20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 46644 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Videre skulegang
« Svar #90 på: 17. Jan. 2011, 01:32 »
Er enig i at BI var ganske lett i det første semesteret. Men jeg føler ikke at jeg har lært nesten noe som helst. Husker nesten ikke en dritt fra noen av fagene. Skippertak er vel og bra om du bare skal ha en god karakter, men om du faktisk skal ta nytte av lærdommen så føler jeg ikke at det gir resultater.

I tillegg så kommer du nok helt sikkert til å slite mer på matten dette semesteret. Før jul var det jo en vits. Jeg er ikke god i algebra, men fikk 16/20 på den avkrysningsprøven. Hadde garantert fått D, E eller F om jeg hadde måttet vise utregning uten å ha hatt svaralternativer foran meg.

Når det er sagt så er det jo en herlig måte å være fulltidsstudent på, om du bare klarer deg bra til eksamen :P Stipend, forholdsvis enkelt stoff, enkelt å bestå, liten belastning, kan reise hvor du vil osv.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #91 på: 17. Jan. 2011, 01:44 »
Hehe, jeg er helt enig med deg i alt. Men altså... jussen; det var jo bare å lære seg en metode for hvordan man skulle slå opp i norske lover. Lærte det på èn dag, så var jeg klar til eksamen. Og fikk A.

Matten hadde jeg på ungdomsskolen, så det slet jeg ikke akkurat veldig mye med. Angrer på at jeg kjøpte matteboken i det hele tatt, har vel ikke brukt den enda. Hehe.

BI er alt, alt for lett - og perfekt til de halvslappe tullingene uten ordentlige ambisjoner. Skjønner egentlig ikke at den skolen får lov til å utdanne "siviløkonomer". Har flere kompiser på NHH, og den matematikken de har der kan likestilles med realfagsmatten på 3VGS (riimelig hard, med andre ord).

Nå gleder jeg meg bare til å begynne på Århus Business School/UiA. :P

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #92 på: 17. Jan. 2011, 05:02 »
"Halvslappe tullinger uten ordentlige ambisjoner"

Først og fremst. Disse finner man overalt. Går selv på BI og jeg har naturligvis sett flere som "surfer" seg gjennom skolen, uten at de bryr seg om karakterer. Det blir allikevel for dumt å dra alle over en kam, og hevde at BI er en skole for folk uten ambisjoner, og at Siviløkonomlinja der er useriøs. Jeg går ikke siv-øk, men vet om flere som går der og jeg har inntrykk av at det er en krevende og bra utdanning. Hvis du tror at siv-øk studentene på BI sitter med ungdomsskole-matte i fem, så må du gjerne tro det. Så enkelt er det neppe :)

Første semester er nok ikke det værste, og jeg kan være enig i at deler av opplegget på skolen har forbedringspotensiale. Jeg føler imidlertid ikke at kursene er enkle. Kanskje enkle å få ståkarakter i, men for å ligge på B og A så kreves det masse. Det er ihvertfall mitt inntrykk, men det finnes selvsagt folk som har naturlige egenskaper i forhold til skolen og tar ting veldig enkelt og greit. Om du er den typen PlebUtg kan godt hende, men jeg tviler på at synet ditt er representativt for gjennomsnittsstudenten hos BI.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #93 på: 17. Jan. 2011, 13:04 »
Hehe, jeg er helt enig med deg i alt. Men altså... jussen; det var jo bare å lære seg en metode for hvordan man skulle slå opp i norske lover. Lærte det på èn dag, så var jeg klar til eksamen. Og fikk A.

Matten hadde jeg på ungdomsskolen, så det slet jeg ikke akkurat veldig mye med. Angrer på at jeg kjøpte matteboken i det hele tatt, har vel ikke brukt den enda. Hehe.

BI er alt, alt for lett - og perfekt til de halvslappe tullingene uten ordentlige ambisjoner. Skjønner egentlig ikke at den skolen får lov til å utdanne "siviløkonomer". Har flere kompiser på NHH, og den matematikken de har der kan likestilles med realfagsmatten på 3VGS (riimelig hard, med andre ord).

