20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 46718 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #120 på: 08. Feb. 2011, 20:13 »
Jeg syns nesten alle i hele landet tar mediafag for tiden. Litt rart synes jeg, all den tid at statusen til journalister er synkende. Håper iallefall at de av dere som skal bli jounalister prøver så godt dere kan å forstå problemstillingen dere skal presentere. Den holdningen er definitivt på veg ut, noe som er veldig synd for folkeopplysningen og i neste instans respekten man gjør seg fortjent til.

Jeg kunne tenkt meg en jobb som gravende journalist, men å jobbe i kulturredaksjonen i GV eller Blabladet må jo føles som bortkastet for noen med så gode evner i utgangspunktet...
Nå er det jo mange andre muligheter for dyktige journalister enn kulturredaksjonen i VG og Dagbladet da. Har du først vokst deg ut av lokalavis-formatet, så er det mange magasiner og tidsskrift som trenger dyktige journalister. Også små tidsskrift. Og så er det jo en del regionsaviser som holder høy standard.

Og jeg synes ikke nødvendigvis vi skal kimse over VG/Dbs kulturredaksjon. Du får ikke jobb helt uten videre der heller.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #121 på: 08. Feb. 2011, 21:13 »
Du misser poenget. Du får ikke jobb der uten videre, men med det potensialet måtte det vel være mer interessante oppgaver å få bryne seg på enn kinopremiærer og lady gaga.

Jeg skrev det vel litt klønete i mitt forrige innlegg, men det er ikke den enkelte Journalist som er problemet, men heller medias måte å tilnærme seg hendelser på. Tabloidiseringen selger flere nyheter, men mindre kunnskap. på grunn av sparekniven og syndikatiseringen, finnes det ikke tid eller penger til å produsere skikkelige nyhetsdekning, og da bruker man konklusjonene som både overskrift og ingress, mens argumentene i artikkelen ikke kommer nok frem til å underbygge denne konklusjonen.

Problemet med en sånn tilnærming er at den som kjenner saken, ikke kjenner igjen dekningen av den, mens den som ikke kjenner saken, sitter igjen med et forenklet og delvis feilaktig inntrykk. Det er fordummende, og det motsatte av intensjonen med "den 4.Statsmakt".

Mulig jeg er sær på dette emnet, men det får så være :D

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #122 på: 08. Feb. 2011, 22:28 »
Syns vel du beskriver det ganske bra, jeg. Kroneksemplet er vel måten hele det norske pressekorpset oppførte seg som en fordummende saueflokk første uka av Madina Salamova-saken.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #123 på: 09. Feb. 2011, 17:56 »
Fordummende saueflokk? Pressen gjorde i mine øyne sin samfunnsoppgave da de stilte seg på "offerets" side, og samtidig som de spurte hvorfor hun - helt plutselig måtte dra, etter å ha bodd her så lenge, og blitt så godt integrert i samfunnet - samtidig undersøkte om hennes frykt for å bli tvangsreturnert til Russland var reell.

Og hvorfor kaller du det Madina Salamova-saken? Saken handlet om Maria Amelie. Som hun sier selv, hun har aldri følt seg som noen Madina. Hun har alltid vært Maria.

Og hvis du først er så opptatt av å bruke døpenavn, hvorfor kaller du Bono for Bono, og ikke for Paul, som faktisk er hans døpenavn? Og hvorfor bruker du kallenavnet The Edge, i stedet for døpenavnet David Evans?

Er ikke Bono og Edge like mye Paul og David som Maria Amelie er Madina Salamova?

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #124 på: 09. Feb. 2011, 19:19 »
Fordummende saueflokk? Pressen gjorde i mine øyne sin samfunnsoppgave da de stilte seg på "offerets" side, og samtidig som de spurte hvorfor hun - helt plutselig måtte dra, etter å ha bodd her så lenge, og blitt så godt integrert i samfunnet - samtidig undersøkte om hennes frykt for å bli tvangsreturnert til Russland var reell.

