20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Fabricio Coloccini  (Lest 165193 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Fabricio Coloccini
« Svar #180 på: 23. Aug. 2009, 17:17 »
Var Rozenhal så elendig som anker da?
Forøvrig var det jo vel så mye det at Roz starta grine etter et par kamper som anker og venstreback. Det var jo helt forferdelig syns han..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #181 på: 23. Aug. 2009, 20:07 »
Nå har jeg vært så opptatt med skole at jeg ikke fått sett noen av kampene, men Coloccini kan da ikke ha vært så dårlig. Vi har jo bare sluppet inn et mål.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #182 på: 25. Aug. 2009, 00:20 »
Colo hadde en meget god kamp mot Palace, helt på høyde med Taylor..om ikke hakket bedre faktisk. Fortsetter han sånn, så bør vi beholde han!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #183 på: 25. Aug. 2009, 15:53 »
Ingenting er bedre enn om Colo begynner å vise seg frem og spille jevnt bra. Han har utvilsomt startet sesongen bra. Så om dette fortsetter ser jeg ingen grunn til å kaste ham ut.

Men heller Colo enn Taylor.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kenneth Santa Cruz Bassan

• Supersub
  • Sweet fish
    • Vis profil
    • Dawn of retaliation
« Svar #184 på: 25. Aug. 2009, 16:45 »
Språkproblemer er overvurdert!

Etter å ha lest uttallige fotballbøker kan jeg ikke annet en si at jeg er totalt uenig. Det er faktisk grunn til at spillere mislykkes totalt i andre ligaer

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #185 på: 25. Aug. 2009, 22:39 »
På fotballbanen skal ikke språket være det minste problem i mine øyne. Selv om kommandoene foregår på norsk, engelsk, spansk, fransk, dansk, kinesisk eller arabisk.

Gå, stå, møt, pass, skyt og slike enordskommandoer er veldig like på de fleste språk, og du skjønner veldig fort gangen i det. Forstår du engelske kommandoer, forstår du fort de norske kommandoene også. Det tar ikke mye tilvenningstid. Maks et par dager på treningsfeltet i tillegg til en reiseparlør.

Sosialiseringsprosessen tar lengre tid. Å lære hverdagskommunikasjon på et fremmed språk tar litt lenger tid, men bruker du fritida (som du tross alt har en del av som fotballspiller) på språkkurs, så bør det gå betraktelig fortere. Og hvis du i tillegg har en medspiller fra et naboland eller noe sånt, som er behjelpelig og grei, så hjelper det utrolig. Jeg synes Jonas klarte seg meget bra forrige sesong. Kan ikke skjønne at det skulle være så mye vanskeligere for Colo. I tillegg hadde jo de to hverandre. Vi hadde flere spansktalende spillere i stallen. Med andre ord ser jeg ingen grunn til at Colo skulle ha vesentlige språkproblemer forrige sesong, selv om han kunne veldig lite engelsk da han kom.

Skal han virkelig trenge å bruke et år på å lære seg setningen "watch your back" evt. "man behind you"? Selvfølgelig ikke!

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #186 på: 25. Aug. 2009, 22:49 »

Vanskelig å konkludere noe rundt akkurat det med språkegenskaper, fordi det er så mange andre faktorer som spiller inn enn bare enkle kommandoer ute på banen. F.eks. så er det lett å mistrives i et nytt land hvis du ikke kan språket, og hvis man man mistrives utenfor banen så er det vanskelig å prestere godt på banen. Fotball er et lagspill og sitter du i garderoben og ik skjønner en dritt av hva de snakker om, så føler man seg helt sikkert utenfor, og sånne ting kan påvirke trivselen og gjøre det vanskeligere å prestere godt.

Om det spiller en veldig viktig rolle er vanskelig å si, det vil sikkert variere fra person til person, så jeg vil ihvertfall ikke påstå at språkproblemer er overvurdert...

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #187 på: 25. Aug. 2009, 22:56 »
Kunne ikke vært mer enig med deg her Kø1.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #188 på: 25. Aug. 2009, 23:03 »
Jeg mener du skal ikke behøve å bruke en hel sesong på å forstå mesteparten av det lagkameratene dine sier i garderoben. Du skal ikke trenge å bruke en hel sesong på å forstå og kunne være med på garderobe-humoren, som helt sikkert ikke har forandret seg nevneverdig fra 90-tallet, selv om man kanskje ikke drar en practical joke like langt som Gazza gjorde. Men så var jo Gazza ekstrem.

