20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle - Blackburn: Lørdag 24. sept, kl 16:00  (Lest 77653 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Tommyok

• Midtbaneanker
  • Nr 10
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Blackburn: Lørdag 24. sept, kl 16:00
« Svar #480 på: 27. Sep. 2011, 11:14 »
Ler av Obertan-kritikken. Nå er jeg en av de som syntes Obertan ikke ble satsa nok på i ManU og er drittglad for at han endte opp hos oss. Han blir bedre og bedre for hver kamp og jeg tror han kommer til å lykkes hos oss. :)

Kan ikke bli mer enig, syns han er bedre og bedre for hver kamp. ser ut som han og simpson har funnet en god kjemi med hverandre. Har sett kampen i reprise flere ganger, og det er helt klart på høyre side vi skaper sjanser. selv om de to første målene kommer fra venstre side. så er de to gutta på høyre siden mest farlige.
Kunne tenkt meg og sett hva santon og marve kunne ha fått utrettet på motsatt side etterhvert som de spiller seg mer inn i laget. avskriver selvsagt ikke jonas, men er viktig å ha flere alternativer.
« Siste redigering: 27. Sep. 2011, 11:32 av Tommyok »

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #481 på: 27. Sep. 2011, 11:47 »
Ler av Obertan-kritikken. Nå er jeg en av de som syntes Obertan ikke ble satsa nok på i ManU og er drittglad for at han endte opp hos oss. Han blir bedre og bedre for hver kamp og jeg tror han kommer til å lykkes hos oss. :)

Vi får se. Jeg har store tvil rundt fotballhodet Obertan. Minner meg litt om forest gump.
If it has tits or wheels, count on problems!

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #482 på: 27. Sep. 2011, 11:51 »
Så klart, jo bedre spelarane jo bedre blir laget. Men det hjelper lite med 11 stjerner som alle krever like stor plass i laget, og da vil laget naturleg ikkje funke sammen.

Real Madrid har jo visst mange ganger, at å ha dei beste stjerne ikkje nødvendigvis gir fleire pokaler.

Hovudpoenget mitt, er Barton som tok stor plass i laget. Godt å han bort frå laget, som mange nevner. Men ikkje undervuder det andre eg nevner over heller.

Selvfølgelig, men jeg føler at du sammenligner epler og kanoner her. Det er forskjell på 11 store stjerner, og ikke en eneste en.  Jeg er enig med deg i at Barton - summa summarum -  tok opp for mye plass. Men at nissene i TV2-studioet bare snakker om Joey har lite med realitenene å gjøre. De digger Joey og har ikke annet å snakke om. Det i seg selv er ikke et argument.

Man kan selvfølgelig snakke om Chelsea og Real madrid og at de ikke har vunnet så mye selv med mange stjerner, men de befinner seg tross alt i en annen atmosfære enn oss. Jeg mener derfor disse to klubbene - som eksempler på at stjerner ikke lønner seg - blir helt forfeilet.

De er de største klubbene i verden og spiller i champion league sluttspill og kjemper om titler.  Og i Real Madrid sitt tilfelle konkurrerer de med Barcelona, som er det beste fotball-laget verden noen gang har sett og trolig noensinne kommer til å se... da er man dømt til å mislykkes uansett hvilke grep man tar..

digger at du nevner real som kjøper inn stjerner og setter dei opp mot Barca. Du motseier poenget ditt så på kornet her at eg kunne ikkje sakt det bedre om eg hadde prøvd. Barca er jo nettopp bygd opp av spillera som har spilt med kverandre i ei årrekke og baserer spelet sitt på eit LAGbasert pasningsspill, mens motstykket real kjøper inn enkeltspillera og kaster dei på dør om dei ikkje presterer. Det er jo nettopp slik som real dreiv på med newcastle har gjort sia keegan gikk av(midre skala seff) men det var å kjøpe inn nye stjernespillera hive penger etter dei og kaste både spillera og managera på dør om det ikkje fungerte. No virker det som dette har snudd, alle spillera med divanykker som setter seg sjølv forran klubben er vekke (barton,enrique,carroll) og nye sultne ambisiøse spillera som spelar for laget og klubben er henta inn og lagspel står i sentrum. Laget i år har vokse til eit heilt nytt nivå ifra ifjord.

