20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Filmtråden!  (Lest 886691 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Filmtråden!
« Svar #1965 på: 25. Nov. 2010, 00:24 »
Enig i at dokumentarer i lengda er de filmene som er mest givende. Men det fins da ufattelig mange måter å tolke virkeligheten på gjennom film - og det er gjort på fantastiske måter av flere.

Jepp, må si meg enig her. Folk Flest Bor I Kina er vel stjerne-eksempelet. ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1966 på: 25. Nov. 2010, 00:37 »
Joda, det har du vel rett i. Så skal jeg ikke klage over forholdsvis virkelighetsfjerne filmer som Inception eller The Dark Knight heller. Burde nok heller sagt at dokumentarfilmer er mer givende generelt.

Jepp! Men spesielt den siste har jo mange elementer ved seg som kan tolkes opp mot samfunnet vi lever i i dag!

Hehe - Folk Flest Bor I Kina var absolutt en slik film ja!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1967 på: 25. Nov. 2010, 11:00 »
Man er ikke så bundet når man skriver om noe som egentlig ikke har hendt. Hadde en forelesning i går (som jeg ellers fikk veldig lite ut av) der foreleseren nevnte at, i dette tilfellet en selvbiografi, alltid ville inneholde en viss del fiksjon og en fiksjonsroman alltid ville inneholde noe selvbiografisk. Det er jo også lettere å få sagt akkurat det man vil om man skriver fiksjon enn om man må ta utgangspunkt i hva som faktisk har hendt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1968 på: 25. Nov. 2010, 15:02 »
Men vi har også dokumentarfilmskapere som for eksempel Michael Moore, som kryssklipper, tar ting ut av sammenheng og pynter en god del på sannheten, for å få frem sitt poeng.
Og det er ingen regel som sier at det ikke er lov i dokumentarfilmer.

Så har vi også fiktive historier i dokumentarform. Mye spennende der også.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1969 på: 25. Nov. 2010, 17:36 »
Noen som vet om noen bra kinesiske filmer?

Bør helst være mulig å oppdrive med engelsk tekst og kinesisk tale... 8)
De The Departed er inspirert av er vel kinesiske? Infernal Affairs eller noe tror jeg de heter.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1970 på: 25. Nov. 2010, 19:55 »
Men vi har også dokumentarfilmskapere som for eksempel Michael Moore, som kryssklipper, tar ting ut av sammenheng og pynter en god del på sannheten, for å få frem sitt poeng.
Og det er ingen regel som sier at det ikke er lov i dokumentarfilmer.

Så har vi også fiktive historier i dokumentarform. Mye spennende der også.

Ja, til syvende og sist er det alltid en person med egne meninger som står for innholdet, fakta eller fiksjon.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1971 på: 25. Nov. 2010, 20:58 »
Det er helt umulig å lage en dokumentarfilm som er 100% objektiv. Filmen blir hele tiden påvirket av hvilke klipp man velger å vise, i hvilken sammenheng man velger å vise disse, hvilke personer man lar komme til ordet i fimen OSV. Alle valg du gjør underveis i prossessen påvirker det endelige utfallet av filmen. Og selv om det man forteller er sant, vil det alltid være flere sider av en sak, og det er ganske enkelt ikke mulig å vise alle sidene i en og samme film. Så selv om dokumentarer skildrer/viser virkeligheten, viser den kun de delene av virkeligheten som dokumentarfilmskaperen velger å vise. Slik er det med absolutt ALLE dokumentarfilmer, noe annet er ganske enkelt ikke mulig.
Du kan bruke bildene til å fortelle en hvilket som helst historie, uten å trenge å "stage" noe som helst. Det handler kun om hvilke spørsmål du stiller, og i hvilken sammenheng du setter alt inn i.

Dokumentarfilmskapere med respekt for seg selv, vil alltid prøve å fremstille historien så sann som mulig, og de prøver aldri å lure seerne. Men det finnes ikke ensidige historier, og man klarer ikke fremstille alle sider av en sak i en og samme dokumentarfilm. Fordi alt blir hele tiden påvirket av hvor og hva du filmer til en hver tid osv.

Konklusjonen min her, er at dokumentarfilmer ikke kan fortelle ting helt sant, og dermed ikke er så virkelighetsnære som folk kanskje tror. Dokumentarfiler forteller ikke sannheten, bare nøye utvalgte deler av den.
« Siste redigering: 25. Nov. 2010, 21:00 av tveit »

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1972 på: 25. Nov. 2010, 21:10 »
Helt enig. Glimrende innlegg  :)

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1973 på: 25. Nov. 2010, 21:10 »
Dokumentaren OM Michael Moore er jo bedre enn de AV Michael Moore. Og det sier ganske mye for min del, for jeg synes han lager bra dokumentarer.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1974 på: 25. Nov. 2010, 21:17 »
Du må ta Michael Moore for det han er når du ser filmene - men han er pokker meg en mester i faget sitt!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1975 på: 25. Nov. 2010, 21:23 »
Michael Moore er jo litt klovn i sine dokumentarer, da er det faktisk verre med de der du ikke merker agendaen til de som lager filmen.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1976 på: 25. Nov. 2010, 21:33 »
Hehe, skal du ha dokumentarer som er mer ensidige enn Michael Moore sine filmer, er man vel inne i propaganda-sjangeren :P Men Michael Moore har som regel en god agenda i sine filmer, og han gjør hva som helst for å få de frem. Synes han har en god evne til å overbevise om at det han forteller er det sanne, og det fascinerer meg. Er veldig glad i Bowling for Columbine, og er hundre prosent enig i det han argumenterer for i filmen.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1977 på: 25. Nov. 2010, 21:38 »
Michael Moore er en utsøkt propagandaist og juksemaker. Han spiller bestandig på pathos, og det på særdeles stygge måter. Som f.eks hvordan han konfontrerer Charlton Heston i Bowling For Colombine med bildet av ei jente som ble skutt. Jeg er ofte enig med Moore, men jeg hater han intenst allikevel.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1978 på: 25. Nov. 2010, 21:40 »
Den mannen bryter jo alle troverdighetspakter med publikum og alle normer innenfor sjangeren. En kan ikke stole på et ord som ytres i filmene hans.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1979 på: 26. Nov. 2010, 00:40 »
Den reneste form for dokumentarfilm du kan finne er et opptak fra et automatisert eller stillestående overvåkningskamera som er skjult. Det er stort sett ikke videre interessant for visning til publikum, hvis man ikke hadde hatt en svært interessant og mest sannsynlig ulovlig arena.