20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Alan Pardew  (Lest 661442 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Alan Pardew
« Svar #1065 på: 02. Des. 2012, 03:11 »
What Frode said. Pardew har ikke gått i fra geni til idiot på noen måneder, en ny trener kommer ikke til å være noen quickfix når vi enda har så tynn stall som vi har. At vi har spilt europacup i tillegg til seriekamper har heller ikke hjulpet på. Hold hodet kaldt folkens og se litt bak resultatene for å finne ut hvor frustrasjonen skal rettes.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1066 på: 02. Des. 2012, 03:50 »
Det var misnøye rundt Pardews taktikk også forrige sesong - så dette er ikke noe nytt. Det kommer lettere frem i den vanskelige andresesongen når han i følge meg og flere med ikke makter endre noe som ikke fungerer. Må si jeg er drita lei talentløs dødballtaktikk og at vi skal tilpasse spillerne etter Pardews system fremfor å velge et system tilpasset spillermaterialet. Vi var klart best spillmessig med 4-3-3 eller 4-2-3-1 om du vil forrige sesong - allikevel ignorerer Pardew dette denne sesongen og kjører to spydspisser. Er det feil å si at hele verden ser at vi ikke funker slik?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1067 på: 02. Des. 2012, 10:19 »
Da får vi bare være enige om å være uenige Kristoffer.

Jeg synes nemlig ikke NUFC var klart best i en annen formasjon sist sesong heller, selv om vi spilte noen bra kamper i 4-5-1, men vi hadde også noen dårlige i samme formasjon.
Jeg synes kampene mot ManU, egentlig begge kampene mot Chelsea (selv om vi noe ufortjent tapte hjemmekampen), LFC hjemme, osv var solide opptredener der vi hadde stålkontroll defensivt og skapte sjanser offensivt. Vi var riktignok heldige i noen kamper, men vi fikk målet og ga motstanderen omtrent ikke rom å spille i, derfor skapte de heller lite. Jeg kan f.eks. ikke huske å ha sett ManU slite mer offensivt mot NUFC enn de gjorde på St. James Park forrige sesong.

Jeg er enig i at vi mot dårlige motstandere sliter med å styre kampene. Derfor har jeg også mange ganger etterlyst spillere som er raskere og bedre med ball og som kan åpne opp motstanderen med disse egenskapene, sånn som f.eks. Robert og Bellamy kunne og Dyer kunne eller kan. Han hadde jo forrige helg en herlig assist på QPR målet på Old Trafford der han kom på løp driblet av noen stk og la ut i feltet igjen.
Skal vi styre kampene må laget tørre å stå høyere å ha gode nok spillere som kan la ballen trille i laget uten å surre den bort, da kommer kontringene lynkjapt og spillere som Williamson og Coloccini blir avslørt da. De er heller ikke de eneste.

En annen ting er at akkurat som absolutt alle andre lag vil NUFC slite om de får skader på sine beste spillere. Det er ingen unnskyldning men fakta. Det gjelder absolutt alle lag. Mot Southampton manglet f.eks. Cabaye, Coloccini og Ben Arfa. At dette er 3 av våre beste spillere er vel ingen i tvil om. Men dette gjelder som sagt alle lag. Mister man sine beste spillere blir automatisk laget svekket. Storlagene vil muligens merke dette i litt mindre grad, mens lagene NUFC forhåpentligvis kan sammenligne seg med vil merke dette i mye større grad. F.eks. Everton uten Jelavic, Fellaini og Baines, eller LFC uten Suarez, Sterling og Agger, og sånn kan man fortsette med Tottenham og kanskje også Arsenal.

