20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Treningstråden!  (Lest 43672 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Treningstråden!
« Svar #60 på: 24. Juni 2011, 16:40 »
Hvor ofte har du tillatt deg å "ta fri" fra dietten iløpet av de 6 månedene? F.eks bytur, pizza, godteri etc. Ting som ikke er altfor sunt. Hørtes jævli tøff ut den dietten, så det må jeg si er ståldisiplin.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #61 på: 24. Juni 2011, 16:46 »
Livet er for kort til å gå på diett :P Men kreds til deg som gjennomfører det!

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #62 på: 24. Juni 2011, 17:30 »
Hvor ofte har du tillatt deg å "ta fri" fra dietten iløpet av de 6 månedene? F.eks bytur, pizza, godteri etc. Ting som ikke er altfor sunt. Hørtes jævli tøff ut den dietten, så det må jeg si er ståldisiplin.

Laurdagen har det som oftast vore ein slags "spisedag", der eg har eit måltid der eg koser meg med det eg har lyst på. Det kosemåltidet blir som eit ekstra måltid den dagen. Men dess lenger ut i dietten eg har kommet, dess mindre har eg slurvet med maten.  Alkohol og byturer har eg holdt meg unna, i og at med kroppen blir så dehydrert og sur(ph), MEN det hadde gått fint å tatt seg ein øl eller 2 ein laurdagskveld.

Ein må og skal kunne unne seg litt på diett. Det gjer det mykje lettare for seg sjølv og er veldig befriande.

Det eg har merket spesielt er at humøret kan svinge ganske ofte. Somme dager kan du føle deg i knallform, medan andre dager føler du deg berre mager og dårleg trent! Det er uvant å ligge på 80kg, kontra 95, både visuelt og styrkemessigt.

Tveit: Enig at det er bortkastet OM ein skal gjere det kvart år. ;) Då vil jo ein ikkje ha noko framgang verken styrkemessigt eller volum-messigt!  Målet er jo å komme i så bra form at eg slepp å gå nokon lang diett. Det vil jo ta nokre år å legge på seg såpass mykje muskelmasse, men eg har nok disiplinen og gløden til det. :)
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #63 på: 24. Juni 2011, 22:57 »
All respekt - slikt er jeg ikke laget for, rett og slett :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #64 på: 24. Juni 2011, 23:10 »
All respekt - slikt er jeg ikke laget for, rett og slett :P

Det skjønner eg VELDIG godt. ;)
Det er nok ikkje for alle. For ganske få. Ein må nesten vere litt halvgal for å gjennomføre det.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #65 på: 26. Juli 2011, 21:18 »
Kjøpte meg sykkel i går, en skikkelig racer.

http://www.hardrocx.no/artikkel/les/369/11_Equlibrium+RR/

Var ute og prøvde den for første gang i dag og satan så digg det var! Litt vondt i ræva selvfølgelig, men det kommer seg fort. Var en drøm å sykle på en slik type sykkel.

Gikk for en runde på 3 mil i dag som viste seg og være akkurat perfekt for en utrent nybegynner! :P

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #66 på: 26. Juli 2011, 21:30 »
Nå jobber jo jeg i en sportsbutikk som har en egen sykkelbutikk, så fikk jo en del rabatt på utstyret. Fikk utstyr for ca. 20.000,- til 13.500,-.

Har 3-4 kompiser som har kjøpt sykler også, så vi kommer til å sykle mye sammen. Enklere å motivere seg da.

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #67 på: 26. Juli 2011, 22:38 »
Kjøpte også en sykkel her om dagen av typen hybrid. Så om jeg får smaken på dette er planen å kjøpe en racer neste vår!

Skal endelig bli bra med noen roligere år fremover som student!! Da skal det bli tid til fjellturer, sykling og fotball igjen:)

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #68 på: 26. Juli 2011, 22:47 »
Dette som er bakdelen med sukesess i Tour de france alle skal sykle og det seff langs veien. Ikkje kjekkt når ein pendler 2 timer med bil kver dag langs Bømlaveiene-.-
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #69 på: 26. Juli 2011, 22:48 »
Husk at syklistene har akkurat de samme rettighetene som bilister, så ta hensyn! ;)

Men det skal sies at vi prøves lengst mulig å finne lite traffikerte strekninger å sykle på. Er ikke så fett å sykle på en vei hvor biler og trailere suser forbi i 80-90.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #70 på: 26. Juli 2011, 22:53 »
Jeg har dessuten hørt på Puls på NRK(tror jeg) at den jevne helsestudiomedlem har like godt utbytte av 1 glass melk, som kreatin og ptotein pulver. Det er ikke sånn at man kan pøse på ubegrenset mengde, så melk gjør susen visstnok.