Språkproblemene kan ha vært der for Colo de første par/tre månedene. Men etter den tid mener jeg det ikke kan brukes som unnskyldning. Og spesielt ikke i de siste månedene av sesongen. Colo hadde også Jonas der, en landslagskamerat. Selv om de nødvendigvis ikke trenger å være de beste bussene. Så har vi alltid omgjengelige og språkmektige "kaptein" Geremi.

Jeg nekter å legge skylda for Coloccinis elendige prestasjoner forrige sesong på språkproblemer. Det er en syltynn og lite troverdig unnskyldning i mine øyne. Det kan ha vært en MEDVIRKENDE faktor tidlig i sesongen, men i februar, mars, april, mai godtar jeg ikke å bruke språk som unnskyldning for noe som helst. Det må det være ferdighetene det går på.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #189 på: 25. Aug. 2009, 23:05 »
Vanskelig å konkludere noe rundt akkurat det med språkegenskaper, fordi det er så mange andre faktorer som spiller inn enn bare enkle kommandoer ute på banen. F.eks. så er det lett å mistrives i et nytt land hvis du ikke kan språket, og hvis man man mistrives utenfor banen så er det vanskelig å prestere godt på banen. Fotball er et lagspill og sitter du i garderoben og ik skjønner en dritt av hva de snakker om, så føler man seg helt sikkert utenfor, og sånne ting kan påvirke trivselen og gjøre det vanskeligere å prestere godt.

Om det spiller en veldig viktig rolle er vanskelig å si, det vil sikkert variere fra person til person, så jeg vil ihvertfall ikke påstå at språkproblemer er overvurdert...

Dette kø1 skriver her, trivsel utenfor banen er ekstremt viktig for de fleste. Man tar ofte mye av livet utenfor banen med seg inn på banen også.

I tillegg så skal det forhåpentligvis foregå mer kommunikasjon iløpet av en kamp en ettordsbrøl på banen som spring, stopp, min og din. Man skal diskutere etterhvert som kamper utvikler seg, stoppere spesielt, om man ønsker å gjøre små justeringer underveis. For ikke å snakke om kommunikasjon med manager/trenerapparat. Instrukser fra sidelinja ser iallefall ofte ut til å være mer enn enkeltstavelser når manager/trener huker tak i en spiller ved spillestopp/bytter. For ikke å nevne snakk i pausen, det er vel noe de fleste ser på som vesentlig. Og da er det jo en fordel at man får med seg mer enn: [gibberish] offside [gibberish] Taylor [gibberish] Colo [gibberish] run, yes?

For tilfellet Colo blir jo dette mye spekulasjon for vår del, men at språket kan ha hemmet han ser jeg ikke bort ifra, selv med Jonas og Enrique som tolker.

Språk er ikke et problem for alle, men man skal ikke undervurdere den utfordringen det kan gi for enkelte.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #190 på: 25. Aug. 2009, 23:10 »
Har du noen gang drevet med idrett, Joakim? Kjenner du i det hele tatt til garderobekulturen rundt omkring i idretten? Virker ikke slik...

Har du erfaringer med hva språk/trivsel har å si for å prestere?
« Siste redigering: 25. Aug. 2009, 23:12 av Daniel »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #191 på: 25. Aug. 2009, 23:20 »
Jeg er enig i at språk kan være en utfordring. Men bare for en begrenset periode. Fotballsjargongen lærer du deg relativt fort, da du omgås med den hver eneste dag, og mange av de samme ordene blir gjentatt. Om du i tillegg pugger ordboka hjemme, mens du spiser middag, og har sørget for å melde deg på språkkurs (noe som klubben normalt sett bør sørge for at skjer med en gang du kommer til klubben), så bør det gå relativt fort. Hvis du i tillegg har flere lagkamerater som snakker samme eller beslektede språk (man snakker vel spansk i Argentina, såvidt meg bekjent), så bør det gå enda fortere. Da bør det også være mulig å finne noen å omgås med på fritida.

Og hvis Colo ikke går overens med hverken Jonas, Geremi eller Enrique (noe jeg nekter å tro), så er det rett og slett ikke håp. Da er det Colo det er noe galt med.