Til tross for en heller dårlig start på den første 1/3 av sesongen er vi ikke fryktelig langt bak de lagene jeg nevnte, bortsett fra Tottenham. Med seier hjemme mot Wigan er vi hakk i hel på LFC og Arsenal. NUFC har heller ikke tapt en hjemmekamp denne sesongen som Coloccini spiller. Kun 2 kamper er tapt med han på banen, bortekampene mot Chelsea og Stoke. Så jeg håper på flere 3 poengere nå nærmere jul. Så må det handles i januar. Spillerne må gjerne være signert og klare for spill i kampen mot Everton 2. januar.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1068 på: 02. Des. 2012, 12:19 »
Var ikke hjemmekampene mot Chelsea og Liverpool innenfor 4-3-3 perioden da? Hvertfall kampen mot Pool mener jeg å huske.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1069 på: 02. Des. 2012, 13:18 »
Hjemmekampen mot Chelsea var på høsten og da spilte vi nok 442, men mot Liverpool var det 4231. Liverpool kampen var fantastisk - til tross for at Perch/Williamson var stoppere! Da hadde vi Jonas og Tiote defensivt på midten, mens Cabaye lå litt foran og med Hatem Ben Arfa høyt i banen så skapte vi problemer for Liverpool hver gang. Det er nettopp dette jeg(og flere andre..) har snakket om noen ganger, vi må vinne midtbanen og da trenger vi ballspillende folk høyt i banen. Det har vi ikke nå!

Det handler ikke nødvendigvis om tall og formasjoner, men jeg er så drita lei av å se på mottakene til Ba og Cisse der fremme, vi mister ballen 80% av gangene vi går fremover. Hadde Ben Arfa ligget høyere i banen, og fått med seg Cabaye som et bindeledd mellom spiss og midtbane der fremme så har vi en god plattform å spille på!

Vi har sett kombinasjonene mellom Cabaye, Ben Arfa i høst også - problemet er at de har stort sett vært på egen banehalvdel. Vi makter ikke å etablere angrep, og det mener jeg ganske bestemt har mye å gjøre med at vi spiller med to spisser som verken er gode ballspillere, vinner mye dueller eller klarer å holde på ballen til midtbanen kommer etter.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1070 på: 02. Des. 2012, 17:34 »
Våre 3 beste kamper i fjor så vidt jeg husker var WBA (a), Liverpool (h) og Man Utd (h). De 2 første spilte vi 4-2-3-1 med Cabaye høyt i banen hvertfall, mener vi spilte 4-4-2 mot Scum (?) i en kamp vi spilte bra, men ikke dominerte like mye.

Vi eier jo ikke kontringsfotball med 4-4-2 - en formasjon tilpasset flankespill, som er ikke-eksisterende hos oss. AP må faen med innse dette.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1071 på: 02. Des. 2012, 17:52 »
Å påstå noe annet enn at formasjoner ikke har noe og si, bare er tall osv, er selvsagt total skivebom og en latterlig påstand. Det er dermed ikke bare til å skifte om to prikker på taktikk-tavla, den er jeg enig i. Men det handler om å utnytte spillermaterialet vårt på best mulig måte og det har en klar sammenheng med formasjon. I tillegg er det jo viktig at vi er dedikert til den evt nye formasjonen også.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1072 på: 02. Des. 2012, 18:05 »
Nemlig. Om ikke henge oss opp i formasjoner - så hvilke spillertyper Pardew bruker, og hvordan han bruker de. Mitt syn er at han i alt for stor grad skal tilpasse spillertyper etter hans taktikk, fremfor det å tilpasse taktikken til faktisk spillermateriale. Vi lider svært av det å spille med to spydspisser - det er null linkup mellom midtbane og angrep, og vi blir vanligvis overkjørt sentralt. Vi har ikke spilt en overbevisende kamp i PL denne sesongen - og vært klart best i EL der vi faktisk har kjørt 4-3-3.
Jada, veit at vi har hatt langt svakere motstand der, men vi har om ikke annet også stilt langt svakere lag der også. Jeg er dog lei av å se Ben Arfa og Cabaye måtte jobbe med ball bak midtsirkelen og syns vi utnytter de helt elendig. De er klassespillere som i vår beviste hvor fantastisk gode de kan være når de får frihet offensivt. Cabaye er en GOD allround midtbanespiller - men han er en FANTASTISK playmaker. Bruk han deretter. Ben Arfa skal herja mellom motstanderens backrekke og midtbane - og i størst mulig grad slippe unna for mye defensiv jobbing. Nå vet jeg at de er skadd for øyeblikket - men det var vel neppe bare jeg som hoderystende bevitnet at Pardew tok ut Anita mot Soton når han fra sin fremskutte midtbanerolle var den over alle andre som satte fart i angrepene våre? Jeg vil se Anita i samme rolle som Cabaye hadde i vår. Ikke sikkert det blir fantastisk - men det blir ikke verre enn det er nå.

