20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Mastergrad - Økonomi  (Lest 18245 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #90 på: 02. Des. 2009, 18:20 »
Er ihvertfall slik her i Bodø også ja, at markedsføringsstudentene har de grunnleggende økonomiske fagene som regnskap og bedøk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #91 på: 02. Des. 2009, 18:24 »
Joda, jeg har jo et markedsføringsfag (ikke multiple choice) jeg også, men jeg har jo et historefag i tillegg. Synes ikke det blir riktig å sammenligne våre historieeksamener opp mot de historikerne på Blindern har allikevel ;)  Men BI har jo veldig mange linjer, så dersom man sammenligner økonomi på HIST feks mot markedsføring på BI så ser jeg at forskjellene kan være store. Var inne på hist.no å leste emnebeskrivelsene på et par av fagene der nå og de var prikklikt emnebeskrivelsene på BI sine fag. Så dersom ikke dere går mye grundigere gjennom emnene og har mye mer pensum enn det vi har så ser det likt ut..

Er dritt lei nå jeg også, har binomiske opsjonsprisingsmodeller opp i halsen, og justert nåverdi beregning kan dra til h...... Bruker newutd.no som en unnskyldning for og ikke lese nå føler jeg.
« Siste redigering: 02. Des. 2009, 18:29 av Lars Thomas Nistad »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #92 på: 02. Des. 2009, 18:47 »
Hehe, nåverdiberegninger er passe tørt ja. Eksamenslesinga her går også stort sett til å finne unnskyldninger for å gjøre noe annet. Til forskjell fra i fjor tar jeg et fag nå hvor jeg egentlig ikke kjenner noen som har det samme temaet, så har ingen grupper å jobbe med heller, driiitkjedelig. Det er det store minuset med å ta noen delfag på andre skoler.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #93 på: 02. Des. 2009, 18:58 »
Tror hvertfall jeg konkluderer med at eksamene er ganske like og at vanskelighetsnivået er temmelig likt ;) Som forventet egentlig...

Nåja, fra det jeg har hørt og det jeg er sett er jeg langt fra overbevist. Snakket i tillegg nettopp med en kompis som går BI markedsføring i Bergen, de har visst multiple choice på alle markesføringseksamenene sine.  :)

Den der stemmer ikke. De eneste multiple choice eksamene vi har hatt på BI hitill er i Statistikk og Makroøkonomi. Ellers er stort sett resten skriftlige prøver på 3,4 eller 5 timer. Hvis jeg ikke tar helt feil, så er ingen av våre eksamener 2.året multiple choice, så 2 av de 19 eksamene vi har på de to første årene er multiple choice.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #94 på: 02. Des. 2009, 19:03 »
Jeg aner ikkeno om det. Han går det andre året nå. :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #95 på: 02. Des. 2009, 20:07 »
Noen som har eller har hatt vitenskapelig metode da?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #96 på: 02. Des. 2009, 20:20 »
Hva slags fag er det? Har hatt noe som heter metode og dataanalyse, en slags blanding mellom statistikk og litt mer kvalitative undersøkelser.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #97 på: 02. Des. 2009, 20:24 »
Okei. Det her går rett og slett på hvordan en skal gå frem i forskningsarbeide, lære hvordan man lager forskningsdesign, kvalitativ vs kvantitative forskningsmodeller, osv. Retta inn mot bacheloroppgaven da. Jævla tørre saker, gruer meg litt til dette.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #98 på: 02. Des. 2009, 20:32 »
Ja, vi hadde det i 2 klasse. Er nok mye av det samme som metode og dataanalyse.. Ganske kjipe saker ja, men ikke så veldig vanskelig. Men er en del pugg bare.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #99 på: 02. Des. 2009, 20:46 »
Hva slags fag er det? Har hatt noe som heter metode og dataanalyse, en slags blanding mellom statistikk og litt mer kvalitative undersøkelser.

