20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Refleksjon: Hvorfor dere holder med NUFC  (Lest 38644 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

oyvinvo

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
Sv: Refleksjon: Hvorfor dere holder med NUFC
« Svar #30 på: 26. Juli 2010, 13:14 »
For min del begynte alt sammen med at jeg startet som manager langt nede i systemet som man måtte i et gammelt manager spill på Amiga (Premier manager eller noe i den duren). Etter å ha ført Halifax town opp et par divisjoner, og samtidig søkt på andre jobber, fikk jeg jeg jobben hos Newcastle.

Når jeg senere skulle spille Sensible soccer med min bror som holdt med The Rs, så valgte jeg å spille med Newcastle. Var tydeligvis noe med laget som hadde banket seg inn i hodet mitt.

Når de første Championship Manager spillene kom, begynte jeg å spille disse hjemme hos min fetter, som alltid valgte Arsenal mens jeg var Newcastle. Når jeg var på besøk hos han så fikk jeg også fulgt med på Premier League på tv.

Det er sånn jeg husker mitt første kjennskap med klubben. Etter dette så vokste kjærligheten for klubben bare mer og mer, mens klubbens prestasjoner ikke har vært like gode igjen som de var i begynnelsen for meg. Å påstå at jeg likte at vi gikk ned for å samle kreds som du kaller det blir helt feil. Jeg var langt nede etter vi gikk ned, og var hele tiden sikker på at vi skulle klare å holde oss oppe.

Nei, jeg holder med klubben for min egen del, og bryr meg ikke om hva andre måtte tenke rundt hvorfor jeg gjør det.

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #31 på: 26. Juli 2010, 13:15 »
Mange her startet å heie på Newcastle rundt 96, 97 da vi tok sølv rett bak United, og til tider lå først på tabellen. Svært få av de som startet å heie på Newcastle på den tiden hadde sett for seg at vi hadde kommet til å rykke ned om rundt 10 år. Vi spilte god fotball, og vi fikk blandt annet til resultater som dette:

oyvinvo

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #32 på: 26. Juli 2010, 13:21 »
Mange her startet å heie på Newcastle rundt 96, 97 da vi tok sølv rett bak United, og til tider lå først på tabellen. Svært få av de som startet å heie på Newcastle på den tiden hadde sett for seg at vi hadde kommet til å rykke ned om rundt 10 år. Vi spilte god fotball, og vi fikk blandt annet til resultater som dette:

Hjertemedisin det der;)

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 26. Juli 2010, 13:35 »
Ok, det du i utgangspunktet spurte om, var vel egentlig hvorfor vi begynte å holde med Newcastle. Det er veldig individuelt, og for min del er det vanskelig å svare på, og det beste svaret jeg kan gi deg på det er; det bare ble sånn. Men det jeg kan si med absolutt sikkerhet, er at det ikke var for å sanke "kred". Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk synes om at jeg er castle-supporter, men jeg personlig er veldig stolt av å være det. Og jeg er ikke stolt fordi jeg tror folk gir meg kred, men fordi jeg elsker klubben, og jeg elsker supporterne.

Men du lurer kanskje på hvorfor jeg fremdeles holder med klubben, selv om den sportslige suksessen har uteblitt på mange år nå. Og da er svaret så enkelt som at man ikke kan gi opp så fort det kommer litt motgang. Jeg ser potensialet i klubben, jeg ser at det er håp, og at det er lys i enden av tunnellen. Du kan vri og vende på det akkurat som du vil, men Newcastle er en stor klubb, en veldig stor klubb. Noe som blir bevist av hvor store folkemengder som kommer på kamp, uke etter uke, både på hjemme og bortebane. Jeg tror Newcastle kommer til å klare å kjempe seg oppover på tabellen, og etbalere seg på den øvre halvdel igjen. Det kommer til å ta noen år, men det kommer til å skje.

