20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Transfersommeren 2011  (Lest 1290280 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Transfersommeren 2011
« Svar #1380 på: 24. April 2011, 12:01 »
Nei. Det var ikke Shola som slo pasningen. Pasningen kom fra kanten ca 5-6 meter inne på vår banehalvdel. Nolan skal i slike situasjoner ikke være nede hos Colo, han skal selvsagt være høyre oppe som et pasningsalternativ til kantspilleren. Det vil også gjøre at shola kan gå høyere i banen. Shola skal ikke være en 5 midtbanespiller når vi har ballen. Vi ble satt for ofte under press fordi vi ikke klarte å flytte laget etter samtidig som vi ikke evnet å holde på ballen.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1381 på: 24. April 2011, 17:27 »
Kunne gjerne ha tenkt meg Lee hos Bolton. Har en veldig god innleggsfot. Jobber hardt også..

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1382 på: 24. April 2011, 18:24 »
Hehe.. Løven var mutters alene og løpet var på kanten og ikke rett foran mål.. Hvor var løpene til Shola, Barton og Nolan? De skulle selvsagt ha kommet i fullt firsprang inn i bpool-boksen. Men fordi Løven ikke hadde spillere med seg var han alene mot to forsvarsspillere. Og da sier resultatet seg selv. Hadde derimot løpene fra vår midtbane kommet, kunne Løven i stedet gått ned mot kortlinja og lagt inn 45 grader. Det skulle vært mulig. Bpool var ikke organiserte for fem flate øre

Jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden skal forsvare Løvenkrands og vri alt mot alle andre. Det synes jeg rett og slett er tåpelig.

Jeg kan begynne med at du igjennom hele denne sesongen har snakket om det berømte bakrommet og hvor "fantastisk god" Løvenkrands er til å "time" løpene sine. Fakta er at han ikke èn eneste gang har puttet på en slik bakroms pasning, han har hatt noen muligheter men ikke benyttet seg av det, desverre. Utenfor og redning av keeper er som oftest fasiten.
Så, er dette alle andres feil? Er midtbanen for dårlig, eller servicen sådan? Jeg mener nei! Jeg synes NUFC har hatt et ganske godt og variert angrepspill denne sesongen, vi er tross alt det 6. mestscorende laget i PL.
Vi har ligget bakpå og satset på kontringer mot gode lag, og dette burde passet Løven godt. Vi har styrt spillet hjemme mot svakere motstand, av til slitt med uttellingen da og av og til slitt med å komme til sjanser i det hele tatt mot etablert forsvar. Altså nok av kamper der Løvenkrands kunne ha satt sitt preg på kampen, puttet noen mål og bidratt i større grad fra sin spissplass.
Barton har som oftest veldig gode pasninger og godt blikk for spillet. Tiotè er strålende både offensivt og spesielt defensivt. Uvurderlig spiller. Jonas sliter mye med innleggene fra dødlinja, men treffer brukbart med pasningene ellers. Både Carroll og Ameobi har med sin spillestil dratt med seg forsvarspillere og gitt rom til sin spissmakker, deriblant Løvenkrands, men sjelden at han lukter på 2. baller da, selv om han visstnok skal være veldig god til akkurat dette.

Jeg synes ikke Løvenkrands er spesilet god til å "time" løpene sine. Ikke at han er dårlig heller, men ikke noe å skryte hemningsløst av. Den har jeg aldri sett.

NUFC er pr nå på 9. plass, med god heng på 8. plasserte Bolton. Jeg synes det er en veldig god prestasjon når vi ser på spissparet vi har hatt igjennom store deler av denne sesongen.
For mange jevne kamper har endt med tap eller uavgjort, også kamper der NUFC har styrt fra start til slutt. Jeg ser derfor et stort forbedringspotensiale neste sesong med bedre og mer målkåte spisser i stallen. Er ikke så mye som skal til før vi er enda noen plasser høyere opp på tabellen og kansje snuser på E-cup.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1383 på: 24. April 2011, 18:45 »
Helt enig Frode. Løvenkrands kan knapt kalles en bakromsspiss i PL-sammenheng, for ikke er han spesielt rask, og han har som du sier enda ikke scora et slikt mål denne sesongen. De gangene han har fått sjansen har han kasta de vekk. Shola Ameobi er heller ikke noen toppklassespiss, men han har kvaliteter som er verdifulle i form av duellstyrke og evnen til å holde på ball - i tillegg til at vi veit han er ganske farlig i boksen om han får innleggene. Løvenkrands er også på disse feltene særs svak - klarer ikke holde på ballen, svak teknisk, og ingen god hodespiller.

