20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Norwich - Newcastle 10/12 kl.16.00  (Lest 81420 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Norwich - Newcastle 10/12 kl.16.00
« Svar #570 på: 12. Des. 2011, 20:01 »
Skal selvfølgelig ikke avskrive han helt enda - men er frustrerende allikevel. Problemet mitt er at jeg ser faktisk ikke problemet med å presse han litt gjennom kjappere byttere eller eventuelt en tur på benk. Ja, Sammy har ikke bevist veldig mye mer, men jeg syns ikke han har vært nevneverdig dårligere når han har fått sjansene heller. Kan være sunt det - tåler han ikke å bli vraka har han jo ihvertfall ingenting å gjøre i PL uansett.
Mitt problem er stadig at han virker til å mangle fotballhjerne.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #571 på: 12. Des. 2011, 20:36 »

Med andre ord skriver du om hvordan du håper han skal være isteden for hvordan han er.

Nei. Jeg beskriver hans faktiske funksjon i laget. Ergo hvordan han er, samt at jeg påpeker hans svakheter, jamfør hans ineffektive spill i siste halvdel.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #572 på: 13. Des. 2011, 07:04 »
Da må jeg trekke den konklusjon at vi i likhet med Saylor og Raylor debatten har forskjellig virkelighetsoppfatning. Kan du sjekke din så skal jeg sjekke min?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #573 på: 13. Des. 2011, 09:57 »
Men i dette tilfellet er ikke Thomas alene om å ha den virkelighetsoppfatningen.
Og når jeg er enig med Thomas, ja det er det ingen vits i å være uenig. Jeg sitter alltid på sannheten. :P

Men ærlig talt, hva er det som er så virkelighetsfjernt med det Thomas skriver? La oss dele det opp, og se nærmere på hver enkelt oppgave.

1. Obertan har som oppgave å holde bredden i laget. Det er en oppgave han etter min mening behersker ganske godt. Det er sjelden han trekker særlig mye inn i banen, det må i såfall være når han selv har ballen i siste tredel av banen. Dette er en av hans viktigste oppgaver og en han definitivt behersker.

2. Obertan skal føre ballen oppover i banen Det er ikke sjelden at Obertan mottar ballen rundt midtstreken, enten det er på vår eller motstanderens side av banen, for så å føre ball frem til rundt 25-20 meter når han møter en forsvarsspiller. Det er det som da skjer som ofte er problemet.

3. Obertans hurtighet gjør at motstanderens venstreback ikke kan bli for offensiv i tankegangen, og det innebærer gjerne at man har en spiller i sikring bak, i tilfelle Obertan skulle komme seg forbi. Det hadde ikke Blackburn, og da ble de slaktet av en frisk og humørfylt Obertan.

Obertans innlegg er omtrent på samme nivå som Jonas'. Men Jonas kommer oftere til innlegg enn Obertan, som ikke har selvtilliten til å utfordre med fart.

Er det noen som helst faktafeil i denne analysen? Det eneste man kan diskutere er hvorvidt hovedproblemet hans vil bedre seg med mer spilletid.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Bresken

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #574 på: 13. Des. 2011, 10:28 »
Godt oppsumert Joakim. Jeg er helt enig i den analysen der. Tror og håper Obertan vil bli bedre på utfordringer og utnyttelse av hurtigheten sin. Må gi gutten tid, men vi må huske på at det ikke automatisk betyr klippekort på førstelaget av den grunn!

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #575 på: 13. Des. 2011, 11:40 »
Takk Jokke..  :clap:

Problemet ditt Bjørni er at du kun ser på hva Obertan gjør med ballen hvor han er for ineffektiv, i stedet for å se hva han totalt sett tilfører laget. Mao må du sette det hele i et system hvor bare spillerens tilstedeværelse vil få motstanderen til å handle annerledes jamfør en litt mindre offensiv venstreback. Det kan veie opp for Obertans til tider frusterende valg med ball.

