20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvorfor kjøpe en midtstopper??  (Lest 6253 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Hvorfor kjøpe en midtstopper??
« på: 01. Juni 2005, 09:24 »
Skal vi tro The Guardian så blir Daniel van Buyten Newcastle-spiller innen kort tid for 3,4 mp. Det betyr at vi har fire gode stoppere i Boumsong, van Buyten, Bramble og Taylor. Om ikke annet blir ihvertfall Andy O'Brien et femte hjul på kjerra, og kan strengt tatt selges (og takk og pris for det!).

Likevel har jeg problemer med å se hvorfor Graeme Souness starter sommeren med å kjøpe inn en spiller der hvor vi på papiret er best, for se bare hva vi trenger:

BACKER: Aaron Hughes og Oliver Bernard er borte, og høyst sannsynligvis Celestine Babayaro også.

VINGER - Laurent Robert etterlater seg et tomrom, og vi er helt nødt til å få inn en ny venstreving. Helst burde vi også hatt en ny høyreving. James Milner viste heldigvis tendenser på slutten av sesongen, så kanskje - kanskje - kan han bekle den rollen. Hvis ikke har vi Kieron Dyer.

MIDTBANESPILLERE - Problemet er at ingen på midten tar ansvar og tar i et ekstra tak når det trengs (jfr. Gerrard, Lampard, Keane, Vieira...). Jermaine Jenas er en av de minst autoritære spillerne jeg har sett, og hvordan han fikk kapteinsbindet i Forrest og England U21 er for meg en gåte. Lee Bowyer og Amdy Faye er ingenting annet enn to helt mediokre spillere, mens Nicky Butt er likegyldig.

Vi trenger en sjef på midten.

SPISSER - Shola Ameobi er ikke god nok, mens Alan Sharer er preget av alderen og trenger en kjapp spiss som makker. Her må det minst to spillere inn.

I mine øyne er det bare en keeper vi har mindre behov for enn en midtstopper...

Jeg nekter å tro at Souness har annet enn 10 mp tilgjengelig til spillerkjøp, pluss det han får inn fra salg.

Sannsynlige salg:

Craig Bellamy
Laurent Robert  
Andy O'Brien
Nicky Butt
Celestine Babayaro

Får vi 12 mp for disse totalt så skal vi være meget tilfreds, ergo ca. 22 mp til kjøp. Håper at vi i fortsettelsen nå får spillere som laget skriker etter!

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
Re: Hvorfor kjøpe en midtstopper??
« Svar #1 på: 01. Juni 2005, 09:30 »
Om man kjøper en midtstopper 1. juni eller 15. August spiller ingen rolle for meg. Det samme gjelder spisser og midtbanespillere. Rekkefølgen er for meg totalt likegyldig.

Souness sier at han vil kjøpe 5-6 nye spillere og da tror jeg på at det vil skje. Må vel ikke på død og liv kjøpe en back før en midtstopper? Det som teller er at nye spillere er på plass før seriestart.

Ser man på Man Utd så har du fire kvalitetsstoppere. Det samme har Chelsea og Arsenal, så hvorfor skal ikke vi ha det?

Det er mange som klager på at vi alltid stiller med reservelag fra mars mnd. Når Souness i tillegg prøver å gjøre noe med dette så er f**n i meg også det galt.

Så kan jeg legge til. Når var det Bramble sist hadde en skadefri sesong?

Ellers så har Evening Chronicle skrevet at Souness har £20 millioner til spillerkjøp pluss spillersalg.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 01. Juni 2005, 09:34 »
Sitat fra: "Christian"
Eg synst det er greit at me brukar litt peng på ein stoppar. Og eg ser ikkje problemet ditt Jarle at me hentar ein stoppar først. Du må jo hente spelar når dei er ledige på markedet. For det blir jo litt dumt, så vente til august å så finner me ut at me treng ein stoppar, og då er jo dei beste solgt.

Ja det er vel ikke verre enn det. Hva vil skje om  f.eks Bramble eller Boumsong skulle bli alvorlig skadet i pre season? Handle i panikk er nok ikke det smarteste. Det har vi prøvd før uten suksess.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #3 på: 01. Juni 2005, 09:42 »
Sitat fra: "Asbjørn"
Om man kjøper en midtstopper 1. juni eller 15. August spiller ingen rolle for meg. Det samme gjelder spisser og midtbanespillere. Rekkefølgen er for meg totalt likegyldig.