Og hvorfor kaller du det Madina Salamova-saken? Saken handlet om Maria Amelie. Som hun sier selv, hun har aldri følt seg som noen Madina. Hun har alltid vært Maria.

Og hvis du først er så opptatt av å bruke døpenavn, hvorfor kaller du Bono for Bono, og ikke for Paul, som faktisk er hans døpenavn? Og hvorfor bruker du kallenavnet The Edge, i stedet for døpenavnet David Evans?

Er ikke Bono og Edge like mye Paul og David som Maria Amelie er Madina Salamova?
Hva med Etioperne i kirkeasyl Jokke? Er de vellykkede nok til å fortjene opphold eller medias positive søkelys? Nei... Den saken viser akkurat det Kristoffer sier.

Madina Salimova var et enkeltindivid det var enkelt å formidle på en tabloid (og dermed lettselgelig) måte, mens Etioperne er en for sammensatt gruppe til at de kan presenteres på en enspalter. Du får skynde deg å kjøpe dådyrøyne til dem, så kanskje Kristin Halvorsen synes de er søte
« Siste redigering: 09. Feb. 2011, 19:22 av bjørni »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #125 på: 09. Feb. 2011, 21:13 »
Man lager saker om enkeltindivider for å sette fokus på større grupper. Sånn har media alltid fungert. Alle papirløse jeg har sett som har uttalt seg har vært positive til mediedekningen.

Og hvorfor spiller dere egentlig det latterlige "hun er så søt"-kortet i hvert eneste innlegg? Maria Amelie har da vitterlig et helt normalt utseendet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #126 på: 09. Feb. 2011, 22:04 »
Som du sier, bjørni, er det vanskelig å gjøre en større gruppe til ett enkeltindivid, dermed må denne saken dekkes på en litt annen måte. Likevel synes jeg pressen stort sett har dekket denne saken bra, og prøvd å tale etiopernes sak.

Og ser man på deres sak, så ser man en langt mer besynderlig sak enn Maria Amelies. De har bodd og arbeidet lovlig i dette landet, de har blitt godt integrert i samfunnet. Men plutselig har UNE og UDI bestemt at de skal kastes ut av landet, og vips så må godt integrerte innvandrere forlate landet. Maria har vært "ulovlig" hele veien. Disse har plutselig blitt ulovlig, etter å ha vært lovlig i lang tid.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #127 på: 09. Feb. 2011, 22:26 »
Og der ser du paradokset...

Mariusen

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #128 på: 14. Feb. 2011, 12:45 »
Jeg kommer til å studere ved Universitetet i Agder, eller nærmere bestemt i Kristiansand. Noen som vet noe om boligforholdene i området rundt UiA?

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #129 på: 14. Feb. 2011, 13:45 »
Det vet jeg alt om, ettersom jeg bor der =)
Send meg PM du!

nikman@SJP

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #130 på: 25. Feb. 2011, 18:30 »
YES!! Da blir det fire år i Newcastle University :D
Gan canny doon Toon!

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #131 på: 25. Feb. 2011, 19:27 »
Og kanskje endå viktigare 4 år med sesongkort på St James'? :P

nikman@SJP

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #132 på: 25. Feb. 2011, 20:21 »
Jobber med saken :)
Gan canny doon Toon!

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #133 på: 09. Mars 2011, 15:02 »
Og om et par dager går fristen for å søke skole i danmark ut =)

Selv har jeg søkt økonomi og administrasjon i Danmark.
« Siste redigering: 20. Mai 2014, 20:45 av plebUTG »

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #134 på: 14. Mars 2011, 20:59 »
Skal på prøve og førsteintervju på filmskolen i lillehammer i morgen :S Nervene har ikke kommet enda, men de kommer sikkert en gang i løpet av de 2,5-3 timene jeg må kjøre i morgen tidlig for å komme meg dit :P