Igjen sitter vi tilbake med en spiller som er "fantastisk til å time løpa sine", men ellers mangler alle fysiske egenskaper som trengs for å hevde seg i PL. Vi skal være takknemlige for at Løven bidro i veldig stor grad til at vi rykka opp i PL igjen - men når sommeren kommer bør vi satse på å luke ut slike type spillere som ikke har noe i PL å gjøre.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1384 på: 24. April 2011, 19:13 »
Sant det Kristoffer.
Alle spillerne som bidro til at NUFC rykket opp skal ha honnør for det. Men jeg må bare få med at Løvenkrands ikke var noen målkonge i CCC heller. Han kom til slutt på delt 13. plass på listen med sine 13 mål, samt at han hadde 2 assists.
Mange spisser som var foran Løvenkrands på den lista der men som jeg betviler har noe å gjøre i PL.
Nå spilte ikke Løvenkrands hver kamp heller til hans forsvar og han kom inn som innbytter ved noen anledninger, men nivået i CCC kan jo heller ikke sammenlignes med PL på noen som helst måte, så ...............

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1385 på: 24. April 2011, 19:31 »
Jeg vet Løven ikke er en god spiller. Han er faktisk rimelig begrenset. Men han er faktisk god til å time løp i bakrom. Problemet er at pasningen aldri kommer når han tar løpene. Han trekker ut til siden, begynner å bue løpet, men må stoppe fordi Jonas, Enrique eller Barton skal jokke på den ballen lengre enn hva nødvendig er. Dette betyr selvsagt at rommet stenges og motstanderen organiserer seg.
Barton er god pasningslegger, men han spiller kant. Derfor går hans pasninger oftere diagonalt mot Jonas og ikke i bakrommet. En bakromsspiss er avhengig av en sentral midtbanespiller som er i stand til å sette fart og få motstanderen til å støte, dette skaper rom til spisser som Løven. Vi har ikke slike spillere. Konsekvensen er at Løven gjort dårligere enn hva han egentlig er. Nolan bryter ikke gjennom ledd, og han slår nesten ikke pasninger som går gjennom ledd eller som går mot mål. Han møter som oftest, holder på ballen og slår ut til siden. Dette gir vanskelige arbeidsvilkår for våre vinger og våre spisser.  Triangelspill er nesten fraværende hos oss. Hvor mange ganger har du sett at vår midtbane møter på Jonas, får ballen og slår ballen tilbake i bakrommet som Jonas kan løpe i?
« Siste redigering: 24. April 2011, 19:36 av InspectorC »

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1386 på: 24. April 2011, 19:32 »
Sier Jose Mourinho...

nebur

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1387 på: 24. April 2011, 19:46 »
Løven er jo den raskeste vi har i troppen...Og han får kansje litt vell mye tyn innpå her? Han er no ihvertfall bedre enn Shola som er stiv som en pinne..eller Ranger som ikke scorer på åpent mål.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1388 på: 24. April 2011, 19:51 »
Ranger er jo klart kjappere enn Løven av spissene våre, Jose Enrique likeså om vi skal se på andre lagdeler. Ben Arfa vel likeså. Uansett er vi et lag som mangler fart over hele banen, noe jeg er overbevist om at kommer til å endre seg etter sommeren. Han er helt klart ikke bedre enn Shola selv om han var svakere i Blackpool-kampen. Hvorfor føler jeg at jeg effektiv poengterte i mitt forrige innlegg. Ranger er dessverre uferdig og trenger fast førstelagsspill, samt skjerpe holdningene sine.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1389 på: 24. April 2011, 21:57 »
Løven er jo den raskeste vi har i troppen...Og han får kansje litt vell mye tyn innpå her? Han er no ihvertfall bedre enn Shola som er stiv som en pinne..eller Ranger som ikke scorer på åpent mål.

Var vel noe som ble diskutert tidligere her, og mener vi kom frem til at Jonas var vår raskeste. Selv om det ikke ser raskt ut med sine lange steg er han grådig rask, sammen med Enrique.

Dessuten synes jeg det er greit om vi beholder Løven. Gode holdninger og en liten måltyv. En som kan komme inn siste ti hvis vi sliter noe helt enormt, en type som Kevin Phillips er i Birmingham eller Beattie er i Blackpool.
« Siste redigering: 24. April 2011, 21:59 av Panzer Stormo »
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1390 på: 24. April 2011, 22:04 »
Jeg vet Løven ikke er en god spiller. Han er faktisk rimelig begrenset. Men han er faktisk god til å time løp i bakrom. Problemet er at pasningen aldri kommer når han tar løpene.