Jeg kaster meg selvfølgelig ikke på  "Spark Pardew"-toget. Men jeg syns det er helt på sin plass å kritisere hans taktiske valg og litt konservative syn på fotball. Jeg mener han bruker for lang tid på å endre noe som åpenbart ikke fungerer.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1073 på: 02. Des. 2012, 18:44 »
Vi har ikke spilt en overbevisende kamp i PL denne sesongen - og vært klart best i EL der vi faktisk har kjørt 4-3-3. men det var vel neppe bare jeg som hoderystende bevitnet at Pardew tok ut Anita mot Soton når han fra sin fremskutte midtbanerolle var den over alle andre som satte fart i angrepene våre?
Det Anita byttet er ting som gjør at jeg noen ganger tviler på Pardew sin tankegang. Vi ligger under og Anita er omtrent den eneste som skaper noe av kvalitet ute på banen. Hva i all verden var hensikten med å bytte ut Anita her. Det var et ras med spillere som var dårlige der både Sammy og Jonas var sjokkerende håpløse. Er dog ikke enig at vi har vært klart best i EL. Bordeaux kampen var god. Resten har vert jevne kamper. Vi toppet nærmest laget mot Maritimo og der ble det også brukt 4-3-3 en god stund uten at vi imponerte noe særlig. Jeg er veldig enig på at BenArfa og Cabaye må mye høyere i banen, men så lenge Ba nekter å bli brukt på kanten så er det ikke nok kvalitet til å kjøre den formasjonen. Vingene er altfor lite kreative til å kunne bruke en alene spiss. Vi mangler tre spillere til for å få det beste ut av formasjonene. Enten det er 4-4-2 eller 4-3-3. En rask midtstopper, ving og back hadde gjort store ting for flyten i spillet både offensivt og defansivt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1074 på: 02. Des. 2012, 19:04 »
La meg omformulere - de beste omgangene har vi spilt i EL. Bordeaux-matchen er vel den eneste hele gode gjennomførte matchen vi har hatt denne sesongen. Begge matchene mot Brugge var vi meget gode i ene omgangen og tragisk i andre. Maritimo-matchen var tragisk - paradoksalt nok med vår sterkeste startoppstilling i EL sålangt.
Greit at vi mangler en skikkelig ving på venstre i 4-3-3, men den mangler vi uansett om ikke Marveaux skal reise seg plutselig. Vi mangler generelt vinger til å spille 4-4-2 også. Men ellers er det klart best utnyttelse av laget vårt og spille slik. Jonas er best som indreløper, ikke som ving. Cabaye og Ben Arfa får større frihet offensivt - og vi blir langt mer uforutsigbar fremover av den grunn. Venstrekanten får vi enten tvinge Ba til å gå tilbake til som i vår, eller vi får la Marve, Sammy eller Fergie prøve seg der.
Men som sagt i Ba-tråden, gitt omstendighetene rundt hans klausul og kontraktsforhandlinger - så er det kanskje i det lange løp til det beste om vi lar han gå og kjøper inn en mer passende angrepsspiller til Cisse.

Jeg mener uansett at vi ikke kan fortsette med dagens tradisjonelle 4-4-2. Det fungerer overhodet ikke.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1075 på: 02. Des. 2012, 19:09 »
Et innlegg jeg langt på vei er mer enig i.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1076 på: 02. Des. 2012, 19:31 »
Å påstå noe annet enn at formasjoner ikke har noe og si, bare er tall osv, er selvsagt total skivebom og en latterlig påstand. Det er dermed ikke bare til å skifte om to prikker på taktikk-tavla, den er jeg enig i. Men det handler om å utnytte spillermaterialet vårt på best mulig måte og det har en klar sammenheng med formasjon. I tillegg er det jo viktig at vi er dedikert til den evt nye formasjonen også.

