20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Norwich - Newcastle 10/12 kl.16.00  (Lest 81006 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Norwich - Newcastle 10/12 kl.16.00
« Svar #540 på: 11. Des. 2011, 18:31 »
Han har et mål å vise til fra LC - Obertan har vel en assist å vise til derifra (?).
Nå har jeg vel fra starten hatt lite tru på Obertan - og mener absolutt det bør være lov å stille spørsmålstegn ved hans stadige tillit på vingen. Tydeligvis ser Pardew noe jeg ikke ser da - for for min del kunne vi like gjerne beholdt Routledge slik Obertan fremstår per nå...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #541 på: 11. Des. 2011, 19:04 »
Klart sammy er bedre. Når han i tillegg er lokal og yngre enn Obertan, mener jeg valget er enkelt. La obertan spille på seg selvtillitt på reservelaget, eller selg ham til West Ham.

Jeg er delvis enig med Joakim sitt innlegg, men mener det er feil å forsvare Pards for at han velger Oba før HBA og Sammy, samt at byttene kommer alt for sent

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #542 på: 11. Des. 2011, 19:09 »
Herregud, jeg er sjokkert over hvordan én kamp forandrer opinionen totalt.

Før kampen var pardew untouchable, etter kampen stoler vi overhodet ikke på han lenger. Før kampen var Obertan en rask, lite fotballklok, men likevel brukbar spiller. Etter kampen er han fullstendig talentløs. Blottet for alt som heter hjerne. Greit nok at dette er et forum og at det ikke er den mest intelligente samlingen av folk og dyr som skriver her inne (meg inkludert), men det får da være grenser.

Obertan spiller fordi han er en hurtig høyreving som i små perioder av kampen kan gjøre seg bemerket. Alternativet er pur unge Sammy Ameobi, som også er hurtig og som også i små perioder av en kamp kan gjøre seg bemerket. Forskjellen er nøyaktig what exactly? Men så roper man på at Ben Arfa skal spille i stedet for? Obertan er en breddeholder, Ben Arfa er en typisk dribler, trekker innover i banen i enda større grad enn Jonas gjør det. Så med innoverving Jonas skal vi ha en enda større innover ving på motsatt side også? Som nok er best sentralt i banen?

Jeg kan være enig i at man i enkelte tilfeller kan tåle å bruke Ben Arfa som ving, men jeg synes ikke han på noen måte skal erstatte Obertan.

Jeg skjønner ikke problemet med at Ben Arfa må finne seg i å rotere litt med andre spillere. I noen kamper vil Pardews taktikk være slik at Ben Arfa neppe vil bli særlig involvertm og han føler han vil trenge en skikkelig target man på topp. Da må man nødvendigivs ofre Ben Arfa, for å sette inn Shola eller Best. Og for å være helt ærlig, Shola spilte på langt nær SÅ dårlig.

Når det er sagt synes jeg absolutt vi burde prøvd å spille ut Norwich, i stedet for å spille på deres premisser. Og da hadde vi hatt bruk for Ben Arfa i stedet for Shola. Det er det eneste jeg vil utsette på Pardew i denne kampen.

Her var det så åpenbart at han var tilnærmet bundet på hender og føtter. Med tre stoppere og to defensive midtbanespillere på skadelisten hadde han ingen andre valg enn å bruke de spillerne han gjorde. Perch har gjort finfine innhopp som DM, og gjorde en brukbar jobb som stopper mot Chelsea. Dermed var han ganske selvskreven som stopper i denne kampen, selv om vi alle hadde en anelse om hvordan det kunne gå.

At han ikke levde opp til Coloccini eller Steven Taylors standard er overhodet ikke uventet, og det er ikke hans feil. Kanskje kunne man prøvd Tamas Kadar, som er en mer rendyrket midtstopper og har spilt bra på u21-landslagsnivå. Men vi ser ikke den gutten på trening hver dag, vi vet ikke hvordan han måler seg med Simpson og Perch, og med tanke på at han ikke engang har vært på benken i en ligacupkamp denne sesongen, så tror jeg det er svar nok på hva Pardew tenker om gutten.