Har Løvenkrands alltid hatt medspillere som ikke er gode nok til å slå din berømte bakromspasning?
For om du sjekker statistikken hans fra andre klubber både i Danmark, Skottland og Tyskland så var han ikke noen målgarantist der heller. Har ganske svak statistikk når man sjekker antall mål opp mot antall kamper.

Synes nesten synd på han nå jeg. Visst han er så god bakromspiller som du sier men aldri har fått vist det.

SvampeBoB

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1391 på: 25. April 2011, 01:45 »
Løven er faktisk ganske god på de løpene, han er rask, god til å time løpene, men problemet som er nevnt her tidligere av flere, (både kritikerne og de som forsvarer han) er at mannen rett og slett ikke er noen klinisk målscorer. Han kan løpe igjennom, det er han god på, men på den andre siden mangler han teften til Shearer, Owen, Rooney når det kommer til avslutningsteknikk. I tillegg er han også ganske begrenset som spiller, og derfor må jeg henge meg på her, å si at vi trenger noen som er bedre. All ære til alle som fikk oss opp igjen, men vi må tenke høyere og bedre om vi skal følge planen til Ashley. Bli et topp 6 lag i løpet av fem år.

Derfor må spillere som Løven, Guthrie, Perch vike plass for nye ansikter.

Hvorfor dette diskuteres så heftig er for meg totalt uforståelig. Bendtner er en mye bedre spiller enn Løven. Udiskutabelt, men som mange har nevnt tror jeg ikke han hadde passet inn i den harmonien som er i Castle om dagen, derfor bør man heller se andre steder. Tar mer enn gjerne i mot bråkebøtter, ala, Ben Arfa, så lenge han passer inn i miljøet og presterer på banen. Men derimot mener jeg dette ikke er tilfellet med Bendtner, da han tror han er verdens beste. Egoet hans er jo helt vilt og han er ikke så god.

Vi må ha inn fart i alle ledd, en spiss som passer med en stor sterk spiss, aka Shola og Ranger (om han buffer seg opp litt). En som binder opp forsvaret og en kjapp spiss er veldig vanskelig å forsvare seg mot.

Midtbanen må ha kreativitet, og forsvaret må ha inn fart. Helst en midtstopper av litt klasse.

Dette som står på min ønskeliste for sommeren, kommer til å koste penger. Men i min mening er det det eneste som kan få oss oppover.
jeg skjønner ikke de folka som sier fotball er et spill om liv og død. Det er langt viktigere enn som så. Bill Shankley!

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1392 på: 25. April 2011, 08:14 »
Jeg vet Løven ikke er en god spiller. Han er faktisk rimelig begrenset. Men han er faktisk god til å time løp i bakrom. Problemet er at pasningen aldri kommer når han tar løpene.

Har Løvenkrands alltid hatt medspillere som ikke er gode nok til å slå din berømte bakromspasning?
For om du sjekker statistikken hans fra andre klubber både i Danmark, Skottland og Tyskland så var han ikke noen målgarantist der heller. Har ganske svak statistikk når man sjekker antall mål opp mot antall kamper.

Synes nesten synd på han nå jeg. Visst han er så god bakromspiller som du sier men aldri har fått vist det.

For meg spiller det liten rolle. Jeg ser at han gjør bevegelsene. Dessverre renner de ut i ingenting fordi vi ikke har midtbanespillere i stand til å slå pasninger eller fordi det brukes for mange touch. Jeg har vært inne på det mange ganger før. Til tross for at Nolan har bøttet inn mål, gjør han de andre offensive spillerne dårlige.  Kampen mot Blackburn er så måte illustrerende:

Dere husker sikkert at dette var en kamp som vi dominerte fullstendig. Årets sterkeste bortekamp, til tross for at vi kun fikk med oss ett poeng. Blackburn var også dårlige. Tiote eide midtbanen og Blacburn var for dårlige i presset. Dermed fikk Nolan rom.. Men likevel, legg merke til Nolans pasningsmønster Frode, ser du pasninger som går fremover? Nesten alle går tvers, noen er diagonale og alle pasningene er korte. En offensiv midtbane spiller bør ha flere pasninger i lengderetning, og flere fordelingsballer rundt motstanderens boks. Det er i hovedsak den offensive midtbanespillerens jobb å forskyne våre spisser med gjennombruddsballer..Men som dere ser gir Nolan ikke mange baller å løpe på.

