20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Jeg hater Champions league  (Lest 5288 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Klaus

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
Jeg hater Champions league
« på: 03. Mai 2009, 12:36 »
Jeg hater champions league!!! Intenst og inderlig.

Hvorfor?

Fordi denne ligaen i sin nåværende form har sementert toppen i europeisk fotball.
Tv inntketene er enorme.
Eksponeringen er intens, noe som øker verdien på reklameinntekter og supporterutstyr.

Dette gir klubbene som deltar et så stort økonomisk forsprang at det er tilnærmet umulig for de bak å ta dem igjen.

Resultatet er at det er de samme klubbene som deltar år etter år. Forspranget bare øker.

Se på Premier League. En vet på forhånd at det er Liverpool, ManU, Arsenal og Chelsea som blir topp 4. I år som i fjor.

Se ut i Europa, Det er Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen, osv.

Jada, jeg vet at disse klubbene var store også før champions league systemet, men da var det ihvertfall mulig for et lag å komme opp.

Slik det er nå er de 4 store i England så store at en egentlig kan snakke om en liga i ligaen.  Konkurransevilkårene er så forskjellige at de nesten ikke kan sammenlignes. En har en superliga med de 4 store, og en for resten. For dem er vinneren den klubben som kommer på 5 plass.

Jeg synes det er trist. Ikke bare fordi jeg er Newcastle supporter. Men fordi jeg synes det er moro med litt rivalisering og mangfold i supportermiljøene. På skolen til min sønn på 10 år er det sånn ca 95% Manu supportere. De resterende 5 prosent heier med Liverpool.
Det hele gjør meg egentlig litt trist.

Hva kan så gjøres?

Jeg følger også veldig godt med i Amerikansk fotball. (Når en først setter seg inn i reglene er det et fantastisk facinerende spill).
I NFL har de skjønt at alle lag trenger å vinne for å bevare mangfoldet. Derfor har de satt inn en Salary Cap. Det betyr at hvert lag ikke kan bruke mer enn et gitt beløp på lønninger. Dette taket er satt slik at alle klubbene har råd til det. I praksis betyr dette at hvis et lag har en Rooney, så har de ikke råd til Ronaldo samtidig. Resultatet er at nesten alle kamper er intenst spennende og jevne. On any given sunday, anything can happen. Sett i et 15-20 års perspektiv er du nesten garantert at ditt lag vil hevde seg helt i toppen.

Jeg sier ikke at systemet er direkte overførbart til europeisk fotball, men føler likevel noe må gjøres. Premier league er blitt alt for forutsigbar i toppen.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Jeg hater Champions league
« Svar #1 på: 03. Mai 2009, 12:52 »
Det er vel først og fremst i England de siste årene dette har vært et problem. I Italia og Spania har det vært mer forskjellige lag som har vært med. At klubber som Barca, Real Madrid, Juve, Milan (kom ikke med i år), Bayern osv er med er naturlig siden disse klubbene er balnt europas største klubber på mange områder.

Peter

• Gjest
« Svar #2 på: 03. Mai 2009, 13:32 »
Jeg elsker Champions League, enkelt og greit.

Jeg vet godt at de siste årene har det bare vært F.eks. Man U, Chelsea, Leverbassenget, Osv....

Men man kan ikke gjøre noe med det for de store er og blir store.......... et untak med Newcastle.

Jeg vet godt hvordan det er for han sønnen din, Claus ettersom jeg bare er 11 år selv og nesten alle i klassen heier på Arsenal.

Mats

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #3 på: 03. Mai 2009, 13:50 »
Elsker Champions League, og kommer alltid til og gjøre det.
Alan Shearer. Ingen over, ingen ved siden.

Klaus

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03. Mai 2009, 22:49 »
Misforstå meg rett. Jeg kan også glede meg over en fin fotballkamp i Champions League. Det er konseptet og spesielt inntektsfordelingen jeg misliker. i gamle dager var det jo serievinnercupen der kun nr en i hvert land var kvalifisert. Dagens system med innledende gruppespill gjør at hvert lag som er med genererer helt enorme inntekter. Kanskje noe av disse midlene burde fordeles litt jevnere i det enkelte lags hjemlige liga? Fortsetter utviklingen blir alle andre lag rene rundingsbøyer for superlagene. Er det virkelig det publikum vil ha?? De 4 store i England har til nå i år til sammen spilt 139 kamper i Premier League. Til sammen har de tapt 16 av dem!! Og det nesten utelukkende mot hverandre. Det er en tapsprosent på ca 11% totalt. Trekker en fra tapene de 4 store har mot hverandre så er tapsprosenten neglisjerbar. Hvor er spenningen??? 