Og dette stemmer veldig godt. Har nå gått 2,5år på medisin, og har hatt forelesninger med norges ledende arbeidsfysiologer, ernæringseksperter og muskelfysiologer. Alt dette proteinmaset man hører fra "kroppsbyggere" er stort sett bare tull, da et normalt kosthold dekker kroppens proteinbehov.

Faktum er at kroppens vekt består av to enkle variabler: Inntak og forbruk. Det som er viktig å skjønne, er at når kroppens proteinbehov er dekket, går overskuddet av protein, via aminosyrer, til å bli lagret som fett. Akkurat det samme gjelder med karbohydrater.

Dette er fordi vi kun har én mulighet til å lagre overskuddet som, nemlig fett. Det vil si, vi lagrer det også som karbohydrater, eller glykogen, men dette lagret er såpass lite at det i denne sammenheng ikke spiller noen rolle.

Derfor provoserer alle disse "lavkarbo" og "lavfett" og "lav-hva-faen-det-skal-være" diettene meg. Man må nemlig uansett kompensere med annen type næring når man kutter på den ene typen! Og denne kompensasjonen kan ikke skje via proteiner - proteiner gir nesten ikke energi! En person som kun spiser proteiner vil etter noen dager dø, selv om personen spiser seg god og mett opptil flere ganger om dagen - via såkalt "rabbit starvation".

Fasiten bør være at man forsøke å spise de riktige typene karbohydrater (blant annet mtp. glykemisk indeks), fett (lite mettet) og proteiner. Så får mengden bero på hvor mye du bedriver av fysisk aktivitet - og om du ønsker å gå opp eller ned i vekt.

Over til kreatin, som er blitt kroppsbyggernes nasjonalrett. Kreatinfosfat har evnen til å omdanne ADP i muskelcellene til ATP, hvor energien enkelt fortalt ligger. Problemet er bare at det er svært mye som tyder på at det ikke går ann å utnytte denne effekten av kreatinfosfatet ved å innta det peroralt (via munnen) - og at det kun fører til økt opptak av vann, derfor en vektøkning. Jeg snakket blant annet med Norges kanskje største ekspert i fysiologi, professor Asbjørn Røed, og han var veldig skeptisk til at det vil være mulig å innta noe slikt i pulverform.

Ser at mange jallasider viser til forskning som sier at dette fungerer, men problemet er bare at de ikke oppgir kilder, og da faller alt i grus. Jeg har selv prøvd kreatin, og syns selv det hadde en viss effekt, men om dette var fordi jeg faktisk trente mer i denne perioden vites ikke.

Men for all del, jeg skal ikke på noen måte være skråsikker på om kreatin fungerer, for det kan det i teorien gjøre. Men så var det bare forskjell på teori og praksis da...

Daniel: Har selv en Trek 5200 fullkarbon, samme type som Lance Armstrong vant sin første TdF med! Er veldig fornøyd med den, men bruker den altfor lite. Det som er digg med å ikke sykle alene, er at man kan kjøre i vifter, og på den måten få et helt annet tempo. Å sykle alene kan ikke sammenliknes med å sykle sammen med 5stk mtp. fart.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #71 på: 26. Juli 2011, 22:56 »
Gi meg noen uker så skal jeg komme til Rakkestad å kjøre en skikkelig tur sammens med deg! ;) Men trenger noen uker som sagt! ;D

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #72 på: 26. Juli 2011, 22:58 »
Ja prøver men det er jo ikkje alltid så lett -.-. Og dere syklister kan godt kjøre inn i busslommer og sidekanter også for å sleppe bilene forbi!! Det som provoserer er jo 1 av 1000 som gjør det resten lager eit lang kø som igjen fører til farlige forbikjøringer. Er i grunn veldig synd at det er så få sykkelstier i Norge.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #73 på: 26. Juli 2011, 23:00 »
Gi meg noen uker så skal jeg komme til Rakkestad å kjøre en skikkelig tur sammens med deg! ;) Men trenger noen uker som sagt! ;D

Hehe, deal!  ;D

Har du fått deg sykkelcomputer også, eller? Hva holdt du i snitt på første turen?

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #74 på: 26. Juli 2011, 23:01 »
La meg spørre før jeg legger det ut: Hva "burde" den ligge på? :P Hva er bra, hva er dårlig? Har aldri sykla for å trene før, så har lissom ikke noe erfaring overhode.