20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2011  (Lest 157494 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2011
« Svar #990 på: 26. Aug. 2011, 00:05 »
Det at RBK mistet så mye seedingpoeng og så mange millioner i dag (i tillegg til at de sportslig er så dårlige og rent driftsmessig er pill råtne), gir meg troen på at hegemoniets endelige fall er mer realistisk innen nær fremtid enn det noen gang har vært før. Gleder meg til fortsettelsen i norsk fotball, det blir virkelig spennende å se hva som skjer de neste årene.

Denne sesongen må jo være helt utopisk for Molde så langt, som faktisk kan ha en virkelig mulighet til å etablere seg på tronen om de vinner serien.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #991 på: 26. Aug. 2011, 00:07 »
Skutle trakk seg i dag også. På en måte er nok det veldig bra, på den andre siden blir det vel bare en annen klovn inn.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #992 på: 26. Aug. 2011, 00:16 »
Det at RBK mistet så mye seedingpoeng og så mange millioner i dag (i tillegg til at de sportslig er så dårlige og rent driftsmessig er pill råtne), gir meg troen på at hegemoniets endelige fall er mer realistisk innen nær fremtid enn det noen gang har vært før. Gleder meg til fortsettelsen i norsk fotball, det blir virkelig spennende å se hva som skjer de neste årene.

Denne sesongen må jo være helt utopisk for Molde så langt, som faktisk kan ha en virkelig mulighet til å etablere seg på tronen om de vinner serien.

Det blir nok isåfall den minst imponerende seriemesteren på lenge. Misforstå meg rett; jeg er MFK fan, men alle slår jo alle. Antallet poeng som vinner serien i år tror jeg blir ganske lavt.

Menmen: Heia Molde

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #993 på: 26. Aug. 2011, 00:41 »
Skutle trakk seg i dag også. På en måte er nok det veldig bra, på den andre siden blir det vel bare en annen klovn inn.

Hehe, moralen og optimismen er på samme nivå som den har vært i Brann-leiren de siste årene ser jeg.

Jeg tror det er veldig bra for RBK at Skutle gir seg, gitt at det kommer en handlekraftig mann med greie på både fotball og forretninger inn. RBK har for mye å tape på å gå gjennom en tilsvarende hestekur som bla. Brann er gjennom. De bør jo tross alt ha mer enn nok ressurser til å ikke bare redde klubben fra dypet og starte fra scratch, men til også å fortsatt opprettholde de store konkurransefortrinnene sine. Men da må tydeligvis MYE bli annerledes.

Jeg er fortsatt forbløffet over hvordan RBK satte så mye av kostnadskuttene sine over på det sportslige, spesielt etter erfaringene fra de andre TL-klubbene. Det er vel lite i fotball som gir så store inntektstap som et dårligere sportslig produkt, og det er få andre næringsveier hvor uttrykket "å spare seg til fant" kommer mer til sin rett...

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #994 på: 26. Aug. 2011, 01:11 »
Med en ny styreleder, ny daglig leder, en del avskjedigelser i avdelinger som ikke er sportslig avdeling og en ny sportslig leder så kan det bli veldig bra. Problemet er bare at alt dette skal foregå på en tilfredsstillende måte. Det er ganske mange feilkilder.

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #995 på: 26. Aug. 2011, 13:53 »
Herlig å se at utsagnet "en jevnere Tippeliga hever nivået" ikke holder en dråpe vann. Å utvide Tippeligaen til 16 lag er noe av det mest latterlige som er blitt gjort. Vi burde heller prøvd den danske modellen med 12 lag.

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10098006

Jaja, Semb er ikke helt idiot.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #996 på: 26. Aug. 2011, 14:59 »
En jalla-modell med 12 lag, hvor noen får 16 og noen får 17 hjemmekamper, noen møter de beste lagene to ganger hjemme, mens andre møter dem to ganger borte, må ihvertfall være helt uaktuelt.  Da ser jeg faktisk heller 8 lag, og fire kamper mellom hvert av lagene.

Dårlige idéer er det uansett. Å gjøre serien urettferdig og/eller dritkjedelig bare for å få oppleve et "stolt norsk øyeblikk" til høsten, der RBK klarer å karre til seg to poeng i gruppespillet i Europaligaen, er på ingen måte verdt det. Er ikke gjennomsnittstilskuertallet i Norge lavt nok allerede?

