20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfervinduet Januar 2012  (Lest 443546 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Transfervinduet Januar 2012
« Svar #1380 på: 29. Des. 2011, 16:12 »
I alle sammenhenger eg har hørt "targetman" bli brukt, har det vert snakk om et oppspillspunkt.

My bad, leste litt for lite :

Sitat
"The Centre forward is often a tall player, typically known as a target man, whose main function is to score the majority of goals for his team. He may also be used to win long balls or receive passes and "hold up" the ball as team-mates advance, to help teammates score by providing a pass ('through ball' into the box); the latter variation usually requiring quicker pace"

Targetman skal  holde på ball og være god i boksen mao. Dette er jo typisk Carroll.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1381 på: 29. Des. 2011, 17:05 »
Best er jo ikke targetman. Targetman=hovedspissen som skal skåre flesteparten av målene i følge Wiki. Best har heller fungert som oppspillspunkt. Og jeg kan være enig i at Carroll kan fungere i den rollen.  Men Carroll er først og fremst best inne i boksen. Jeg er redd for at spillet legges for mye opp rundt Carroll om hadde blitt kjøpt tilbake. Jeg mener vi i større grad har behov for en spiller ala Bellamy, Tevez, eller  Rooney: Altså et raskt rivjern som springer mye og lager rom for andre. Dette vil gi enda mere plass til Ba. Og vi har alle sett hvor lite rom han trenger før ballen ligger i nettet :nikke: BigAl fikk f.eks en ny vår sammen med Bellamy nettopp pga disse egenskapene ved sistnevnte.

Det kan vi nok glemme så lenge Pardew er manager. Han liker å bruke 2 relativt svære spisser med massevis av fysikk. Da han ledet West Ham roterte han en del mellom Harewood, Zamora, Sheringham og Ashton. Da han var i Charlton hentet han jo Chris Iwelumo, ikke en liten mann det heller. I Southampton hentet han jo kraftpluggen Rickie Lambert.

De spissene vi har sett har blitt linket til NUFC er heller ikke noen "små hurtigtog". Verken Maiga, Luuk de Jong, eller for den saks skyld Oliver Giroud er noen "småtroll". Dette er store og sterke spisser med masse "power".
Vi kan jo også se at han nå opptil flere ganger har foretrukket enten Best eller Shola som makker til Ba fremfor Ben Arfa. Er jo uendelig mange måter å sette sammen et angrep på, og det er ikke bevist at det ene er bedre enn det andre. Det å spille med en stor spiss sammen med en liten er ganske "gammeldags".

PhilippeA.

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1382 på: 29. Des. 2011, 17:39 »
Pardew er jo fan av å spille tålmodig fotball den første timen. Pumpe langt og ligge trygt tilbake med en midtbanespiller og hele backrekka, for å unngå kontringer imot, som han vet vi er ekstremt sårbare på. Sånn sett er det smart og logisk i forhold til taktikken å spille med to kraftige spillere på topp og vinger som kan jage nedfallsfrukt og komme på overlap.

Avhengig av resultat har han veldig ofte valgt å sette inn en mer mobil angriper eller en slags trequartista rundt den 60. minutt, da det ofte blir større rom å spille i på offensiv banehalvdel og også hyppigere offensive brudd for vår del. Ben Arfa er vel mannen som er tiltenkt denne rollen fast, bortsett fra kamper der vi skal dominere totalt fra start.

I mine øyne har Pardew en bra og tålmodig taktikk sånn sett, selv om det kan bli litt vel forutsigbar. At han vil ha mange store angripere er derfor ikke så rart, og får vi bytta ut Best eller Shola med en samme type spiller som kan holde en jevn høy form over en hel sesong og kanskje putte noen kasser i ny og ne, tror jeg vi har funnet en fast partner til Ba. Hvertfall i bortekamper.

Problemet, sånn jeg ser det, er at det pr. i dag kun er Ben Arfa som kan ta den mobile spissrollen/trequartista-rollen. Løvenkrands har vært prøvd til lite hell og ser også at Shola blir brukt mer i mellomrom og på kant, men er vel heller ikke en spiller som passer etiketten helt.