Det er jo ikke det. Pardew har sin måte og spille på og som det er vist på mange forskjellige analyser, også på TV2, så ser man soneforsvar i de bakre rekker. Man ser også at midtbanen ligger på linje etter soneprinsippet, dvs de 4 spillerne på midtbanen. Om Pardew velger 4-2-3-1 eller 4-3-2-1 eller 4-3-3 så har ikke det så mye å si. Når laget forsvarer seg blir dette automatisk 4-5-1, dette for å få midtbanen til å jobbe samlet etter soneprinsippet. Akkurat som Drillo har gjort for det norske landslaget.

Hvor man vil sette presset kan man jo velge, men det er jo viktig å passe på at det blir minimalt med rom mellom midtbanen og forsvaret, derfor må forsvaret følge etter midtbanen om de setter presset høyt.
NUFC kan ikke sette presset for høyt på grunn av at flere av spillerne sentralt, spesielt i forsvaret sliter ekstremt med farta. Det så vi Pardew bommet på sist sesong hjemme mot WBA, noe han også erkjente etter kampslutt om jeg ikke husker feil.
En annen ting er at når NUFC har ballen så har vi for mange som ikke evner å holde ballen i laget og se etter offensive løsninger. Williamson, Perch, Simpson, Tiotè, Anita, m.fl. blir for feige eller er ikke gode nok til å sette igang et angrep. Bevegelsene er også totalt fraværende på topp. Derfor blir det for mange langpasninger og mye av ansvaret blir liggende på Coloccini, Cabaye, Jonas og Ben Arfa og til dels Santon og Ba. Nå er jo flere av dem ute eller har vært ute.

Om selve spillestilen/taktikken er riktig kan diskuteres. Jeg har sagt lenge nå at jeg ønsker å se Ben Arfa i en friere rolle mer offensivt sammen med Ba, på bekostning av Cissè som er helt ute av det. Der tror jeg vi vil få mest utbytte av han. Da vil han få slippe alt ansvar defensivt og få mer krutt igjen offensivt og kortere vei til mål. Jeg synes det er synd å plassere Ben Arfa på den ene kanten. Han burde kunne vandre fritt fra kant til kant og sentralt og søke etter plass og rom, da tror jeg han vil briljere oftere. Da er det også letter å se etter hvor man kan spille ballen opp.
Obertan har virket veldig god i EL og har også gjort det brukbart de gangene han har fått sjansen i PL denne sesongen. På den andre kanten er det ganske åpent. Jeg vil se Jonas sammen med Cabaye sentralt, ihvertfall i de kampene NUFC skal styre i større grad. Jonas er mer ballsikker, tørr å spille på å se etter løsninger offensivt og vinner mange dueller.
I kamper vi er underlegne kan vi kanskje kjøre en mer defensiv taktikk med 3 sentralt og Tiotè som ankeret, Cabaye og Jonas/Anita som indreløpere.

Uansett så tror ikke jeg at Williamson, Perch, Simpson, osv vil slutte å spille støttepasninger eller slutte å slå langt i en annen formasjon. Dette går nok mye på egenskaper/ferdigheter og også litt på selvtillit. I medgang tørr nok også disse mer og lykkes mer, men i motgang derimot blir det ikke godt nok. Derfor ønsker jeg også flere og bedre spillere som kan ta mer ansvar og løfte laget i motgang, gå foran å dra de andre med seg.

Coloccini er ekstremt viktig for NUFC. Kun 2 av kampene han har spilt er tapt. Begge er 2 ganske tøffe bortekamper (Chelsea og Stoke). Flere slike spillere skulle vi gjerne hatt. Jeg anser Krul, og Cabaye også som særdeles viktige spillere som er vanskelig å erstatte, det samme med Ben Arfa. Santon nærmer seg også en slik status etter sin sesong hittil.
« Siste redigering: 02. Des. 2012, 19:37 av Frode »

