20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Landslaget om 5 år +  (Lest 36120 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Landslaget om 5 år +
« Svar #90 på: 17. Okt. 2012, 14:37 »
Jeg mener barn skal få være barn, og synes holdningen til barneidrett i Norge er helt riktig.

Igjen, Norge er eneste land i hele verden som har en slik regel og blir hengende langt etter allerede fra veldig ung alder. Jeg synes det er en sær holdning og en "lov" som ikke gjør det enkelt for talenter å ta et steg videre.
Ingen er like, alle har forskjellige interesser og behov, også barn, derfor synes jeg den tankegangen om at "alle er like og skal behandles likt" ikke hører hjemme noensteds. Da synes jeg heller man skal fokusere på at alle skal behandles rettferdig.

Jeg synes det er litt rart at noen i det hele tatt støtter en slik tankegang. Det er fordi de barna som er 3. og 4. beste fullstendig vil bli "glemt" og "forsvinne" fra kampene, det er jo de beste som det da handler om. Det er jo heller ikke noe positivt for bredden at det er slik. Hvor mange dropper ikke ut fordi de ikke får noen match på samme nivå og fordi det er litt for "vanskelig"?

Så til utsagnet ditt om at barn skal få være barn. Det er jeg helt enig i, men det må jo være mulig for dem som liker fotball (eller en annen idrett for den saks skyld) og er god, at de får matchet seg på et nivå som de hører hjemme i. Dette vil de som er nest best og 3. best også få mye mer nytte av, som igjen vil være positivt for bredden.
Hvis du leser mitt innlegg så tror jeg du vil se at vi egentlig ikke er så uenige. Jeg bare velger den positive, løsningsorienterte innstillingen. Det er svært viktig at barn er og forblir barn, så lenge de er barn, og at vi ikke presser opp de som perfeksjonerer overstegsfinten til et mye høyere nivå, og ser at de brenner ut før de har fylt 18 år (Freddy Adu, verdens beste fotballspiller i en alder av 14 år, nå holder han vel knapt Adeccoliganivå). En tiåring skal leke seg sammen andre tiåringer, mens en 13-åring tjener mer på å spille på nivå med sine ferdigheter, mer enn sin alder.

Jeg er enig i at vi må ta vare på de som er nest best eller tredje best også, for de blir gjerne vel så gode om 10 år, som han som er stjerna på laget. Og derfor trenger vi gode, utdannede trenere med interesse for faget på alle aldersnivå. Også barn. Når 5-åringen starter på fotball, så er det viktig at han har en trener som kan sitt fag, og som har interesse for det, i stedet for en engasjert, men kunnskapsløs far med litt for stor tro på sin egen pode. Men jeg vil nok en gang stresse at barn skal få være barn helt til de er 12-13 år gamle, da kan vi begynne å spisse.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #91 på: 17. Okt. 2012, 22:49 »
Denne tråden ble opprettet før 5 år siden:p

Mye feile spekulasjoner:p
Han kom, ble mett og dett var dett....

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #92 på: 18. Okt. 2012, 07:54 »
Var kanskje ein grunn til den var dratt opp igjen, pga det er nettopp fem år sidan den vart laget.

Det heile startet med eg dro opp tråden igjen pga dette:

http://www.dagbladet.no/2012/10/10/sport/landslaget/fotball/drillo/vm-kvalifisering/23797016/

Korleis det har gått med 1987 modellene; (samme årgang som meg...  :nervøs: )

Artigt å dra fram denne tråden også, sidan det har gått 5 år sidan den vart startet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #93 på: 18. Okt. 2012, 13:10 »
Jeg synes faktisk det var en god del brukbare spådommer. Har bare bladd fort gjennom de første tre sidene, og ser at det nevnes en hel del navn som er landslagsspillere i dag.

Vil forøvrig få lov å gratulerer Kristoffer med en av de beste spådommene jeg har lest.