Jeg tror vi klarer oss med Best og Shola ut denne sesongen, men jeg skulle gjerne sett at vi henta en angriper som kan være et alternativ til Ben Arfa og også spille på vingen.
Oscillons From The Anti-Sun

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1383 på: 29. Des. 2011, 21:18 »
Etter rapportene er visst Maiga både rask, sterk og veldig god på hodet. En spiss vi mao trenger. Faen at den handelen ikke gikk gjennom

Jonny

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1384 på: 29. Des. 2011, 21:48 »
Spillere med skavanker  har vi vel strengt nok ikkje brukt for i klubben :thumbd: 
« Siste redigering: 29. Des. 2011, 21:51 av Jonny »

kung_zlatan

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1385 på: 30. Des. 2011, 00:56 »
Henry ryktes å sterkt vurdere et comeback på 2 mnd i arsenal-drakta... Knall-tøft!

Kunne det vært en ide for oss å se til MLS for et utlån på en topp-spiss/ving-spiller? Kanskje man til og med kunne ha fått med en opsjon på kjøp til sommern... - er en win/win situation også økonomisk. Må jo være et par i denne ligaen som har klasse og er ivrige på å vise seg frem. Hva med denne fyren:

Brek Shea - (21) - spennende ving-type, allerede inne på landslaget til Klinsmann, som kan brukes på mange plasser. Har sett litt av han og han virker å ha en skikkelig fin fot pluss god arbeidskapasitet.

har dere flere navn som kunne vært aktuelle?

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1386 på: 30. Des. 2011, 01:18 »
Henry ryktes å sterkt vurdere et comeback på 2 mnd i arsenal-drakta... Knall-tøft!

Kunne det vært en ide for oss å se til MLS for et utlån på en topp-spiss/ving-spiller? Kanskje man til og med kunne ha fått med en opsjon på kjøp til sommern... - er en win/win situation også økonomisk. Må jo være et par i denne ligaen som har klasse og er ivrige på å vise seg frem. Hva med denne fyren:

Brek Shea - (21) - spennende ving-type, allerede inne på landslaget til Klinsmann, som kan brukes på mange plasser. Har sett litt av han og han virker å ha en skikkelig fin fot pluss god arbeidskapasitet.

har dere flere navn som kunne vært aktuelle?

Jeg tviler på at Henry holder nivået i PL, eller at han i det hele tatt er i nærheten av å gjøre det. Synd at han vil ødelegge noe av ryktet sitt på et slikt comeback. Er jo flere sesonger siden han leverte bra nå.

MLS er så dårlig nivå at jeg tviler på det er et marked som bør følges tett. Sikkert en eller annen spiller der som har noe særegent, men noe særlig grunnlag er vanskelig å dømme utifra. MLS får jo Tippeligaen til å fremstå som ett CL sluttspill.
Jeg har prøvd å sette meg ned å se en og annen kamp fra MLS, men klarer det rett og slett ikke å se en hel kamp, eller omgang for den sak skyld. Så utrolig dårlig tempo og så mye rart rent spillemessig at det til tider er pinlig å se på. Men hva gjør ikke avdankede fotballspillere for penger................

kung_zlatan

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1387 på: 30. Des. 2011, 01:40 »
Oj, Frode. her er vi uenige. MLS knuser nok tippeligaen så det holder! Jeg har faktisk sett en del av denne ligaen selv og selv om jeg er enig i at den ustabil holder jeg fast ved at det kan finnes opptil flere uslepne diamanter. Kan Henry gjøre en jobb for arsenal? jeg kan gi deg money back guarantee på at han kan det. Enorm rutine, herlig forbilde og han skal ha imponert på trening. Song og flere av arsenal-spillerne skal ha kontaktet Wenger for å gi han hint om at de vil ha han med, så dette er jo ikke noe han har fabrikert selv. Synes det er modig og knall-tøft hvis han tar sjansen!  Nå fant jeg forresten ut at Brek Shea skal trene med Arsenal i løpet av vinterpausen... Wenger vet nok ikke hva han gjør der...  ;)

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1388 på: 30. Des. 2011, 02:21 »
Nå fant jeg forresten ut at Brek Shea skal trene med Arsenal i løpet av vinterpausen... Wenger vet nok ikke hva han gjør der...  ;)

Wenger henter mye billig og noe av det er bra, men du verden hvor mange spillere han henter som ikke holder helt stand også. For å nevne noen få som figurerer på de siste flopplagene de siste overgangsvinduene kan vi ta Sebastien Squillaci, Park Chu-Young, Marouane Chamakh og Per Mertesacker. For all del, noen av dem trenger kanskje litt mer tid, men noen kan vi vel allerede avskrive totalt.
Er det en manager som har flere "bomkjøp" enn Wenger? Greit at han henter flere av dem for en billig penge og derfor kan få omtrent det samme igjen for dem, men er det virkelig en unnskyldning?