Pardew er nok ingen fullkommen manager. Han er ingen gud. Han kan ikke gå på vannet, som Jesus. Han er en middelmådig manager for et middelmådig lag, som har prestert i overkant av forventninger så langt denne sesongen. De som snakker om europacup her inne rister jeg på hodet av. Det er laget vårt overhodet ikke klare for. Og vi skal ikke under noen omstendigheter ha det som et mål. Vi skal ha topp 10 som mål, og en god innsats i cupene. Vi skal ikke forvente topp 6-plassering, vi skal ikke forvente å vinne FA-cupen. Vi skal ikke forvente å spille CL neste sesong. Vi skal forvente å forbedre oss fra fjoråret.
Meget godt innlegg som jeg stort sett er veldig enig i, men jeg mener i motsetning til de fleste at det var riktig å bruke Shola når vi sårt trengte det han tilførte på defensive dødballer. Uten han hadde vi vel kun hatt to inni boksen som var over 1.80? Utover i kampen i kampen er jeg enig i at han burde byttes ut, men snes absolutt at det var riktig av Pardew å bruke ham.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #543 på: 11. Des. 2011, 19:29 »
Han har et mål å vise til fra LC - Obertan har vel en assist å vise til derifra (?).
Nå har jeg vel fra starten hatt lite tru på Obertan - og mener absolutt det bør være lov å stille spørsmålstegn ved hans stadige tillit på vingen. Tydeligvis ser Pardew noe jeg ikke ser da - for for min del kunne vi like gjerne beholdt Routledge slik Obertan fremstår per nå...

Obertan har i tillegg en assist mot Stoke. Da var han forøvrig veldig god i førsteomgang. Det var han også mot United, og det i nivået har Sammy igjen å vise at han har inne.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #544 på: 11. Des. 2011, 19:45 »
Sammy var vel bortimot på samme nivå som Obertan førsteomgang mot ManC spør du meg. Begge laget mye trøbbel for backen sin - men mangler tellende resultater uansett.
Men ja - beklager, han har den assisten mot Stoke der han også var god. Men jeg stå fast ved at Obertan ikke er mannen du vil ha på kant for å gi spissene den servicen de trenger.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #545 på: 11. Des. 2011, 19:46 »
Det er jeg absolutt enig i, men han kan kanskje bli det. Mener nå at Sammy mangler en del på å være det også.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #546 på: 11. Des. 2011, 19:54 »
Godt innlegg Jokke..Alt for tidlig å henge ut Obertan. Vi ser jo alle at han har talent. Han bare bruker det feil. Det er nok av eksempler på de som startet karrieren ræv i PL, men som nå har utviklet seg til klassespillere pga at managerene så talentet og ga dem spilletid til tross for svake prestasjoner: Colo, Bale, , Ronaldo og Nani med flere.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #547 på: 11. Des. 2011, 20:21 »
Irriterand å sjå han rota vekk den eine kontringa me hadde. Hadde han løfta blikket og slutta dribla med seg sjølv so kunne Ba ha vore åleina med keeper.

Er einig i at han må få tid på seg, men det han har vist til no er ikkje særleg oppløftande.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #548 på: 11. Des. 2011, 20:25 »
Forøvrig uten sammenligning - for du så relativt råe talenter i alle disse. Er fortsatt mye som skurrer med Obertan. Han har fart, ingen innleggsfot og mangler tilsynelatende mye på teknikk. Forøvrig ingenting som vil gjøre meg mer glad enn at han slår til - men per nå fatter jeg det mine ManU-kompiser sa da vi fikk en hodeløs kalkun av de.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #549 på: 11. Des. 2011, 20:39 »
Jeg har stor tro på Obertan, men jeg irriterer meg selvfølgelig over hans begrensninger. Argumentet om at Sammy må spille fordi Sammy er yngre enn Oba synes jeg er tåpelig. Sammy er yngre, men har ikke vist noe som helst som tilsier at potensialet hans er større enn Obertans. Sammy er en lovende spiller, og kan helt sikkert bli en god ving/spiss med årene, men han har mye mer å gå på enn Obertan i mine øyne.