Så kan vi gå over til bortekampen mot Fulham hvor vi var skamdårlige:

Som i flere andre dårlige bortekamper,  klarte vi ikke å kontrollere midtbanen, det gjorde vi heller ikke mot Blackpool. Både Fulham og Blackpool var aggressive i presset og ga ikke Nolan rom i det hele tatt. Resultatet er at antall pasninger og pasningsnøyaktigheten går drastisk ned.  I løpet av hele kampen slo Nolan kun TO pasninger i offensiv retning. De andre pasningene var enten støttepasninger eller tversover. Konsekvensen ble at vi i store deler av kampen ble stående i forsvar. Vi klarte ikke å flytte opp laget fordi ikke evnet å fordele og holde på ballen. Mot Fulham ble dette kanskje enda mer prekært siden Tiote ikke spilte. Dette skjedde også mot Blackpool. Tiote slet med å finne pasningsalternativer fordi Blackpool var aggressive i presset. Dermed må våre medspillere bevege seg enda mer for å gjøre seg spillbare, noe Nolan ikke har kondisjon til. Men også Barton var generelt svak den dagen.

Pga liten stall og skader på andre kreative spillere har vi ikke hatt andre alternativer på midten enn Nolan. Så for meg er det helt greit at han spiller. Men som jeg har vist, er det viktig å ha i bakhodet at Nolans spill gjør andre offensive spillere dårligere enn de egentlig er. Bortsett fra boksspillet bidrar han med nesten ingenting i det offensive oppbygningsspillet,  hvilket egentlig er den offensive midtbanespillerens jobb. Dette går spesielt hardt utover Løven som er helt avhengig av stikkpasninger. Men dette går også utover Jonas som i stor grad må gjøre jobben selv hvis han vil komme rundt på kant. Vi har ikke noe Rooney på topp, så selvsagt er det muligheter som har blit skuslet vekk fra Shola og Løven fordi de ikke er bedre enn de er. Men jeg har også sett mange gode overganger som blir ødelagt fordi Nolan, Barton og Jonas holder på ballen for lenge og ikke sentrer til Løven når han har forsvaret i ubalanse.
« Siste redigering: 25. April 2011, 08:35 av InspectorC »

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1393 på: 25. April 2011, 08:43 »
Bra innlegg.
En kreativ midtbanespiller bør nok slå flere pasninger i lengderetningen. Likevel: han er avhengig av bevegelser rundt seg for å slå ballen i de riktige rommene. I og med at spissene våre har vært veldig variable og tildels stasjonære er nok det en medvirkende Årsak. Nolan var selv den spilleren som var mest sannaynlig målscorer for oss i disse kampene, og derfor er det naturlig at han spiller en del på tvers så han kan rekke å komme seg selv inn i boksen. Men enig i at han ikke er særlig god som kreativ midtbanespiller. Spørsmålet er bare hvem som er bedre. Hanhar scoret 12 mål i år...

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1394 på: 25. April 2011, 09:02 »
Det er et dilemma som du sier Bjørni. Midtbanen er avhengig av å ha de rette løpene på topp for å slå ballen i de riktige rommene. Bedre og raskere spisser vil selvsagt lage mer rom. Samtidig er det også ikke tvil om at midtbanen gjør jobben vanskeligere for våre spisser. Nolan fordeler ikke baller. Og våre kanter er generelt for lite flink til å gjøre ting enkelt, som f.eks å bruke overlappende spillere når de kommer på løp. Skal vi ta vare på de situasjonene hvor motstanderen er i ubalanse er vi avhengige av få touch og gjøre ting er enkelt. Dessverre har vi en tendens til å overkomplisere spillet.

Jeg prøver mao. å få frem et litt mer balansert syn. Enkelte legger utelukkende skyld på Løven. Jeg er klar over Løvens begrensinger og vet at han kan ødelegge spillet. Men alt  er ikke hans skyld: Mididtbanen og spesielt Nolan begrenser spillet og gjør jobben vanskeligere for våre spisser og ikke minst for Løven som er helt avhengig av stikkere.  Jeg argumenterer altså for en "mellomløsning" hvor både Nolan og Løven på ta på seg skylden for hvorfor vårt angrepsspill ikke fungerer.
« Siste redigering: 25. April 2011, 09:07 av InspectorC »