror på, og en entusiasme og samhold i laget.

Forøvrig ser vi også i PL at penger ikke er alt. QPR har søkkrike eiere, og kan kjøpe hvem de måtte ønske. Men det gjør ikke nødvendigvis at fotballaget blir så mye bedre. For å forandre på Graeme Souness' visdomsord: Proper players don't win you games, tactics does.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #875 på: 08. Nov. 2012, 15:54 »
Å ha det desidert største spillerkjøpsbudsjettet er selvsagt ikke noen garanti for at man vinner serier, men det gjør det ekstremt mye lettere. Hadde det ikke vært for kjøpsfesten i RBK de siste par årene hadde sannsynligvis klubben havnet godt nede på nedre halvdel i år. Penger er ekstremt viktig i fotball, og norsk fotball er ikke et magisk unntak.

Påstanden om at penger ikke er viktig i norsk fotball dukker stadig opp i denne debatten uten at det legges frem noe fakta som støtter det. Tvert imot er det ene laget som har vunnet serien mesteparten av tiden det samme laget som var i en helt annen økonomisk divisjon i mesteparten av den tiden. Det er en ganske spinnvill påstand, og må selvsagt dokumenteres.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #876 på: 08. Nov. 2012, 16:00 »

Jeg kan gå med på at RBK har kjøpt seg til to seriegull. 2009 og 2010.

Tja, jeg vet ikke hva du legger i uttrykket "kjøpe seg til seriegull", jeg. Men jeg har statistikk og kjøpssum på noen spillere jeg tviler ville vært aktuelle for andre klubber i TL å bruke pengene på i den aktuelle tidsperioden pga økonomi og som i større eller mindre grad hjalp RBK til seriegull. Tar kun spillere kjøpt fra tidligere år - altså rundt år 2000 (pluss,minus) i og med at du mener at RBK kun har kjøpt seriegull i 2009 og 2010.

Petter Belsvik:  (Stabæk)
Kjøpt for: 7 mill: (2000)

Christer Basma: (Stabæk)
Kjøpt for: 5 mill (1998)

Ørjan Berg: (Glimt)
Kjøpt for: 8 mill: (1999/2000)

Robert Boateng: (Ukjent)
Kjøpt for: 5 mill (1997)

John Carew:  (Vålerenga)
Kjøpt for: 23 mill (1999)

Hassan El Fakiri:
Leid inn for 1 år: 2,5 mill (2001)

Dagfinn Enerly  (Moss)
Kjøpt for: 7,5 mill (2001)

Christer George (Strømsgodset)
Kjøpt for: 11 mill (2000)

Espen Johnsen: (Start)
Kjøpt for: 6 mill (2001)

Frode Johnsen: (Odd)
Kjøpt for: 15 mill (2000)

Azar Karadas: (Brann)
Kjøpt for: 6 mill (2002)

Morten Knutsen: (Start)
Kjøpt for: 10 mill (2000)

Odd Inge Olsen: (Molde)
Kjøpt for: 2,5 mill (2001)

Vidar Riseth: (1860 Munchen)
Kjøpt for: 5 mill (2003)

Sigurd Rushfeldt: (Tromsø)
Kjøpt for: 7,5 mill (1997)

Janne Saarinen.
Kjøpt for: 6,5 mill (2001)

Macbeth Sibaya:
Kjøpt for: 4,6 mill (2002)

Jan Gunnar Solli: (Odd)
Kjøpt for: 4,75 mill (2003)

Ståle Stensaas: (Rangers)
Kjøpt for: 4 mill (2000)

Jarle Steinsland: (Vard)
Kjøpt for: 3 mill (1999)

Tor Trondsen: (Moss)
Kjøpt for: 8 mill (2000)

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #877 på: 08. Nov. 2012, 16:13 »
Robert Boateng: (Ukjent)
Kjøpt for: 5 mill (1997)

Hassan El Fakiri:
Leid inn for 1 år: 2,5 mill (2001)

Christer George (Strømsgodset)
Kjøpt for: 11 mill (2000)

Morten Knutsen: (Start)
Kjøpt for: 10 mill (2000)

Macbeth Sibaya:
Kjøpt for: 4,6 mill (2002)

Jarle Steinsland: (Vard)
Kjøpt for: 3 mill (1999)

Tor Trondsen: (Moss)
Kjøpt for: 8 mill (2000)
Ouch. :-\

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #878 på: 08. Nov. 2012, 21:08 »
Hahaha!
Slag under beltestedet! Langt de fleste på den lista var flopper så det holdt ;)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #879 på: 09. Nov. 2012, 10:56 »
Christer Basma: (Stabæk)
Kjøpt for: 5 mill (1998)

Ørjan Berg: (Glimt)
Kjøpt for: 8 mill: (1999/2000)

John Carew:  (Vålerenga)
Kjøpt for: 23 mill (1999)

Frode Johnsen: (Odd)
Kjøpt for: 15 mill (2000)

Azar Karadas: (Brann)
Kjøpt for: 6 mill (2002)

Vidar Riseth: (1860 Munchen)
Kjøpt for: 5 mill (2003)

Sigurd Rushfeldt: (Tromsø)
Kjøpt for: 7,5 mill (1997)

Jan Gunnar Solli: (Odd)
Kjøpt for: 4,75 mill (2003)

Ståle Stensaas: (Rangers)
Kjøpt for: 4 mill (2000)
Dette er vel egentlig de få som hadde sånn brukbart med suksess. Vurderte å ta med Enerly, men han satt mest på benken. Av disse igjen, er det kun Rushfeldt, Johnsen, Carewog Berg jeg vil trekke frem som skikkelige gullkjøp. Basma, Riseth og Stensaas har også bidratt bra, men ikke på samme måte. Du kan ikke påstå at alle disse spillerne har kjøpt oss seriegull.