Jada, det er kanskje litt surmuling fra en Newcastle fan som har sett det meste butte i mot denne sesongen. Men jeg har vært med på å rykke ned med Newcastle før. Den gang spratt de opp med Keegen i spissen. Helt til toppen av premier league. Den gang var det mulig å komme langt med innsatsvilje og et godt trent lag. Jeg kan bar eikke se at det samme er mulig nå. Champions league systemet har styrket de beste økonomisk slik at de kan kjøpe hvem de vil. De beste spillerne ønsker max eksponering og det er de bare de som allerede er i systemet som kan tilby. Hvis ingenting gjøres er det de samme 4 beste på topp de neste 20 år. Bare vent å se.

Øystein Solbjørg

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #5 på: 03. Mai 2009, 23:15 »
Mange gode poenger!
Ingen tvil om at penger og økonomi har gjort premier league mindre uforutsigbar, og forskjellene blir bare størreog større. Man u, Liverpool, Chelski og Arsenal er i egen liga og langt foran resten. Penger er den største grunnen til dette og champ league er således en viktig faktor.

Synd at penger skal ha så mye og si, men ikke lett å få gjort så mye med det er jeg redd. Forskjellene vil nok bare øke og det vil ikke bli lett å ta inn forspranget de 4 store i England har fått. De har mest penger og kan dermed i praksis kjøpe hvem de vil fra de andre klubbene som prøver å ta opp kampen.

Kenneth Santa Cruz Bassan

• Supersub
  • Sweet fish
    • Vis profil
    • Dawn of retaliation
« Svar #6 på: 04. Mai 2009, 15:43 »
CL har blitt så ødelagt. Det er ikke lengre Champions league. For det første så deltar det flere lag fra et land noe jeg synes er helt latterlig. Champions league skulle vært for vinnerne og ikke de som kanskje klarer å skrape seg frem en 4 plass og slår ut vinneren som kanskje er fra irland. Dette er pga inntektene såklart. Derfor vil somsagt forspranget bare bli større.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 04. Mai 2009, 16:03 »
Er det bare meg, eller er denne diskusjonen i feil forum?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #8 på: 04. Mai 2009, 16:41 »
Nå er denne diskusjonen dog veldig interessant.
Jeg tror kanskje jeg kan forstå noe av det Klaus mener. CL må nok ta sin del av skylda for at topp 4 i England er bestemt på forhånd. Etter at Liverpool tok fjerdeplassen foran nesa på oss i 2004, og fikk inntekter fra CL, i tillegg til frisk kapital fra nye eiere, og en ny manager i verdensklasse, så har topp 4 i England nøyaktig lik hvert eneste år. Vi var faktisk det siste restlaget som var topp 4. Og vi tapte fjerdeplassen på målstreken til Liverpool. Jeg kan ikke unngå å tenke på hvordan verden hadde sett ut om vi ikke hadde gitt fra oss så mange unødvendige poeng i avslutningen på 03/04-sesongen, og hadde tatt den fjerdeplassen foran nesa på Liverpool. Hadde topp 4 vært den samme da? Hadde vi rykket ned fra PL denne sesongen uansett? Hadde Sir Bobby blitt sittende?

De pengene som er i CL gjør at det svært ofte er de samme klubbene som deltar år etter år fra de største europeiske landene.
Og kvalifiseringssystemet er lagt opp på en sånn måte at det er umulig for noen andre norske klubber enn Rosenborg å være med i det gode selskap. Det er nøyaktig de samme lagene som er i kvart- og semifinale år etter år. Ihvertfall nesten, og finalene gjentar seg ofte. Det er på ingen måte umulig at vi denne sesongen får en reprise på Barcelona-Arsenal fra 2006, selv om jeg anser det som mest sannsynlig at vi får nøyaktig samme finale som i fjor, mellom Chelsea og ManU. Er redd det også vil bli samme vinner, og samme kampforløp som i fjor.
Det er slettet intet pluss for turneringen hvis vi får to finaler på rad med nøyaktig de samme lagene. Det er heller intet pluss for turneringen at Liverpool og Milan møttes til revansjeoppgjør kun to år etter den berømte finalen i Istanbul.
Og hvis det skulle bli Barca-Arsenal i årets finale, så vil heller ikke det være optimalt, selv om jeg vil kalle det en morsommere finale enn alternativene.

Og med unntak av 2004-finalen har det bare vært de største og rikeste klubbene i Europa som har spilt finale i CL.