Du omtaler deg selv og dine som normale supportere, og med det antyder du at vi ikke er det. Hva får deg til å mene at vi ikke er normale supportere. Er ikke en normal supporter, en som holder med laget sitt, som ser på kampene laget spiller, blir glad når laget vinner, og blir lei seg når laget taper, og sist men ikke minst, blir stolt hver gang man tar på seg klubbdrakta?

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å skrive dette, ettersom at du allerede har bestemt deg for at du har rett. Du sier at du gjerne vil dele din visdom med oss. Men dette er jo ren og kjær bullshit! Det eneste du har "visdom" om, er å provosere. Og det må jeg si at du er veldig flink til.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 26. Juli 2010, 14:04 »
Patetisk tråd frå eit patetisk individ. Den starta på eit patetisk lågnivå, og me kan like godt stenga den på det nivået. Eg ser ikkje grunnen til at noko so useriøst skal få overleva her inne.

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 26. Juli 2010, 14:08 »
Sitat
(Jeg ser forøvrig at mange av dere er ute etter å rasjonalisere deres forhold til klubben, og leter febrilsk etter argumenter for hvorfor dere bør holde med NUFC. Dette er forventet adferd når man er i forsvarsposisjon, og jeg synes det er helt greit. Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.)

Hallaluja. Messias er her! Når du er låst fast på dine håpløse teorier blir det provoserende å diskutere med deg. Takker deg for et engasjerende innlegg, men du bommer kraftig.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #36 på: 26. Juli 2010, 14:12 »
Hadde jeg vært en såkalt kredsanker som skulle sanke kreds hos viktige personer burde jeg jo strengt tatt vært ManU-fan som min bror, som i flere år indoktrinerte meg med ManU-propaganda. Derfor er jeg selvfølgelig litt svak for navn som Lee Sharpe, Steve Bruce og Ryan Giggs blant annet. Som kredsanker bør jeg da heller ikke elske U2 eller Coldplay, de er jo ifølge musikksnobber og indiekids kommerse drittband!

Et annet stort problem her er jo at du legger meninger om andre supportere i munnen på oss. Kan du se at noen her har gått ut og kalt deg noen dårligere supporter enn oss, kalt deg en gloryhunter? Hovedsaklig er det du som sitter som en patetisk, fordømmende og veldig ignorant type som kommer hit og prakker på oss hvilke meninger og syn vi visstnok skal ha på supportere av lag som blant annet ditt - og stempler hele gjengen vår som patetisk.
Men det skal du ha - du har lyktes med å provosere en stor andel av forumet med dritprat - det skal jeg absolutt gi deg.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 26. Juli 2010, 14:17 »
Sitat

les gjerne en psykologibok for å forstå hvorfor mennesker ønsker å imponere eller stille seg i et godt lys overfor det de ser på som signifikante andre

Signifikante andre=significant others. Dette uttrykket og teorien bak det, stammer fra Mead. De psykologibøkene du har lest, henviser til ham. At du brukertil "psykologibøker" og teorier i en argumentasjon,  forutsetter at du faktisk har lest dem, og ikke henviser svakt og  kun for å øke din kredibilitet.

For meg var det helt tilfeldig at jeg begynte å holde med nufc. Det var faktisk CM. Jeg tok det laget i PL som akkurat hadde rykka opp, og så ballet det på seg. Stod mellom nufc og norwich faktisk. Det er du som definerer oss som en kredkultur, men jeg faktisk at dette er noe man-ufolk gjør for å heve dere selv opp fra gjørma. For faktum er at Castle kan tilby noe utrolig viktig: De har britiske fans, og de er kanongode. Det er helt absurd at en klubb som ikke har vunnet noe siden 60tallet faktisk har en stadion på 52tusen. Uten pokaler og Old Trafford ville fortsatt ha vært en slitt medium britisk fotballstadion. Sannheten er at ManU er så langt fra britisk fotballkutur som det går an å være. Stemningen på stadion er elendig (noe Alex) selv har påpekt. Og det er ikke noe rart siden flesteparten som er der kommer fra  utlandet. Gray fra skysports sa det så treffende: Det er alltid trafikk-kø mot london etter utdkamp. Og selv om manufans vet dette, er det noe de aldri kan innrømme.  Castle er alt utd ikke er, og det er kanskje nettopp derfor manufans er litt misunnelige på oss.  Du får aldri respekt blant blant andre fotballfans enn de hos ditt eget lag. Når det snakkes om downs, har du overhodet ikke peiling. Karakteres dannes under motgang, og ikke under medgang: Et slående eksempel er manus utsagn om at Giggs er verdens beste klubbspiller: Det er enkelt å være lojal når du vinner minst en pokal per sesong. Helter dannes når man blir, til tross for katasrofale resultater.

