20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Utkast til nytt design - innspill?  (Lest 16189 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Utkast til nytt design - innspill?
« Svar #60 på: 03. Juli 2010, 16:57 »
Jeg synes det ser bedre ut med NewUtd.no, smaken er som baken! Ikke rævva, men delt i to ;)
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #61 på: 03. Juli 2010, 17:13 »
Akkurat slik jeg tenkte på Mako. Den ble rett og slett vakker!Veldig bra jobba, Tveit må selvsagt få sin del av æren :)

Nordin: Litt småpirk, men Newutd er et egennavn og skrives sammenhengene. Og da skal det egentlig kun første bokstav som skal være stor. Derfor blir det grammatisk feil å la U'en i United være stor. Hadde domenet derimot vært med bindestrek ville stor U vært korrekt, altså New-Utd.no. Mao. ser alt mye bedre ut både stilmessig og grammatisk om vi enten bruker små eller store bokstaver kun.

Skriften blir heller ikke så dominerende som sagt når bokstavene er som i det siste eksempelet av Mako. Harmoniserer veldig med bildet av St. James og spillerne når bokstavene er små :)
« Siste redigering: 03. Juli 2010, 17:14 av InspectorC »

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
« Svar #62 på: 03. Juli 2010, 17:58 »
Er ikke NewUtd med stor U et egennavn, når det var navnet vi valgte ved oppstarten og siden alltid har brukt det? Riktig eller ikke så synes jeg det ser bedre ut og viser skillet mellom de to ordene med stor forbokstav som vi har brukt som navn på siden (Newcastle United)
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #63 på: 03. Juli 2010, 18:18 »
Er ikke NewUtd med stor U et egennavn, når det var navnet vi valgte ved oppstarten og siden alltid har brukt det?

At du valgte det ved oppstarten spiller ingen rolle, grammatisk sett. Egennavn i grammatisk sammenheng er samme som Lars, Norge etc. Å skrive NewUtd.no (m stor U) uten mellomrom, er det samme som om at en som heter Lars Petter skriver navnet  LarsPetter, og det blir grammatisk feil som du ser..

Og dessuten, alle som er newcastlesupporter skjønner at newutd er en forkortelse for Newcastle United, trenger ikke stor U og stor N for å fremheve det poenget. :)
« Siste redigering: 03. Juli 2010, 18:59 av InspectorC »

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #64 på: 03. Juli 2010, 19:00 »
Det blir vel ikke feil om Lars Petter bruker stor L og P i headeren sin dersom domenet hans er larspetter.no? :) Det er jo tross alt snakk om et domenenavn som det ikke er mulig å inkludere mellomrom i.

Uansett så vil jeg ha flere innspill på hvilken av Tveits/MaKos logoer vi bør bruke, siden folket ser ut til å være splittet i diskusjonen om newutd.no eller NewUtd.no. Selv synes jeg også at det var bedre med "Av supportere - for supportere" i én linje og ikke under hverandre.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #65 på: 03. Juli 2010, 19:22 »
Det blir vel ikke feil om Lars Petter bruker stor L og P i headeren sin dersom domenet hans er larspetter.no? :) Det er jo tross alt snakk om et domenenavn som det ikke er mulig å inkludere mellomrom i.

Domenenavn er spesielt selvsagt siden mellomrom ikke kan brukes. Men nettopp fordi domenet skrives sammenhengene skal det kun være stor bokstav i L'en. Altså Larspetter.no :) Men estetisk sett er ikke det noe pent. Derfor bruker man ofte kun små eller kun store bokstaver når domenet er en header.

Headerene til Komplett.no, Psdata.no, Nettavisen.no følger mine eksempler. Og jeg synes dem stilistisk sett er finere...
« Siste redigering: 03. Juli 2010, 19:32 av InspectorC »

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #66 på: 03. Juli 2010, 20:06 »
Nå er verken data, plett(?) eller avisen egennavn som skal ha stor forbokstav sammenlignet med Lars Petter og Newcastle United.