Men sånn er det bare. Jeg ser ikke hvordan vi kan kalle det Champions League, og ha det på noen annen måte.
Det blir ikke Champions League med en finale mellom Rosenborg og FC København, selv om begge er nasjonale mestere. Men igjen, hva gjør Arsenal og Liverpool i CL, når de er nummer tre og fire i Premier League?

Jeg kan være enig i at det hadde vært en fordel om bare de nasjonale mesterne hadde spilt i CL. Det vil kanskje bety en god del enklere kamper for representantene fra Spania, England, Italia og Tyskland. Men det vil også utelukke en hel-engelsk finale, eller hel-italiensk finale. Og det vil gjøre Rosenborgs sjanser til å hevde seg større. Og det kan bety at det ikke er bare RBK og FCK som får delta, men også den svenske mesteren, eller eventuelle andre danske og norske mestere. Det vil også bety at serievinnere fra andre mindre europeiske land ikke ryker ut i gruppespillet, fordi de møter nummer 1, 2, 3 og 4 i Tyskland, Italia, Spania og England (nr. 1 i Tyskland, nr. 2 i Italia osv.)

Selv om jeg elsker å se Rosenborg spille mot Chelsea, Valencia osv, så ville det likevel vært morsommere om Rosenborg hadde vært i gruppe med nr. 1 i England, nr. 1 i Frankrike, og nr. 1 i Hellas, for eksempel. All sannsynlighet tilsier at vi likevel vil se de samme lagene dominere turneringen, og finalene fort kan gjenta seg.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Romance

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 06. Mai 2009, 14:09 »
Helt enig i forfatter av tråden.
Kan selv også unne meg en god fotballkamp etter jobben, og jeg liker at det finnes en god forrett til Newcastle påfølgende helg. Alikevel kunne jeg ikke vært mer enig i at CL skal ha mye av skylden for gruperinger innad i ligasystemet.

Det ironiske er jo så klart at ingen av oss ville hatt noe i kot om vår egen kjære klubb dro nytte av CL ;-) Men men, sånn er det..
Trist at en eller annen utlending som kun har sittet hjemme og ser fotball på promperommet sitt, bestemmer seg å spytte inn hele oljefondet sitt i en klubb, og dette er den eneste måten man muligens kan hamle opp med de 4 store..
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

Milford

• Supersub
  • Motgangssupporter
    • Vis profil
    • danielmilford.no
« Svar #10 på: 07. Mai 2009, 07:37 »
Jeg er også langt på vei enig.

I Norge hadde RBK lenge enerett på CL, ble den desidert rikeste klubben i landet, og vant serien år etter år etter år. Men topplasseringene ga seg, på tross av midlene. Så da er det vel mulighet for det samme i Premier League også?

Romance

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 07. Mai 2009, 10:43 »
Neppe, mtp på at man har en mye mer kynisk pengetilførsel til lagene, RBK har vel som kjent ingen rik onkel ala Chelski. Det er MYE større sprang mellom de gode og de dårlige lagene i PL enn i Tippeligaen.. Det ser man jo på lag som Start, Molde, Tromsø som kommer rett fra 1 div og blir topplag, for så å falle drastisk. For meg har Tippeligaen ingen logikk, det har PL, ikke at det er positivt.

Koste meg forresten at Chelski røk igår. Der sitter fansen og griner, men jeg klarer ikke annet en å le. Åh stakkars dere, har kun verdensstjerner på laget og kommer kun på 2-3 plass i PL. Faen hold kjeft...
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

Farmer86

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 07. Mai 2009, 11:15 »
veldig mange bra poeng her, uten tvil! Men skal nok være ærlig å si at jeg hadde sagt noe helt annet hadde newcastle vært der oppe... som i 03 og 04, men det er vi desverre ikke. og til deg Romance veldig enig! klare heller ikke stoppe å le når de griner fordi de ryker ut av CL.. de vet faen ikke hvor godt de har det! bor sammen med en leeds supporter han ser det samme!

Klaus

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #13 på: 30. Juni 2009, 12:55 »
Jada jeg vet at denne diskusjonen er startet på feil sted. Men den er viktig for det. Det som er viktig er at forskjellene bare øker med foruroligende fart. Det er rett og slett fare for at PL blir så ubalansert at det nesten ikke er vits i at de 4 store er med. De kan bare ha sin egen europeiske superliga?? Jeg mener nok en gang at den eneste veien å gå er å fordele godene. Selv ManU må ha noen å spille mot.

Sjekk linken http://www.abcnyheter.no/node/89778

Anthony

• Gjest
« Svar #14 på: 30. Juni 2009, 18:39 »
Jeg hater Liverpool, og alt hva det horehuset foretar seg...