Hva angår Martins:
Denne sesongen kan jeg ikke helt huske at Martins alene har vunnet oss fotballkamper. Mot Aston Villa var hele laget veldig gode. Vi styrte kampen i stor grad, og vant takket være et veldig godt kollektiv, som spilte for hverandre, for laget, og ikke hver for seg. Akkurat det siste har vi gjort altfor mye denne sesongen. Spillerne har ikke opptrådt som et kollektiv, og vi har vært avhengige av enkeltprestasjoner. Som ikke har kommet. Hvor har tryllekunstene til Martins vært denne sesongen?
At Martins er uforutsigbar og en individualist er både et gode og et onde. Denne sesongen har det vært mest et onde, i mine øyne. Forrige sesong var det i større grad et gode.
Det er fullt mulig å få plass til en individualist i et kollektiv, men da må kollektivet være veldig sikre på hverandre og hverandres bevegelser, slik at individualisten kan komme inn og være krydderet i maten, eller glasuren på kaka.
Men når vi ikke har det kollektivet, så blir vi veldig avhengig av at Martins hele tiden skal trylle. Han har svært sjelden tryllet ballen i mål helt ut av det blå. Han har vel to stangskudd helt ut av det blå. Men ellers er det tynt med tryllekunstene. Det gjelder ikke bare denne sesongen, det gjelder også de to foregående sesongene.
Jeg vil gjerne se de brilliante stikkerne du snakker om, Mats. Jeg kan ikke huske å ha sett dem. Martins dribler i svært liten grad sine motspillere. Han har en fryktelig lei tendens til å stoppe opp, gå tilbake, prøve å gå rundt, i stedet for å utfordre direkte. Dette sinker spillet vårt, og gjør at det blir vanskeligere å komme seg til sjanser. Martins har heller ikke det beste øyet for løp fra kant eller smarte bevegelser fra spissmakkeren. Og jeg husker fremdeles Martins' mål mot Bolton borte i forrige sesong, da Viduka er langt bedre plassert, men Martins skyter et ikke veldig hardt skudd, rett på keeper, som fomles i eget mål. Martins scoret, men Viduka ville fått en langt bedre sjanse, om han hadde fått ballen. Det er ikke det eneste eksemplet, men det er kanskje det beste eksemplet. Selv om Martins faktisk scoret på noe som egentlig ikke kan kalles for en sjanse.