kung_zlatan

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1389 på: 30. Des. 2011, 11:18 »
Nå fant jeg forresten ut at Brek Shea skal trene med Arsenal i løpet av vinterpausen... Wenger vet nok ikke hva han gjør der...  ;)

Wenger henter mye billig og noe av det er bra, men du verden hvor mange spillere han henter som ikke holder helt stand også. For å nevne noen få som figurerer på de siste flopplagene de siste overgangsvinduene kan vi ta Sebastien Squillaci, Park Chu-Young, Marouane Chamakh og Per Mertesacker. For all del, noen av dem trenger kanskje litt mer tid, men noen kan vi vel allerede avskrive totalt.
Er det en manager som har flere "bomkjøp" enn Wenger? Greit at han henter flere av dem for en billig penge og derfor kan få omtrent det samme igjen for dem, men er det virkelig en unnskyldning?

Spillerne Wenger henter skal jo passe inn i arsenal-stilen og det er ikke alltid like lett. Det synes å ofte ta tid for den enkelte spiller å finne ut av sin egen plass. Wenger er jo høyt respektert for å ha blikk for talent (burde riktignok kanskje signa Zlatan når han hadde sjansen  :o ) Er vel en grunn til at det har blitt så positvt motatt at vi forsøker å følge arsenal-modellen i vår egen spiller-rekruttering. spiller-økonomisk kontra kvalitet slår vel arsenal gulvet under alle topp-lagene og da er det vel heller ikke så rart at det blir noen bomkjøp innimellom. Jeg synes også kjøpet av Mertesacker har vært noe snodig, men Wenger har kanskje satset på at Vermaelen skal veie opp for Mertesackers begrensede teknikk.

Tror forøvrig vi har enda mer å hente på å gi trials til spillere fra andre ligaer. Er jo ingenting å tape hvis det gjøres på den riktige måten.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1390 på: 30. Des. 2011, 12:12 »
Managere som sitter over lang tid i klubber vil vel etterhvert ende opp med en omfattende liste med flopper, det ser vi jo også på Ferguson. De har ikke luksusen av å skylde på forrige regime, ny arbeidssituasjon eller å "arve" de uunngåelige floppene.

Men med tanke på at de siste 50+ førstelagsspillerne til en toppklubb som Arsenal er kjøpt inn og foredlet av Wenger så må man bare bøye seg i støvet og anerkjenne prestasjonen. Flere av spillerne ble blant de beste i verden, og det vil alltid gå en haug med med Jefferser på en Van Persie. Jeg vil likevel påstå at Wenger har hatt mer suksess med kjøpene sine enn de aller fleste.

For meg er kanskje det største ankepunktet hans at han sliter litt med å skaffe til veie noen essensielle spillertyper/roller. Men en del av kjøpene hans i nyere tid er jeg enig i at er pussige og han virker litt rådvill i dagens marked kanskje selv om det er nok av spennende kjøp nå også.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1391 på: 30. Des. 2011, 15:07 »
Wenger får mye skryt for å handle billig og ungt og det å selge dyrt igjen. Men jeg synes ikke vi nå skal utelukkende kun se på det positive hos mannen. Det har vært kritikk rettet mot Wenger fra flere hold lenge, og den har de siste sesongene blitt sterkere og sterkere.
Det var ikke sånn at Wenger gjorde Arsenal til en toppklubb, de var en toppklubb da han tok over. Forskjellen var jo at han forandret spillestil fullstendig. Er en stund siden "boring Arsenal" var overskriftene.
Når det er sagt så er det nå 8 sesonger siden de sist vant PL, det tallet vil gå opp til 9 når denne sesongen er over, og de har ikke løftet ett eneste trofè siden FA Cup seieren i 2005. Det begynner å bli en del år siden. De siste 3-4 sesongene har også avstandene til topplagene blitt større og større og forskjellen likeså. Hvilken annen toppklubb hadde akseptert dette?