Det har blitt vist gang på gang år på år at det å bygge opp et lag som er samspelte og lagspel i fokus får størt suksess over tid: Sjå på Barca dei siste åra, Manu også seff (kor mange titlar har ronaldo vunne etter han blei for stor for klubben og gikk til real og kor mange titlar har united vunne sjølv utan ronaldo?).

Klubbar som real, city, chelsea er en skam for fotballen, sjå berre kor mangen syke lag som har blitt ødelagt grunna dei har betalt vannvittige summar for enkeltspillera i lag som har vert fantastiske (tenker på arsenal som har produsert nokon av dei beste spelarane i europa dei siste 10 år og blitt plukka opp av laga som har wasta dei på mange måtar: flamini, adebayor, clichy, hleb, anelka(real der han mista plassen ganske fort), cole og Henry. Samtidig så missa dei Nasri og Fabregas(den var vel ingenting å gjere med ettersom han er født og oppvokst i barca og er fan av klubben).

Og btw om du sjekker statsa barton - cabaye opp mot kverandre i blackburnkampen (som mange har nevnt her tidligare) så kan jo det virke som at vi har en bedre spiller i samme rolla i år pluss at vi då kan utnytte vingane meir og ikkje er avhengig å ha ein treig bulldozer, som kunn har noke innafor ein 16 meter å gjere på ei fotballbane, på bana for å score. (Nolan, if I need to state the obvius)

Skjønner ikke helt hva du prøver å si her. Du trekker frem arsenal - som ikke har vunnet noe siden jeg gikk i barnehagen - kanskje nettopp fordi Arsene er for gjerrig? Manchester United bruker mye penger på spillere om du ikke visste det - De er vel den klubben som i størst grad støvsuger premier league for talenter/spillere i andre klubber.

Mener du vi burde gjøre som Barcelona? De beste talentene i hele verden kommer til La Masia, vet ikke helt om den modellen med suksess kan dupliseres her. Tviler på at vi har det råmaterialet som trengs. Av de i vårt akademi er det kanskje et par stykker som tar steget - i likhet med alle andre ungdomsakademier. Da må man supplere.  Ellers ender man opp som Wigan og blackburn (som forøvrig også bruker penger riktignok..)

Jeg er enig med deg i at pengegaloppen i dag er motbydelig. Men jeg tviler på om man kan konkurrere utelukkende med homegrowns lenger - dessverre.  Man må også hente inn ekstraordinære spillere og talenter utenifra.

Spekki

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #483 på: 27. Sep. 2011, 13:07 »

Vi får se. Jeg har store tvil rundt fotballhodet Obertan. Minner meg litt om forest gump.
Haha, faktisk ein meget god sammeligning ;) Jeg har troa på at Obertan kan bli en meget god spiller, men det er ett eller annet med ham som får ham til å se litt klumsete ut. Umulig å spå hvordan Obertan vil være om 5 år!!
Jackie Milburn vrir seg i graven når han hører navnet Andy Carroll

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #484 på: 27. Sep. 2011, 13:18 »
Jeg har ingen problemer med å se at Obertan har et talent som i fremtiden kan gjøre han til en god spiller. Uten sammenligning forøvrig var også Nani ganske begrenset i hodet de første årene.

Det jeg har problemer med er å kalle han en god spiller PDD. Til det synes jeg han har for mange mangler. Han har hurtighet og god teknikk. Vi får se om han blomstrer, men jeg synes ikke han for øyeblikket fremstår som den vingen vi har ønsket oss.

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #485 på: 27. Sep. 2011, 13:27 »
Så klart, jo bedre spelarane jo bedre blir laget. Men det hjelper lite med 11 stjerner som alle krever like stor plass i laget, og da vil laget naturleg ikkje funke sammen.

Real Madrid har jo visst mange ganger, at å ha dei beste stjerne ikkje nødvendigvis gir fleire pokaler.

Hovudpoenget mitt, er Barton som tok stor plass i laget. Godt å han bort frå laget, som mange nevner. Men ikkje undervuder det andre eg nevner over heller.

Selvfølgelig, men jeg føler at du sammenligner epler og kanoner her. Det er forskjell på 11 store stjerner, og ikke en eneste en.  Jeg er enig med deg i at Barton - summa summarum -  tok opp for mye plass. Men at nissene i TV2-studioet bare snakker om Joey har lite med realitenene å gjøre. De digger Joey og har ikke annet å snakke om. Det i seg selv er ikke et argument.

Man kan selvfølgelig snakke om Chelsea og Real madrid og at de ikke har vunnet så mye selv med mange stjerner, men de befinner seg tross alt i en annen atmosfære enn oss. Jeg mener derfor disse to klubbene - som eksempler på at stjerner ikke lønner seg - blir helt forfeilet.

De er de største klubbene i verden og spiller i champion league sluttspill og kjemper om titler.  Og i Real Madrid sitt tilfelle konkurrerer de med Barcelona, som er det beste fotball-laget verden noen gang har sett og trolig noensinne kommer til å se... da er man dømt til å mislykkes uansett hvilke grep man tar..

digger at du nevner real som kjøper inn stjerner og setter dei opp mot Barca. Du motseier poenget ditt så på kornet her at eg kunne ikkje sakt det bedre om eg hadde prøvd. Barca er jo nettopp bygd opp av spillera som har spilt med kverandre i ei årrekke og baserer spelet sitt på eit LAGbasert pasningsspill, mens motstykket real kjøper inn enkeltspillera og kaster dei på dør om dei ikkje presterer. Det er jo nettopp slik som real dreiv på med newcastle har gjort sia keegan gikk av(midre skala seff) men det var å kjøpe inn nye stjernespillera hive penger etter dei og kaste både spillera og managera på dør om det ikkje fungerte. No virker det som dette har snudd, alle spillera med divanykker som setter seg sjølv forran klubben er vekke (barton,enrique,carroll) og nye sultne ambisiøse spillera som spelar for laget og klubben er henta inn og lagspel står i sentrum. Laget i år har vokse til eit heilt nytt nivå ifra ifjord.

Det har blitt vist gang på gang år på år at det å bygge opp et lag som er samspelte og lagspel i fokus får størt suksess over tid: Sjå på Barca dei siste åra, Manu også seff (kor mange titlar har ronaldo vunne etter han blei for stor for klubben og gikk til real og kor mange titlar har united vunne sjølv utan ronaldo?).

Klubbar som real, city, chelsea er en skam for fotballen, sjå berre kor mangen syke lag som har blitt ødelagt grunna dei har betalt vannvittige summar for enkeltspillera i lag som har vert fantastiske (tenker på arsenal som har produsert nokon av dei beste spelarane i europa dei siste 10 år og blitt plukka opp av laga som har wasta dei på mange måtar: flamini, adebayor, clichy, hleb, anelka(real der han mista plassen ganske fort), cole og Henry. Samtidig så missa dei Nasri og Fabregas(den var vel ingenting å gjere med ettersom han er født og oppvokst i barca og er fan av klubben).

Og btw om du sjekker statsa barton - cabaye opp mot kverandre i blackburnkampen (som mange har nevnt her tidligare) så kan jo det virke som at vi har en bedre spiller i samme rolla i år pluss at vi då kan utnytte vingane meir og ikkje er avhengig å ha ein treig bulldozer, som kunn har noke innafor ein 16 meter å gjere på ei fotballbane, på bana for å score. (Nolan, if I need to state the obvius)

Skjønner ikke helt hva du prøver å si her. Du trekker frem arsenal - som ikke har vunnet noe siden jeg gikk i barnehagen - kanskje nettopp fordi Arsene er for gjerrig? Manchester United bruker mye penger på spillere om du ikke visste det - De er vel den klubben som i størst grad støvsuger premier league for talenter/spillere i andre klubber.

