20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: I'm back, bebbe!!  (Lest 54620 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: I'm back, bebbe!!
« Svar #60 på: 04. Nov. 2008, 15:29 »
Kristendommen er vel den mest vennligstilte religionen i forhold til andre store religioner. Dessuten ser eg ikkje problemet med og lære opp samfunent etter kristne verdier. Det er gode verdier som alle kan leve etter uavhengig av tro eller ikkje.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #61 på: 04. Nov. 2008, 15:32 »
I alle fall liker de kristne å tro det. Kristen fundamentalisme er like ille som muslimsk fundamentalisme. Ikke glem hvor mange som har blitt drept på grunn av kristendommen gjennom tidene. Kristningen av norge med sverd og øks, korstogene, USAs angrep i nyere tid osv...

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #62 på: 04. Nov. 2008, 16:12 »
Eg er veldig glad for at ikkje verdens supermakt er muslimsk for å sei det sånn. USA sine angrep i nyare tid har då strengt ikkje vore pga religion, ihvertfall ikkje kristen tru. Desse ekstremist muslimane er den største trusselen for fred vi har i verden, så eg forstår godt at USA griper inn.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #63 på: 04. Nov. 2008, 16:14 »
Spørsmålet er om de ville opptrådt på den måten om de hadde vært i den maktposisjonen. Men om du bare skulle byttet roller nå er jeg enig med deg.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #64 på: 04. Nov. 2008, 16:19 »
Kristendommen er vel den mest vennligstilte religionen i forhold til andre store religioner. Dessuten ser eg ikkje problemet med og lære opp samfunent etter kristne verdier. Det er gode verdier som alle kan leve etter uavhengig av tro eller ikkje.

Hehe, de fleste verdensreligionene er nok ganske groteske på sitt verste, kristendommen inkludert.

Og det som utgjør forskjellen mellom USA og land styrt av islamske regimer er jo i hvor stor grad religionen får styre politikken, ikke at islam er noe verre enn kristendommen. Hadde man inkludert bibelen ordentlig (i like stor grad som koranen i islamske land) i politikken i vestlige land hadde det blitt ganske forferdelig her også.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #65 på: 04. Nov. 2008, 16:20 »
Takk for at i alle fall noen forstår det :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #66 på: 05. Nov. 2008, 01:46 »

Hehe, de fleste verdensreligionene er nok ganske groteske på sitt verste, kristendommen inkludert.

Og det som utgjør forskjellen mellom USA og land styrt av islamske regimer er jo i hvor stor grad religionen får styre politikken, ikke at islam er noe verre enn kristendommen. Hadde man inkludert bibelen ordentlig (i like stor grad som koranen i islamske land) i politikken i vestlige land hadde det blitt ganske forferdelig her også.

Applaus!

Syns vi skal holde oss til humanistiske verdier jeg. Eventuelt buddhistiske :D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #67 på: 05. Nov. 2008, 10:24 »
Nå skal det vel sies at de buddhistiske verdiene er ganske like de humanistiske ;)

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #68 på: 05. Nov. 2008, 11:47 »
I kristendommen så er Bibelen skrevet av personer fra Jesus ?omgangskrets? etter hva jeg forstår.   Så hva som er skrevet her kan tolkes rimelig ?fritt?,   det gir selvfølgelig muligheter til at man kan ha ?milde? kristne som ikke er fanatisk opphengt i alt som står skrevet i bibelen.
Men som all annen religion så kan kristendommen være farlig, det finnes det da flere eksempler på gjennom tiden gang.

I Koranen er det guds direkte vilje og ord som er uttrykkt dikteret gjennom engelen Gabriel til Muhammad.  Dette gir mindre muligheter til å tolke hva som står der på sin egen måte, og det fører igjen til at man får flere ekstremister blandt muslimer.   Og som innenfor alt annet i verden, så er ekstremisme farlig!

Mulig dette er helt på jordet, for jeg finnes ikke opptatt av religion, men er slik jeg ser det ihvertfall. 
sunt pueri pueri puerilia tractant

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #69 på: 05. Nov. 2008, 13:01 »
Nå skal det vel sies at de buddhistiske verdiene er ganske like de humanistiske ;)

Var noe av poenget mitt egentlig :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #70 på: 05. Nov. 2008, 13:08 »
I kristendommen så er Bibelen skrevet av personer fra Jesus ?omgangskrets? etter hva jeg forstår.   Så hva som er skrevet her kan tolkes rimelig ?fritt?,   det gir selvfølgelig muligheter til at man kan ha ?milde? kristne som ikke er fanatisk opphengt i alt som står skrevet i bibelen.
Men som all annen religion så kan kristendommen være farlig, det finnes det da flere eksempler på gjennom tiden gang.

I Koranen er det guds direkte vilje og ord som er uttrykkt dikteret gjennom engelen Gabriel til Muhammad.  Dette gir mindre muligheter til å tolke hva som står der på sin egen måte, og det fører igjen til at man får flere ekstremister blandt muslimer.   Og som innenfor alt annet i verden, så er ekstremisme farlig!

Mulig dette er helt på jordet, for jeg finnes ikke opptatt av religion, men er slik jeg ser det ihvertfall. 

Poenget er vel at Gud har hatt stor direkte innflytelse på bibelens forfattere, og at det er det som gjør skriftene hellige, og dermed ikke-kritiserbare for kristne. Derfor synes jeg det blir rart å ta bort innhold i bibelen eller ta noe som står skrevet med en klype salt dersom man er kristen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #71 på: 07. Nov. 2008, 23:23 »
Bibelen er da ikke så hellig at man må ta alt som står der bokstavelig, og at alt må tillegges like mye vekt.
Du må selv stille deg spørsmålet: Hva betyr dette, og hvordan kan det ha betydning i dagens samfunn?
Vet ikke helt om du er den rette til å fortelle kristne mennesker hvordan Bibelen skal tolkes, og hvor hellig den er.
Man spotter da ikke Gud ved å ta i bruk Guds ord på sin måte tilrettelagt for dagens samfunn.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #72 på: 07. Nov. 2008, 23:53 »
For å forsvare Joakim litt her så sies det jo om all litteratur at den som har skrevet det og hva den mente med det egentlig er uvesentlig. Det er hva du selv får ut av en tolkning som har noe å si.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #73 på: 07. Nov. 2008, 23:58 »
Tro er personlig. Fanklubbene derimot er jeg ingen fan av.

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #74 på: 08. Nov. 2008, 00:30 »
For å forsvare Joakim litt her så sies det jo om all litteratur at den som har skrevet det og hva den mente med det egentlig er uvesentlig. Det er hva du selv får ut av en tolkning som har noe å si.

Det er det som er så flott med denne hjernevaskingen som har pågått i flere tusen år, man trenger ikke å vite noe som helst, man lager bare sin egen vri på greia til man finner noe å identifisere seg med. Da har man plutselig "sett lyset". Alle kan jo lure seg selv til å tro på noe.
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."