20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Fabricio Coloccini  (Lest 165114 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Fabricio Coloccini
« Svar #195 på: 25. Aug. 2009, 23:39 »
Hvis du i tillegg har flere lagkamerater som snakker samme eller beslektede språk (man snakker vel spansk i Argentina, såvidt meg bekjent), så bør det gå enda fortere. Da bør det også være mulig å finne noen å omgås med på fritida.

Mulig jeg som er litt treg, noe vi absolutt ikke skal se bort ifra, men hvordan er det lettere å lære engelsk hvis man har 4-5 lagkamerater som snakker spansk? Vil ikke dette føre til at han ikke behøver å snakke så mye engelsk som han ville ha vært nødt til hvis det ikke var noen?
Dessuten tror jeg det er mere spillestilen enn språket Colo slet med i fjor. En god kombinasjon kanskje. Men i år virker det som om han har blitt bedre, kanskje fordi han har spilt et år i England, og fordi han har lært seg mer engelsk.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #196 på: 25. Aug. 2009, 23:47 »
Jeg snakker ikke om simultanoversetting i en kamp. Les for faen hva jeg skriver. Jeg snakker om at du hører de samme frasene dag ut og dag inn, med hjelp fra en fellesspråklig kompis får du inn en del etter første trening. Med en lommeparlør ved frokostbordet og et språkkurs på fritida, så skal det ikke ta 9 måneder å lære seg fotballfraser og turistfraser. Jeg kan ikke forestille meg at det for en fotballspiller med et normalt godt språkøre, skal ta mer enn tre måneder. Jeg sier ikke at du etter tre måneder automatisk vet alt som er å vite, og har glidd ordentlig inn i spillergruppa og sånn og sånn og sånn. Men etter tre måneder kan du ikke lenger skylde på språket som et problem, selv om du naturligvis fremdeles vil ha ting å lære. Da må vi lete etter andre faktorer.

Jeg sier ikke at Colo skal snakke flytende engelsk på tre måneder, men han skal forstå de mest grunnleggende frasene han trenger i dagliglivet, både på og utenfor fotballbanen. Og han skal være i stand til å kunne fremsi de mest elementære kommandoene på banen og de mest elementære setningene for en turist. Språkkurset bør gjerne pågå lenger enn de tre månedene, slik at spilleren har noe å gjøre på fritiden. Men altså, etter tre måneder bør ikke språket være et så stort problem at spilleren ikke er i stand til å prestere på fotballbanen.

Med hjelp av språkkurs, intensiv lekselesing ved frokostbordet og hjelpsomme, fellesspråklige lagkamerater på treningsfeltet. Og nettopp av den grunn bør man aller helst kjøpe utenlandske spillere tidlig i overgangsvinduet.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #197 på: 25. Aug. 2009, 23:56 »
Har du sperrer foran øynene og hjernen på deg??

Prøv å les hva jeg skriver...folk er forskjellige, det er faen ikke noe fasitsvar på hvordan språk kan påvirke en spillers trivsel og videre prestasjoner. Hør på deg selv; "3mnd så skal det ikke være noe problem" Går ikke an å si noe slik, det burde selv du skjønne...
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #198 på: 25. Aug. 2009, 23:58 »
Hvis du i tillegg har flere lagkamerater som snakker samme eller beslektede språk (man snakker vel spansk i Argentina, såvidt meg bekjent), så bør det gå enda fortere. Da bør det også være mulig å finne noen å omgås med på fritida.

