20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Mastergrad - Økonomi  (Lest 18210 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

FM Ruler

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
Sv: Mastergrad - Økonomi
« Svar #75 på: 02. Des. 2009, 09:03 »
Tingen er å ta master på NHH med Økonomisk Styring som hovedprofil  ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #76 på: 02. Des. 2009, 12:46 »
Hjemmeeksamener, multiple choice og mye småoppgaver fremfor få store oppgaver på eksamen er jo uansett mye lettere enn det man får på en del andre universiteter. Jeg tror det er lettere å få bra karakter på BI enn på mange andre studiesteder i de fleste fag.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #77 på: 02. Des. 2009, 12:51 »
Hjemmeeksamener, multiple choice og mye småoppgaver fremfor få store oppgaver på eksamen er jo uansett mye lettere enn det man får på en del andre universiteter. Jeg tror det er lettere å få bra karakter på BI enn på mange andre studiesteder i de fleste fag.

Kan være like krevende å ha 5 litt mindre eksamener som 2-3 litt større. Da skal man tross alt beherske flere emner samtidig.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #78 på: 02. Des. 2009, 13:05 »
Tror faktisk det kommer litt an på. Jeg hater hjemmeeksamener, jeg, vil mye heller ha en stor skoleeksamen, har alltid gjort det best på de. Nå skal det sies at alle hjemmeeksamene mine har vært gruppeeksamener.
Multiple choice virker til å være litt enklere enn det normale da, det skal jeg være enig i.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #79 på: 02. Des. 2009, 13:19 »
Hjemmeeksamene på BI er også alltid i grupper forresten. For meg som går markedsføring blir det en del av de eksamene iløpet av bachelorn og de er faktisk virkelig krevende å ta fatt på. Mulig de multiple choice er enklere, men det skal ikke jeg svare på som synes den makroeksamen i vår var noe av det værste jeg har vært borti :P Det må nok tallknuserne oppe på BI svare på..
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #80 på: 02. Des. 2009, 13:43 »
Jeg hadde ihvertfall lett foretrukket mye små oppgaver, som de aller fleste andre regner jeg med. Får du en eksamensoppgave i ledelse hvor du skal "greie ut om lederens påvirkning på en organisasjonskultur" for eksempel, så har du en myyye vanskeligere jobb enn når du kan konsentrere deg om mer konkrete spørsmål.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #81 på: 02. Des. 2009, 13:53 »
Så dere har kun skoleeksamener hos dere?
I de største faga våre har vi hatt et par caseoppgaver i tillegg til en stor skoleeksamen. Forsåvidt var de grei øvelse frem mot eksamenen da, men de teller jo også noen prosent av karakteren.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #82 på: 02. Des. 2009, 14:07 »
Kun skoleeksamener ja. Og gjennomsnittet er vel to-tre oppgaver uten deloppgaver, slik at du må kunne mye og skrive veldig mye på hver oppgave. Hadde ikke takket nei til en BI-type-eksamen i ny og ned skal jeg innrømme.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #83 på: 02. Des. 2009, 15:06 »
Jeg hadde ihvertfall lett foretrukket mye små oppgaver, som de aller fleste andre regner jeg med. Får du en eksamensoppgave i ledelse hvor du skal "greie ut om lederens påvirkning på en organisasjonskultur" for eksempel, så har du en myyye vanskeligere jobb enn når du kan konsentrere deg om mer konkrete spørsmål.

Slik er det jo på BI også da. Alle "skrive" eksamener er det kun en eller to oppgaver. Vi har et ledelse fag feks hvor du kan velge mellom å svare på et av to spørsmål og du er forventet å skrive ca 10 sider i løpet av 5 timer.

Det samme gjelder hjemmeeksamener. Det er på feks mikro at vi har flere spørsmål, kanskje 4-5 oppgaver med "abcd" spørsmål. På blindern feks har jeg sett at de har èn veldig stor oppgave, med masse tall og tekst, og det er nesten litt opp til deg selv å finne ut hva de spør om.