Skal ha metode og data etter jul....ålreit fag eller?? Synes forresten opplegget rundt statistikken vi hadde i våres var elendig, hvor en av foreleserene satt kun med excel og spss i forelesning, mens andre utelukkende foreleste for hånd med overheaden. Til slutt satt det igjen 30stk i forelesningene til han som satt med PC´n hele tida, mens de andre forelesningene var pakka av folk! Tilfelle når du hadde statistikk også eller?? ;)
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #100 på: 02. Des. 2009, 21:50 »
Tja, jeg synes det var helt greit. Det bygger jo på statistikk, men jeg synes det var et mye greiere fra å lære seg. Ikke så mye regning, men mer teorien rundt det hele. Bør jo lese den boka å pugge litt, men den er ganske lettlest. Bruker SPSS litt også, man må lære seg å tyde SPSS utskrifter.

Ja, det er ganske stor forskjell på de "gamle traverne" innen matte og statistikk fagene. Synd egentlig, det hjelper jo ikke akkurat på for de som sliter i de fagene fra før. Men sånn stort sett synes jeg de fleste av foreleserne på BI holder høy standard. Spesielt i logistikk er det bra kvalitet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #101 på: 03. Des. 2009, 17:41 »
Okei. Det her går rett og slett på hvordan en skal gå frem i forskningsarbeide, lære hvordan man lager forskningsdesign, kvalitativ vs kvantitative forskningsmodeller, osv. Retta inn mot bacheloroppgaven da. Jævla tørre saker, gruer meg litt til dette.
Tenkte jeg skulle ta (samfunns-)Vitenskapelig forskningsmetode på NTNU tidlig i mine studier, etter 10 minutter av første forelesning fant jeg ut at dette var virkelig ikke noe for meg. I ettertid har jeg passet på å unngå for alt i verden å måtte ta dette emnet. Jeg er ikke i stand til å forstå en brøkdel av det emnet. Det kan jeg garantere.
Jeg har også null og niks interesse for å prøve å sette meg inn i emnet. Da må jeg rett og slett bare gjøre mitt ytterste for å unngå det. Men når en er kommet såpass langt som jeg har nå, så er det litt for mange fag som har vitenskapelig forskningsmetode som forkunnskapskrav eller anbefalte forkunnskaper.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #102 på: 03. Des. 2009, 17:49 »
Veldig avhengig av foreleser dette. Vi har fått ny foreleser foran dette året, som har gjort det mye bedre enn ved tidligere år. Han er dyktig til å vinkle forlesningene sine opp mot praktiske ting, slik at en faktisk skjønner at en har bruk for det en lærer. Men vi har også hatt enkelte forelesninger der han har tatt opp emner som jeg faen ikke skjønte et pøkk av.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #103 på: 11. Des. 2009, 13:50 »
DIGG å være ferdig med siste eksamen. Utrolig hvor mye penger man sparer opp i løpet av en lang eksamensperiode. De skal benyttes i kveld, for å si det sånn.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #104 på: 11. Des. 2009, 19:39 »
Vel - livet handler vel om å bygge seg opp en plattform av kompetanse man skal dra nytte av senere, så at man må ha et fag som heter "forskning og metode" eller liknende er vel bare å bite i seg. Jeg hadde noe tilsvarende som het "research and communications methodology" i min Master. Ikke akkurat tippekampen for å si det sånn, men jeg har hatt stor nytte av det senere. Nå får jeg ekstrajobber i søkk og kav, som sensor og foreleser når jeg synes det er interessant, nettopp fordi jeg har lært at måten man presenterer kunnskapen sin på, har mye å si for oppfattet seriøsitet og kunnskapsrikdom fra mottakerens side. Dette kan være så enkelt som at man ikke snakker om "da jeg..." men skriver " det viser seg at" eller "analysen viser at". Kjedelig som pokker, men VELDIG nyttig når man skal jobbe i et internasjonalt konsern, slik som jeg gjør.

Jeg føler meg absolutt ikke noe smartere etter at jeg tok faget, men jeg (og stoffet jeg presenterer) VIRKER smartere for tilhørereren. Og hvem liker ikke det?  8)
« Siste redigering: 11. Des. 2009, 19:41 av bjørni »