20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: OL Vancouver 2010  (Lest 34555 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: OL Vancouver 2010
« Svar #45 på: 15. Feb. 2010, 14:55 »
Man kan ikke bare skylde på uflaks, for all del. Men Mangus Moan var i utgangspunktet svært uheldig med forholdene da han hoppet, og når det nye regelverket som de har brukt i alle verdenscup-konkurransene i år, som gir deg trekk eller tillegg alt etter hvilke forhold du hoppet under og hvor høy fart du hadde, ikke brukes i OL, av en eller annen idiotisk grunn, så gjorde det saken bare verre. Magnus Moan gjorde tilsynelatende et teknisk bra hopp, men hadde så håpløse forhold at det var tilnærmet umulig å komme særlig langt ned i bakken med den farten du får i en 90-metersbakke.

Emil Hegle Svendsen hadde griseflaks, som han selv sier. Han gikk ikke noe optimalt løp, hadde en bom for mye, men hadde utrolig flaks med valget av startnummer. I tillegg til stor fart i sporet, og det at han nok satte opp farta litt ekstra når det begynte å snø tett, så fikk han en fullt fortjent sølvmedalje. Og sølv er så defintivt ikke nederlag for en ung og såpass fersk utøver som Hegle Svendsen. 17. plass er derimot et veldig stort nederlag for Ole Einar Bjørndalen, som selvfølgelig ikke skal bomme fire ganger på ti skudd.

Bøkko var ikke god nok på 5000. Det hadde ingenting med flaks, uflaks å gjøre. Han hadde vært veldig heldig med trekningen av par og makker, og alt lå dermed til rette for at han kunne ta en medalje. Når så ikke skjedde, så var det fordi han ikke var god nok. Selv om isen var usannsynlig treg, så gikk Kramer mer enn fort nok til å vinne suverent og sette olympisk rekord. Så det var Bøkko selv som var problemet, ikke isen.

Så altså: Emil Hegle Svendsen hadde griseflaks, men alle vet at han er dyktig nok, og var en av storfavorittene på forhånd. Så han gjorde jobben sin, men fikk vanvittig godt betalt som følge av en gave fra værgudene.
Magnus Moan hadde uflaks med forholdene, som avslørte at han ikke er en god nok hopper, og at han er avhengig av litt hjelp for å komme seg langt ned i bakken, og få et ok utgangspunkt før langrennet. Likevel viste han i langrennet at det ikke var mange meterne om å gjøre før han hadde kjempet om medalje.

Men vi har tatt vår første medalje, vi skal være godt fornøyd med det, og OL er da bare såvidt i gang. En medalje på to konkurransedager er en medalje mer enn en rekke nasjoner. I kveld er det nok størst grunn til å ha store forventninger. Marit Bjørgen er i storform og skal gå sin favorittdistanse, 10 km fri.
Petter Northug er i utfordrerposisjon, og ingen klar favoritt til å vinne dagens 15 km. Et ypperlig utgangspunkt for Northug som er verdensmester i å overgå forventninger og slå nedenfra. Aksel Lund Svindal har så definitivt muligheten til å ta medalje i utfor. Han er mer enn god nok. Men utfor er en krevende øvelse, og alt skal klaffe, skal han lykkes i å ta medalje. Ja, jeg sier medalje, for jeg tror det skal mye til å slå Didier Cuche, som virker å være særdeles god for tida.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #46 på: 15. Feb. 2010, 19:57 »
Da fikk vi vår første bronsjemedalje. Signert Bjørgen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #47 på: 15. Feb. 2010, 20:07 »
Og Svindal har akkurat tatt teten fremfor Miller i utforen!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Aslak

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsangerâ„¢
« Svar #48 på: 15. Feb. 2010, 20:11 »
Faen.
Godsanger?

Twitter: @BjerreP

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #49 på: 15. Feb. 2010, 20:11 »
Faen. Jeg blir aggressiv av dette!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Aslak

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsangerâ„¢
« Svar #50 på: 15. Feb. 2010, 20:14 »
Ja, jævla kjipt! Men Aksel har i hvert fall fått en bra start på mesterskapet, og skal vel kanskje i utgangspunktet være bedre i Super-G.
Godsanger?

Twitter: @BjerreP

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #51 på: 15. Feb. 2010, 20:32 »
Sterkt av Akseln, han er uten tvil en konkurransemann, god når det gjelder.

Jævla bittert likevel, klarer ikkje helt å glede meg over sølv og bronsemedalja, igjen trur eg vi er uheldige med skia når en såg kor mykje han tapte på glistrekket.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #52 på: 15. Feb. 2010, 21:16 »
Norge har en lei tradisjon med sølv i utfor, men jeg mener det er idiotisk å være skuffet over sølv i utfor. Dette er Svindals aller første olympiske medalje. Han er fremdeles ung og har nok minst ett, sikkert flere OL foran seg. Aksel er kanskje enda bedre i Super-G, så det er ingen grunn til å være skuffet. Didier Defago er en meget god alpinist, og kjørte et fantastisk løp. Fortjent vinner.