Men det får da være grenser for hva vi kan diskutere på en lørdagskveld. Du får komme med et siste innspill så lover jeg å holde meg tilbake slik at vi kan fokusere på det som er viktig, nemlig designet :)

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #67 på: 03. Juli 2010, 20:21 »
En idè å lage en rask poll på hvilken vi skal bruke el?
Bobby Robson:

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #68 på: 03. Juli 2010, 21:19 »
Nå er verken data, plett(?) eller avisen egennavn som skal ha stor forbokstav sammenlignet med Lars Petter og Newcastle United.

Data er ikke egenavn, men et substantiv. Men Psdata er et egenavn, derfor er P'en stor... Helt sant.... :)

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #69 på: 03. Juli 2010, 23:58 »
Et egenavn skal ikke nødvendigvis kun skrives med én stor bokstav, du har jo alle de irske navne f.eks og vår alles store barndomshelt, MacGyver. Her ville det vært feil å skrive Macgyver. Så vidt jeg vet kan også produktnavn, og firmanavn o.l skrives akkurat som opphavsmannen ønsker det. Et eksempel på det er iPod. Så det er ikke noe gramatisk feil med å skrive NewUtd.no. Hvis nordin ønsker at det skal skrives på denne måten, så synes jeg vi alle skal respektere det, det er jo tross alt det siden heter.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #70 på: 04. Juli 2010, 03:56 »

Data er ikke egenavn, men et substantiv. Men Psdata er et egenavn, derfor er P'en stor... Helt sant.... :)

Nå var mitt poeng at det ikke er korrekt å skrive PsData eller NettAvisen siden verken "data" eller "avisen" er ord som normalt har stor forbokstav.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #71 på: 04. Juli 2010, 11:02 »
Et egenavn skal ikke nødvendigvis kun skrives med én stor bokstav, du har jo alle de irske navne f.eks og vår alles store barndomshelt, MacGyver. Her ville det vært feil å skrive Macgyver. Så vidt jeg vet kan også produktnavn, og firmanavn o.l skrives akkurat som opphavsmannen ønsker det. Et eksempel på det er iPod. Så det er ikke noe gramatisk feil med å skrive NewUtd.no. Hvis nordin ønsker at det skal skrives på denne måten, så synes jeg vi alle skal respektere det, det er jo tross alt det siden heter.

Det er der du tar feil Tveit. Det diskuteres på nettet om Ipod skal skrives med liten i siden Apple omtaler sitt produkt med liten i, altså ipod. Språkrådet har kommet til den konklusjon at korrekt norsk er å bruke stor I, mao Ipod. Begrunnelsen er som jeg nevner at Ipod er et egetnavn. Hvis vi skulle justert språket etter hvordan produktnavn skrives, kan det bli veldig uoversiktlig og gi grammatiske perversisteter, tror jeg.

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Aktuelt/iPod-eller-Ipod/

Unntaket fra regelen er navn som er godt over til å bli allmennord, som for eksempel walkman og pc.  Og jeg vil jo selvsagt respektere Nordins beslutning om hvilke skrivemåte han bruker, selv om jeg er uenig med ham. :)

Og til deg Nordin, point taken :)
« Siste redigering: 04. Juli 2010, 11:08 av InspectorC »

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #72 på: 04. Juli 2010, 13:32 »
Vi kommer sannsynligvis til å miste mange potensielle lesere hvis vi har stor bokstav i New og United, så skjønner den  ::)  ;)
Bobby Robson:

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #73 på: 04. Juli 2010, 13:36 »
Det er vel ikke det det handler om, Panzer. Vi har jo en diskusjon rundt hva man synes ser best ut og er mest riktig.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #74 på: 04. Juli 2010, 13:44 »
Synes det blir mest riktig med NewUtd, er jo det siden heter.
Men bryr meg ikke all verden, men det valget Nordin tar, må det gjøres på hele siden.

På forsiden står det NewUtd, mens her på forumet står det Newutd.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