Mener du vi burde gjøre som Barcelona? De beste talentene i hele verden kommer til La Masia, vet ikke helt om den modellen med suksess kan dupliseres her. Tviler på at vi har det råmaterialet som trengs. Av de i vårt akademi er det kanskje et par stykker som tar steget - i likhet med alle andre ungdomsakademier. Da må man supplere.  Ellers ender man opp som Wigan og blackburn (som forøvrig også bruker penger riktignok..)

Jeg er enig med deg i at pengegaloppen i dag er motbydelig. Men jeg tviler på om man kan konkurrere utelukkende med homegrowns lenger - dessverre.  Man må også hente inn ekstraordinære spillere og talenter utenifra.

poenget mitt med arsenal var om du ser når di vant serien sist i 2003/2004 så tapte dei ikkje en kamp og det var i starten då dei begynte å avle fram nye talenter istede for å bruke latterlige penger på sjuuke spillera. i åra etter det fram til no har alle talenta som har komt fram på det laget gått til nye klubber som har kasta penger etter dei og brutt opp arsenal som lag år på år.

manu har sia mitten av 90 basert laget på utvikling av unge spillera og vert heilt syke på det la meg berre nevne ei handfull: scholes, giggs, cleverly, welbeck, nani, ronaldo, nevillebrødrene, chicarito, rooney, evans, evra, anderson, becham osv. seff har dei kjøpt spillera inn og supplimert, men dei basera kjerna på å bygge opp eit lag beståande av unge og sjølvutvikla spillera og delvissjølvutvikla (spillera henta inn i en alder av ca. 17-22)

Koffor skulle det ikkje gå an å få det til her som med Barca? det er snakk om å få til ein filosofi som bærer gjennom heile klubben ned til spillera i 9 års alderen og fram til førstelaget, satse på talentutvikling og skape eit lag som har spillt med kverandre i årrekker. (xavi, iniesta, pedro, pique, fabregas, pyuol, busquets, bojan, thiago er alle født og oppvokst i barcelona. Samt Messi kom til klubben som 13 åring)

Og du nevner talenter og gode spillera utenifra: er jo nettopp det newcastle har gjort sia opprykket med å hente inn spillera som cabaye, santon, marvaux, tiote, ben arfa, obertan, ba osv. Trur folk egentlig ikkje tenker over kor gode dei spillerane faktisk er. Santon har 7 landskamper for italia samt fleirtallige kamper i cl i en alder av 20 og vi fikk han for latterlige 5 mill euro, samme kan seiast om cabaye og ben arfa dåg cabaye er 25, men fortsatt 5 år yngre en barton og har meir erfaring i europa og landslagspill en han.
« Siste redigering: 27. Sep. 2011, 13:40 av Human »
- carry on!

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #486 på: 27. Sep. 2011, 14:01 »
Er enig i nesten alt det du skriver Human. ManU bygde sin suksess på 90-tallet gjennom den engelske stammen, og har supplert av og til gjennom yngre billige varp. Derimot har de det siste tiåret har de vel stort sett kjøpt spillere fra øverste hylle. Men, som du nevner, forskjellen mellom ManU og f.eks Chelsea og Real, er at SAF kjøper spillere med de rette  holdningene, og som passer sammen. De som så Real Madrid i fjor i CL, vet hva jeg snakker om. Når de møtte god motstand, var de helt tomme for ideer. Samhandlingen eksisterte ikke, og de var helt avhengige av brillianse fra enkeltspillere for å skåre.

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #487 på: 27. Sep. 2011, 14:05 »
det var også nytt lag ny trener osv... Real Madrid får man avskrive for egen risiko.