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #997 på: 26. Aug. 2011, 15:00 »

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #998 på: 26. Aug. 2011, 15:09 »
En jalla-modell med 12 lag, hvor noen får 16 og noen får 17 hjemmekamper, noen møter de beste lagene to ganger hjemme, mens andre møter dem to ganger borte, må ihvertfall være helt uaktuelt.  Da ser jeg faktisk heller 8 lag, og fire kamper mellom hvert av lagene.

Dårlige idéer er det uansett. Å gjøre serien urettferdig og/eller dritkjedelig bare for å få oppleve et "stolt norsk øyeblikk" til høsten, der RBK klarer å karre til seg to poeng i gruppespillet i Europaligaen, er på ingen måte verdt det. Er ikke gjennomsnittstilskuertallet i Norge lavt nok allerede?

Helt enig her. Ser heller at den blir redusert til 14 lag slik som det var før.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #999 på: 27. Aug. 2011, 00:58 »
http://www.brann.no/nyheter/bari-pengene-er-pa-konto/

Endelig :)
Ganske likt det scenarioet jeg så for meg da noen lanserte at vi burde kjøpe klæbben.
Portsmouth har altså måttet betale det Bari skyldte Brann. Riktngok har de ikke betalt dobbelt opp, slik jeg var redd kunne komme til å skje, men uansett. De nye gjestene på restauranten må altså gjøre opp den regningen de forrige gjestene lot være å betale.

Det er bare å ta av seg hatten og bøye seg i støvet for Roald Bruun-Hansen.
Omtrent det eneste som er verre enn Erik Hoftun.

Jeg synes verken 12 eller 14 lag er noen god løsning. 12 lag vil nok en gang føre til det samme jaget og kortsiktige tankegangen hos alle landets klubbledere. Det å unngå nedrykk er mye, mye, mye viktigere enn alt, alt, alt annet på denne jord. Eller kampen for å bli topp tre er viktigere enn alt, alt, alt annet på denne jord. Og "alt, alt, alt annet" er da blant annet talentsatsing. Unge, lovende norske talenter får ikke sjansen fordi klubbene MÅ tenke kortsiktig. Forskjellen mellom topp og bunn blir sannsynligvis bare mindre. Og det var i mine øyne hovedproblemet med 14-lagsserien. På det mest ekstreme kunne forskjellen på nedrykk og medalje fort være under 10 poeng. Det er bare latterlig.

16 lag har allerede bidratt til flere unge, norske talenter på øverste nivå enn på evigheter. Forskjellen mellom topp og bunn er blitt bittelittegrann mer tydelig.

Fortsatt er det sånn at det nesten er like lønnsomt å bli nummer 10 som å bli nummer 2. Vi belønner ikke topplagene med noe annet enn muligheten til å spille europacup, noe fåtallet egentlig ønsker. Vi må gjøre det mye mer økonomisk attraktivt å bli nummer 1-4. Ikke bare gjelder det premiepenger, men også TV-inntekter.

Riktignok vil det kunne skape et skille. Men det tror jeg i såfall bare vil være bra for norsk fotball. Jeg ser ikke at Premier League er vesentlig dårligere bare fordi det er 4 lag som har tatt de fire øverste plassene de fire siste sesongene. Og det er fortsatt fullt mulig å gjøre en kjempesesong ett år, og nesten rykke ned året etterpå. I Premier League, såvel som i Tippeligaen.

Vi må gi 16-lagsserien lengre tid. Den må få tid til å sette seg skikkelig. Også i Nils johan Sembs bevissthet.