Nå gleder jeg meg bare til å begynne på Århus Business School/UiA. :P

Jeg studerer på min mastergrad ved Aarhus School of Business nå (siv.øk), har min bachelorgrad fra BI. For å være ærlig så synes jeg dette første semesteret på mastergrad har vært det letteste semesteret jeg har hatt til nå (kanskje med unntak av 1.semester på BI). Jeg har A i snitt etter det første semesteret, på BI hadde jeg en svak B etter 3 år.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #94 på: 17. Jan. 2011, 13:06 »
De to siste semesterne jeg har hatt har vært nokså tøff, dvs avslutningen av bachelor og begynnelsen på master. Har nå starta spesialiseringen min, og det er mer enn hardt nok for å si det slik!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #95 på: 17. Jan. 2011, 15:13 »
Går selv på BI og jeg har naturligvis sett flere som "surfer" seg gjennom skolen, uten at de bryr seg om karakterer. Det blir allikevel for dumt å dra alle over en kam, og hevde at BI er en skole for folk uten ambisjoner, og at Siviløkonomlinja der er useriøs.

Tingen er bare at på BI er dette mulig. På eksempelvis NHH eller Høgskolen i Bergen går det ikke an å surfe seg i gjennom noen ting og ende opp som siviløkonom. Derfor samles revene på BI.

Jeg føler også det blir feil når eksamen på 1. klasse på videregående var mye vanskeligere enn den som kommer på BI både i 1. og 2. semester. Det blir for dumt, og det legges egentlig ikke opp til at man skal lære noe.

Jeg studerer på min mastergrad ved Aarhus School of Business nå (siv.øk), har min bachelorgrad fra BI. For å være ærlig så synes jeg dette første semesteret på mastergrad har vært det letteste semesteret jeg har hatt til nå (kanskje med unntak av 1.semester på BI). Jeg har A i snitt etter det første semesteret, på BI hadde jeg en svak B etter 3 år.

Jeg kan ikke svare for noen av de som driver på masternivå, men har sammenliknet en del pensum fra Århus og BI første året på bachelor, og der er det ekstreme sprik. Så det at man blir rett og slett en bedre økonom av å gå i Århus er det vel ikke noe tvil om hos meg i hvert fall.

Selv kommer jeg aldri til å vurdere å ansette noen fra BI om jeg kommer i den situasjonen. :P

EDIT: Kesse, hva synes du om byen Århus?

Har en kompis som bor der som jeg skal bo sammen med etter sommeren. Og skal nedover en tur i februar og se an skolen og byen. Er den ca like stor som bergen? <3
« Siste redigering: 17. Jan. 2011, 15:14 av plebUTG »

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #96 på: 17. Jan. 2011, 16:03 »
Jeg synes det er rart at du er kommet til den konklusjonen, da jeg har kommet til en helt annen. Jeg har venner som har studert ved andre høgskoler i Norge, både NHH, UIA og HIO feks. Når vi har sammenlignet pensum og eksamener viser det seg at det er svært liten forskjell. Dog har jeg aldri sammenlignet bachelor pensum med ASB feks.

Det viser seg derimot at jeg som BI student, og andre med meg her i Aarhus er langt bedre rustet for Msc her enn feks andre som kommer fra Spania, Italia og øst Europa generelt. Og store deler av "corporate finance" på mitt først halvår på Msc hadde jeg feks på bachelor nivå. Men alt i alt, så kan jeg være enig i at ASB på mange måter er en bedre skole enn BI, vi har mange gode forelesere her!

Nå har jeg aldri vært i Bergen ;) men jeg liker Århus veldig godt! Byen er for meg passe stor, dersom man befinner seg i sentrum er det gangavstand til det aller meste. Mange koselig steder å spise, flere puber og alltid mye mennesker ute i helgene og de typiske "ute dagene". Bor ca 300.000 her, og av de er ca 50.000 studenter :)

Merk at det er VELDIG vanskelig å finne leilighet sentralt her. Jeg brukte 4 måneder på å få leilighet i sentrum.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #97 på: 17. Jan. 2011, 20:39 »
Smud, takk for svar!

Har allerede leilighet hos en kompis der nede, så skal ikke være noe problem akkurat det! ;)

50.000 studenter hørtes vel cirka likt ut som her i bergen. Kanskje litt mer også. Og her er det i hvert fall ikke noe å si på utelivet. :)

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #98 på: 18. Jan. 2011, 00:24 »
Går på medier og kommunikasjon første år nå, har fått tilbud om å gå VG2 i York etter sommeren. Noen her som har utvekslet i England? Vurderer det, men er også litt usikker.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #99 på: 18. Jan. 2011, 00:30 »
Jeg har tilbrakt et par måneder i York, utrolig bra!! En veldig koselig og morsom by, anbefales!!