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1077 på: 02. Des. 2012, 20:21 »
Godt innlegg :thumbu:
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1078 på: 02. Des. 2012, 20:59 »
Det første avsnittet ditt er jo helt riktig - det er vel blitt påpekt at 4-3-3/4-2-3-1/4-5-1 egentlig er formasjoner som går inn i hverandre på grunn av måten vi forsvarer oss på. Derimot er felles for alle disse at vi er tre mann sentralt på midtbanen. Med Cisse og Ba på banen har vi ikke dette - og blir overkjørt av svakere lag på midten.
Alle her er klar over at vi har begrensa spillere - men vi spilte masser av matcher forrige sesong, i vår aller beste periode, med Perch, Willie og Simmo sammen på laget uten at vi trengte bli utspilt av et lag som Soton. Så jeg kjøper rett og slett ikke at Pardew skal frikjøpes for taktiske bommerter fordi disse spillerne er på banen.
Jeg etterlyser at Pardew tør ta grep når ting ikke fungerer. Stjerneeksemplet er at vi må være tidenes mest forutsigbare dødballag. Det er faktisk patetisk at vi slår de samme dødballene i over ett år uten at noe er blitt gjort.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1079 på: 02. Des. 2012, 21:45 »
Ideen om at enkelte spillere skal være fritatt for defensivt ansvar synes jeg er direkte tåpelig og fullstendig avleggs i 2012/13. Ben Arfa er således intet unntak. Alle spillere skal kunne beherske førsteforsvarerrollen, uansett posisjon, uansett hvilke offensive ferdigheter og kvaliteter de har. Både Ba, Cisse og Ben Arfa må kunne løpe hjemover og hjelpe til å gjenvinne ballen etter balltap. Det betyr dog ikke at de nødvendigvis skal behøve å operere som ekstra forsvarsspillere. Det har de overhodet ikke ferdighetene til. Det viser dessverre Ba i kampen mot Sunderland. Enkelte spillere skal helst ikke være i eget felt på defensiv dødball.

Jeg vil også argumentere for at Hatem er best på kant. Der får han mer rom, får utnyttet farten og dribleferdighetene sine i større grad, og jeg kan aldri huske å ha sett Pardew operere med en helt fri rolle, som jeg føler funker jævlig dårlig i PL. Hatem bør ikke spille sentralt, han får mindre rom der, og det er ikke bare bare å vandre fritt fra side til side, uten at han på noe tidspunkt vil gå i veien for medspillere. Jeg mener det er svært vanskelig å få en fri rolle til å fungere i relasjon til medspillerne. Det kreves enorm jobbing med bevegelser på treningsfeltet, og det tror jeg ingen i trenerteamet har kunnskaper til å få til.

Jeg vil forøvrig forsvare valget av Ba-Cisse på topp. Riktignok passer de litt dårlig sammen, da de oppsøker de samme rommene og ikke er i stand til å spille hverandre gode. Men hvilke alternativer har vi? Shola kan være et alternativ, selv om han aldri scorer mål. Han er derimot god til å binde opp spillere og lage rom for medspillerne. Obertan med sin gjennombruddshissighet og fart kan også være et alternativ. Men skal vi se, hvor var disse spillerne i kampene mot West Ham, Swansea, So'ton og Stoke? På skadelista ja. Nettopp.
Og hvilke alternativer har vi da? Marveux? En god spiller, på sitt beste, men han viser det alt alt altfor sjelden, og er i mine øyne mer en kantspiller enn en angrepsspiller. Sammy? Neppe. Han har hatt enkelte brukbare kamper i EL, men har til gode å være god i 90 min i PL. I de siste to kampene har også Ben Arfa vært ute. Det gjør ikke saken stort bedre. Mot Swansea føler jeg forøvrig at vi er mer uheldige enn udyktige som ikke får scoring.

Det er riktig at Simmo, Willo og Perch spilte sammen i flere av våre beste kamper forrige sesong, men da mangelet vi ikke Colo, Cabaye og Ben Arfa samtidig. Når vi mangler alle disse tre samtidig, så gjør det ting SÆRDELES vanskelig for oss. Det forsvarer ikke at Pardew har gjort en del små taktiske feil, men det er ikke bare manglende spillere, eller Pardews taktiske mangler som gjør at vi taper disse kampene. Det er like mye kombinasjonen, samt et tett kampprogram og mangel på gode erstattere som er årsaken. Feilene er mange og sammensatte, og vi kan ikke bare peke på Pardew og si at hadde han gjort sånn og sånn, så hadde vi garantert vunnet.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon