20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: NewUtd - objektiv eller subjektiv?  (Lest 7681 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
NewUtd - objektiv eller subjektiv?
« på: 08. Juni 2009, 18:46 »
Jeg fikk en henvendelse angående Jarles "subjektive" artikkel på forsiden av en som sa at flere mente at NewUtd har blitt en parodi. Jeg mener å huske at vi har hatt en slik debatt før, men jeg spør igjen: Hva mener dere? Bør NewUtd være et 100 % objektivt nettsted, eller kan vi tillate oss en slags nufc.com-stil med ironi og sterk kritikk mot klubben når det er passende?
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: NewUtd - objektiv eller subjektiv?
« Svar #1 på: 08. Juni 2009, 18:57 »
Jeg ser ikke på dette som en nyhetssak i den forstand. Kunne kanskje ha lagt til ordet KOMMENTAR foran tittelen, men da er man i mine øyne pinlig nøyaktig. Jeg har ingen problemer med at Jarle her presenterer et subjektivt, skal vi kalle det skråblikk, på nyheten om at klubben er til salgs på e-mail. Bare det at interesserte bes kontakte klubben på mail er jo i mine øyne fullstendig latterlig. Så kan man jo si hva man vil om hva det sier om klubbens ledelse og sånn og sånn. Er dette noe å diskutere?

Vi er en norsk side som baserer oss på informasjon fra engelske nettaviser. Det blir andrehånds nyheter vi presenterer. Hvorfor kan vi ikke da tillate oss å være litt subjektive, der det passer sånn? Hvis ikke vi kan tillate Jarles artikkel blir vi nesten mer seriøse enn The Chronicle og The Journal er i sine artikler. Da blir vi mer objektive enn Alan Oliver noen gang har vært. Hvorfor skal det være et mål? Som sagt, vi presenterer annenhånds informasjon om Newcastle, og mange har nok helt sikkert lest disse nyhetene på engelske nettaviser allerede. Så hva er problemet?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08. Juni 2009, 19:22 »
Så lenge det kommer klart frem i enten tittel eller begynnelsen av artikkelen, så mener eg at vi bør gi rom for subjektive innslag her på NewUtd.no.

Ginola

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08. Juni 2009, 19:53 »
Jeg mener at NewUtd.no er det beste tilbudet for norske Newcastle Supportere. Derfor bør nyheter være objektive og Forumet subjektivt med et hint av objektive meninger. det er ikke bare 16-28 som er aldersgruppen for denne siden, men 8-80! Når det kommer til andrehånds nyheter så er VG og NewUtd.no nesten på lik linje når det kommer til engelsk fotball.
ill the Enemy, we are the Toon Army...

Radar

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08. Juni 2009, 21:02 »
For de som har lest de engelske fanzine'ne så er det ganske mange subjektive meninger i bladene. Det nevnes alltid at den enkeltes meninger ikke nødvendigvis representerer den generelle holdningen på newutd men står for artikkelforfatterens regning. Og så lenge det forklares i innledning eller på annen måte at dette er subjektivt så ser jeg ingeting galt med dette.

Likevel så synes jeg kanskje selve nyhetsdelen kan være objektiv mens alle subjektive meninger kan ytres i blogger og personlige kommentarer i MagZine. Kanskje en egen side med "Dine meninger" kan være en idé? På denne måten skiller vi det objektive og subjektive og kan framstå som seriøs. Se på f.eks VG som har en nyhetsside og "Lesernes VG" med personlige meninger og har en god miks der.

Ginola

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 08. Juni 2009, 22:46 »
For de som har lest de engelske fanzine'ne så er det ganske mange subjektive meninger i bladene. Det nevnes alltid at den enkeltes meninger ikke nødvendigvis representerer den generelle holdningen på newutd men står for artikkelforfatterens regning. Og så lenge det forklares i innledning eller på annen måte at dette er subjektivt så ser jeg ingeting galt med dette.

Likevel så synes jeg kanskje selve nyhetsdelen kan være objektiv mens alle subjektive meninger kan ytres i blogger og personlige kommentarer i MagZine. Kanskje en egen side med "Dine meninger" kan være en idé? På denne måten skiller vi det objektive og subjektive og kan framstå som seriøs. Se på f.eks VG som har en nyhetsside og "Lesernes VG" med personlige meninger og har en god miks der.

Liker tanken.
ill the Enemy, we are the Toon Army...