12 lag bør være helt utelukket. Da kan den ene ekstra hjemmekampen til det ene topplaget avgjøre hvem som vinner serien. For eksempel at Brann spiller en ekstra bortekamp mens Molde har en ekstra hjemmekamp, og der Brann møter Rosenborg møter Molde Start. Riktignok kan det være omvendt neste år, men det er ikke sikkert. Dessuten tror jeg ikke flere enn 30 kamper er noe særlig gunstig sånn klimamessig heller. Da har man plutselig ikke tid til å arrangere NM.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #1000 på: 27. Aug. 2011, 02:22 »
Jeg for min del har aldri syntes tippeligaen har vært mer interessant enn det den har vært de siste 4-6 årene. (kan jo også ha noe med at TIL har begynt en fin tendens til å bli relativt stabile). Jeg synes det er herlig å følge alle de nye unge talentene som dukker frem. Hvor mange som klarer å fullføre og ta steget ut i Europa/Verden og faktisk prestere på et godt nivå vil selvsagt ikke være i nærheten av 100% av de som løftes frem. Men at det er et absolutt behov med tanke på landslaget i fremtiden er jeg overbevist om. Det er vel ikke en eneste av tippeligaklubbene som ikke har minimum 1-2 spillere som fort kan bli gode spillere med flagget på brystet. Det synes jeg det var vesentlig lengre mellom for bare noen år siden.

Personlig har jeg større interesse av tippeligaen og norsk fotball enn den engelske ligaen for øyeblikket. Det er noe som har utviklet seg over de siste årene. Er enig med Joakim om at det med tanke på talentutvikling er riktig med 16 lag. Dog er det bekymringsverdig at det er så synkende publikumsoppslutning. Det er nok akkurat det aspektet Semb ser på når han vil ha tilbake 14-lags modellen.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1001 på: 27. Aug. 2011, 10:52 »
Joakim:
Jeg er enig med første del av innlegget ditt, der du sier at det er viktig for talentutviklingen at talentene får anledning til å prøve seg, og dette er lettere å få til når faren for å rykke ned er marginal for de fleste klubbene. Du slår likevel argumentet ditt litt ihjæl ved å ville innføre et økonomisk skille mellom topp fire og resten. Hvis den forskjellen blir stor, vil jo de andre klubbene bli nødt til å gå for billige afrikanere igjen for å ta igjen forspranget.

Ellers er jeg enig i det du skriver forøvrig.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #1002 på: 27. Aug. 2011, 11:32 »
Etter å fått summet meg litt etter gårdagens kamp på Brann Stadion så er jeg relativt fornøyd med ett poeng borte. Brann var etter rapportene klart best i 1.omgang. Agnar Christensen er ikke en som legger skjul på sannheten og når han sier at TIL er overkjørt så stoler jeg på at det er riktig. Det fikk jeg heldigvis ikke med meg, da jeg er redd jeg ville fått problemer med hjertet... Det er egentlig 10 ganger jævligere å se kampen alene på TV enn å stå på stadion!

Det første jeg fikk sett var utligningsmålet til Mos :)

2.omgangen hadde kanskje Brann ballen mest, men jeg føler likevel at det var TIL som produserte de farligste sjansene. Alt i alt ett greit resultat(?)
Antar det er noen av dere bergensere som var på stadion som kanskje føler at dere tapte to poeng istedenfor å vinne ett, eller hva?

Jeg har slått meg til ro med at TIL ikke er gode/heldige nok på bortebane til å vinne tippeligaen i år. Men så lenge de klarer Europacup kvalik skal vi vel tross alt si oss fornøyde. Men for all del, om gullet skulle ramle nordover så skal jeg sørge for å ta det vel imot. Dog ser Solskjærs lag ut til å ha de sterkeste sjansene i år. Men de har noen vridne bortekamper igjen. Blant annet den som kommer i morgen. Jeg har dog satt 500 kroner på seier til MFK for å garantere at jeg får litt glede ut av søndagen. Taper Molde er det strålende nyheter, spiller de uavgjort er det også bra, vinner de så får jeg tross alt 1100 kr i trøstepremie.... Helgardering kalles det.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1003 på: 27. Aug. 2011, 12:54 »
http://www.brann.no/nyheter/bari-pengene-er-pa-konto/

Endelig :)
Ganske likt det scenarioet jeg så for meg da noen lanserte at vi burde kjøpe klæbben.
Portsmouth har altså måttet betale det Bari skyldte Brann. Riktngok har de ikke betalt dobbelt opp, slik jeg var redd kunne komme til å skje, men uansett. De nye gjestene på restauranten må altså gjøre opp den regningen de forrige gjestene lot være å betale.

Ja det er vel som jeg var inne på en form for springende regress innen den internasjonale fotballen. Tipper at Bari ikke har gått med på dette ut av sitt hjertes godhet, men at Portsmouth har lagt det inn som et premiss for overgangen.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1004 på: 28. Aug. 2011, 17:41 »