Men ingen av de keeperene ser ut til å ha potensialet til å være en virkelig god keeper av internasjonal klasse!
Dog, man trengte vel ikke være rakettforsker for å se at verken Opdal eller Jarstein hadde særlig mye "internasjonalt snitt" over spillet sitt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #94 på: 18. Okt. 2012, 14:24 »
Jeg føler meg beæret, Jokke  ;)

Hehe. Så gjennom tråden nå - og det var slettes ikke så fæle spådommer over et femårsperspektiv, det derre. Fem år i fotballen er jo klisjeaktig en evighet. Fornøyd med at jeg fikk rett angende Jarstein vs Opdal da :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #95 på: 29. Okt. 2012, 08:51 »
Hvis et lag ligger under med fire mål, skal laget få én ekstra spiller på banen
http://www.vg.no/sport/fotball/artikkel.php?artid=10055293

NFF strikes again!

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #96 på: 29. Okt. 2012, 21:12 »

NFF strikes again!

Er denne regelen så ny da? Viser til mine poster og linker litt lenger tilbake i denne tråden som handler om det samme.

Akkurat den regelen med å la det ene laget få en spiller ekstra på banen når det ene laget leder med 3 eller 4 mål blir jo praktisert uansett. Jeg trodde det var en regel også fra før av. Dette er noe lagledere avtaler før kamp, spesielt når man vet at nivåforskjellen er stor på forhånd.

Jeg synes at man skal la de beste spille mot de beste og de nest beste mot de nest beste, osv. Ingen har godt av å vinne 10 eller 15 - 0 i hver kamp, og det er ikke alltid det hjelper så mye å sette inn 1 spiller ekstra. Og det er jo grenser for hvor mange ekstra spillere man kan sette inn på de små banene også for å utjevne målforskjellen.

Noe jeg reagerer på er denne:
- Lagene må trekke seg tilbake på egen halvdel ved utspill fra keeper, slik at lagene skal spille seg ut.

Å få førsteklassinger til å følge dette kan bli vanskelig. Noen har problemer bare med å lære seg hvem som får innkast og hvordan man tar det, at man begynner på midtbanen hver gang det blir mål, når det er hjørnespark, osv. Enkelte må vi gjenta dette gang på gang, og sånn er det med de små. Man kan heller ikke stå på sidelinjen å skrike som besatt for å få alle til å følge alle mulige regler hele tiden heller. De unge som står i mål skyter ikke spesielt langt ut, derfor kommer det gjerne en rett i sekken når keeperne står og lurer på hvordan i hellsikke de skal klare å sparke ballen etter at de har kastet den opp i lufta. Men om man forteller dem at de kan gå ganske langt bort fra målet når de skal sparke ut ballen, istedenfor å gjøre dette på streken, går det straks mye bedre.

Angående dette med utspark/utspill. Når de har spilt fotball i 1 år begynner de å få litt kraft i beina og da sparker de plutselig ganske langt ut. Dette er en prosess som faktisk går ganske fort, ihvertfall for ganske mange. Men da har NFF en regel for dette også. Det er nemlig ikke lov for keeperen å sparke ballen lenger ut enn til midtstreken i barnefotballen........

Jeg synes ikke fotball skal ha så forskjellige regler fra barnefotballen til de litt eldre. Er det ikke best å ha samme regler da?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #97 på: 30. Okt. 2012, 13:42 »
For de aller minste synes jeg det er bedre at barna får spille fotball på sin måte, og utvikle forståelsen av spillet, enn at de skal pådyttes alle mulige regler for ditt og datt. Du må'kke spille langt ut fra keeper, du må'kke score mange mål. Du skal helst bare stå der og sentre bakover, for å unngå at det blir mål, unngå å slå langt, unngå alt mulig.

La barn være barn, på godt og vondt. Ender kampene 15-0, so what? Barna i den alderen skal lære seg fotball, ikke lære seg regler.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #98 på: 30. Okt. 2012, 14:38 »
Er det ikke best å ha samme regler da?

Selvfølgelig er det best.

