Jeg har dessuten hørt på Puls på NRK(tror jeg) at den jevne helsestudiomedlem har like godt utbytte av 1 glass melk, som kreatin og ptotein pulver. Det er ikke sånn at man kan pøse på ubegrenset mengde, så melk gjør susen visstnok.
Og dette stemmer veldig godt. Har nå gått 2,5år på medisin, og har hatt forelesninger med norges ledende arbeidsfysiologer, ernæringseksperter og muskelfysiologer. Alt dette proteinmaset man hører fra "kroppsbyggere" er stort sett bare tull, da et normalt kosthold dekker kroppens proteinbehov.
Faktum er at kroppens vekt består av to enkle variabler: Inntak og forbruk. Det som er viktig å skjønne, er at når kroppens proteinbehov er dekket, går overskuddet av protein, via aminosyrer, til å bli lagret som fett. Akkurat det samme gjelder med karbohydrater.
Dette er fordi vi kun har én mulighet til å lagre overskuddet som, nemlig fett. Det vil si, vi lagrer det også som karbohydrater, eller glykogen, men dette lagret er såpass lite at det i denne sammenheng ikke spiller noen rolle.
Derfor provoserer alle disse "lavkarbo" og "lavfett" og "lav-hva-faen-det-skal-være" diettene meg. Man må nemlig uansett kompensere med annen type næring når man kutter på den ene typen! Og denne kompensasjonen kan ikke skje via proteiner - proteiner gir
nesten ikke energi! En person som
kun spiser proteiner vil etter noen dager dø, selv om personen spiser seg god og mett opptil flere ganger om dagen - via såkalt "rabbit starvation".
Fasiten bør være at man forsøke å spise de
riktige typene karbohydrater (blant annet mtp. glykemisk indeks), fett (lite mettet) og proteiner. Så får mengden bero på hvor mye du bedriver av fysisk aktivitet - og om du ønsker å gå opp eller ned i vekt.
Over til kreatin, som er blitt kroppsbyggernes nasjonalrett. Kreatinfosfat har evnen til å omdanne ADP i muskelcellene til ATP, hvor energien enkelt fortalt ligger. Problemet er bare at det er svært mye som tyder på at det ikke går ann å utnytte denne effekten av kreatinfosfatet ved å innta det peroralt (via munnen) - og at det kun fører til økt opptak av vann, derfor en vektøkning. Jeg snakket blant annet med Norges kanskje største ekspert i fysiologi, professor Asbjørn Røed, og han var veldig skeptisk til at det vil være mulig å innta noe slikt i pulverform.
Ser at mange jallasider viser til forskning som sier at dette fungerer, men problemet er bare at de ikke oppgir kilder, og da faller alt i grus. Jeg har selv prøvd kreatin, og syns selv det hadde en viss effekt, men om dette var fordi jeg faktisk trente mer i denne perioden vites ikke.
Men for all del, jeg skal ikke på noen måte være skråsikker på om kreatin fungerer, for det
kan det i teorien gjøre. Men så var det bare forskjell på teori og praksis da...
Daniel: Har selv en Trek 5200 fullkarbon, samme type som Lance Armstrong vant sin første TdF med! Er veldig fornøyd med den, men bruker den altfor lite. Det som er digg med å ikke sykle alene, er at man kan kjøre i vifter, og på den måten få et helt annet tempo. Å sykle alene kan ikke sammenliknes med å sykle sammen med 5stk mtp. fart.