20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Vegetarianer - Noen som er det her?  (Lest 8457 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Vegetarianer - Noen som er det her?
« på: 09. Des. 2009, 20:31 »
I flere perioder over flere år har jeg vurdert å "prøve" og leve som vegetarianer, ente for alltid, eller kun for en periode bare for å teste det ut. Men det har aldri blitt noe av..

Har aldri vært veldig glad i kjøtt genrellt, og det eneste kjøttmåltidet jeg vet at jeg vil savne er grillmat på sommeren :) Bortsett fra det skal det gå greit.

Hvorfor jeg har tenkt på det osv vet jeg egentlig ikke - mye av grunnen er nok rett og slett bare fordi jeg vil prøve :)

Noen som lever som vegetarianere her? Eller som har gjort det?

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Vegetarianer - Noen som er det her?
« Svar #1 på: 09. Des. 2009, 20:33 »
Alle de beste middagene er det jo kjøtt i, så det kunne ikke falle meg inn :)

Peter

• Gjest
« Svar #2 på: 09. Des. 2009, 20:41 »
Søsteren min er vegetarianer. Hun er det fordi hun er allergisk mot fisk og elsker dyr så intenst at han ikke har hjerte til og spise dem. Hun har vært vegetarianer siden hun var fem år, og hun sier det er kjempe bra. Hun har ikke lyst til og smake på kjøtt engang.
Personlig ville jeg aldri greid meg uten sausen på spaggetien, skinken på pizzaen, juleribben eller pølser.
Jeg kan sikkert spørre søstern min hvis du lurer på det. :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 09. Des. 2009, 20:43 »
Kan ikke se for meg et liv som vegetarianer/veganer. Gud forby! :P
Hadde folk i klassn på VGS som det var. Veganer faktisk. Noget spesielt...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Peter

• Gjest
« Svar #4 på: 09. Des. 2009, 20:46 »
Veganer spess! Det må være kjipt. Kan ikke drikke melk, spise egg eller noe sånt! BORING. Vegetarianer er sikkert helt greit så lenge man ikke går lei av poteter og gulrøtter.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #5 på: 09. Des. 2009, 20:47 »
Veganer er litt for meget for meg også, så langt hadde jeg aldri klart å dra det. Men å leve som vegetarianer hadde jeg nok klart.

Peter: Skjønner hva du mener. Men for meg så er det ikke skinken på pizzaen som er god, men tomatsausen, en sprø og god bunn, osten og krydderet. Om det er kylling, skinke eller ikke noe kjøtt i det hele tatt spiller ingen rolle. Pleier faktisk å bestille meg vegetarianer pizza når jeg skal ha meg pizza siden den er 40kr billigere enn de andre ;)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 09. Des. 2009, 21:44 »
En pizza uten skinke, salami, pepperoni, kjøttdeig, biff eller hva det nå måtte være? Det er jo ingen pizza!

Kunne ikke falle meg inn å kjøpe en pizza med bare tomatsaus og ost.

Jeg er veldig glad i kjøtt og ville aldri i verden vært gal nok til å spise grønnsaker i stedet. Jeg er så lite glad i grøntfor at det ville bydd på store problemer. Jeg ville blitt ekstremt underernært.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 09. Des. 2009, 21:50 »
Huff, trur knapt eg har ete en middag uten kjøtt, virka helt forjævlig. Gode grunnar til å bli vegetarianer: 1 - Du vil slanke deg, 2 - Du vil spare penger, 3 - Du har et helt sinnsjukt forhold til dyr (som egentlig er en elendig grunn fordi det er menneskets natur å ete dyr).

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #8 på: 09. Des. 2009, 22:13 »
Jeg er vegeterianer når det kommer til brødmat. Spiser ALDRI kjøtt pålegg på brødskive, med mindre det er toast med skinke eller pepperoni da.

Kjøtt er noe som skal spises varmt. Er vel kanskje 8 år siden jeg spiste en brødskive med kaldt kjøttpålegg, som f.eks skinke. Til middag derimot, spiser jeg masse kjøtt  :D

Er jævlig sær når det kommer til brødmat, har spist gulost, gräddost og peanutsmør på brødskiva i mange år, som det faste pålegget.

Og som alle dere sier, en pizza uten kjøtt, er ikke en pizza. Har smakt vegeterianer pizza, og det er den største skuffelsen innen pizza jeg har vært borti. Kunne ikke funnet på å gi noe sånt til katta mi en gang!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 09. Des. 2009, 22:15 »
Huff, trur knapt eg har ete en middag uten kjøtt, virka helt forjævlig. Gode grunnar til å bli vegetarianer: 1 - Du vil slanke deg, 2 - Du vil spare penger, 3 - Du har et helt sinnsjukt forhold til dyr (som egentlig er en elendig grunn fordi det er menneskets natur å ete dyr).

Ja, jeg kjøper ALDRI vegetarianere/veganere sine argumenter. Det er slik naturen funker.
Jeg burde egentlig vært vegetarianer for å få større fart i kroppsreduksjonen min. Men jeg kommer aldri til å gjøre det på den måten.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09. Des. 2009, 22:31 »
Det er jo mange grunner til å bli vegetarianer da. Alt i fra religiøse, politiske, samfunnsmessig, miljø og dyrerettigheter.

Jeg har som sagt ingen spesiell grunn, bare kunne tenke meg å prøve, for å se om det er noe for meg :) Men det skader jo ikke at det er både helsemessige og samfunnsmessige gevinster ved å unngå kjøtt. Er som sagt ikke så veldig glad i kjøtt fra før, og tror ikke jeg vil savne kjøtt så veldig. Men så klart, man savner det man ikke har, så jeg vet jo ikke om det går :) I tillegg vil det være mye lettere å spise sunt uten å spise kjøtt, det aller meste kjøttet vi spiser er ikke noe sunt, med unntak av det kjøttet som er svært kostbart.

Øyvinden: Akkurat det med det er "naturens" gang er jeg til en viss grad enig i. Men jeg må si at jeg synes det er smått kvalmende hvordan dyr blir masseprodusert for å dekke den enorme sulten etter drittmat på feks McDonalds osv. Med så mange fete mennesker i Norge og den vestlige verden generelt burde man holde seg unna slik mat.. I tillegg lever mange av de dyrene under svært dårlige forhold. Men at en jeger, fisker osv dreper et dyr å spiser det gjør meg ingenting. Det er masseproduksjonen jeg ikke liker.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09. Des. 2009, 22:36 »
Største samfunnsmessige plusset jeg finner med dette, er miljømessige. Kyr og griser er jo faktisk et stort problem hva CO2-utslipp angår.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #12 på: 09. Des. 2009, 22:43 »
Også enig til en viss grad. Dersom vi ikke hadde spist like mye kjøtt hadde vi ikke trengt å ha like mange dyr -> mindre CO2 utslipp. I tillegg til at vi slipper å bruke uendlige kvadramtmeter til oppdrett av kjøtt. Vet ikke hvor mange fotballbaner McDonalds har skaffet seg av regnskogen til oppdrett av storfe, men tipper det er ganske store områder.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 09. Des. 2009, 22:44 »
Jeg spiser stort sett bare norskt kjøtt da, så den kan jeg styre unna :P

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #14 på: 09. Des. 2009, 23:42 »
Jeg har klart meg uten mcdonalds i et halvt år nå. Småålig keen på en feit big mac.