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08. Juni 2009, 22:57 »

Liker tanken.

Støtter denne! Nyhetene på forsiden bør uansett være objektive, så kan heller personen(e) uttrykke sine meninger på forumet eller andre steder. Det gir et mest mulig seriøst bilde av hele siden, spesielt for alle dem som ikke gidder å bruke sin tid på forumet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 09. Juni 2009, 10:28 »
Husk at vi har forumbrukere som enda ikke har startet på ungdomskolen, for de er ikke dette "annenhåndsnyheter" men muligens deres eneste "rene" nyhetskilde for Newcastle.

Jeg synes, som jeg også har gitt uttrykk for før, at forsiden bør inneholde objektive nyheter.

Wroom

• Midtbaneanker
  • "Space-collector"
    • Vis profil
« Svar #8 på: 10. Juni 2009, 18:17 »
Vi kan vel skrive at det er en subjektiv mening?

Radar

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #9 på: 10. Juni 2009, 20:05 »
I nyhetene på forsiden mener jeg at subjektivitet ikke skal komme fram. Det er en av grunnene til at vi har forumer der man kan ytre sine meninger. Forsiden er en ren nyhetskilde.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 10. Juni 2009, 20:32 »
Jeg mener at det er viktig at vi ikke blir for formelle også. Det er viktig å finne en mellomting. Men det er viktig at forfatteren får frem at dette er hans meninger og tanker. Slikt må det være rom for mener jeg.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #11 på: 10. Juni 2009, 22:28 »
Hvis vi nå starter en ny fanklubb, og ønsker å bli linket til av div nettaviser - mener jeg at det er viktig at nyhetssakene som det linkes til er objektive. Alle artikler bør avsluttes med en invitasjon til å diskutere saken i forumet vårt, samt et spm: "Bli medlem?"

Da kan man ta det subjektive i forumet. Ser likevel ingenting i veien for å ha en seksjon/link som heter skråblikk eller liknende, der en artikkelforfatteri kan skrive litt ironisk/på kanten/subjektivt, som en slags generell komentar til styre, stell, spillere etc et

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #12 på: 10. Juni 2009, 22:42 »
Enig bjørni.
Om nyhetene er subjektive kan meningene variere fra hvem det er som skriver dem. Leserne kan da opfatte siden som vinglete da forfatterne fremmer forskjellige meninger og kan fort synes det blir litt for useriøst å lese dem.

F.eks har ikke nufc.com særlig høy status blant forum brukerne på N-O om jeg ikke tar helt feil for akkurat det samme. Selv leser jeg sjelden meningene dems da jeg vet hva og hvor de står, men de er gode på statistikker, historie og diverse andre faktarelaterte ting som transfers tidligere managere, osv.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 10. Juni 2009, 23:10 »
Synes ikke det er noenting i veien med subjektive artikler. Det er da lite som er mindre spennende enn faktaartikler som er omformulert 2-3 ganger siden første kilde og er fullstendig uten nyhetsinteresse. Greit nok at det kan være et unikt sted å lese nyheter på norsk, men den desidert største delen av målgruppen har vel andre kilder de heller besøker for NUFC-nyheter...

At det uansett bør komme klart fram at artiklene er subjektive er greit nok, tror egentlig ikke det er så viktig. At enkelte unger blir hjernevasket når det gjelder synet på noen av klubbens spillere og ledere er vel ikke sååå alvorlig..? Det viktigste når det gjelder subjektive artikler er at de krever svært gode skribenter. De blir nemlig fort en tragedie å lese dersom de er skrevet dårlig, spesielt om man i utgangspunktet er uenig. 

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11. Juni 2009, 08:36 »
Mulig jeg uttrykte meg uklart Berntsen, men det jeg mener er at nyhetssiden vår er en måte å skaffe oss flere medlemmer på. Greit nok at vi idioter med KUN NUFC på hjernen har lest alt før, men hvor mange prosent av fotballsupporterne er SÅ hekta? Vi må jo føle en opplysningsplikt til andre geordies?

Jeg mener derfor at det ikke skader om vi har noen oversatte artikler, som er objektive i forhold til originalartikkelen, og som er verdifull informasjon for NUFC supportere som ikke er på teamtalk, skysports, newsnow etc hver dag.

Nyhetssiden vår blir dermed innfallsporten til forumet (og dermed muligens medlemsskap) slik jeg ser det.