Jeg synes det uansett er fasinerende at jeg klarte å dedusere ut fra ditt første innlegg at du faktisk er en manu-supporter.
« Siste redigering: 26. Juli 2010, 14:29 av InspectorC »

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #38 på: 26. Juli 2010, 14:21 »

Dette velger selvfølgelig trådstarter å ignorere da det ikke passer inn i hans teori...     Sannsynligvis så var researchen hans om Newcastle ganske dårlig, for med god research hadde han selvsagt valgt en annen klubb. En klubb som ikke har en historie som til de grader begraver hans teorier.

Men uansett, takk til trådstarter som har bidrat mye morsom lesning på en ellers rolig dag på jobben :)

sunt pueri pueri puerilia tractant

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 26. Juli 2010, 14:21 »
Kristoffer: Du har et slående argument der. Vi har ikke kalt ham for noe av det han nevner..Kan det tenkes at disse nedverdigende utsagnene er noe han tenker om seg selv? :)

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #40 på: 26. Juli 2010, 14:44 »
Ekstremt mye tilbakemeldinger. Svarer som best jeg kan i forhold til tiden jeg har her.

Kø1:

Du har misforstått. Lidenskap betyr ikke kredsanking. Lidenskap innen fotball er likevel et begrep som brukes nesten utelukkende av kredsankere for å befeste sin egen posisjon som trofast supporter. Når du sier dette temaet er så "ekstremt komplekst" kunne jeg ikke unngå å bryte ut i latter. Dette er i mine øyne nemlig et sikkert bevis på at du er en av den typen person jeg snakker om. Temaet er selvsagt ganske enkelt, men det er klart dere vil tjene på at det virker så komplekst som mulig. Da er det jo ingen som kan tvile på at ditt forhold til Newcastle United FC er ektefølt og helt uten en agenda for personlig kredsanking...

Du kommer så med en rekke unnskyldninger for hvorfor du ikke er en kredsanker. Du bruker mye penger - langt mindre viktig enn kred for mange. Du synes det er morsomt - "rusen" ved å oppnå kredibilitet hos signifikante andre er selvsagt en herlig følelse for kredsankere.

At du mener jeg er for bastant får bare være. Det er vanskelig å ikke virke trangsynt når man vet man har rett.

Håvard:

Newcastle var i en svært kort periode det du tydeligvis vil kalle et topplag ja, men som jeg har poengtert fantes det så godt som til enhver tid lag som var et mer rasjonelt valg om du var opptatt av å nyte god fotball. Jeg ser du er opptatt av hva som er mest patetisk av å følge laget sitt eller å bytte lag. Synes du det var et godt spørsmål? Det er jeg uansett svært lite opptatt av. Folk som viser en rørende, oppofrende klubbfølelse gjør selvsagt dette ikke for sin egen skyld, men for å skape seg en identitet i andres øyne. Klubbfølelse er et ord oppfunnet av kredsankere. Det å se ned på folk som bytter fotball-lag er en kynisk måte for kred-sankere å gjøre klubbfølelses-uttrykket mer verdifullt på.

Vepsoo:

Nei, men alle som uttrykker misnøye overfor disse mainstream-produktene med ord som "overfladisk" og "enkelt," gjør det for å sanke kred.

oyvinvo, ErikLi, tveit:

Dere forsøker (som så mange før dere) å gjøre deres NUFC-forhold til noe mer enn noe litt kult på identitets-CV'ene deres.