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #100 på: 18. Jan. 2011, 01:03 »
Hvilke lag er det de lokale holder med der nede a? York City og Leeds?

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #101 på: 18. Jan. 2011, 11:54 »
Tja, si det. Jeg møtte et par som var York supportere hvertfall! Men om det er representativt for byen vet jeg ikke :)

Den reflekterte

• Gjest
« Svar #102 på: 19. Jan. 2011, 14:36 »
Vær hilset, jeg er ny på dette forumet. Som du ser, er jeg en reflektert og intelligent person som håper å kunne bidra til å løfte dette forumet til nye, intellektuelle høyder. Det er viktig å påpeke at jeg har to doktorgrader, i henholdsvis Psykologisk Filosofi og som Sivilingeniørgrad i advansert teknologi. Jeg er med andre ord svært suksessfull, belest og attraktiv på arbeidsmarkedet. Min prestisjetunge utdanning gjør at jeg transcenderer til et nivå som er hinsides forestillingen om menneskesinnet og forblir Zarathustra, et overmenneske som har til oppgave å opplyse menigmann.

"Halvslappe tullinger uten ordentlige ambisjoner"

Først og fremst. Disse finner man overalt. Går selv på BI og jeg har naturligvis sett flere som "surfer" seg gjennom skolen, uten at de bryr seg om karakterer. Det blir allikevel for dumt å dra alle over en kam, og hevde at BI er en skole for folk uten ambisjoner, og at Siviløkonomlinja der er useriøs. Jeg går ikke siv-øk, men vet om flere som går der og jeg har inntrykk av at det er en krevende og bra utdanning. Hvis du tror at siv-øk studentene på BI sitter med ungdomsskole-matte i fem, så må du gjerne tro det. Så enkelt er det neppe :)

Første semester er nok ikke det værste, og jeg kan være enig i at deler av opplegget på skolen har forbedringspotensiale. Jeg føler imidlertid ikke at kursene er enkle. Kanskje enkle å få ståkarakter i, men for å ligge på B og A så kreves det masse. Det er ihvertfall mitt inntrykk, men det finnes selvsagt folk som har naturlige egenskaper i forhold til skolen og tar ting veldig enkelt og greit. Om du er den typen PlebUtg kan godt hende, men jeg tviler på at synet ditt er representativt for gjennomsnittsstudenten hos BI.

Når jeg leser innlegget ditt, avslører du egen dumhet samtidig som du faller igjennom beskrivelsen av deg selv. Du fremstår som noe pretensiøs i din beskrivelse, som er synd, både for deg selv men også for dine medmennesker.  Jeg ønsker allikevel å berømme deg for ditt forsøk i å tilnærme deg et nytt livsstadie som menneske, men legger til at veien til ny viten er lang og hard. I forsøket ditt på å si at første semester er det vanskeligste, villeder du motparten. Din kritikk av samfunnssystemet foregår på samme måte som Kafka gjorde i sin tid, forskjellen er derimot at du, som sagt, fremstår som pretensiøs i din beskrivelse. Selv studerte jeg på BI for noen år siden, men følte aldri at jeg passet inn. Meg og mitt intellekt var såpass overlegent den gjennomsnittlige studenten, at jeg ble nødt å skifte til et bedre, mer prestisjetungt universitet. Jeg endte med å ta mine to doktorgrader i Tyskland og USA. Med mindre du har IQ på samme nivå som meg, vil jeg anbefale å forbli på ditt nåværende nivå, og la personer som meg diktere dine valg og din livsanskuelse. Det er i høyeste grad en vinn-vinn-situasjon, som vil aktivisere aristokratiet av intellektuelle og intelligente, som meg selv.

Min egen livsanskuelse kan relateres til Jean-Paul Sartres arbeid, hvor livets tilfeldigheter spiller en viss rolle for hvordan eksistensen skal tilberedes førstepersonens synsvinkelt.

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #103 på: 19. Jan. 2011, 15:04 »
Sivilingeniørgrad i advansert teknologi faktisk ::)    Er vel ikke så mange i landet som har det nei
« Siste redigering: 19. Jan. 2011, 15:15 av ratatosk »
sunt pueri pueri puerilia tractant

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #104 på: 19. Jan. 2011, 15:09 »
Sofistikert "trolling" til å være så gjespende kjedelig. Lett å gjennomskue var han også.