Hakiki

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #576 på: 13. Des. 2011, 13:12 »
Her er en grei oversikt over midtbanen vår. 

Hvis vi ser på Jonas ser vi at han er flink til å holde bredden.  Han holder seg til sin side, og spiller mye kort og presist, i denne kampen i greit samarbeid spesielt med Santon helt langs linja.  Det er i hovedsak de noe lenger pasningene og crossene som går til motspillere, noe som er å forvente, og helt greit.

Gosling hadde en rævdårlig kamp, og omtrent alle pasninger som ikke går ut til en av sidene blir feilpasninger.  Vi ser allikevel at han foretrekker å passe i retning Jonas' side.

Cabaye har både noen feilpasninger, og mest gode pasninger, som forventet fra vår hoved-ballfordeler. Både ut mot kantene, bakover, og stikkballer gjennom.  Vi ser at de fleste er jevnt fordelt til forskjellige steder rundt omkring på banen, utenom de som skal til Obertan (eller hans posisjon), som de aller fleste av er samlet innenfor en svært liten radius. 

Obertan har ikke et eneste fuckings innlegg.  Han har EN ENESTE fuckings pasning til en spiller i (om man legger godviljen til) innleggsposisjon helt på hjørnet av 16.  Han bommer på en del av tilsynelatende enkle og korte pasninger.  De fleste av hans pasningsinvolveringer på motstanderens banehalvdel er sentralt foran 16.  Mannen er mer borte fra sin posisjon enn i den.

Jeg kan ikke i min videste fantasi skjønne at folk oppriktig mener han gjør særlig nytte for seg, hverken med eller uten ball.  Han er ikke imponerendes rent teknisk.  Han har farten til å kunne gjøre nytte for seg, men tar konsekvent feil valg.  Og en spiller som har hatt 2 år både under Ferguson, og ikke minst Laurent Blanc, og som fremdeles ikke engang er i nærheten av å ha noe av det mentale på plass ser jeg ikke på som den mest sannsynlige å få den helt vanvittige forbedringen, selv om jeg selvsagt håper.  Da tror jeg oppriktig Sammyobi hadde hatt mye mer utbytte av all den spilletiden som nå går til Obertan.

1. Obertan har som oppgave å holde bredden i laget.
2. Obertan skal føre ballen oppover i banen
3. Obertans hurtighet gjør at motstanderens venstreback ikke kan bli for offensiv i tankegangen,
Er det noen som helst faktafeil i denne analysen? Det eneste man kan diskutere er hvorvidt hovedproblemet hans vil bedre seg med mer spilletid.
1. Han holder ikke bredden. Han er overallt der en ving ikke hører hjemme.
2. Han fører ikke ballen oppover i banen, kun innover.
3. Han bruker hurtigheten sidelengs, ikke oppover i banen.  Han faker utfordring mot dødlinja, for så å bryte og heller falle innover i banen.  Konsekvent.
Genius by birth. Slacker by choice.

Chris_Waddle

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #577 på: 13. Des. 2011, 13:23 »
Bra oppsummert... Obertan har fart og teknikk til å være en god ving! MEN så lenge teknikken ikke sitter, hurtigheten ikke blir brukt og valgene konsekvent feil hjelper det lite... Da hadde det vært bedre med Obertan helt på topp som bakromsspiller!

Krul
Santon - Simpson - Colo - Raylor

Cabaye - Tiote - Jonas

Obertan           Ba.         Barfa

Men obertan brukes bare fordi andre gode alternativ mangler....sammyobi kan bli ok...
"Spennende spiller denne Werni, hardere mottak enn skudd" I. Hoff

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #578 på: 13. Des. 2011, 13:55 »
Oppgaven hans er å holde bredden. Så jeg kunne vært ving på Newcastle United, om jeg var flink til å holde bredden?

Fakta er at Obertan har gjort en, kanskje to, positive ting denne sesongen. Det er ikke bra nok!