Det er riktig at vi rundt årtusenskifte var Norges rikeste klubb, og vi brukte penger i hytt og maskingevær. Vi kastet rundt oss med penger, og fikk høyst begrenset med kvalitet igjen for det.

Belsvik satt bare på benken og scoret vel ikke et eneste mål. El Fakirki gjorde ingenting. Robert Boateng er vel nå mest kjent som Kevin Prince og Jerome Boatengs ukjente onkel. Morten Knutsen kostet oss 10 millioner, og skulle overta for Mini. Jeg husker han bare som a f...ing waste of money. Christer George kostet 11 millioner og er vel mest kjent for at han scoret tre mål når vi tapte 7-3 borte mot PSG (og Laurent Robert herjet villt for hjemmelaget). Espen Johnsen kostet 6 millioner, og var best når han tygget på en tannpirker. Macbeth Sibaya har faktisk blitt en god fotballspiller, og jeg syntes det var synd at Hareide sendte han til Russland uten å ha gitt han en sjanse. Likevel, må karakteriseres som en flopp. DJ Solli lever nå livets glade dager i Junaiten, og det er vel det beste for alle parter. Han var en bedre DJ enn han var fotballspiller, men jeg takker for at han senket Bodø/Glimt i vår forrige cupfinale.

Det er egentlig bare to på denne lista som skiller seg ut: John Carew og Sigurd Rushfeldt. Punktum.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #880 på: 09. Nov. 2012, 11:00 »
Kjøpet av John Carew kjøpte oss nok litt av hvert. Men skal du kritisere Man Utd for å kjøpe Wayne Rooney og Robin van Persie også?

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #881 på: 09. Nov. 2012, 15:00 »
Kjøpet av John Carew kjøpte oss nok litt av hvert. Men skal du kritisere Man Utd for å kjøpe Wayne Rooney og Robin van Persie også?

Kritiserer ingen for noen ting. Men faktum at RBK har kjøpt seriegull i mange år føler jeg at jeg klarte greit å argumentere for. Ingenting i veien med det altså. Brann kjøpte seriegull i 2007, Molde, Real Madrid og City i fjor og RBK altså i mange år tidligere. Jeg ser ikke på det å kjøpe seriegull som noen negativ ting.

Selvfølgelig bruker man ressursene når man har dem. Skulle gjerne ønske at Brann hadde brukt samme pengemengde som Rosenborg, jeg.

Det du/dere riktignok bør svare på er dette:

Påstanden om at penger ikke er viktig i norsk fotball dukker stadig opp i denne debatten uten at det legges frem noe fakta som støtter det. Tvert imot er det ene laget som har vunnet serien mesteparten av tiden det samme laget som var i en helt annen økonomisk divisjon i mesteparten av den tiden. Det er en ganske spinnvill påstand, og må selvsagt dokumenteres.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #882 på: 10. Nov. 2012, 14:00 »
Jeg mener da vitterlig at den svære hovedgrunnen til at RBK var overlegne er en mann ved navn Nils Arne Eggen - ikke pengene RBK tjente opp under ham. De fleste kjøpa lista opp ovenfor er jo morsomt nok bomkjøp i stor grad. Hadde Nils Arne Eggen hypotetisk midt i RBKs gullperiode gått til VIF hadde han gjort det samme med de. Det blir selvfølgelig hypotetisk - men det er jeg faktisk hellig overbevist om. Eggen er og blir hovedgrunnen til at RBK var overlegne. Ingen andre klubbtrenere i norsk fotball har noensinne holdt i nærheten samme klasse. Solskjær kan klare det.

Vanskelig å dokumentere noe - annet enn å registrere at RBK på tross av overlegne ressurser ikke maktet beholde hegemoniet etter Eggen. Kan selvfølgelig argumentere for at pengene er grunnen til at RBK var i toppen hele veien, men jeg er neppe alene når jeg hevder at NAE er grunnen. Og at der er masser av ulike mindre lag som har vært i toppen i TL som per ressurser ikke burde vært det hele veien siden TL startet opp. Dette kan jo som sagt skyldes udugelighet av de største laga - men igjen, det beviser jo bare at mindre lag kan hevde seg med riktig fotballfaglig kompetanse og god fotballfilosofi, selv med mindre ressurser. Eggen smører godt på, selvfølgelig - men er det så vanskelig å ta poengene hans?

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10055661

Dette er forøvrig så utrolig konge. Stefan Johansen ligger an til å bli årets spiller, og Konradsen har kommet tilbake fra skade og er snart inne i landslagsvarmen. Egentlig bør jeg være bitter over at Glimt ikke har klart rykke opp disse åra og hold på slike spillere - men det er fint å se at de beviser talentene sine i en klubb som Godset. Slike spillere må vi dyrke videre - gode ballspillere med ferdigheter utover det å løpe langt og takle på midtbanen.
« Siste redigering: 10. Nov. 2012, 14:02 av Kristoffer »

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #883 på: 10. Nov. 2012, 14:34 »
Enig med Kristoffer. Les Godfoten, så ser du hvor suksessen kommer fra.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #884 på: 10. Nov. 2012, 16:21 »
For de som tror at Eggen hadde vunnet serien med RBK i 12 år på rad uten den massive hjelpen han fikk fra pengene han tjente med dem i CL er vel "religiøs" det mest passende uttrykket. For all del, han var en god trener, men å si at jobben hans ikke ble enormt mye lettere når RBK etterhvert kunne kjøpe alle seriegullene blir litt latterlig. Det er ekstremt usannsynlige og fortsatt udokumenterte påstander.