At man skal begynne å straffe folk som er bedre enn andre er faktisk ikke annet enn utrolig idiotisk. Det beste vil selvfølgelig være å lage egne ligaer fra 9- eller 10-årsalderen av der de gode lagene slipper å møte de uten ambisjoner.

Kan fortsatt huske hvor kjedelig det var å sette inn 7-8 mål i 10-0-seiere mot elendige lag.  ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #99 på: 30. Okt. 2012, 14:45 »
Det er jo god trening for de som er bedre å plutselig få flere motspillere og mindre rom der utpå vel? Så jeg veit vel ikke om jeg syns det er straff overhodet, jeg.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #100 på: 30. Okt. 2012, 14:48 »
Det poenget ser jeg, men synes du det ikke er bedre å la vær å tulle med reglene og heller la de gode spillerne møte gode spillerne i stedet for ett lag med en ekstra mann?

Selvfølgelig blir dette subjektivt, men jeg har mer troen på at man blir en bedre fotballspiller av å spille mot andre gode fotballspillere enn (mange) dårlige.

Van_Goor

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #101 på: 30. Okt. 2012, 18:44 »
Er det ikke best å ha samme regler da?

Selvfølgelig er det best.

At man skal begynne å straffe folk som er bedre enn andre er faktisk ikke annet enn utrolig idiotisk. Det beste vil selvfølgelig være å lage egne ligaer fra 9- eller 10-årsalderen av der de gode lagene slipper å møte de uten ambisjoner.

Kan fortsatt huske hvor kjedelig det var å sette inn 7-8 mål i 10-0-seiere mot elendige lag.  ;)

Dettte vil jo kun fungere på østlandet og rundt de større byene. I store deler av norge er jo befolkningstettheten ikke i nærheten til at dette kan gjennomføres. Jeg ser ikke helt problemet med disse "reglene" da det kun gjelder for de aller yngste slik jeg har forstått det.
Derimot er jeg også skeptisk til den utsparkregelen. Husker vagt at en dommer praktiserte den regelen da jeg 10 - 12 år, og det førte kun til forvirring/irritasjon blant oss spillere. Skjønner ikke helt hva det skal forebygge må jeg innrømme.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #102 på: 30. Okt. 2012, 19:29 »

Peter

• Gjest
« Svar #103 på: 30. Okt. 2012, 19:39 »

NFF strikes again!

Er denne regelen så ny da? Viser til mine poster og linker litt lenger tilbake i denne tråden som handler om det samme.

Akkurat den regelen med å la det ene laget få en spiller ekstra på banen når det ene laget leder med 3 eller 4 mål blir jo praktisert uansett. Jeg trodde det var en regel også fra før av. Dette er noe lagledere avtaler før kamp, spesielt når man vet at nivåforskjellen er stor på forhånd.

Denne regelen blir ikke praktisert, og jeg skjønner overhodet ingenting av vitsen ved å begynne med den nå. Som nevnt, man må oppleve motgang og medgang på fotballbanen for å utvikle seg mentalt, og denne "motgangen" alle har litt godt av blir jo ikke-eksisterende om det skal bli et kommunist samfunn or what so ever, med at alle lagene skal være like gode, ha like mange mål, og at alle nivåforskjeller skal bli utjevnet.
Jeg opplevde selv en jævla tøff tid for 3 år siden som satt meg voldsomt tilbake, men jeg ser jo at jeg stiller mye bedre mentalt enn de andre som ikke har opplevd det samme meg.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #104 på: 30. Okt. 2012, 21:22 »

NFF strikes again!

Denne regelen blir ikke praktisert..........

Jo, den gjør faktisk det, ihvertfall her jeg bor.

? I Norge har vi en regel om at hvis et lag leder med tre mål, får motstanderen sett innpå en spiller. Har dere det samme her?

Dette er hentet herfra: http://fotball.smp.no/landslaget/article238601.ece
Det viser jo at det nok er flere som praktiserer det.