Jeg har ikke trua på han, men håper selvfølgelig jeg tar feil!
Same old Shearer, always scoring!

Bresken

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #579 på: 13. Des. 2011, 14:31 »
Poenget er vel ikke at han er en fantastisk fotballspiller per idag, men han er unektelig det beste valget (uten å måtte rokke for mye på originale posisjoner). Sammy har potensialet, men per dags dato ser jeg ikke han som noe bedre enn Obertan, ei heller dårligere for den saks skyld.

Glemmer jeg noen spillere som heller bør spille i den eksakte posisjonen? Tenker da hvis vi konsekvent går for en 4-4-2 formasjon. Har mine tvil til at Pardew prøver noen andre mer offensive taktikker enn det, selv om den 4-3-3 taktikken Chris_Waddle viste til virker interessant.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #580 på: 13. Des. 2011, 17:45 »
Heikki: Pasningsmønsteret du viser til påpeker jo bare det vi har sagt hele tiden. Hans mangel på sluttprodukt. Mange av pasningene er går inn i banen, eller bakover fordi han ikke evner å utfordre motstanderen når vedkommende faktisk er i ubalanse. Dette er hans aller største svakhet. PÅ den andre siden, et pasningsmønster trenger ikke nødvendigvis å si alt om Obertan. Mens Barton som regel trakk inn i midten for å ta del i det oppbyggende spillet, så har Obertan etter det jeg lagt merke til vært flink til å holde bredden i den delen. Hans problemer oppstår først og fremst når vi går over vår egen midtbanehalvdel eller nærmer oss motstanderens 16m. Raylor måtte f.eks flere ganger dirigere ham ut til kanten da vi var utenfor Norwich 16m fordi han var i områder hvor han ikke skulle være.

Samtidig skal vi ikke se bort i fra at Obertans dårlige spill også har sammenheng med at Gosling ikke innfridde forventingene i den kampen. At han kun bidro med tversoverpasninger fra sin offensive midtbaneposisjon må nok ha svekket vårt angrepsspill.  I tillegg er din konklusjon om at han ikke holder bredden suspekt: a) Obertan kan ha trukket inn fordi han ikke ble involvert i spillet og b) Han er ikke så mye involvert SENTRALT, han er enten på venstre eller høyre side av banen. c) Pasningskartet viser kun Obertans pasninger og ikke HVOR obertan var da han MOTTOK pasninger fra f.eks Cabaye. Med andre ord: Obertan kunne ha mottatt pasningene på kant. Problemet er at han da har valgt å gå inn i banen eller slå støttepasning i stedet for å utnytte den posisjonen han var i og komme rundt på kanten. Dette bekreftes også gjennom Cabayes pasningsmønster: Han har slått bøttevis med pasninger fra venstre til høyre side på midtbanen, rett inne på Norwich midtbanehalvdel: Disse pasningene er det Obertan som mottar. Ergo er han en breddeholder. Det dumme er at Obertan gjør helt inkorrekte valg etterpå.
« Siste redigering: 13. Des. 2011, 17:47 av Thomas »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #581 på: 13. Des. 2011, 18:04 »
Så summa summarum har vi en litt svakere versjon av Wayne Routledge per nå?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #582 på: 13. Des. 2011, 18:13 »
Så summa summarum har vi en litt svakere versjon av Wayne Routledge per nå?

Jupp!  :thumbu:

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #583 på: 13. Des. 2011, 18:15 »
Tar helt klart Obertan over Routledge om jeg hadde hatt valget, selv om Obertan er ganske underveldende for tiden så tror jeg han har mer ved seg på sikt enn det håpløse nivået vi nå er vitne til.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #584 på: 13. Des. 2011, 18:38 »
Skal jo ærlig talt innrømme at jeg aldri likte dette kjøpet og per nå er han ikke noe bedre enn hva Routledge var for oss. Det som taler til fordel er at han er yngre og Pardew har troa på ham, mens han ikke hadde så med Rout.