20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilken formasjon?  (Lest 14070 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andreas Thoring

• Supersub
    • Vis profil
Hvilken formasjon?
« på: 10. April 2008, 21:16 »
Vi har alltid sett på Newcastle som en typisk 4-4-2 klubb, og vi har hatt suksess med dette før.
Men med de spillerne vi nå har til rådighet har Keegan gått over til en 4-3-3 med Owen i en tilbaketrukken rolle, en diamantformasjon om du vil.
Hvordan ønsker dere at formasjonen skal se ut neste år?
Personlig synes jeg vi burde rendyrke diamanten på midten, selv om jeg elsker rene vingspillere, noe jeg føler vi mister ved å gå vekk fra 4-4-2.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Hvilken formasjon?
« Svar #1 på: 10. April 2008, 21:49 »
Jeg mener vi kan rendyrke 4-3-3, og rendyrke formasjonen både med og uten vinger. Duff og Milner vil helt sikkert stortrives på kantene i 4-3-3, og jeg tror alle spissene våre skal takle midtspissrollen i 4-3-3. Det går også an å spille med én ren ving, og to spisser (som Rosenborg flere ganger har gjort).

Våre sentrale midtbanespillere fungerer alle sammen godt i en treermidtbane. Barton og Geremi er flotte indreløpere. Emre kan fungere både som sentralmidt og indreløper, og ha stor suksess med det. Milner kan helt sikkert også bekle en indreløperrolle uten store problemer, dersom vi ønsker mer bredde fra midtbanen.
Zog er også en glimrende indreløper, og kan også være en god ving. Duff kan glatt byttes inn for for eksempel Viduka, og vi kan spille skeivt.
Synes 4-3-3 gir oss utrolig mange spennende muligheter, og jeg ser ikke en eneste spiller i dagens tropp som ikke passer inn i dette systemet. Smith passer sikkert også bedre inn i dette systemet, enn i 4-4-2.

Den venstre indreløperrollen i 4-3-3 passer jo Barton som hånd i hanske. Og uansett hvem vi erstatter Butt med, så er jeg sikker på at vedkommende er meget god å ha i ankerrollen.

Deco, hvis han blir kjøpt, vil sikkert ta den rollen Owen har i dagens system. Men om han funker i en indreløperrolle er jeg mer skeptisk til. Henry, hvis han kommer, vil sikkert også finne seg godt til rette i angrepet. Forutsatt at vi har plass til ham.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andreas Thoring

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10. April 2008, 22:23 »
Men hvor skal vi da gjøre av Owen hvis vi får inn en som skal inn i hans nye posisjon? Det er jo helt gull å bruke han sammen med Martins og Viduka.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10. April 2008, 22:54 »
Hvis vi skal plassere en mann i Owens posisjon, så lurer jeg på hva i all verden Kevin Keegan holder på med.

Jeg sier bare at dersom Deco skulle komme, er det nok Owens posisjon som er mest relevant for ham. Jeg ser han ikke som noen indreløper, og spiss er han jo som kjent ikke. Ei heller noen DM. Nettopp derfor vil jeg vel helst se at vi driter i Deco, men med Kevin Keegan vet man aldri. Når du har Beardsley, Ferdinand, Asprilla, Huckerby, Kitson og gud vet hvem vi ikke hadde i angrepet, og så kjøper du Alan Shearer... Var det noe vi ikke manglet den gang, var det målhungrige spisser. Var det noe vi ikke manglet, så var det en targetman. Likevel kjøpte vi altså Alan Shearer.
For all del, tror ikke en sjel angrer på akkurat det kjøpet. Men det gjør det ikke akkurat mindre sannsynlig at Kevin Keegan kan komme til å kjøpe Thierry Henry og/eller Deco.

Doffi

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 11. April 2008, 01:30 »
deco spiller indreløper i barca, bare til info. vi får se hva keegan handler til sommern, tror nok han går tilbake til 4-4-2.
lt;3 Newcastle <3

SvampeBoB

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #5 på: 11. April 2008, 07:22 »
thierry eller deco??

Deco er kanskje aktuelt, men han begynner å bli gammel.. Men Thierry kommer aldri til å gå til Newcastle.. Den dagen det skjer skal jeg ete i meg ordene mine, men ser på det som veldig, veldig urealistisk :)

synes i utgangspunktet denne 4-3-3 formasjonen er bra, men den kan jo også ligne på en 4-4-2 diamant formasjon..
jeg skjønner ikke de folka som sier fotball er et spill om liv og død. Det er langt viktigere enn som så. Bill Shankley!

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11. April 2008, 07:34 »
Det er ganske interressant dette her...

Den formasjonen vi spiller nå er litt udefinert, og passer for flere forskjellige spillertyper. Det er nesten opp til øyet som ser hvilken formasjon vi spiller. Det mest korrekte å konkludere med er vel at vi spiller en 4-3-3 formasjon med voldsom variasjon. Men det kan også ligne litt på 4-4-2 diamant.

---------------Butt-----------
-----Geremi----------Barton
---------------Owen----------
-----Viduka----------Martins

Geremi----------------Barton
-------Owen------Martins-----
-------------Viduka-----------

Owen---------------------Martins
--------------Viduka--------------

Her har jeg satt opp tre varianter av vår formasjon, og jeg mener vi ser alle disse variantene i hver og en Newcastle kamp(fra o.m birmingham)..Det er alt fra en smal 4-4-2 diamant - til en 4-3-3 med bredde...Det er et spennende fundament, og en spiller som James Milner som er typisk ving kunne passet fint på plassen til Geremi, Zog kan fint spille venstre indreløper/ving..Smith kan spille anker eller midtspiss(vil ikke ha han som indreløper/ving)...Duff kan ta posisjonen til Martins..Det er masse muligheter og det er veldig spennende om vi fortsetter med denn formasjonene neste sesong! Den ligner forøvrig litt på Man.united sin formasjon(snaker om roller), hvor Rooney er Viduka, Tevez er Owen og Ronaldo er Martins....selv om dette er forferdelige sammenligninger så skjønte dere kanskje hva jeg mener ;)

Jeg er egentlig 4-4-2 mann....men når ting fungerer så bra, så ser jeg ingen grunn til at jeg skal tvile på dette systemet.

BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Lars Arild Stordal

• Kaptein
  • Newcastle United
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11. April 2008, 07:36 »
Usikker jeg.
Er ikke lysten på å fjerne Owen ifra den rollen han har nå. Der han er imponerende god. Sånn som vi spiller nå, letter det trykket på forsvaret. Å det er veldig bra. Jeg er usikker på hva man skal bruke, men Keegan vil nok ikke gjør seg avhengig av bare en formasjon?
Han Kommer til å kjøpe spillere som kan bekle flere formasjoner, iallefall 2 formasjoner.
Da tror jeg han vil prioritere spillere ifra midtbanen å bakover. Regner kansje med 1 spiss, å 1 offensive midtbanespiller.
Er ikke lett å være Newcastle fan.
Men jeg elsker klubben uansett hva som skjer.

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #8 på: 12. April 2008, 02:07 »
Det er ganske interressant dette her...

Den formasjonen vi spiller nå er litt udefinert, og passer for flere forskjellige spillertyper. Det er nesten opp til øyet som ser hvilken formasjon vi spiller. Det mest korrekte å konkludere med er vel at vi spiller en 4-3-3 formasjon med voldsom variasjon. Men det kan også ligne litt på 4-4-2 diamant.

---------------Owen----------
-----Viduka----------Martins

Geremi----------------Barton
-------Owen------Martins-----
-------------Viduka-----------

Owen---------------------Martins
--------------Viduka--------------

Her har jeg satt opp tre varianter av vår formasjon, og jeg mener vi ser alle disse variantene i hver og en Newcastle kamp(fra o.m birmingham)..Det er alt fra en smal 4-4-2 diamant - til en 4-3-3 med bredde...Det er et spennende fundament, og en spiller som James Milner som er typisk ving kunne passet fint på plassen til Geremi, Zog kan fint spille venstre indreløper/ving..Smith kan spille anker eller midtspiss(vil ikke ha han som indreløper/ving)...Duff kan ta posisjonen til Martins..Det er masse muligheter og det er veldig spennende om vi fortsetter med denn formasjonene neste sesong! Den ligner forøvrig litt på Man.united sin formasjon(snaker om roller), hvor Rooney er Viduka, Tevez er Owen og Ronaldo er Martins....selv om dette er forferdelige sammenligninger så skjønte dere kanskje hva jeg mener ;)

Jeg er egentlig 4-4-2 mann....men når ting fungerer så bra, så ser jeg ingen grunn til at jeg skal tvile på dette systemet.

Bs klarte vel ganske så effektivt å vise at martins hater å spiller i en "ving" rolle i 4-3-3, er nok derfor keegan bruker owen bak martins og viduka.. er egentlig perfekt.. du har viduka som oppspillspunkt som kan ta ned ballen til owen eller flikke den i bakrommet til martins så om det skal vere 4-3-3 så burde heilt klart keegan gå for den frontlinja han har no.. og heller bytte ut geremi med emre på midten
- carry on!

BallaJazz

• Gjest
« Svar #9 på: 12. April 2008, 05:15 »
Hva jeg savner i det laget her er en sikkelig hodesterk spiller.Er noe vi igrunn trenger også så jeg håper Keegan kjøper når transfer vinduet åpner.Akuratt nå mener jeg 4-3-3 formasjonen er det beste alternatviet for oss.Med Owen i sin "nye" rolle som har fungert helt utmerket men om denna står seg til neste sessong når nye spillere blir kjøpt osv.Det er en annen sak!.

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 12. April 2008, 09:56 »
Håper og tror at vi får sukses med 4-4-2. Men knallgode vinger som kommer seg til linja og slår innlegg mot en flyvende baron i boksen. Som på skyrevideoene som ligger på youtube  :D
Men for øyeblikket synes eg det ser ut som at vi spiller slik:

-----------Harper------------
Beye--Faye----Taylor--Enrique
--------------Butt----------------
---Geremi--Owen---Barton---
------Martins---Viduka---------

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 12. April 2008, 14:50 »

Bs klarte vel ganske så effektivt å vise at martins hater å spiller i en "ving" rolle i 4-3-3, er nok derfor keegan bruker owen bak martins og viduka.. er egentlig perfekt.. du har viduka som oppspillspunkt som kan ta ned ballen til owen eller flikke den i bakrommet til martins så om det skal vere 4-3-3 så burde heilt klart keegan gå for den frontlinja han har no.. og heller bytte ut geremi med emre på midten

Når det gjelder Martins og vingrolle, så ville jo BS i stor rad ha Martins til å spille VING, på Mini Jakobsen-måten. Og Souness ville ha Bellamy med på det samme. Men det betyr ikke at Bellamy og Martins ikke kan ligge bredt i banen, hvis bare deres arbeidsoppgaver legges ordentlig til rette for dem, slik at de får spilt på det de er gode på. Det var der både Souness og Big Sam gjorde alvorlige feil.

Dersom Viduka eller Owen blir skadet trenger vi ikke på noen som helst måte legge om til 4-4-2. For vi har mange potensielle vinger i laget. Det kan fort hende at vi også kjøper spillere som egner seg veldig godt i Owen-rollen (uten at det betyr at de skal ta plassen til Owen), som da glatt vil kunne fylle den rollen, ved eventuelle skadefravær på topp, som kan gjøre det til en slags 4-4-2 med diamant, som kø1 viste. Som sagt, 4-3-3 gir oss også muligheten til å bruke Duff i den rollen han kanskje er aller best i, ved å bruke ham som den klassiske "komme seg til dødlinja og legge inn i boksen"-vingen i et 4-3-3-system. Vi trenger ikke nødvendigvis ha en lignende ving på motsatt kant, vi kan få Martins til å trekke innover i banen, og åpne opp høyresida for backen og/eller indreløperen. Vi kan for eksempel bruke Milner som indreløper, og få en breddeholder på høyresida, så høyrebacken slipper å spille høyreving, og ankeret slipper å spille høyreback.

Jeg synes at ettersom vi har hatt sånn suksess med dette systemet i de siste kampene, er det all grunn til å vurdere 4-3-3 som standardformasjon til neste sesong. Kø1 dro fine paralleller til Man Utd-systemet, og selv om våre spillere kanskje ikke kan sammenlignes med Rooney, Ronaldo og Tevez, så er det visse likheter. Likheter jeg liker.

Jeg er veldig glad i 4-3-3, og mener det gir oss mange muligheter. Det er også lett å gjøre om til 4-5-1 eller 4-4-2 diamant, som da vil kunne være alternative formasjoner. Jeg ser ikke noen som helst grunn til at vi skal gå tilbake til klassisk 4-4-2.

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #12 på: 12. April 2008, 23:57 »
Vi spiller faktisk 442, men vi bruker en spiss på midtbanen. Ingen kan si at Owen ligger mer offensivt enn Barton. Det er bare det at Barton ligger breiere enn Owen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 13. April 2008, 12:46 »
Owen spiller jo som en box-to-box playmaker for oss, om det går an å si.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Abel

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #14 på: 13. April 2008, 13:12 »
Det som har overrasket meg mest med 433 systemet vi har spillt i det siste er at vi er blitt såpass mye bedre defensivt, Butt ligger perfekt som anker og god hjelp av Barton og Geremi som gjør en meget god defensiv innsats. Også artig å se at Owen og til en hvis grad Martins jobber så hardt defensivt.
Kunne virkelig tenkt meg en spiller som Barry, han og Barton på hver sin indreløper hadde vært genialt. Tror også Jimmy Bullard hadde passet meget bra inn som indreløper i vårt 433 system, meget gode pasninger og MEGET god på dødballer. Han spiller godt for Fulham fortiden, noe som er imponerende ettersom han har vært ute i over 1 år med skade.
an sparker ikke Bobby Robson??