Språkproblemene skal ikke være SÅ store at det preger en hel forbanna sesong, når du har minst TRE lagkamerater å støtte deg til, som snakker same språk som deg. Og en er i tillegg landslagskompis. Og dere kom til klubben omtrent samtidig, og kunne lære dere språket og sjargongen sammen.

Ergo, språkproblemene er IKKE årsaken til Colos problemer forrige sesong. Men at det kan være andre utenomsportslige forhold som har virket inn, skal selvfølgelig ikke utelukkes. Men det er vel først og fremst språket som er den største barrieren i begynnelsen. Men for Colos del, ikke faen!

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #192 på: 25. Aug. 2009, 23:30 »
Jeg er enig i at det ikke er kun språkproblemer som gjorde at Colo underpresterte i fjor. Men det er nok en årsak, en av mange.

Det er lett å komme med flere :
- Ny liga
- Nytt lag
- Ny formasjon
- Kaos, både i spillerstall og ledelse
- Underpresterende lagkammerater
- PLs dårligste midtbane forran seg

Osv. La oss bare håpe at Colo fortsetter å imponere som han har gjort de siste kampene, og at han og Taylor danner det som vil være CCC beste stopperpar.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #193 på: 25. Aug. 2009, 23:35 »
Selvfølgelig, om vi skal si at den eneste grunnen til at Colo spilte dårlig var språket så er vi på tynn grunn. Men du fremstiller det som at det bare er å lese en lommeparlør over frokostblandinga så sitter alt som støpt etter 10-12 uker. Det er i mine øyne å bagatellisere den utfordringen det er å flytte til en annen kultur med et annet språk.

Det er ikke snakk om å lære seg "turistfraser" og annet "hverdagssnadder" her. "Hva er klokka?" "Hvor er toalettet?" "Hvor mye koster pilsen?

På kamp, med 50 000 øyner og kjefter på deg, skal du i kampens hete forstå beskjeder, kunne gi beskjeder, og la deg motivere av beskjeder. All fotball over guttenivå består av mer kommunikasjon enn de samme 12 frasene om offside, min, din, støt, dybde osv.

Det er ikke snakk om å gå overens med andre fellesspråklige spillere. Colo kan ikke be Geremi om å oversette Taylors instruks på en corner, ei heller kan Jonas oversette pausetalen til Hughton. I ro og mak på trening eller privaten er disse såklart store ressurser, men i situasjoner der det er snakk om sekunder så er denne hjelpen fattig trøst.

Forøvrig krever det vel en helt annen språkmestring å spille midtstopper enn det det gjør å spille ving på en slik måte som Jonas gjør, så emm er denne sammeligningen av begrenset relevans.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #194 på: 25. Aug. 2009, 23:35 »
Du nevner at det er utenomsportslige forhold som kan ha virket inn på hans svake prestasjoner, da kan jo godt språket være en faktor til at han ikke trives utenom banen da!! Der motsier du deg selv kraftig..

Tror ikke du vet helt hva du prater om, og disse innleggene dine gir null troverdighet, da du bare synser overfladisk. Fotballspillere er like forskjellige fra hverandre innad i et lag, som en elev er i en klasse, og har du en annen bakgrunn enn de fleste andre så skal du ikke undervurdere effekten det kan ha på en person. Noen vil ta det enkelt, mens andre vil ta det tyngre. Er du f.eks en innadvendt person, noe det jo må lov å være for fotballspillere også, så er det jo selvsagt vanskeligere å gli rett inn i forhold til en person som er jovial og lett kommer i kontakt med andre mennesker. At han har Colo og Jonas kan hjelpe det, men det er fortsatt 20 andre på et fotballag du skal samarbeide godt med, og hvis ikke kjemien er der, så nytter det ikke. Og bare for å ha sagt det, jeg har ikke påstått at språkproblemer er grunnen til Colo sine svake prestasjoner forrige sesong, men jeg sier at man kan ikke utelukke det som en faktor til mistrivsel. Mistrivsel er definitivt noe som påvirker prestasjoner. Og hvis du ikke klarer å fatte hva jeg mener her, så tror jeg du må begynne å se bak kompleksene dine..

Siden du verken kjenner til fotballen innad og ihvertfall ikke til de personene det gjelder, så er det best å bare holde kjeft isteden for å komme med slik svada.