Men når det gjelder det eksempelet du kom så er det akkurat slik vi har det også.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #84 på: 02. Des. 2009, 15:26 »
Det samme gjelder hjemmeeksamener. Det er på feks mikro at vi har flere spørsmål, kanskje 4-5 oppgaver med "abcd" spørsmål. På blindern feks har jeg sett at de har èn veldig stor oppgave, med masse tall og tekst, og det er nesten litt opp til deg selv å finne ut hva de spør om.

Hadde mine to første eksamner i mikro og makro der nå. I mikro var det ganske store oppgaver denne gangen, men har sett som du sier på tidligere eksamner at det bare er en stor oppgave. Tidligere eksamner ligger ute http://www.oekonomi.uio.no/eksamen/Eksamensoppgaver.html hvis noen er interessert

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #85 på: 02. Des. 2009, 15:34 »
På de fagene som ligner så har vi faktisk ganske like eksamener. Men vi har jo mye mer bedøk enn dere, og omvendt med makro.

Tror hvertfall jeg konkluderer med at eksamene er ganske like og at vanskelighetsnivået er temmelig likt ;) Som forventet egentlig...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #86 på: 02. Des. 2009, 15:41 »
Mikroeksamen som jeg fikk hos deg Lars Thomas tydet ihvertfall på at vi får ganske like eksamener her.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #87 på: 02. Des. 2009, 17:30 »
Tror hvertfall jeg konkluderer med at eksamene er ganske like og at vanskelighetsnivået er temmelig likt ;) Som forventet egentlig...

Nåja, fra det jeg har hørt og det jeg er sett er jeg langt fra overbevist. Snakket i tillegg nettopp med en kompis som går BI markedsføring i Bergen, de har visst multiple choice på alle markesføringseksamenene sine.  :)

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #88 på: 02. Des. 2009, 18:03 »
For meg virker du som om du ikke er overbevist fordi du ikke vil overbevises ;)

Og man kan jo ikke sammenligne markedsføring da det ikke har noe med økonomi å gjøre. Det blir jo litt som å sammenligne økonomi med statsvitenskap eller sosiologi.

Noe av problemet til BI er det som Kø1 sier tidligere her. Selv de som går markedsføring, kultur og ledelse og de andre ikke økonomisk rettede linjene har det første året ganske krevende økonomi fag selvom det ikke er det de studerer. Det er veldig mange av de som studerer markedsføring som sliter med makro og statistikk eksamen feks, og dermed er strykprosenten i disse fagene ganske høye. Selvom det ikke sier noe om nivået på økonomistudentene i disse fagene. Ideelt sett burde nok markedsføringsstudentene få lov til å konsentrere seg om litt mindre kvantitative fag da mange av sikkert ikke har interesse eller evne til å gjøre det godt i disse fagene. Første året på BI er ganske likt for de aller fleste linjene.

Nå skal ikke jeg si noe om hvordan eksamensformen for markedsføring er, men på økonomi og administrasjon har vi kun hatt en multiplechoice eksamen. Men i Operativ økonomistyring har det blitt lagt inn en del av eksamen på 20% som er multiple choice, denne synes jeg var langt vanskeligere enn hoveddelen med ABC - kalkyle.

Når i tillegg Kristoffer sier at eksamenene så ut til å ligge på ca samme nivå så ser jeg ingen grunn til å tro noe annet. Har egentlig lurt ganske mye på dette selv da jeg også begynner å lure noen ganger pga alle "ryktene" man hører...

Nå skal jeg kose meg videre med Black - Scholes opsjonsprisingsmodell før morgendagens eksamen i finansiell styring !! :(

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #89 på: 02. Des. 2009, 18:16 »
Hehe, blir gjerne overbevist jeg, men har liksom ikke sett noen grunn til det. Det eneste jeg baserer meg på er egentlig eksamenene jeg har sett selv og fått høre akkurat hvordan var. Dessuten er jeg sur og i kverulanthumør etter noen kjipe dager med skippertak før eksamenene. :P

Markedsføring og økonomi har vel en del med hverandre å gjøre. Jeg har selv markedsføringsfag til våren, og alle markedsføringsstudenter har vel økonomifag.