20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Filmtråden!  (Lest 888276 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #3975 på: 26. Mai 2013, 21:10 »
Folkens! Hva het den dokumentaren der vi følger han/hun som rømmer ut av Nord-Korea?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #3976 på: 26. Mai 2013, 21:56 »
http://www.imdb.com/title/tt0070246/?ref_=fn_al_tt_1

Første filmen i "Yakuza Papers" serien. 10/10. Min gate!
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3977 på: 27. Mai 2013, 11:10 »
Folkens! Hva het den dokumentaren der vi følger han/hun som rømmer ut av Nord-Korea?

Det er en som heter "The defector: Escape from North Korea" også har du en BBC dokumentar som heter "Escaping North Korea". Noen av de du tenkte på?

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3978 på: 27. Mai 2013, 12:59 »
Drunken Angel - Ahh, Akira Kurosawa, et navn som klinger godti enhver filmelskers øre. Mannen har vært en stor inspirasjon for Sergio Leone, Martin Scorsese, George Lucas, Steven Spielberg, Ingmar Bergman, Takashi Kitano, Hayao Miyazaki, Andrei Tarkovsky, Clint Eastwood og et lass andre fantastiske regissører. Og kremfilmer som The Magnificent Seven og A Fistful of Dollars er remakes av Kurosawa-filmer, og store deler av Star Wars Episode IV: A New Hope er tatt rett ut av Kurosawa-filmer. Så det er ikke akkurat snakk om hve som helst.

Drunken Angel er en småskitten yakuzadrama med en god dose film noir, og Kurosawas første sammarbeid med Toshiro Mifune, som alt i alt spilte i 16 Kurosawa-filmer, i tillegg til Takashi Shimura som spilte i 21 Kurosawa filmer. Disse to har også spilt sammen i andre filmer, bl.a Kurosawafilmene Seven Samurai, Rashômon og Throne of Blood.

Vel, Drunken Angel er en kremfilm om en fordrukket, hot headed doktor og en høyt verdsatt yakuza med tuberkulose. Se!
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3979 på: 27. Mai 2013, 13:18 »

Det er en som heter "The defector: Escape from North Korea" også har du en BBC dokumentar som heter "Escaping North Korea". Noen av de du tenkte på?

Takk! Trooor det var sistnevnte jeg tenkte på.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #3980 på: 27. Mai 2013, 14:10 »
Skriver under på at Drunken Angel er feit! Akira Kurosawa er nok min favorittregissør by far, han er rett og slett den største. Anbefalar folket filmen "Ikiru". Kanskje Kurosawas beste, etter min meining.
for a logical solution!

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3981 på: 27. Mai 2013, 14:54 »
Skriver under på at Drunken Angel er feit! Akira Kurosawa er nok min favorittregissør by far, han er rett og slett den største. Anbefalar folket filmen "Ikiru". Kanskje Kurosawas beste, etter min meining.

Om ikke den største, i hvertfall en av de største. Det er nok bare Alfred Hitchcock, Ingmar Bergman og Stanley Kubrick som kan måle seg med Kurosawa. Fritz Lang, F. W. Murnau og Orson Welles må også nevnes her, men jeg har ikke sett nok av de til å bedømme det. Men de filmene jeg har sett har vært helt hinsides.

Jeg har dessverre ikke sett nok Kurosawa-filmer, men om jeg skal dømme mannens filmografi ut i fra det jeg har sett er den jo helt ekstremt solid. Alle Kurosawa-filmene jeg har sett er reine sekserfilmer.

Skal se Stray Dog i løpet av uka i hvertfall, enda en Kurosawa-film jeg har sinnsykt troa på. Enda mer noir fra mesteren.

Har du noen kjennskap til Seijun Suzuki, Takashi Nomura og Kenji Mizoguchi, Bad Religion? Tenkte jeg skulle få sett Youth of the Beast og Branded to Kill av Seijun Suzuki og The Colt is My Passport av Takashi Nomura i løpet av uka. Jeg er også veldig interessert i Kenji Mizoguchis filmer. "Ugetsu" av sistnevnte er jo, sammen med Rashômon av Kurosawa, kjent for å være filmen som populæriserte Japansk film i vesten. Han var jo også en gedigen inspirasjon for Akira Kurosawa.

Seven Samurai er min Kurosawa-favoritt. Forutsigbart og kjedelig, men for en film! Nesten fire timer lang, men føles som en og en halv. For et hellt utrolig stykke håndtverk. Stort, majestetisk, dramatisk og helt utrolig imponerende.
« Siste redigering: 27. Mai 2013, 15:10 av boris. »
Nei.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #3982 på: 27. Mai 2013, 23:07 »
Forutsigbart eller ei, filmen er vanvittig bra! Sluttscena er så mektig at ingen regissør har klart å toppe den.
Stray Dog er sjølvsagt ein film du kjem til å like. Kurosawa har så mykje kvalitet. Dersu Uzala er også ein film du bør sjå, elskar den filmen!