Jeg synes likevel det er håpløst å dra inn Real Madrid United osv i denne debatten. De befinner seg i et annet univers enn oss. Deres utfordringer er helt forskjellige fra våre.

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #488 på: 27. Sep. 2011, 14:20 »
det var også nytt lag ny trener osv... Real Madrid får man avskrive for egen risiko.

Jeg synes likevel det er håpløst å dra inn Real Madrid United osv i denne debatten. De befinner seg i et annet univers enn oss. Deres utfordringer er helt forskjellige fra våre.

real er i det universet pga det er "kongens" lag og har ressursane til å gjere det. Barca er der fordi dei i tiår har hatt eit fokus på talentutvikling og en samla retning og filosofi å gjere det på. Eg seier ikkje at vi skal bli barcelona, men at det beste for klubben vår med dei middlane som er tilgjengelig er å satse på talentutvikling og bygge eit lag med ei kjærne av yngre spillera som kan få utvikle seg og bli eit lag framover, istede for å satse på å hente inn stjerner som setter seg sjølv forran klubben. Det har vi allerede prøvd og det endte opp med nedrykk....
- carry on!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #489 på: 27. Sep. 2011, 14:23 »
Er ingen jeg ser her inne som ønsker at vi skal kjøpe falmende stjerner på veldedighetskontrakter heller.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #490 på: 27. Sep. 2011, 15:08 »
no var det kanskje ei overdriving, men poenget mitt var vel heller at vi burde vere særs fornøgd med det som newcastle har klart å få til i sommer og med starten av sesongen. Og at vi no har endelig klart å få laget på rett vei og med en instilling og filosofi i klubben, der laget er i fokus. Så istede for å fokusere på at en spiller (obertan) er for dårlig for klubben etter 4 kamper og samtidig syte for at vi ikkje har fått inn andre enn han, så kan vi heller gi gutten tid og heller fokusere på at vi kanskje har ei god tid i vente med mykje god fotball og forhåpentligvis ein god sesong.
- carry on!

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #491 på: 27. Sep. 2011, 15:24 »
no var det kanskje ei overdriving, men poenget mitt var vel heller at vi burde vere særs fornøgd med det som newcastle har klart å få til i sommer og med starten av sesongen. Og at vi no har endelig klart å få laget på rett vei og med en instilling og filosofi i klubben, der laget er i fokus. Så istede for å fokusere på at en spiller (obertan) er for dårlig for klubben etter 4 kamper og samtidig syte for at vi ikkje har fått inn andre enn han, så kan vi heller gi gutten tid og heller fokusere på at vi kanskje har ei god tid i vente med mykje god fotball og forhåpentligvis ein god sesong.

Nå må vi ikke miste helt gangsynet her på bakgrunn av noen få kamper... Vi gjorde mye riktig i sommer, men også mye galt. Det at vi ikke forsterket forsvaret eller spiss finnes det ingen unnskyldninger for.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #492 på: 27. Sep. 2011, 15:26 »
Jeg har ingen problemer med å se at Obertan har et talent som i fremtiden kan gjøre han til en god spiller. Uten sammenligning forøvrig var også Nani ganske begrenset i hodet de første årene.

Det jeg har problemer med er å kalle han en god spiller PDD. Til det synes jeg han har for mange mangler. Han har hurtighet og god teknikk. Vi får se om han blomstrer, men jeg synes ikke han for øyeblikket fremstår som den vingen vi har ønsket oss.
Nå har vel vi ikke hatt noen god høgreving siden Solano, så jeg ser positivt på Obertan da vi ikke har hatt en sånn trussel på siden som kan utfordre og har fart.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #493 på: 27. Sep. 2011, 15:30 »
Faen så folk skryter av Obertan etter en lovende kamp da. Vi har hatt en hodeløs kalkun i Routledge også - la oss håpe Obertan viser seg å være mer enn det.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #494 på: 27. Sep. 2011, 15:32 »
mm...