Mulig jeg som er litt treg, noe vi absolutt ikke skal se bort ifra, men hvordan er det lettere å lære engelsk hvis man har 4-5 lagkamerater som snakker spansk? Vil ikke dette føre til at han ikke behøver å snakke så mye engelsk som han ville ha vært nødt til hvis det ikke var noen?
Dessuten tror jeg det er mere spillestilen enn språket Colo slet med i fjor. En god kombinasjon kanskje. Men i år virker det som om han har blitt bedre, kanskje fordi han har spilt et år i England, og fordi han har lært seg mer engelsk.
Jeg mener det bør være lettere å lære et språk sammen gode kompiser. Og hvis du i tillegg har kompiser som kan språket fra før (altså engelsk) og som i tillegg kan språket ditt, så bør det i mine øyne være enda lettere. På de første treningene, når treneren roper sine instruksjoner på feltet, bør det være mulig for Geremi å være der for å oversette det viktigste for Colo (og Jonas). Og jeg mener at ettersom Jonas ikke virket å ha nevneverdig store problemer forrige sesong, så kan jeg ikke skjønne at språket skal ha spilt en så stor rolle for Colo heller. Jeg tror mer det er den engelske spillestilen og ferdighetsmangler hos Colo selv som er årsaken til problemene forrige sesong. Enkelt og greit fordi problemene vedvarte gjennom hele sesongen, og gjentok seg gang etter gang. De samme tabbene gang på gang. Avslørt på tempo, treg reaksjon, svak plassering. Det er tabber som ikke skyldes at du har språkproblemer, men at ferdighetene svikter og at spillestilen er uvant og utfordrende.

At han tidlig i sesongen kan ha hatt språkproblemer tviler jeg ikke på. Men fra februar til mai kan du ikke lenger skylde på språkproblemer. I såfall gjør du en jævlig dårlig jobb for å lære deg et nytt språk.

Selv tipper jeg Alexander Tettey begynner å forstå en god del av det treneren hans i Rennes sier nå. Og jeg gjør regning med at Petter Hansson er til god hjelp hvis han er "lost in translation". I tillegg gjør jeg regning med at Tettey allerede har startet på franskkurs. Han har jo vært der snart en måned nå. Og hvis Tettey flopper i Rennes utover i sesongen, så ser jeg ingen grunn til at språket skal være noen fremtredende årsak til det. Da er det enten det at den franske ligaen ikke passer ham, eller at han selv ikke er god nok.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #199 på: 26. Aug. 2009, 00:02 »
Sitat
Joakim:Jeg mener det bør være lettere å lære et språk sammen gode kompiser. Og hvis du i tillegg har kompiser som kan språket fra før (altså engelsk) og som i tillegg kan språket ditt, så bør det i mine øyne være enda lettere.

Bra Joakim!!! Drit i de øynene dine, det er ikke det som er poenget her!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #200 på: 26. Aug. 2009, 00:08 »
Poenget her er ikke KUN SPRÅKET. Coloccini skal tilegne seg alt annet enn bare et språk når han kommer til en helt ny kultur og nye omgivelser. Det er dette det handler om - ikke bare språket. Dersom Coloccini ikke klarer passe inn i Newcastle utenfor banen vil det påvirke hvordan han presterer på den.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #201 på: 26. Aug. 2009, 00:13 »
Rolig nå, jeg tror ikke du heller får med deg det vi skriver her. Du sier at man etter 3 måneder kan det som kunnes skal for å kommunisere nok til at språk ikke hemmer spillet ditt. Noe jeg slettes ikke tror det gjør. Det må da være en ærlig sak å mene.

10-12 kamper er ikke all verdens, standardfrasene dine skal nok etterhvert sitte, men det dukker nok stadig vekk opp situasjoner som krever en mer inngående mestring av språket for å håndtere.

Jeg mener bestemt at det er til hinder for en spiller at han ikke er istand til å kommunisere utover den typen fraser du har nevnt. Jeg siterer: "Gå, stå, møt, pass, skyt" eller "watch your back evt. man behind you". Dette avhjelper det helt elementære på banen, men vi må da kunne kreve mer kommunikasjon enn dette iløpet av en kamp for å si at språket ikke er en belastning for en spiller?

Som jeg sa så har kampledere mye de skal ha sagt både før kamp, og underveis. Og at kampledere har påvirkningskraft på spillerprestasjoner i disse situasjonene er vi alle enige i. Motivasjonstaler og taktiske disponeringer krever som regel språk utover det elementære.

Som jeg og andre har nevnt, er det ikke snakk om å si at Colo spilte dårlig utelukkende på grunnlag av språkproblemer. Vi sier bare, i motsetning til deg, at det er forståelig om det har vært en faktor utover sesongstarten.

Uten å si at språk var, eller ikke var et problem for Colo så er jeg iallefall enig i at han slet med flere ting ifjor.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #202 på: 26. Aug. 2009, 12:31 »
Igjen mener jeg det er castle som driter på draget. I flere klubber, f.eks hadde Bolton dette under Sams dager, har  de egne personer som sørger for at evnt nyevervelser blir integrert i britisk kultur. Dette innebærer blant annet at de får engelskopplæring.  Det er åpenbart at hvis du er helt grønn på det engelske språket og kulturen, vil det gå utover trivselen i england. Trives man utenfor banen, vil man også gjøre det mye bedre på banen. Er helt absurd å hente inn spillere til over 100 mill og ikke sørge for at de lærer engelsk så snart som mulig. Faktisk burde dette vært kontraktsfestet. At de er pliktige til å møte opp på kurs, i regi av klubben.

Det kan være vanskelig å komme tilbake, evnt få tillitt igjen, etter en dårlig 1. sesong. Derfor er det viktig at slike tiltak blir iverksatt asap overfor spilleren. Et annet problem er at castle aldri har hatt som vane å gi spillere tillit. Noen få dårlige kamper betyr rett ut av laget, spesielt hvis du ikke er britisk.  Og setter vi dem ut av laget, vil det over tid innebærer at spilleren sin verdi går nedover. Mao betyr dette at vi hiver penger ut vinduet. Hvis vi skal gjøre utlendingene våre gode, må vi ha tro på dem og tillate at de har noen dårlige kamper. Det samme kan sies om unge spillere. Det er ikke tvil i at klubben har gjort det dårlig på denne fronten, nesten ingen spillere vi har hentet fra utlandet de siste årene har hatt suksess i klubben. Og det er ikke fordi vi kun henter dårlige spillere. Tror det heller er castle som gjør dem dårlige.

Ironisk nok fikk Butt -kanskje pga sitt kjente navn- prestere jevnt dårlig, uten at dette fikk konsekvenser for ham.
« Siste redigering: 26. Aug. 2009, 12:38 av InspectorC »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #203 på: 26. Aug. 2009, 12:50 »
Nå har jo ikke Butt prestert jevnt dårlig. Nicky Butt mistet plassen til Amdy Faye under Souness og fikk ikke tillit av ham, og dermed ble han sendt til Brums på lån. Da han kom tilbake, var han særdeles lite populær blant fansen, spesielt etter den fæle kampen han hadde da vi tapte i FA-semien mot ManU. Han viste stor styrke da han kom sterkt tilbake under Roeder, og endte opp med å være vår beste spiller sammens med James Milner den sesongen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #204 på: 26. Aug. 2009, 13:53 »
Jeg synes Butt generelt var dårlig i fjor. Hadde noen få kamper da han var god. Men jeg er generelt i mot at eldre spillere som er over the top fortsatt skal ha en plass på laget og dermed hindrer at yngre krefter slipper til.

Tim S

• Midtbaneanker
    • Vis profil
    • muscleraw.com
« Svar #205 på: 26. Aug. 2009, 15:25 »
Var det noge som spelte te godkjent utenom Harper, Taylor og Bassong i fjor??
Newcastlesupporter siden 1992

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #206 på: 26. Aug. 2009, 15:28 »
Ingen fikk godkjent i fjor, heller ikke forsvaret. Til det slapp vi inn alt for mange mål. Og Harper slapp in en del mål jeg vet Given ville ha reddet. Som nevnt tidligere slapp vi inn flere mål med Bassong på banen enn da han ikke stilte. Kan selvsagt ha noe med motstanderne vi møtte da.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #207 på: 26. Aug. 2009, 15:30 »
Bassong var vel den eneste som spilte til godkjent forrigesesong..

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #208 på: 14. Sep. 2009, 15:47 »
Gratla Colo med ditt første Newcastle mål=)

Synst han var solid mot Cardiff med en ny tøff sveis ;)

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #209 på: 14. Sep. 2009, 16:02 »
Var veldig god i går!

Deilig å se at han var så fornøyd med mål og seier også :) Har hatt trua på han hele tiden !