20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Videre skulegang  (Lest 46689 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Videre skulegang
« Svar #75 på: 06. Jan. 2011, 15:15 »
Kan man bo hvorsomhelst med nettstudie?

Plutselig flytte til Pattaya og gå på BI samtidig. Nettstudie for hvilken skole i så falL? :P

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #76 på: 06. Jan. 2011, 16:21 »
Kan man bo hvorsomhelst med nettstudie?

Plutselig flytte til Pattaya og gå på BI samtidig. Nettstudie for hvilken skole i så falL? :P
Jepp :D

Har søkt på filmskolen i lillehammer, ettersom det er filmklipper jeg skal bli, men det er lite sannsynlig at jeg kommer inn der på første forsøk som 20.åring selv om jeg allerede har en del erfaring. Men dersom jeg ikke kommer inn der, blir det  Newcastle, og da vil jeg studere noe som er relevant for det jeg skal bli. Foreløpig har jeg funnet et nettstudie fra NKI som frister litt, og det er multimediejournalistikk. Evnt. vurderer jeg også å ta engelsk fordypning. men ingenting er sikkert enda ;)

Br3vik

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #77 på: 06. Jan. 2011, 16:31 »
Hvordan har du tenkt å finansiere det da? Ta deg opp en deltidsjobb i Newcastle, eller studielån/stipend? Har også sett på nki. Er det ikke slik at man må møte opp på noen ting da? Eller er alt på nettet?  :)

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #78 på: 06. Jan. 2011, 16:37 »
Du har noen leveringer i uka osv, men alt er på nettet ja.
Finansierer det gjennom lånekassen ;)

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #79 på: 06. Jan. 2011, 18:29 »
Haha, verdens beste ordning. Kan jo leve skikkelig godt i lavkostland mens man har verdens enkleste eksamner på BI og blir siviløkonom. Voilà. :P
« Siste redigering: 11. Mai 2011, 09:18 av plebUTG »

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #80 på: 06. Jan. 2011, 21:28 »
Hehe, men ville nok tatt de litt mer avanserte utdanningene på et universitet/høgskole ettersom jeg vil tror det ser litt bedre ut på CVen :P
Men tror ikke det skal ha SÅ mye å si for et ettårsstudium :D

nikman@SJP

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #81 på: 13. Jan. 2011, 14:43 »
Vurderer å ta et år i Newcastle. Noen som vet om man må ha gått videre engelsk på videregående, eller er det nok å ta en test som IELTS? Og hvilke skoler kan man gå i Newcastle?  :)
Tror du må ha minst fire eller fem i karakter fra engelsk på vgs, ellers må du ta en språktest.
http://www.ansa.no/Nyheter/Nyhetsarkiv---2010/Skal-du-studere-i-utlandet-Ta-internasjonal-spraktest-i-engelsk-fransk-eller-tysk/
Newcastle har jo Uni of Newc og Northumbria, der førstnevnte er av den eldre og tradisjonsrike typen, mens den siste er blant de nytenkende. Tror jeg :P Uansett, stor studentby. Hva har du tenkt å lese?
Gan canny doon Toon!

nikman@SJP

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #82 på: 13. Jan. 2011, 14:58 »
BTW
Der det helt klart er vanskeligst å komme inn er jo her i Lillehammer, og det regnes jo også som de beste studiene innen film og tv. Filmskolen er jo nesten umulig å komme inn på med en gang, så må du nesten studere noe annet i forkant, f.eks. på NTNU, eller få mye praktisk erfaring.

Er litt enklere å komme inn på dokumentarfilmproduksjon, som ikke er en del av filmskolen, men også der kreves det en del. I fjor var det 170 søkere til linjen og de tok kun inn 16. Tipper de fleste av de 170 søkte regi og der er det kun 6 plasser.
http://hil.no/hil/studiehaandbok/studiehaandboeker/2010_11_studiehaandbok2/Nettvisning/Bachelor/Bachelor-i-dokumentarfilmproduksjon-2010-2013

Hvis du virkelig har ambisjoner innen film, så anbefaler jeg absolutt Lillehammer. Den tilknytningen vi har med den virkelige bransjen her er helt unik. Søk med en gang, så skjønner de i hvert fall at du er interessert. Hvis du ikke kommer inn, så er det bare å få mer erfaring i mellomtiden, også søker du igjen.

Men har uansett hørt mye bra om medieproduksjon på NTNU. Mye praktisk jobbing og bra studiemiljø.
Går ikke mye av opptaket ut på motivasjonsbrev og portfølje/referanse? Eller var det KUN filmskolen?
Har hørt av både elever og lærere ved Filmskolen at mange som kommer inn på Filmskolen tok ett år på European Film College i Danmark eller på folkehøyskolen på/i/ved kabelvåg. Har en kompis som går på kabelvåg nå, og han virker fornøyd.
Gan canny doon Toon!