For meg virker det dessverre svært lite troverdig. Det er mulig dere prøver å lure andre, det er mulig dere har klart å lure dere selv, men årsakene dere lister opp som gjorde dere til NUFC-fans er ikke annet enn annenrangs, mindre viktige, utløsende årsaker.

Igrinde:

Jeg skal bite i meg noen gode vitser som gikk på at du (som kredsankere flest) virker svært opptatt av hva som er patetisk og ikke. Hvorfor i all verden jeg skal oppfattes som useriøs bare fordi vi er sterkt uenige og står front mot front lurer jeg på. Jeg mener oppriktig jeg har vært både seriøs og oppført meg som folk.

Kristoffer:

Jeg synes du viser et litt naivt syn på hvordan kredsanking fungerer. Innen musikk er det ikke slik at hvert drittband gir positiv kred, og hvert kommers-band gir negativ kred. Hva som gir deg utslag i kred kommer an på hvilke personer du ønsker annerkjennelse fra. Innen fotball er det annerledes. Der er det klubbfølelse, lojalitet og lidenskap som gjelder for HELE kredsanker-miljøet. Ellers er det forståelig at du går i forsvarsposisjon. Jeg har angrepet deres fundament som supportere, dere kan angripe meg på hvilken som helst måte dere vil. Forskjellen er uansett at jeg sitter på et grunnlag for å kalle dere kredsankere. Når dere angriper meg som person/supporter skyter dere med løskrutt og bind for øynene. Da er det vanskelig for meg å føle meg truffet.

InspectorC:

Jeg ville ikke fremhevet meg selv for å sanke kred, i visse tilfeller kanskje for å oppnå troverdighet. Men det kommer jeg ikke langt med her, så teorien din har lite for seg. Jeg ser du fortsetter innlegget med å stort sett rakke ned på Man Utd. Dette er helt forventet oppførsel fra en kredsanker. Mye som setter deg over andre, men lite substans. Beklager.

andrtve

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #41 på: 26. Juli 2010, 14:45 »

eneste troverdige grunnen en nordmann kan ha for å holde med et kred-lag i utlandet: En viss tilknytning til byen.

Det dummeste jeg har lest i hele mitt liv.

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #42 på: 26. Juli 2010, 14:49 »
Sitat
Synes du det var et godt spørsmål? Det er jeg uansett svært lite opptatt av. Folk som viser en rørende, oppofrende klubbfølelse gjør selvsagt dette ikke for sin egen skyld, men for å skape seg en identitet i andres øyne. Klubbfølelse er et ord oppfunnet av kredsankere. Det å se ned på folk som bytter fotball-lag er en kynisk måte for kred-sankere å gjøre klubbfølelses-uttrykket mer verdifullt på.
Ja.

Synes du jeg burde slutte å heie på Newcastle bare fordi de ble dårlige? Hvis du mener du ikke har tid til å diskutere det med meg holder det med et ja eller nei-svar, selv om det hadde vært strålende med en forklaring på hvorfor du mener det.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 26. Juli 2010, 14:55 »
Du er jo på helt lik linje med en kristen person som bastant forteller at vi andre ikke-kristne kommer til helvette, og vi har feil. Du har absolutt ingen rasjonelle argumenter å komme med, annet enn en egen hypotese du har fiksa - og feilaktig kaller teori. For det derre ville aldri stått igjen som teori om du hadde tatt deg bryet med å gjøre omfattende forskning rundt emnet. Stort sett er det større og mindre faktorer du overhodet ikke belyser som gjør at vi endte opp som Newcastle-fans. Så får du heller sitte der og legge ord og meninger i kjeften på oss, men noe annet enn en fyr totalt blottet for substans i ditt forskningsarbeid - det er du ikke.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #44 på: 26. Juli 2010, 14:57 »
Okey... så nå er det ikke en godkjent årsak å begynne å heie på et lag som gjør det bra?
Kan du fortelle meg hvorfor du heier på Manchester United da? :)