20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Vegetarianer - Noen som er det her?  (Lest 8485 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Vegetarianer - Noen som er det her?
« Svar #15 på: 09. Des. 2009, 23:51 »
En Big Mac har aldri fristet meg. Hamburger er godt det, men jeg spiser ALDRI på McDonalds, og himmel og jord skal settes i bevegelse for at jeg skal spise på Burger King. Det er junkfood. Men den typen hamburger-rett du får servert på britiske puber eller andre restauranter er god. Men aldri i verden om jeg spiser på en burgersjappe med mindre det skulle være min eneste mulighet til å få i meg mat.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #16 på: 10. Des. 2009, 01:18 »
Det er jo mange grunner til å bli vegetarianer da. Alt i fra religiøse, politiske, samfunnsmessig, miljø og dyrerettigheter.

Finnes sikkert mange gode grunner, men jeg har ingen forståelse for argumentasjoen som går ut på at man ikke spiser kjøtt fordi man er så glad i dyr. Hvis vi ikke hadde lagt om vanene våre og ikke spist kjøtt hadde jo dette ført til at millioner av dyr ikke hadde fått sjansen til å få et liv så det er jo kalrt dyrene som ville tapt på en slik omlegging.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #17 på: 10. Des. 2009, 07:44 »
Spørs hva du mener med "å tape". De fleste dyrene vi spiser, kanskje ikke vi, men de i andre land lever jo under elendige forhold. De vil jo dø enten vi hadde sluttet å spise kjøtt eller ikke. Men hadde alle sluttet med det hadde ikke vi ikke hatt behov for oppdrettsfarmer for kjøtt.. Jeg synes ikke et ettårig liv for griser på 10 kvadratmeter for 10 store griser er så mye liv å snakke hjem om.

For all del, jeg er ingen fantatiker. Men jeg synes mye argumentasjonen for å IKKE slutte å spise kjøtt er veldig tynn også ;) At man synes det er veldig godt er hvertfall den beste :) Og det er sikkert det som gjør at jeg ikke kommer til å slutte heller, selvom jeg har planer om å redusere.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #18 på: 10. Des. 2009, 10:43 »
Hvis vi ikke hadde lagt om vanene våre og ikke spist kjøtt hadde jo dette ført til at millioner av dyr ikke hadde fått sjansen til å få et liv så det er jo kalrt dyrene som ville tapt på en slik omlegging.

Hehe, nåja. Se dokumentaren Food Inc, så er det større sjanse for å bli vegetarianer for dyras skyld.

Van_Goor

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #19 på: 10. Des. 2009, 11:29 »
Ernæringsmessig er dert ikke så dumt å tenke seg et liv som vegetarianer. Men da må man være nøye med hva man får i seg. Kjenner et par stk som er det, og ikke alle av dem er like flinke til å variere kosten. Største problemet er vell å få i seg nok proteiner når man ikke skal spise kjøtt. Ser at livet som "veggis" er vanskelig her oppe i nordnorge, iallefall hvis jeg samenligner med Nederland hvor utvalget er større og mulighetene til variasjon i kosten er enklere. Mener å ha hørt at en "middags-uke" ideelt sett bør bestå av; 2x kjøtt, 2x fugl, 2x fisk og 1x vegetarisk.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #20 på: 10. Des. 2009, 12:51 »
De vil jo dø enten vi hadde sluttet å spise kjøtt eller ikke.

Selvfølgelig, men de får muligheten til å kunne leve. Hvis alle hadde blitt vegetarianere hadde det f.eks. ikke blitt mange griser igjen. Ganske interessant tema egentlig og var greit å skrive ex. phil. om. Ernæringsmessig kan man få i seg mye protein med å spise bønner istedenfor, og finnes mye god vegetar mat også.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #21 på: 10. Des. 2009, 12:59 »
Det er jo nettopp denne muligheten til å leve jeg ikke unner disse dyrene da. Jeg er ikke helt sikker på hvordan de dyrene her i Norge har det, men veldig mange steder i verden så er det bedre for de dyrene og aldri bli født fremfor å leve det "livet" der. Genetisk manipulerte dyr for så mye kjøtt på kroppen at skjellettet ødelegges før det er blitt året gammelt osv.

Hvis jeg hadde fått valget mellom å aldri bli født eller leve 10 år i helvette hadde ikke valget vært vanskelig :)

Van_Goor: Er enig i det du sier, jeg tror flere hadde valgt å spise vegatarisk, om ikke på heltid men byttet ut større deler av kjøtt kosten sin med vegetar om det hadde vært et større og bedre utvalg her i Norge. I tillegg er det veldig dyrt for vegetarkost.. Sunn mat i Norge er generelt veldig dyrt sammenlignet med usunn mat.