Marit Bjørgens bronsemedalje var litt mer skuffende, spesielt at differansen til Kalla og Smigun var såpass stor, og med tanke på at Bjørgens store mål er gullmedalje, og dette var Bjørgens kanskje beste øvelse også.

Får Northug medalje på 15-kilometeren vil dette ha vært en fantastisk norsk dag i OL. Selv om vi kanskje ikke tar gull.

Blir det 2 sølv og en bronse, ett sølv og to bronse eller gull, sølv og bronse i dag, så er det meget, meget bra.

Overhodet ingenting å deppe over.
Jeg er veldig fornøyd med Aksel. Selv om jeg gjerne skulle sett han helt på toppen.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #53 på: 15. Feb. 2010, 22:20 »
Det er bare å flytte over grensa med engang, det her er skuffende.

Northug er skuffende idag, håper det ligger i ski eller noe annet systemmessig, at ikke alt bare ligger på dårlig form... for da kommer dette OL'et til å bli kjedelig. nesten litt glad jeg skal til england i en uke:)
Han kom, ble mett og dett var dett....

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #54 på: 15. Feb. 2010, 22:24 »
FYFAEN!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #55 på: 15. Feb. 2010, 22:25 »
Skuffelsen er for jævlig.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #56 på: 15. Feb. 2010, 22:28 »
Herregud...

Dette bør egentlig ikke ha noe med bortsmøring å gjøre i alle fall, med alle de pengene vi kaster inn i de prosjektene.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #57 på: 15. Feb. 2010, 22:30 »
Sitter med en følelse av at Petter har hatt elendige ski, og at han har gått i turtempo når han skjønte at ikke det gikk. Det er åpenbart at han ikke har gitt alt.

Som Gjerdalen sa i intervju med NRK: Enten vinner han, eller så gir han faen.
Jeg heller mest mot det siste.

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #58 på: 15. Feb. 2010, 22:33 »
Norge har en lei tradisjon med sølv i utfor, men jeg mener det er idiotisk å være skuffet over sølv i utfor. Dette er Svindals aller første olympiske medalje. Han er fremdeles ung og har nok minst ett, sikkert flere OL foran seg. Aksel er kanskje enda bedre i Super-G, så det er ingen grunn til å være skuffet. Didier Defago er en meget god alpinist, og kjørte et fantastisk løp. Fortjent vinner.

Marit Bjørgens bronsemedalje var litt mer skuffende, spesielt at differansen til Kalla og Smigun var såpass stor, og med tanke på at Bjørgens store mål er gullmedalje, og dette var Bjørgens kanskje beste øvelse også.

Får Northug medalje på 15-kilometeren vil dette ha vært en fantastisk norsk dag i OL. Selv om vi kanskje ikke tar gull.

Blir det 2 sølv og en bronse, ett sølv og to bronse eller gull, sølv og bronse i dag, så er det meget, meget bra.

Overhodet ingenting å deppe over.
Jeg er veldig fornøyd med Aksel. Selv om jeg gjerne skulle sett han helt på toppen.
Enig!
Norge har ikke så mange alpinister, og det er så mange andre gode fra alle andre nasjoner. Så jeg hadde ikke forventet medalje i det heletatt. Jeg er imponert over dette sølvet, men det er jo helt klart at det er surt at det ikke ble gull når vi er så nær.

Bjørgen har hatt formsvikt, men tydet på å være tilbake i gamme storhet, så jeg er greit fornøyd med bronsjen. Hadde selvfølgelig vært fint om hun kom høyere opp på pallen.

Aksel er den eneste norske jeg er fornøyd med hittil i dette OL. Vi har hatt flere øvelser hittil hvor Norge burde hevdet seg bedre i. Det er bare å håpe på at ting går oppover fra nå. Verre kan det nesten ikke bli.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #59 på: 15. Feb. 2010, 22:56 »
Aksel Lund Svindal er helt klart den som har åpnet OL best. Men jeg vil også si meg godt fornøyd med Emil Hegle Svendsen. Han presterte som han skulle. Det var Ole Einar som underpresterte, og som gjorde åpningsøvelsen i skiskyting skuffende for Norges del. Marit Bjørgen har ogå prestert bra med tanke på hvordan hun har nærmest blitt avskrevet som toppløper i flere sesonger.

Men det er ingen tvil om at Norge burde hevdet seg bedre i flere andre øvelser som har vært, og det er skuffende. Men tre medaljer etter tredje konkurransedag er på ingen måte dårlig. På ingen måte. Selv ikke for OL-nasjonen Norge.