Jeg har tidligere vært en ganske stor fan av måten Wenger har drevet på, ikke minst måten han har fått laget til å spille på. Men de siste sesongene har jeg blitt mer og mer lei av all sytingen og staheten Wenger viser. Klager på at spillerne hans blir for tøft behandlet gang på gang når det er Arsenal som de siste sesongene har toppet eller vært helt der oppe i "råtass statistikkene".
Det går også lenger og lenger mellom hver gang han klarer å få frem de virkelig gode spillerne. Stadig flere faller igjennom og mange av de han har hentet de siste sesongene har vi verken hørt om før eller siden.

Arsenal spiller fremdeles god fotball og flyter godt på en spillestil Wenger har ført gjennom flere år nå. Når det er sagt så vil jeg påstå at Arsenal er det desidert svakeste av de antatte topplagene og særdeles avhengige av enkeltspillere. Dette er jo Wenger sitt ansvar, har jo sittet såpass lenge at han ikke kan gjemme seg bak noen unnskyldninger nå. Desverre for Arsenal har Wenger holdt på med fornyelsen av laget ganske lenge nå, og det ser ikke ut som han er kommet noe særlig nærmere løsning enn han var da han startet dette prosjektet for 8-9 år siden...........
« Siste redigering: 30. Des. 2011, 15:10 av Frode »

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1392 på: 30. Des. 2011, 18:01 »
Jeg skal ikke ta på meg å være forsvarsadvokat for Wenger og jeg er enig i mye av det du sier. Personlig har jeg forøvrig aldri likt fyren ["I did not zee!" Særlig...  :nikke: ], men jeg sliter med å se så mange managere som har klart å hente/foredle så veldig mange flere toppspillere enn han likevel. Spillere som Henry, Overmars, Pires, Anelka, Campbell, Vieira, Cole, Van Persie, Fabregas m.m. har alle holdt et rimelig greit nivå under hans regime vil jeg si.

Han er selvsagt ikke ufeilbar og det er jo en haug med underveldende innkjøp opp gjennom årene. Men hvilken manager har ikke det? Og jeg er jo enig i at endel av de nyere innkjøpene ikke rimer helt, selv om jeg ikke vil gå så langt som å kalle dem for fiaskoer.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #1393 på: 30. Des. 2011, 18:21 »
Jeg liker Wenger ganske godt, og har sansen for hva han får til. Samtidig mener jeg han kanskje litt for ofte er for tro til sin filosofi, og tror det løser seg på sin måte.
Han mangler klare ledere på banen i forsvaret og på midtbanen, samt at stallen er for homogen. Det er for mange like spillere i klubben, synes jeg. Trodde kanskje problemet ble løst med Mertesacker, men det ble det ikke. Allikevel er det en slik type Arsenal ha trengt. Bare ikke Svarte-Per.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1394 på: 30. Des. 2011, 18:25 »
Jeg skal ikke ta på meg å være forsvarsadvokat for Wenger og jeg er enig i mye av det du sier. Personlig har jeg forøvrig aldri likt fyren ["I did not zee!" Særlig...  :nikke: ], men jeg sliter med å se så mange managere som har klart å hente/foredle så veldig mange flere toppspillere enn han likevel. Spillere som Henry, Overmars, Pires, Anelka, Campbell, Vieira, Cole, Van Persie, Fabregas m.m. har alle holdt et rimelig greit nivå under hans regime vil jeg si.

Alle de du nevner bortsett fra Cole og Fabregas ble hentet fra storklubber og har gått gradene på andre akademier. Campbell var jo strålende da han var Tottenham, Pires hadde allerede flere landskamper bak seg før han havnet i Arsenal. Overmars var jo velkjent og herjet sammen med flere store stjerner på et av de yngste og mest spennende lagene i CL historien. Ajax vant CL, med Overmars på laget, året før han gikk til Arsenal. Henry og Vieira ble hentet fra henholdsvis Juventus og Milan, og var passert 20 år da de ble hentet. van Persie ble jo hentet fra Feyenoord i en deal der Arsenal og Wenger senere har fått kritikk for å "stjele" yngre spillere fra andre lag uten vilje til å betale hva de mener er rett.

Wenger har vært flink til å få ut potensialet hos disse spillerne og få dem til å fungere sammen. Gitt dem tid og anledning til å tilpasse seg i PL og England. Men grovarbeidet, det å ha trent disse spillerne fra barne - ungdomsalder, det kan han ikke skryte på seg. Det er andre klubber som har stått for den største jobben, Wenger har tatt finpussen i etterkant....
« Siste redigering: 30. Des. 2011, 18:27 av Frode »