Obertan startet veldig svakt, og utfordret ALDRI rett frem. Etterhvert har han begynt å utfordre noen ytterst få ganger i løpet av en kamp. Innleggene har blitt bittelitt bedre. Fremgangen er der, men det går veldig tregt, og det er veldig, veldig små skritt. Men han er vår beste høyreving, enten vi liker det eller ei. Alternativet er yngre, mer uferdig, men presterer omtrentlig det samme. Jeg synes godt at Sammy kan få litt spilletid nå og da, og det kan være verdt å hvile Obertan nå og da. Men Oba er bedre i mine øyne, og skal selvfølgelig få tid og tillitt til å utvikle seg. Forhåpentligvis i et litt kjappere tempo etterhvert.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #550 på: 11. Des. 2011, 22:17 »
At Sammy er yngre er bare ett av mange årsaker. Jeg er ikke så teit at alder alene spiller inn. Mitt syn er at Sammy viser større prov på at han kommer til å bli noe enn det Obertan gjør.

Argumentet med at han må få tid til å bli kjent med PL henger ikke på greip. Han har vært i UK i flere år allerede, og på samme måte som med Shola så er det fotballforståelsen som er problemet. Når den ikke vises nå, tviler jeg sterkt på at det noensinne kommer.

Det er nok å si at en av PLs raskeste spillere ikke bruker våpenet sitt til sin fordel. Bruk sammy, santon eller barfa isteden

Dionysos

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #551 på: 12. Des. 2011, 07:40 »
Argumentet med at han må få tid til å bli kjent med PL henger ikke på greip. Han har vært i UK i flere år allerede, og på samme måte som med Shola så er det fotballforståelsen som er problemet. Når den ikke vises nå, tviler jeg sterkt på at det noensinne kommer.

Helt enig! Han har hatt tid til å gjøre seg kjent med fotballøya siden 2009, og det burde rett og slett ikke være et tilfelle at en spiller som skal prestere på øverste nivå skal slite med ligatilpasningen etter så lang tid. Problemet hans er at han mangler fotballhjerne. Ja, han har øvd på seg litt tekniske finesser og han kan løpe, men han mangler fullstendig det som trengs på det mentale planet for å kunne utvikle seg videre. Vanlig for unge talenter på øverste nivå er at de har en god fotballhjerne men mangler kanskje rutinen, erfaringen og topptrentheten, og ikke motsatt slik som er tilfelle hos Obertan. Fór han til reservene og se om han tilslutt klarer å oppnå en fotballhjerne, han er 22 år men enda ikke klar for PL spill.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #552 på: 12. Des. 2011, 08:42 »
Flere ganger i Norwich kampen la jeg merke til at Raylor måtte peke hvor Obertan skulle "være" .  Når Raylor hadde ballen på 4 meter ute til siden lå Obertan i midten foran 16-meteren og blokket pasninger langs bakken til BA og Ameobi. Han spilte på en måte ankerrollen for Norwich :)
Raylor skreik flere ganger at han måtte kommer seg ut bredt for å gi spissene bedre rom, raylor flere alternativ, og innleggsposisjon for seg selv.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Dionysos

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #553 på: 12. Des. 2011, 08:48 »
Flere ganger i Norwich kampen la jeg merke til at Raylor måtte peke hvor Obertan skulle "være" .  Når Raylor hadde ballen på 4 meter ute til siden lå Obertan i midten foran 16-meteren og blokket pasninger langs bakken til BA og Ameobi. Han spilte på en måte ankerrollen for Norwich :)
Raylor skreik flere ganger at han måtte kommer seg ut bredt for å gi spissene bedre rom, raylor flere alternativ, og innleggsposisjon for seg selv.

Hårreisende...og Pardew virker ikke til å bry seg i det hele tatt hva som skjer utpå banen der. Han har enten FOR god tålmodighet eller gullfiskehukommelse.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #554 på: 12. Des. 2011, 11:18 »
Forøvrig uten sammenligning - for du så relativt råe talenter i alle disse.

Poenget er at begge var ræv i sin første sesong og vel så det.

Bjørni: Det er forskjell på å ha vært UK  over flere år og å få fast spilletid dag inn og dag ut. Bare se på f.eks Colo. Han brukte to hele sesonger på å tilpasse seg og  Enrique enda flere.