>> En midtstopper trenger ikke å være i "rekkefølgen" i det hele tatt i mine øyne. Souness ga et signal da han ga O'Brien ny langtidskontrakt i januar, og i mine øyne duger en midtstopperlinje bestående av Boumsong, Bramble, Taylor og O'Brien.

Ser man på Man Utd så har du fire kvalitetsstoppere. Det samme har Chelsea og Arsenal, så hvorfor skal ikke vi ha det?

>> Når du først nevner Man U. Har de like store hull på midten som Newcastle? Har Man U kun to (mediokre) spisser?

Har Man U, i motsetning til Newcastle, venstreback?

Det er mange som klager på at vi alltid stiller med reservelag fra mars mnd. Når Souness i tillegg prøver å gjøre noe med dette så er f**n i meg også det galt.

>> De av oss som har vært supportere av dette laget i et tosifret antall år vet at ord SJELDEN blir til handling i Newcastle! Javel, Souness sier at han ønsker seg X antall spillere inn. MANGE managere har gjort det før ham, uten resultat. Feilprioriteringer har vært stikkord sommer inn og sommer ut de siste årene. Som for eksempel da Bobby kjøpte ubrukelige Hugo Viana fremfor en sårt tiltrengt midtstopper for to år siden; Woody kom først i januar. Eller i fjor sommer, da man solgte forsvarsankeret Jonathan Woodgate, og patetiske Freddy Shepherd brukte pengene til å jakte Wayne Rooney. Vi så jo hvordan forsvarslaget Newcastle fungerte frem til januar...

Daniel van Buyten er en god stopper, og et kjøp kan absolutt forsvares OM vi i tillegg får inn folk der vi trenger det. Jeg har dog store problemer med å tro at det skal skje...

Ellers så har Evening Chronicle skrevet at Souness har £20 millioner til spillerkjøp pluss spillersalg.

>> Hvor kommer de 20 millionene fra? Intertoto-kvallik?

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #4 på: 01. Juni 2005, 09:47 »
Nå begynner folk å misforstå meg her, så jeg gjør det klart en gang for alle:

REKKEFØLGEN av innkjøpene driter jeg i, for å si det mildt. Hva jeg frykter er at ett innkjøp går på bekostning av et annet (som det er mer behov for).

Det er nemlig ikke slik at et lag, som havnet på 14. plass i ligaen i år, har ubegrenset med midler til spillere. Det er ikke Chelsea vi snakker om her.

Dessuten:

En venstreving og to spisser som skal kunne gå rett inn på et lag som i følge Souness har ambisjoner om CL... Tror dere at det blir billig??

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5 på: 01. Juni 2005, 10:05 »
Det er jo ikke no stress å hente inn en ekstra forsvarsmann da, dersom noen av våre faste blir skada, da står vi der med skjegget i postkassa siden våre beste er skada. Så hvorfor ikke kjøpe så vi kan ha litt kvalitet i sikring bak åsså?

Er selvsagt enig med at det vi mest trenger er midtbane og spisser, og det har jeg troen på skal komme åsså....men vi kan ikke begynne å klage over nye kjøp allerede første dagen av overgangsmarkedet! Nå er det jo ikke sikkert at Van Beuyten kommer da, men det virker sånn!

Jeg mener vi må la Souness handle som han vil i sommer, så får vi ta oppgjørene etterhvert som vi ser hvilke spillere som kommer til klubben!

Bjørn - kommer til høsten
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 01. Juni 2005, 10:05 »
Du spør om hvor de £20 millionene kommer fra. Da kan jeg like godt spørre deg hvor dine £10 millioner kommer fra.

Shepherd sa ifjor høst at budet med Rooney ikke hadde noe som helst med Woodgate salget å gjøre. Han sa at budet på Rooney hadde vært planlagt i lang tid i sammarbeid med banken og hovedsponsoren Northern Rock. Newcastle prøvde også febrilsk å hente en stopper samtidig som de prøvde seg på Rooney. Dessverre ble det ingen stopper men heldigvis ble det ingen Rooney.

Det har lenge gått rykter om at Newcastle står klare med et bud på Michael Owen om Real gir klarsignal. Newcastle har alltid brukt store penger på å hente inn en spiller som kan bære trøye nummer ni, og jeg tror ikke det vil ble noe annerledes denne gang. Drakt nummer ni er noe helt spesielt på Tyneside, og det kommer aldri til å skje at Ameobi eller en annen middelmådighet får dette nummeret.

Newcastle har ikke brukt en eneste krone på spillerkjøp de to siste årene om man trekker ifra salgene. Derfor tror jeg klubben har mer enn nok penger til å handle kvalitetsspillere denne sommeren. Klubben har gått med godt overskudd de to siste årene.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 01. Juni 2005, 10:09 »
Sitat fra: "Bjørn"
Det er jo ikke no stress å hente inn en ekstra forsvarsmann da, dersom noen av våre faste blir skada, da står vi der med skjegget i postkassa siden våre beste er skada. Så hvorfor ikke kjøpe så vi kan ha litt kvalitet i sikring bak åsså?

Er selvsagt enig med at det vi mest trenger er midtbane og spisser, og det har jeg troen på skal komme åsså....men vi kan ikke begynne å klage over nye kjøp allerede første dagen av overgangsmarkedet! Nå er det jo ikke sikkert at Van Beuyten kommer da, men det virker sånn!

Jeg mener vi må la Souness handle som han vil i sommer, så får vi ta oppgjørene etterhvert som vi ser hvilke spillere som kommer til klubben!

Bjørn - kommer til høsten

Er enig med deg Bjørn. At folk begynner å klage den første dagen av overgangsmarkedet er ganske utrolig. Skulle tro det var seriestart imorgen.

Å tro at vi henter inn kun 2-3 spillere når vi kvitter oss med 5-6 blir for dumt.

Ellers så ser jeg ikke bort ifra at det kan komme et bud på O`brien før vinduet stenger.

DanMan

• Gjest
« Svar #8 på: 01. Juni 2005, 10:33 »
Må si jeg ikke ser problemet selv. Greit nok at det ikke er vår førsteprioritet, men skal vi vente og se på at van Buyten velger noen andre? Skal vi sitte passivt og se på? Jeg er glad for å se at vi i det hele tatt gjør noe for å forsterke laget, og jeg støtter dette fullt ut (da det åpner for salg av O'B, eller i det minste bidrar til å holde ham unna A-lagsspill).

Forresten ser jeg at Ramage glemmes her. Han er også midtstopper, og har skrevet under en ny kontrakt for oss.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #9 på: 01. Juni 2005, 13:15 »
Jeg ser poenget ditt, Jarle. Og jeg må si jeg forstår skepsisen din veldig godt. Det er en del erfaringer som gjør at jeg også er skeptisk. Jeg ser gjerne Daniel som stopper i Newcastle, men jeg vil ikke at det skal gå ut over kjøp av spillere vi trenger mer enn en stopper.

Uansett kan ikke Souness drite seg for mye ut ved å hente van Buyten. Det er ingen skandale, og om han fortsetter sommeren med gode kjøp, kan det vise seg å være svært klokt.
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #10 på: 08. Juni 2005, 23:46 »
Da skal Kuffour ha signert for Roma på free transfer. Men vi har vel innsett at vi ikke fikk han uansett?
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 10. Juni 2005, 00:17 »
Sitat fra: "Mack"
Da skal Kuffour ha signert for Roma på free transfer. Men vi har vel innsett at vi ikke fikk han uansett?

Jeg har innsett det for lenge siden, og jeg har i evigheter lurt på hva i all verden det er Souness tenker med. Hadde vi vært kjappe og klartenkte, så hadde Kuffour vært Newcastle-spiller nå.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

BegBie

• Supersub
    • Vis profil
    • http://www.ratemycameltoe.com
« Svar #12 på: 10. Juni 2005, 08:16 »

Souness sier at han vil kjøpe 5-6 nye spillere og da tror jeg på at det vil skje. Må vel ikke på død og liv kjøpe en back før en midtstopper? Det som teller er at nye spillere er på plass før seriestart.

Så kan jeg legge til. Når var det Bramble sist hadde en skadefri sesong?

Jeg håper at den evt nye spillern vi kjøper, får pre-season sammen med resten av laget, og får spillt treningskamper. Nytter ikke mye å få en spiller som ikke har fått pre-season trening, da blir han som kluivert, halvskada hele sesongen.
ouness:""I am the most attack-minded coach this club has had in recent history"

3 Kamper uten mål, kun en spiss.

Moods

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
    • http://www.bakis.com
« Svar #13 på: 10. Juni 2005, 18:52 »
Det kunne også vært en fordel at spillerne vi evt kjøper får spille treningskamper med sin nye klubb, bli kjent med byen, evt. språket og selvfølgelig medspillerne. Da vil vi ha en større sjanse for at at spillerne skal lykkes, selvom jeg kan nevne flere unntak (f.eks. Woody og Boumsong).
Howay the lads!!

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #14 på: 13. Juni 2005, 16:11 »
Ja, hvorfor kjøpe en midtstopper :-)