Eg har faktisk sett Ugetsu, men eg huskar faktisk ikkje filmen! Ser at eg har rangert den med 9/10 stjerner på imdb, så den har nok fallt i smak.

Morosamt med dei filmane du nemnar, eg har faktisk alle på watchlist på imdb, men har desverre ikkje fått sett dei enda, men det blir nok snart!
for a logical solution!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3983 på: 27. Mai 2013, 23:52 »
For de som liker skrekkfilmer er denne snart til salgs:

http://www.amazon.co.uk/Newcastle-United-2012-Season-Review/dp/B00CHKO9LM
« Siste redigering: 27. Mai 2013, 23:54 av Joakim »
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3984 på: 28. Mai 2013, 00:02 »
Tror jeg har sett den faktisk. Blitt lite nattesøvn i ettertid!

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3985 på: 28. Mai 2013, 10:21 »
Hehe, kunne velge meg en NUFC dvd grunnet fantasy plasseringen min. Styrte lett unna den ja.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3986 på: 28. Mai 2013, 13:26 »
Stray Dog er sjølvsagt ein film du kjem til å like. Kurosawa har så mykje kvalitet. Dersu Uzala er også ein film du bør sjå, elskar den filmen!

Det er jeg selvfølgelig klar over. Skal godt gjøres å ikke like noe Kurosawa har vært innvolvert i.

Eg har faktisk sett Ugetsu, men eg huskar faktisk ikkje filmen! Ser at eg har rangert den med 9/10 stjerner på imdb, så den har nok fallt i smak.

Morosamt med dei filmane du nemnar, eg har faktisk alle på watchlist på imdb, men har desverre ikkje fått sett dei enda, men det blir nok snart!

Ugetsu blir jo ofte nevnt som en av filmens virkelig store mesterverk, så at den falt i smak hos deg er jeg ikke overrasket over.

Det blir nok snart her og. Det vil si, i løpet av uka. Er nok bare å glede seg. Synes det er ganske sprøtt at Japansk film ikke er større enn hva det er per i dag, for det er jammen meg mye kvalitet og hente der, både før og etter vi ble født.
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3987 på: 28. Mai 2013, 17:25 »
Stray Dog - Helvetes bra! Den unge førsteårs politietterforskeren Murakami (Toshiro Mifune) blir frastjålet våpnet sitt på vei hjem fra jobb. Han jager tyven, men må gi op etter en stund. I far for å miste jobben setter Murakami ut på egenhånd i Tokyo's undergunn i et forsøk på å finne våpenet sitt.

Filmen er inspirert av den glimrende film-noirfilmen The Naked City, og det kommer ganske greit frem i filmen. Herlig intens og rå, helt uten tomrom og noen virkelig fantastiske skuespillerprestasjoner. Samspillet mellom Toshiro Mifune og Takashi Shimura er enda bedre enn i Drunken Angel, og det sier jo litt. For en filmopplevelse!

Vi får også se den godeste Minoru Chiaki, en annen mann som endte opp med å spille i en del Kurosawafilmer. Som regel noen litt mindre roller, men han spilte også sammen med Mifune og Shimura i Rashomon, Seven Samurai, Throne of Blood, I Live in Fear og High and Low, samt at han spilte i noen andre filmer hvor enten Mifune eller Shimura spilte.

Kurosawa selv var i mange år misfornøyd med denne filmen, men innså etterhvert hvor fantastisk denne filmen er.

"Fun" fact (og Seven Samurai spoiler):

Minoru Chiaki var den første av de syv samuraiene i Seven Samurai som døde i filmen, men den siste som døde i virkeligheten.

Fun fact 2:

"Much of the film was filmed from the slum streets of post war Japan. These were filmed under chief assistant director Ishirô Honda, who had gone with camera operator Kazuo Yamada into some dangerous, even yakuza run, territory. Many of the scenes of Toshirô Mifune's character from the waist down are actually Honda standing in. "

Ishirō Honda er mannen bak den orginale Godzilla.
« Siste redigering: 28. Mai 2013, 17:33 av boris. »
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3988 på: 30. Mai 2013, 18:04 »
Youth of the Beast - Ahh, for en film! Utrolig stilfull og jævlig tøff yakuzakrim med Jô Shishidoi hovedrolla, med en fantastisk bruk av farger og et dødsfett jazza soundtrack. Sykt intens og rå film, og latterlig spennende. Krem!
Nei.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3989 på: 31. Mai 2013, 01:03 »
This Is 40 - Spin-off av Knocked Up, laget av Judd Apatow (The 40-Year-Old Virgin, Knocked Up, Funny People), hvor man følger Pete og Debbie en del år etter Knocked Up. Helt OK underholdning, men ikke noe mer enn det. Det er uten tvil Apatows svakeste film til nå, og dne forrige var hans nest svakeste. Satser på at han skjerer seg til neste film.

Billie Joe Armstrong får to minutter i filmen, og han taper alt. Haha, for en latterlig fyr.
Megan Fox er neste dårligste, som alltid. For en utrolig kjip kjærring. Max stusselig.

Melissa McCarthy vant absolutt alt. Faens bra!
Nei.