Br3vik

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #83 på: 13. Jan. 2011, 15:15 »
Vurderer å ta et år i Newcastle. Noen som vet om man må ha gått videre engelsk på videregående, eller er det nok å ta en test som IELTS? Og hvilke skoler kan man gå i Newcastle?  :)
Tror du må ha minst fire eller fem i karakter fra engelsk på vgs, ellers må du ta en språktest.
http://www.ansa.no/Nyheter/Nyhetsarkiv---2010/Skal-du-studere-i-utlandet-Ta-internasjonal-spraktest-i-engelsk-fransk-eller-tysk/
Newcastle har jo Uni of Newc og Northumbria, der førstnevnte er av den eldre og tradisjonsrike typen, mens den siste er blant de nytenkende. Tror jeg :P Uansett, stor studentby. Hva har du tenkt å lese?

Har ikke tenkt så mye på saken, men tror jeg vurderer å ta nettstudie og bare bo i Newcastle.. Noen som vet prisen på å bo i i Newcastle i ca. 6 mnd elns?  ;)

Aslak

• NewUtd.no
  • Midtbaneanker
  • Fuglfisken, fuglfisken - fly gjennom skyene
    • Vis profil
    • Godsangerâ„¢
« Svar #84 på: 13. Jan. 2011, 15:20 »
Går ikke mye av opptaket ut på motivasjonsbrev og portfølje/referanse? Eller var det KUN filmskolen?
Har hørt av både elever og lærere ved Filmskolen at mange som kommer inn på Filmskolen tok ett år på European Film College i Danmark eller på folkehøyskolen på/i/ved kabelvåg. Har en kompis som går på kabelvåg nå, og han virker fornøyd.
Jeg vet i hvert fall at alle linjene på de praktiske tv-fagene på HiL krever at man skriver et slags motivasjonbrev, sammen med en CV som sendes inn. I tillegg ser de nok litt på karakterer, kanskje mest på linjen jeg går, Produksjons- og prosjektledelse for fjernsyn.

Litt mer usikker på filmskolen og hvordan opptaket fungerer der, men har en kompis som går på European Film College, og jeg tror han skal forsøke å søke filmskolen.
Godsanger?

Twitter: @BjerreP

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #85 på: 16. Jan. 2011, 20:57 »
Noen som tar nettstudier på BI økad 1. året her?

PLease PM me  :) <3

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
« Svar #86 på: 17. Jan. 2011, 00:14 »
Heisann Pleb. Jeg tok et semester online i høst, men meldte meg av pga videre studier i USA. Hva gjelder det? Trenger du bøker? :P
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #87 på: 17. Jan. 2011, 00:33 »
King!

Nei, jeg trenger egentlig bare å vite hvordan det var med forelesninger på nettet? Sånn streaming?

Så en på skolen som drev med det, og spurte henne. Men hun var helt merkelig, så jeg ga opp. Vi har kun et par forelesninger tilgjengelig på video, men dere hadde vel alle? :P

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
« Svar #88 på: 17. Jan. 2011, 00:39 »
De legger ut videoer i starten av semesteret fra samlinger i Oslo. Som nettstudent har du mulighet til å delta på startsamlinger og eksamenssamlinger hvor det viktigste i kurset blir lagt ut. Hvis du ikke kan delta, blir disse samlingene altså filmet og lagt ut på its learning. Det er ca 3-4 timers video per kurs. Utenom dette legger lærerne ut Powerpoint-forelesninger hver uke.

Skal jeg gi deg et tips så må det være at du lager deg et skjema, printer ut kursplanene og jobber jevnt og trutt gjennom semesteret. Det er lite som er obligatorisk, og som nettstudent er det svært enkelt å falle ut og heller satse på skippertak. Jeg snakker av erfaring :)

Hvilke kurs har du? Jeg har bøker og studieguider til markedsføring, matte, finans og økonomistyring og bedriften, hvis du er interessert.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #89 på: 17. Jan. 2011, 00:53 »
Takk for svar!

Jeg synes, og for å være litt cocky, at BI er jæævlig lett. Og det fant jeg ut første semester når jeg aldri gjorde lekser eller leste til noen av fagene, og fikk over B i snitt. Så jeg reiser heller rundt til kompiser o.l. som bor andre steder i stedet for å være her i Bergen og gå på de tørre forelesningene.

Men sånn som i Finans&økonomistyring trenger jeg å finne ut hvordan kalkulatoren brukes, det er det eneste. Så da trenger jeg jo å se videoer av disse forelesningene. :P

Dette blir på en måte som nettstudie, bare at jeg egentlig skal være i forelesningene.

De fagene hadde jeg for øvrig eksamen i til jul, men ellers takk! :)