Peter

• Gjest
« Svar #22 på: 10. Des. 2009, 13:37 »
Norge er ett "fattass" land, da. I andre religioner som Islam og Hinduer spiser ikke gris(noe som tre firedeler i landet spiser til middag nesten hver dag, eller ku. Vi spiser MYE kjøtt og mange sitter bare inne og spiller playstation og bestiller pizza hver dag. Derfor er det bra at folk ikke spiser så mye kjøtt og heller spiser grønnsaker.

Dyr i andre land og i Norge blir behandlet veldig dårlig. De lever ett drittliv før de blir ribbet, så dyppet i kokene varmt vann for og så bli kuttet opp. Synes alikevel det er litt dårlig unnskyldning med og synes synd på dyra.

En pizza uten kjøtt er aldeles ingen ordentlig pizza. Heldigvis finnes det rømmedressing og det gjør all pizza nydelig! :)

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 10. Des. 2009, 14:00 »
Har en kompis som jobbet på Gilde tidligere, han sa at det ikke var rett sjelden at griser feks blir kokt levende fordi de ikke dør av den giften de egentlig skal dø av..

Nei, jeg får se om jeg gidder å prøve meg på vegetar dietten, er sykt mye stress etter å ha lest litt på nettet ;) Som motivasjon kan man jo se litt på disse dersom man ønsker å vekke litt liv i samvittigheten. I tillegg skal jeg se den filmen du nevnte Berntsen!

Peter

• Gjest
« Svar #24 på: 10. Des. 2009, 14:05 »
Den andre der var trist!

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 10. Des. 2009, 14:13 »
Du har sikkert rett i at det er bedre for mange dyr å ikke bli født i det hele tatt slik situasjonen er nå Lars Thomas, men dyrene blir færre og de som er igjen blir ikke bedre behandlet av at mennesker spiser mindre kjøtt. Mennesker vil alltid spise kjøtt og jeg ser det som bedre at man heller retter fokus på bedre forhold for dyrene enn å ikke spise dem.

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #26 på: 10. Des. 2009, 14:17 »
En av bestevennene mine hadde en utfordring med en annen, det gjaldt å være vegeterianer i 2 måneder eller noe. Kan bare si at gassen som kommer tu fra... ja, lukter mye verre enn før (uten at jeg skal gå inn på detaljer). Han klarte seg, og feiret det hele med en STOR biff på Big Horn da de to månedene var ferdige :P

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #27 på: 10. Des. 2009, 14:25 »
Du har sikkert rett i at det er bedre for mange dyr å ikke bli født i det hele tatt slik situasjonen er nå Lars Thomas, men dyrene blir færre og de som er igjen blir ikke bedre behandlet av at mennesker spiser mindre kjøtt. Mennesker vil alltid spise kjøtt og jeg ser det som bedre at man heller retter fokus på bedre forhold for dyrene enn å ikke spise dem.

Jepp, det er jeg helt enig i. Og som jeg har sagt tidligere, jeg har i utgangspunktet ikke så mye i mot at man feks fisker, jakter osv. Men det er masseproduksjonen av kjøtt jeg ikke liker. Jeg skulle gjerne likt å visst hvilke produsenter som gir de beste leveforholdene til dyrene feks.. Jeg ville vært villig til å betale mer for det kontra "billig" kjøttet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #28 på: 10. Des. 2009, 14:26 »
En av bestevennene mine hadde en utfordring med en annen, det gjaldt å være vegeterianer i 2 måneder eller noe. Kan bare si at gassen som kommer tu fra... ja, lukter mye verre enn før (uten at jeg skal gå inn på detaljer). Han klarte seg, og feiret det hele med en STOR biff på Big Horn da de to månedene var ferdige :P

Hehe, det kan sikkert ha litt med at når man gjør det litt sånn halveis at man sliter med å spise variert. Tror faren for mange er at de slutter å spise kjøtt men spiser akkurat det samme som før uten kjøttet. Er begrenset hvor sunt det er med brød og ost til morgen, lunsj, middag og kvelds.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #29 på: 10. Des. 2009, 16:40 »
I tillegg skal jeg se den filmen du nevnte Berntsen!

Må nesten advare om at du kanskje ikke har det samme synet på mat etterpå da. Ihvertfall ikke fra fast food-kjeder!